Byggevejledning til bukke
Fra : andreas_dtu

Dato : 23-03-08 10:40

Hej folkens

Jeg har prøvet at finde nogle brugte metal-bukke, men har ikke haft det
store held. Derfor vil jeg spørge, om nogen af jer har en vejledning i
hvordan de kan bygges af træ. Jeg har set vejledningen til stativet, der
vist kaldes "Båd-nyt"-stativet, men da min båd skal være på land to
forskellige steder i år (Asaa nu og Århus til efteråret), har jeg ikke
mulighed for at transportere et stort stativ. Desuden er min båd langkølet
og så er det vist oplagt med bukke, ikke? Båden er en RJ 85, der vejer lidt
over 2 tons.

Så er der nogen, der har vejledninger med materialevalg, tegninger osv.? Det
må meget gerne være bukke, der kan foldes, så de kan transporteres i en
personbil eller i kahytten i båden.

På forhånd tak forhjælpen og alle de andre gode råd I dagligt giver!

Med venlig hilsen

Andreas
andreas_dtuFJERNDETMEDSTORT@ofir.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-03-08 11:28

Hej Andreas,

Jeg synes du skal tænke lidt langsigtet.
Anskaf dig et metalstativ til Århus og lån dig frem i Asaa.
Det kan ikke betale sig at lave klejne bukke der kan slås
sammen. For det første er de som regel ikke gode eller stabile
og et bådstativ skal være stabilt. Det er bukke ikke, husk på at
der skal være fast forbindelse mellem stativets fire hjørner og
denne forbindelse skal derfor ikke være tovværk eller kæde.
Når du køber en båd af en hvis værdi så skal du også tilsikre en
varig og stabil vinteropbevaring, det skylder du dig selv og
naboerne på vinterpladsen.

Mvh/Harding

Fra : andreas_dtu

Dato : 23-03-08 22:29

Hej Harding
"Harding E. Larsen (slet NH1GT)" <harding@NH1GTlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12062684480.940438446652887@dtext.news.tele.dk...
> [...]
> Når du køber en båd af en hvis værdi så skal du også tilsikre en
> varig og stabil vinteropbevaring, det skylder du dig selv og

Det har du jo sådan set ret i. Jeg har dog ingen fast plads i Århus endnu,
så min båd kan meget vel komme til at overvintre i en anden havn end den
hvor jeg har plads her i sommer og for hver gang jeg skal ud og leje en
varevogn eller en bil+trailer bliver det omkostninger på flere tusind.
Jeg har nu fået tegningerne til bådnyt-stativet, der godt nok er lavet af
træ, men hvor alle fire bukke er sat forsvarligt sammen (2 og 2 og så en
bundramme der forbinder de to stativer) og det har den fordel, at det kan
skilles nok ad til at kunne være i kahytten og det er ret billigt at lave.
Burde det ikke være fint?

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-03-08 19:23

Hej Andreas,

Bådnytstativet i den forbedrede udgave med fast doebindelse
mellem de to bukke, er et udmærket universalstativ.
Inden båden tages på land skal stativet undersøges for
vindrevner i træet. Skaderne skal udbedres inden båden placeres.

Hvis du får en havneplads i Århus Lystbådehavn, så vær opmærksom
på at her må kun anvendes stativer som er forhåndsgodkendte se:

http://old.bugten.dk/Samvirket_Axxrhus_Lystbaxxdehavn/Ordensbeste
mmelser.html

--
Harding E. Larsen

Fra : Specks6812

Dato : 23-03-08 14:41

"andreas_dtu" <andreas_dtuFJERNDETMEDSTORT@ofir.dk> said in

> [...]
> transporteres i en personbil eller i kahytten i båden.
>
> På forhånd tak forhjælpen og alle de andre gode råd I dagligt giver!

Bådnyt stativet kan adskilles nok til at transporteres i kahyt/på
tagbagagebærer.

Fra : andreas_dtu

Dato : 23-03-08 22:17

Hej
"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Bådnyt stativet kan adskilles nok til at transporteres i kahyt/på
> tagbagagebærer.
Det kan jeg godt se nu, tak for det. Har også fået et sæt gode
byggevejledninger til'båd-nyt'-stativet.

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : Steffen Skov

Dato : 24-03-08 16:54

Hej Andreas
Klap lige hesten, når du nævner Århus. ÅrhusLystbådehavn tolererer kun et
standardstativ, så hvis det er her du skal ligge, hjælper hjemmebyggede
stativer ikke. Hvad de bruger i Marselisborg, aner jeg ikke. Det er dog
spild af god arbejdsindsats og materialer om du ikke kan bruge stativet i
Århus. Find ud af hvilke krav der stilles til et stativ på din plads i
Århus. I Asaa kan du sikkert leje et for en billig krone eller lade båeden
ligge i vandet.
Hilsen Steffen

Fra : andreas_dtu

Dato : 24-03-08 20:11

Hej Steffen
"Steffen Skov" <Xsskov@vip.cybercity.dkY> skrev i en meddelelse
> Hej Andreas
> Klap lige hesten, når du nævner Århus. ÅrhusLystbådehavn tolererer kun et
> standardstativ, så hvis det er her du skal ligge, hjælper hjemmebyggede
> stativer ikke
Båden kommer ikke til at ligge i Århus Lystbådehavn, da det ikke er til at
få plads. Jeg har fået tilbudt en lejeplads i Marselisborg havn for i år,
men da den koster lidt over 10000 kr. om året vil jeg gerne have den til at
ligge i Egå Marina næste år, da det er noget billigere. Efter at have
forespurgt i Egå virkede det også som om der ville være gode muligheder for
at få en plads her. Med i overvejelserne er også Nappedam, der har en
nogenlunde kort venteliste, men ligger alt for langt væk.

Med venlig hilsen

Andreas

Fra : Steffen Skov

Dato : 25-03-08 14:11

Hej Andreas
Har du prøvet i KaløVig, her kan du også, som i Egå bruge eget stativ.
Nappedam er rigtigt langt fra Århus, men det er en meget hyggelig havn.

Fra : andreas_dtu

Dato : 25-03-08 19:44

Hej Steffen
> Har du prøvet i KaløVig, her kan du også, som i Egå bruge eget stativ.
> Nappedam er rigtigt langt fra Århus, men det er en meget hyggelig havn.
> Hilsen Steffen
Tak for rådene. Har haft kontakt med Kalø Vig angående i år, hvor der ikke
var plads, men bør nok også undersøge ventelisterne dér. Situationen i
Århus-området er dog ikke helt så håbløs som jeg frygtede, da en RJ85 kun er
2,05 meter bred. Men vi kunne godt nok bruge nogle flere pladser!

Med venlig hilsen

Andreas