Montering af rulleforstag
Fra : Lars Elmkjær

Dato : 25-03-08 11:16

Kære sejlere

Inden længe skal jeg skifte forstaget ud med et rulleforstag, så derfor vil
jeg høre om der er nogen af jer der har erfaringer med opsætning af
Rulleforstag (Furlex) imens masten er på. Jeg vil hører om der er nogen
særlig steps jeg skal have klaret inden jeg bliver hejst op og monterer
det..
Dernæst har jeg spekuleret på, om det vil skade et kulfiber forsejl (uden
sejlpinde at blive rullet op - evt. indkøbe en strømpe til sejlet til
beskyttelse imod UV mm.Vi har endnu ikke noget regulært rulleforsejl..
Mange hilsner
Lars

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 26-03-08 23:27

Hej Lars
du skal bare følge vejledningen slavisk - det er på ingen måde indviklet
mvh Henrik Kolle

Fra : TOSB

Dato : 26-03-08 23:51

Lars Elmkjær wrote:
> [...]
> opsætning af Rulleforstag (Furlex) imens masten er på. Jeg vil hører
> om der er nogen særlig steps jeg skal have klaret inden jeg bliver
Klip

Jeg er nu ikke helt sikker på, at det er uden problemer at samle et
rulleforstag og så blive hejst op for at montere det.
Det er bestemt ikke en løsning, jeg ville anvende.
Du ved sikkert, at rullesystemet skal tilpasses næsten på mm, hvis det skal
virke optimalt. Er det en stor båd, du har, vil rulleforstaget og være meget
vanskeligt at håndtere.
Men hvis du på forhånd har styr på målene og ved, at det passer til din båd,
så kan det vel lykkes, hvis du ellers har hjælpere mv. nok.

Jeg har monteret et rulleforstag på en 23 fods sejlbåd med en ca. 8 meter
mast, men det blev gjort, mens masten var på land, og hvor det hele
efterfølgende blev monteret i forbindelse med søsætningen.
Under alle omstændigheder, så skal du sikre dig, at det eksisterende forstag
erstattes midlertidigt på en forsvarlig måde, for ellers står du med
problemer til op over begge ører og med risiko for såvel personskade som
skade på din og evt. nabobåde, når riggen falder !

Tro mig - jeg har været der - prøvet det - godt nok ikke i relation til
montering af rulleforstag, men alligevel. Koldsved kan ikke gøre det, når
man står midt i suppedasen
Held og lykke med projektet.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 27-03-08 00:34

"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
> ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Jeg gjorde det forrige år med en 11 meter mast.
Jeg blev hejst op i masten, brugte spilerfaldet som midlertidigt forstag,
tog det gamle stag med ned og samlede furlexen. Herved havde jeg det
nøjagtige mål. Herefter påny op i masten og monterede det nye stag. det var
så det!! det tog alt i alt et par timer
mvh Henrik Kolle

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 27-03-08 16:38

> [...]
>
> Tro mig - jeg har været der - prøvet det - godt nok ikke i relation til
> montering af rulleforstag, men alligevel. Koldsved kan ikke gøre det, når

Hej Torben og Henrik

I kan tro jeg vil være opmærksom på sikkerhed når jeg går i masten, men det
med at komme i højden er nu ikke noget der er så uvant for mig, så den del
skal jeg nok klare.
Jeg har mulighed for at måle forstagets længde inden montering, og det vil
jeg gøre så jeg har et så præcist mål som muligt. Men så vidt jeg kan se,
kan jeg justere en lille smule på længde ved det nederste beslag.

Alternativt kunne jeg måle længden meget omhyggeligt - tage masten af og
montere staget... det er selvfølgelig også meget fornuftigt da jeg alligevel
skal have monteret et par antenner og et par kabler... Ja, det bliver nok
sådan jeg gør det.

Tak for hjælpen
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-08 18:22

Det er en standard metode, der er beskrevet i Fulex dokumentationen. Ingen
problemer i det. Faktisk tror jeg mere på at metoden med at lægge det gamle
forstag ved siden af det nye når man samler det. Så eliminerer man også
risikoen for at have målt/noteret forkert længde.

