Tilslutning af PC til NMEA signaler
Fra : Skipper

Dato : 22-03-08 14:44

Hej,

Er der nogen her i gruppen der kender til at få alle sine NMEA signaler
overført til sin PC - med udlæsning af alle indtrumenter på en gang
(noget i stil med Sea Mate 1A lite systemet)

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-08 22:02

"Skipper" <dsn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hej,
>
> Er der nogen her i gruppen der kender til at få alle sine NMEA
> en gang (noget i stil med Sea Mate 1A lite systemet)

Du skal nok have fat i en multiplexer, der kan håndtere flere NMEA
inputs simultant. Prøv f.eks. at kigge her:
http://www.shipmodul.com/en/index.html

Jeg har ikke erfaring med disse produkter eller firmaet, men overvejer
selv, hvordan jeg kan løse problemet.

Pt. kører mine data igennem et "Raymarine-netværk, der taler Seatalk" og
som kan modtage NMEA input via en særlig konverteringsboks ...

Men man får problemet, hvis der er flere NMEA-givere i systemet, hvilket
f.eks. opstår hvis man tilknytter instrumenter, der ikke "taler" Seatalk
og gerne vil have disses data repræsenteret ét sted ... f.eks. i PC'en.

I dag prøvede jeg at føde "Seatalk-systemet" med NMEA-data fra en lille
Standard Horizon 180i søkortplotter og få data ud på nettet, herunder
til PC'en og Raymarinekortplotteren, og det fungerede samtidigt med at
PC'en modtager data fra de andre instrumenter, som altså er koblet
sammen via Séatalk-nettet ... Hvis du har instrumenter fra samme
producent er det evt. muligt at koble dem sammen i producententens
"proprietary" net ...

Såvidt jeg ved, er der endnu ikke defineret en helt generel "mange til
én" kommunikationsprotokol, som gør det muligt at sammenkoble flere
forskellige instrumenter fra forskellige producenter. Jeg har ikke
erfaring med den nye NMEA 2000, men mener ikke den løser problemet ...
Ærgerligt, at man ikke bare kan bruger Ethernet ...

Men jeg er spændt på at høre, om jeg tager fejl ... ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 22-03-08 22:55

Alle Garmins nye produkter kører kun ethernet .... Så det er på vej ...

Bjarke

snip

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 00:21

Ja, det er en god nyhed ... Såfremt mange andre end Garmin vælger at
tilbyde ethernet løsninger ...

Så mangler vi bare, at "instrumentproducenterne ikke discontinuer"
support af ældre kortstandarder ...

Som f.eks. Raymarine, der pludselig og uden påviselig argumentation går
over til Navionics kort i deres kortplottere ... og så står man der med
en lille "formue" i C-cards, som deres nye plottere ikke kan læse ...
Det er da ikke kundevenligt ? Det er trods alt noget billigere at
upgradere end at købe nye elektroniske kort ... Tænk, hvis vi kunne
bruge SD kort eller lignende til forskellige typer kort ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:47e58022$0$89176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 11:34

Enig, de er ikke særlig kundevendlige, men det er de faktisk lige gode
(elelr dårlige) til. Personligt har jeg jo haft Garmin på køl et par år
efter de ændrede deres licensbetingelser, så man skal købe kortlicens både
til plotteren og pc'eren. Rent røveri ....

Fra : Carlo Gabelgaard \(~

Dato : 22-03-08 22:34

Hvis din PC'er sættes som master, og programmet kender de kommandoer der
skal bruges på NMEA for at få diverse info fra dine instrumenter, så kan du
forbinde dem seriel. Du kan godt have mange klienter, men det er vigtigt at
der kun er en master. og en der svare på en given request.

