Køb af Ufo antenne hvilken?
Fra : Cupido

Dato : 23-03-08 09:41

Hej i kære sejler
Nu står sæsonen for døren.
Jeg har købt en fladskærm til båden, og en digital box, nu vil jeg gerne
høre jeres mening om antennevalg.

Jeg har kikket lidt på nettet, men hvad skal man vælge?

Måske sådan en http://www.parabolshoppen.dk/shop/ufo-antenne-972p.html

Og er det kun antenneledningen der skal føres fra mastetoppen og ned, jeg
kan se at der skal tilkobles 220v/12v til antennen, men er det ikke kun til
forstærkerboxen som skal side under dæk?

Hilsen Erik
Cupido

Fra : Flemming

Dato : 23-03-08 10:25

Du skal efter min mening købe en Triax Ufo Marine. Den har jeg kun haft god
erfaring med.
/Flemming

Fra : Cupido

Dato : 23-03-08 10:42

"Flemming" <fnifjern@os.dk> skrev i meddelelsen
> Du skal efter min mening købe en Triax Ufo Marine. Den har jeg kun haft
> god erfaring med.
> /Flemming

Hej Flemming
Hvorledes har du monteret din antenne sidder den i masten, og hvad med strøm
er det kun til forstærkerboxen der skal monteres under dæk.

Jeg har en mastehøjde på 14 m over vandlinjen. Jeg har en radioantenne
monteret, kan jeg bruge kablet herfra, så skal jeg ikke til at trække ny.

Hilsen
Erik
Cupido Struer

Fra : SørenH

Dato : 23-03-08 11:14

Cupido skrev:

> [...]
>
> Jeg har en mastehøjde på 14 m over vandlinjen. Jeg har en radioantenne
> monteret, kan jeg bruge kablet herfra, så skal jeg ikke til at trække ny.

Hej Erik

Princippet i Triax og alle de andre produkter er ganske simpelt:
Oppe i den runde plasttallerken sidder en kobbertråds-ring, og på den
sidder en forforstærker. Den bevirker at det svage antennesignal som
modtages i en ikke-retningsbestemt antenne forstærkes op til noget
brugbart. Den sidder oppe for at få forstærket signalet så tidligt som
muligt = mindre støj opsamles på vej ned.

Kablet er et almindeligt 75ohm coax-antennekabel, så er dit nuværende
kabelt et sådant så er det ok, og DC-strømmen til forstærkeren bliver
overlejret i kablet.

Triax Ufo findes i flere udgaver, bl.a. en til ren DVB-T, som kræver at
din DVB-T-box har mulighed for at levere 5V strømforsyning som kan
sendes op i kablet.

Triax UFO standard marine-UFO kan både modtage DVB-T, analog TV og
radio. Forstærkningen er 28dB. Den er lidt dyrere, da der med UFO Marine
leveres en strømforsynings- og skille-box som monteres ved radio/TV
eller hvor man nu vil, som skal have 12V ind fra din batteritavle, og
hvor du kan udtage TV og radio på hvert sit stik. Se evt
http://www.dantronics.com/ufo.htm og klik på manual.
Desuden har den et mastebeslag, som gør det ret enkelt at sætte den lige
under mastetoppen på siden eller forsiden af masten.

Priserne varierer meget så søg flittigt på nettet både herhjemme og i
Tyskland!

Mvh
Søren H.
Marie af Næstved

PS Det er fedt at sidde og se TV på den bærbare når regnen står ned i
stænger på ruffet.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 23-03-08 11:10

Hej Erik,

Du kan sammenligne databladene for de forskellige antenner, der
er specifikt nogle punkter i bladene som gør udslag for købet.

Triax UFO 95 Home Digital antenne
Ny forbedret udgave UFO 95 med 28 db forstærker
Markedets mindste og bedste Digital rundstråleantenne. Ideel til
både, biler og campingvogne, der skal modtage DVBT signaler, da
den ikke er retningsbestemt. Indbygget 16 NU 28dB forstærker.
Strømforsynes fra DVBT receiveren med 5 volt.
Data :
Frekvensområde MHz 47-860 MHz
Antal kanaler VHF & UHF K21-69
Elementer 1
Åbningsvinkel: Horisontalt 360 Grader
Forstærkning 28 dB
Linearitet +/- 2
Støjtal < 2,5 dB
Maks. udgangsniveau 108 dBµV
Returdæmpning > 10 dB
Impedans 75 Ohms
Forsyningsspænding 5 V
Strøm 50 mA
Vægt 0,250 kg
Størrelse 325x255x65 mm
Connector F-con

UFO 120910
Driftspænding 230Vac / 50Hz / 3 Watt, 12Vdc / 100mA
Impedans 75 ohm
Frekvens område VHF 40MHz - 230MHz, UHF 470MHz - 860MHz
Forstærkning 20 dB
Max udgangssignal 100dBµV
Max tab 2dB
Vægt 1.5kg

Forstærkning, max udgangssignal og støjtal er vigtige.
Det er også værd at lægge mærke til hvor mange oplysninger er
gives om produkterne og som kan danne grundlag for en vurdering.

Jeg ville vælge Triax UFO!

På begge typer sidder strømforsyningen under dæk og antennerne
fødes gennem antennekablet.

Mvh/Harding

Fra : Cupido

Dato : 23-03-08 11:22

Hej Harding
Som du skriver,

"På begge typer sidder strømforsyningen under dæk og antennerne
fødes gennem antennekablet."

Fint så skal jeg ikke til at fikse, 12v til mastetoppen.