Bjarke

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 27-03-08 20:03

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47ebd7d0$0$99019$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> gamle forstag ved siden af det nye når man samler det. Så eliminerer man
> også risikoen for at have målt/noteret forkert længde.

Ja, du har ret - det bliver metoden. Det er bare lidt af et arbejde at tage
masten af - den er på lige nu - den står på kølen og er vel omtrent 18 m.
lang, så det er noget der skal koordineres med et par hjælpere.

Har du eller andre erfaringer med at rulle et sejl der reelt set ikke er
beregnet til det??

Mvh
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-08 21:06

Lad den sidde på. Faldene kan sagtens holde masten i de par timer der går
fra du tager det gamle forstag af og til du sætter det nye rulleforstag på.
De seje bruger bare spilerfaldet. Jeg er forsigtig og bruger både spiler og
ganuafald. Så er man på den sikre side.

Bjarke

Fra : TOSB

Dato : 27-03-08 21:14

Bjarke M. Christensen wrote:
> [...]
> rulleforstag på. De seje bruger bare spilerfaldet. Jeg er forsigtig
> og bruger både spiler og ganuafald. Så er man på den sikre side.

Klip

Ellers kan en mastekran vel være guld værd, hvis der en til rådighed
Hellere livrem og seler end ....

Mvh
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-08 23:09

Jeg er altid lidt forsigtig med at bruge kranen til at holde det permanent.
Har for mange dårlige erfaringer med pupertetsidioter der lige drøner forbi
i motorbåd og laver mega bølger. Og så knalder mast og stag i kranen og det
hele kører rundt.

Men når det er sagt, så kan operationen ikke lykkes uden en ordentlig kran.
Man skal jo op og ned et par gange i bådsmandsstolen og det er noget skod
uden mastekran.

Nogen vil muligvis påstå at jeg er for godt vandt med at ligge i en havn
hvor vi har den slags i overmål, men det gør mange ting meget nemmere, når
man har de rette faciliteter.

Fra : TOSB

Dato : 27-03-08 23:28

Bjarke M. Christensen wrote:
> [...]
> havn hvor vi har den slags i overmål, men det gør mange ting meget
> nemmere, når man har de rette faciliteter.

Klip

Heldigvis er det ikke muligt i vores havn, at sådanne pupertitetsidioter
drøner forbi, så jeg har altid fat i masten via mastekranen - udover det, så
er vi blevet moderne i Nyk. Sj. i forhold til før i tiden, da vi nu har fået
elektrisk hejs monteret med trinløs hastighed fremfor omdrejninger pr.
håndkraft, hvor der skulle 10 omdrejninger til for at hejse en person nogle
få centimeter

Jeg tror efterhånden, at Lars har fået nok input til eftertanke i relation
til projektet, og jeg kan forstå, at han allerede nu gør sine overvejelser.

Med hensyn til spørgsmålet om en kulfibersejl uden sejlpinde kan tage skade
af at blive rullet op, så har jeg ikke nogen sikker viden herom, men det kan
jo være, at der er andre, der kan komme på banen i det spørgsmål?

Mvh
Torben

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 29-03-08 15:23

Hej Lars,

Har du set på andre forsejlsrullesystemer?

Jeg har et Facnor se:

http://www.facnor.com/

og det system har den fordel at det kan monteres på forstaget
medens det sidder på i toppen af masten.
Det eksisterende forstag med den eksisterende vantskrue anvendes
uden nogen ændringer af det.
Der skal heller ikke laves en faldføring ved toppen under
vendeskiven.
Rørene med topsvirvel sammes omkring forstaget og hejses op med
spilerfaldet efterhånden som det hejses op og i enderne af
rørstykkernes monteres lejerne omkring forstaget.
Når bundrullen med fastgørelsesbeslagene er monteret og
vantskruen igen er sat på forstaget fastgøres beslag og
vantskrue i dæksbeslaget og monteringen er færdig.
Du kan se hvordan det er monteret her på bovspryddet:

http://groups.msn.com/danskb31klub/helia.msnw?
action=ShowPhoto&PhotoID=174

Her ser du hvordan beslaget for træklinen er lavet:

http://groups.msn.com/danskb31klub/helia.msnw?
action=ShowPhoto&PhotoID=831

Det er en mere diskret løsning end at købe de kraftige hjul til
montering på septrene som udstyrsforretningerne tjener så
rigeligt på.