M-V-H

Carlo Gabelgaard

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 13:43

"Carlo Gabelgaard (fjern dd)" <carlo@ddgabelgaard.dk> skrev i en
meddelelse news:47e57b14$0$2090$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> [...]
> så kan du forbinde dem seriel. Du kan godt have mange klienter, men
> det er vigtigt at der kun er en master. og en der svare på en given

Det var jeg ikke klar over.
Mit indtryk var, at man ved en seriel forbindelse af mange NMEA-signaler
til én modtager ("many talkers to one listener") risikerede at få
blandet signalerne godt og grundigt sammen ...
Jeg er helt med på, at man kan serieforbinde NMEA signaler fra ét sted
til mange (one talker to many listeners) - men altså ikke omvendt ...
Har du en konkret installation og en konkret applikation og gode
praktiske erfaringer med det?
I så fald skulle man jo kunne undvære en multiplexer til at samle
NMEA-sætningerne ...
Hvilke input og hvilken applikation har du benyttet?

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 23-03-08 18:17

Ja, man bliver nødt til at have en multiplexerfunktion, der cacher en
talker, indtil andre er færdige. Eller er det bare held om det er det
rigtige der modtages på seriel porten. Når det er i orden, så skal man
*også* sikre sig at man har styr over hvem der svarer på requests
(master/slave).

Begge dele skal der være styr på.

Fra : blueocean

Dato : 23-03-08 05:59

On 22 Mar., 14:44, Skipper <d...@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]
> overført til sin PC - med udlæsning af alle indtrumenter på en gang
> (noget i stil med Sea Mate 1A lite systemet)

Du kan også bruge en Nemea til USB konverter den kan sagtens håndtere
flere indgang til pc.

eks. denne her NEMEA 0183 USB Multiplexer
Model NM42U
NOLand Enginering
http://nolandeng.com/nm42.php

bare et bud

mvh.
Gert

Fra : Skipper

Dato : 24-03-08 08:46

blueocean skrev:

> [...]
> flere indgang til pc.
>
> eks. denne her NEMEA 0183 USB Multiplexer

Tak til jer alle. Det har været meget informativt altsammen.

Nu kommer så mit næste spørgsmål:

Er der nogen der har kendskab til et PC-program der "grafisk" kan
oversætte og vise de forskellige nmea sætninger så man får et samlet
skærmbillede af alle de informationer der efterhånden er tilgængelige i
"netværket"

pfh manne tak

Fra : Ukendt

Dato : 24-03-08 13:59

Flemming Torp
Gimle/DEN-61
"Skipper" <dsn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> blueocean skrev:
SNIP
> [...]
> oversætte og vise de forskellige nmea sætninger så man får et samlet
> skærmbillede af alle de informationer der efterhånden er tilgængelige i

Hej igen,

Der findes efternånden rigtigt mange, men du skal først beslutte, hvilke
elektroniske kort, du vil køre med, hvor der igen er mange at vælge
imellem... Jeg har kun erfaring med C-Map C-cards og BSB-baserede kort på
CD'er og nævner primært de programmer, som jeg selv har prøvet.

Nogle programmer er nærmest gratis - Seaclear f.eks. - og kan downloades.
Seaclear læser BSB-baserede kort - a la de tyske søsportskortm hvor de
elektroniske kort "ligner" papirkortene... Kan vise alle NMEA data grafisk
.... også vind, styret kurs, beholden kurs, SOG, COG, VMG osv., hvis man har
input til det... Dokumentationen er sparsom.

Digiboat i Australien har udviklet et program, der hedder SOB (Software on
Board) som benytter C-Map (= vektorbaserede kort). Det kan vise alle dine
NMEA-data inkl. AIS data. Programmet kan prøves gratis i 6 måneder. Kan
downloades til tre PC'er. Koster vist 60 australske dollars. God
dokumentation.

Det norske Tiki læser BSB-baserede kort og kan også vise alle dine
NMEA-data - inkl. AIS, hvis du føder din PC med serielle NMEA-data via det
serielle stik med 4800 baud og AIS-data med 38.400 baud via sepaarat
USB-port. Jeg synes TIKI er meget brugervenligt, men det er naturligvis en
subjektiv betragtning. Programmet kan downloades til 2 PC'er.
Dokumentationen er on-line, og jeg synes den er god.

Maptech laver såvel kort som programmel. Programmerne findes i forskellige
grader - Light - standard - Pro ... og betragtes af mange som et robust og
velgennemprøvet program med alle de faciliteter, man som lystsejler har brug
for. Dokumentationen er meget omfattende. Ligger lidt højere i pris.Med de
tyske søsportskort følger en "Lite" version, som jeg finder meget
anvendelig, men dog begræsnet på visse områder. Men som start synes jeg det
er glimrende.