Nå men jeg tror jeg Fis.. ud og køber en, så kan det være det vil holde op
med at sne
Det kribler med at komme på søen igen, Rigtig god sæson, vejret kan kun
blive bedre en sidste år

God Påskehilsen
Erik
Cupido Struer

"Harding E. Larsen (slet CRNZ2)" <harding@CRNZ2larsen.tdcadsl.dk> skrev i
meddelelsen news:12062673660.78996641542885@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 11:49

Jeg har en Nargus der virker supergodt med DVB-T. Du kan sagtens bruge
radioantenne ledningen, hvis den er 75 ohm. Både Nargus og Triax Ufo virker
alligevel også som glimrende radioantenner. Og alle strømfødes via
coaxkablet.

Det springende punkt er nok hvad der er nemmest og pænest i masten. Ufo'en
er er stor flad pandekage, Nargus'en har form som en konservesdåse. Jeg har
min Nargus siddende øverst/ovenpå masten, hvor den bare kræver et 6/8 mm hul
til skruen.

Bjarke

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 23-03-08 16:09

Hej Bjarke

Hvorledes er spec'en på Nargus versus Triax ?

Hvor er de fundet billigst på nette?

mvh
/Børge

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47e6358b$0$89169$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 18:19

Lidt mindre følsomhed, men bedre støjunderstrykkelse. Hhv 18 db og 1,8 dB

Leder lige ....

Bjarke

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 24-03-08 11:38

Tak

Det er dog stor forskel,

Forstærkning på 28db for en Triax, og 18 db for Nargus det er omkring 10
gange større forstærkning på Triax'en.

Hvordan tager din Nargus Danske Kanaler langs de Danske Øresunds havne?

Jeg har pt en (vist nok no-name) triax ufo lignende ting. De svenske kanaler
"brager" ind, men de Danske kan jeg ikke modtage.
Ikke engang i Helsingør, hvor der står en lokal sender

Har overvejet om det er min forstærker der har et indbygget filter? For alm
TV kanaler (herunder TV2) står normalt rigtigt pænt.

meddelelse news:47e69112$0$89168$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 19:45

Ingen problemer. Man skal passe på ikke at stirre sig blind på
forstærkningen alene. Hvis ikke selektiviteten og signalstøjforholdet er
med, så er det igen kunst at forstærke noget forstyrrende netbrum 1000
gange.... det kræver så'mænt' bare to transistorer af 2 kr. Kunsten er at få
en antenne der sikrer et så rent signal som muligt uden støj. DVB-T
modtageren har sandsynligvis alligevel en kraftig forstærker på indgangen,
da de ofte bruges med al for små passive antenner.

Med en undtagelse (Årø) så havde jeg både DR1 og TV2 i alle de havne jeg lå
i sidste sommer. Sundet inklusiv. Da jeg lå i Schlien havde jeg over 10
tyske kanaler foruden de 2 danske ! (der er en del gengangere i de tyske
DVB-T kanaler).

Så vidt jeg er orienteret (baseret på de erfaringer der er udveklset i
havne) så virker Nargus og Triax UFO nogenlunde lige godt. Det er vist
primært et spørgsmål om hvilken fysisk udformning man foretrækker.

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 18:29

http://www.sejlerbixen.dk/sidste-nyt.htm

Den er urimeligt dyr i Danmark, men i Tyskland, hvor den er langt den mest
populære, sælges den standard til ca 90 Euro:

http://www.svb.de/index.php?sid=cbd2089960b7b85e3b7f3a3117b75ef6&cl=details&anid=1792&listtype=search

Fra : Karin Pedersen

Dato : 23-03-08 18:14

--
Hej Erik.
På min gamle båd havde jeg en Triax antenne den

hans-E

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 24-03-08 14:41

> [...]
> Jeg har derfor købt en Nargus i håbet om at den
> ikke kan bruges som landingsplads da den kun er
> ca.100 m/m i diameter og kublet i toppen.

God pointe
Jeg skal montere en til foråret - jeg tror jeg sætter lidt "pigge" på
toppen.
Mon ikke lidt rustfrit tråd snoet ind over UFO'en ville hindre mågerne i at
lande og ikke forstyrre signalet??
Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-03-08 11:54

Hej Lars,

Metaltråd vil dæmpe signalet; men det er en ubestemmelig
størrelse, fra lidt til megen dæmpning afhængig af udformningen.
Hvad med at købe plasticpigge i stedet for?

Mvh/Harding

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 26-03-08 21:10

> Metaltråd vil dæmpe signalet; men det er en ubestemmelig
> størrelse, fra lidt til megen dæmpning afhængig af udformningen.
> Hvad med at købe plasticpigge i stedet for?
>
> Mvh/Harding

Hej Harding

Det har du helt ret i, jeg så bare for mig disse plastic beklædte metal
spidser man bruger i udhænge på tage til huse...
Metallet vil sikkert forstyrre signalet. Ved du om man kan få plastic pigge,
eller skal vi bare være lidt opfindsomme?
Jeg har i øvrigt en ufo-type af mærket Glomex!
Mvh
Lars

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 27-03-08 15:28

Hej Lars,

Prøv på Google at skrive: fugle pigge
det giver en del forslag til fugleskræmsler.
Ellers kan du sætte tape på antennens overside hvor du igennem
tapen har sat nogle plastpigge a.la. tandstikkere. Det er også
muligt at brugen kamdelen fra en hårdbørste med plasttænder.

Når man opholder sig i båden er det kun nødvendigt at rejse sig
op og slå et par gange med armens som vingeslag, så fordamper
mågerne på stedet når de ser en stor "fugl".

I virkeligt plagede områder f.eks. hvor hjertegode mennesker vil
fodre fuglene i havnene eksempelvis på bådramperne, opsættes en
højttaler tilsluttet en lille e-pod, hvor der er lndlagt
forskellige rovfugles skrig.
Havnen er fri for måger.