Mvh/Harding

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 30-03-08 10:44

"Harding E. Larsen (slet D012Z)" <harding@D012Zlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12068009790.84678270843294@dtext.news.tele.dk...
> Hej Lars,
>
> Har du set på andre forsejlsrullesystemer?

Det rullesystem jeg skal sætte på, er fulgt med båden men aldrig monteret da
den kun har sejlet kapsejlads.
Så af økonomiske årsager vil jeg bruge det..

> [...]
> vantskrue i dæksbeslaget og monteringen er færdig.
> Du kan se hvordan det er monteret her på bovspryddet:

Jeg kan virkelig bifalde ideen med at lave rullesystemet så enkelt som
muligt.. forstaget i Furlex (vores model..) bliver beklædt med rimleig
hæftig aluminium skinne med hulkehle til forliget - det vejer en del og er
rimelig stift.

> Her ser du hvordan beslaget for træklinen er lavet:
>
> http://groups.msn.com/danskb31klub/helia.msnw?
> action=ShowPhoto&PhotoID=831

Jeg har endnu ikke kommet frem til hvordan trækket skal forløbe, men vil
lurer lidt på en tidligere nabo som er storesøster til vores - MEN han har
fået undersænket beslaget til forstagets vantskrue, således at rullen til
rebet er lige over dækniveau. Her har han monteret Harken blokke til halet
langs dækskanten.
> Det er en mere diskret løsning end at købe de kraftige hjul til
> montering på septrene som udstyrsforretningerne tjener så
> rigeligt på.

Det ser fornuftigt ud, og er helt sikkert ikke noget der bliver slidt
foreløbigt - men havd med linen... bliver den ikke lidt "flad" af at kører
igennem et hårdt øje? eller har jeg set forkert??

Mvh
Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-04-08 08:09

Hej Lars,

OK, ja det forklarer sagen.

Mvh/Harding

Fra : HH

Dato : 29-03-08 13:38

Jeg kan ikke se på billederne hvad det er for en løsning som Harding
anbefaler til at føre rulle-linen ned til cockpit'et. Men det er
ganske korrekt, at de blokke som almindeligvis sælges hertil er både
dyre og dårlige. De sidder relativt højt på sceptrene og rager
temmelig langt ind på dækket - og er så i øvrigt grimme!
Går man forbi på sidedækket skal der ikke meget til for at få skadet
knysterne!
Men OH-blokke laver en lille diskret sag som kan monteret på både der
har en (alu-)rælingsliste og som både er lille, sidder lavt og er
ganske pæn.
Jeg kan ikke få et direkte link til et billede af denne blok til at
virke, men den er vist på side 39 i Masnedøs katalog, varenummer
181600.
Virker perfekt, ikke noget til at skvatte over!

Hans-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 01-04-08 08:05

Hej Hans-Henrik,

Det er det lille beslag længst til højre på billedet. Det består
af et rørstykke som er stramt presset over septerfoden. På
ydersiden af rørstykket er der påsvejset et lille stykke plade
med en hul i som linen går igennem.
Beslaget er fremstillet til hver septerfod.
Desuden har jeg placeret to lidt anderledes udformet beslag med
forpulpittets fastgørelsesskruer. Disse beslag sørger for at
træktovet bliver trukket ud til siden således at man ikke træder
på tovet ved ombordstigning.
Det andet beslag som vises på billedet, der er lavet af rundt
materiale og placeret oven på skødeskinnen er beregnet til
lineføring for barberhal, kickingstrap bomnedhal samt
fastgørelsespunkt for sikkerhedsline.

Mvh/Harding