Jeg tror, DLSK-3 kan, men har ikke selv prøvet det. Jeg har kun DLSK-2.

Der er også mange, der har erfaringer med Oziexplorer. Jeg har ikke, så det
nævner jeg bare, da det også er meget populært og har en meget lav "price
tag" ...

Der er mange andre programmer, som jeg ikke har prøvet. Men jeg er sikker
på, andre i gruppen har. Og så er der de programmer, der supporteres af
"instrument-firmaerne": Raymarine, Garmin, Simrad etc. Af dem kender jeg kun
RNS-5, som sælges af Raymarine. Min version kører via deres eget net:
Seatalk og kan ikke læse AIS data. Og det er forholdsvist dyrt at anskaffe,
så med mindre, du er helt "hooked" på et Seatalk-net, så ville jeg ikke
anbefale det. Personligt synes jeg programmet kan mere end jeg har behov for
og samtidig finder jeg brugerfladen for gammeldags og besværlig ... Gad vist
om programmet er født under DOS? ... ...

Du kan "google" og gå ind på de forskellige leverandørers hjemmesider og
læse mere.

Der er også en glimrende oversigt over - jeg tror 14 forskellige produkter -
i følgende, som jeg har klippet fra:

Though Mad Mariner's Hard Facts on Software series has ended, our authors
are not done. Mark and Diana Doyle are writing a book based on the series.

"Get Onboard with Electronic Charting" will be available this fall, updating
the series and providing additional information, including the history of
electronic position finding, e-charting basics, information on electronic
cartography, data exchange and more.

The book will be available in stores and online, including right here on Mad
Mariner. In fact, we'll be happy to notify you when the book is available.
Simply go to our Software Page and sign up for an email update. If you
already signed up for updates on the series, you can skip this step - you
are on the list. For the rest, you should know that we keep your information
private and that you'll be the first to be notified when the book comes out.

Glen Justice
Editor
www.MadMariner.com

Unquote

Personligt har jeg nu besluttet mig til at fortsætte med SOB og TIKI i den
kommende sæson. Andre vil givetvis vælge anderledes. For nogen er det næsten
en "religion" ... og andre vænner sig til en bestemt brugerflade og
funktionalitet, at man ikke "orker" at sætte sig ind i en ny ...

Lad mig for god ordens skyld nævne, at jeg ikke har personlige relationer
til eller kommercielle interesser i nogle af de nævnte firmaer eller
produkter. Jeg har prøvet og købt programmerne til eget brug på min bærbare
PC i båden ... Skulle jeg give et råd - og hvis du er begynder, ville jeg
nok - udover funktionaliteten - se nøje på dokumentationen og supporten -
og der synes prismæssigt at være en klar sammenhæng ... Mit valg var baseret
på erfaringer med de to nævnte firmaers support.

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Skipper

Dato : 24-03-08 14:33

Hej Flemming,

Det er dæleme go information. Manne tak !!!!!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-03-08 22:16

Hej Skipper,

Prøv med det lille gratisprogram NMEAMonitor, find det via
Google.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 25-03-08 07:07

On 24 Mar., 08:45, Skipper <d...@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> "netværket"
>
> pfh manne tak- Skjul tekst i anførselstegn -

Muligvis kan det program som de har på www.gpsgate.com, det er et
program der kan samle alle oplysninger fra en gps til flere samtidige
applikationer på PC, Jeg har ikke slev prøvet det, men det lyder jo
lovende.

Gert

Fra : Kondrup

Dato : 25-03-08 16:19

> [...]
> program der kan samle alle oplysninger fra en gps til flere samtidige
> applikationer på PC, Jeg har ikke slev prøvet det, men det lyder jo

Jeg bruger GPS gate - det håndterer og distribuerer kun GPS input -
jeg bruger det bl.a. til at vise den ilandblevne del af familien, hvor
resten af familien befinder sig. På båden til søkort fra NV verlag
samt en GPS monitor (kvalitet af signal mv.).
Hilsen
Jens