VHF med ATIS-mulighed
Fra : Lars Hansen

Dato : 21-03-08 15:12

Hej gruppe.
Har græsset ivrigt, og jeg ser at enkelte af de nyeste VHF'er reklamerer
medmuligheden for ATIS, men ikke særlig mange reklamerer med muligheden i
annoncer i DK - måske indlysende nok, når det ikke bruges her men i
Tyskland/Holland. Skal nu til at købe mig et VHF med DSC og den skal også
kunne bruges ved fremtidig kanalsejlads sydover.

Mit spørgsmål:
Kan nogen anbefale en simpel men velfungerende VHF/DSC, hvor det er ligetil
at indkode ATIS-nummer selv - eller hvor forhandleren vil gøre det for én?
Har hverken brug for flere håndsæt eller avancerede funktioner.

Tak for evt. hjælp,

VH,
Lars
Odense

Fra : TOSB

Dato : 21-03-08 16:24

Lars Hansen wrote:
Klip

> [...]
> ligetil at indkode ATIS-nummer selv - eller hvor forhandleren vil
> gøre det for én? Har hverken brug for flere håndsæt eller avancerede

Jeg købte en forholdsvis billige VHF sidste år. JMC RT2500.
http://www.japan-marina.co.jp/catalog/rt2500.pdf
Du kan finde den hos Lynettens Bådservice, men den sælges ofte via QXL
spritny og til en noget billigere pris.
http://www.baadservice.dk/nyheder.htm

Hvis det bliver den, du anskaffer, så korresponderede jeg med fabrikanten i
Japan og fik tiltusket mig div. manualer vedr. installering af ATIS-nr., L &
F-kanaler mv. - alt sammen noget, der ikke fremgår af vejledningen til
"end-user".
ATIS-nr. fik jeg ved at sende en mail til Tyskland vedhæftet min Station
License og i løbet af ganske få dage modtog jeg ATIS-nummeret pr. post.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : claus b.p.

Dato : 22-03-08 00:42

"TOSB" <tsbach@fjernnyka.dk> skrev i en meddelelse
> Lars Hansen wrote:
> Klip

Jeg har en Navman 7100, en enkel og billig radio, som har såvel DSC som
ATIS. Der skal selvfølgelig skiftes mellem DSC og ATIS mode, de kan ikke
virke samtidig, men man programmerer både ATIS og DSC nummeret ind en gang
for alle. Mon ikke de fleste moderne radioer indeholder begge funktioner?

Mvh. Claus

Fra : Lars Hansen

Dato : 25-03-08 15:04

> [...]
> for alle. Mon ikke de fleste moderne radioer indeholder begge funktioner?

Formentlig, men hvis ikke de reklamerer med det, kan man jo komme i tvivl.
Jeg er for ganske nylig blevet grundigt belært af en forretningsindehaver,
der tålmodigt forklarede mig, at det hedder AIS og ikke ATIS og at det er
noget for ejere af støre lystyachts og den professionelle skibsfart. Så
stiller man jo ikke flere spørgsmål på det sted

Tak for hjælpen.
VH
Lars

Fra : Lars Hansen

Dato : 25-03-08 14:54

> Jeg købte en forholdsvis billige VHF sidste år. JMC RT2500.
> http://www.japan-marina.co.jp/catalog/rt2500.pdf
> Du kan finde den hos Lynettens Bådservice, men den sælges ofte via QXL
> spritny og til en noget billigere pris.

Just hjemkommet efter Påsken. Tak for tippet, Det lyder godt og prisen er da
til at have med at gøre.
Vil du evt. dele de omtalte vejledninger? Mit handels-japansk er lidt
rustent >hm<

VH,
Lars

Fra : TOSB

Dato : 25-03-08 15:23

Lars Hansen wrote:

> [...]
> prisen er da til at have med at gøre.
> Vil du evt. dele de omtalte vejledninger? Mit handels-japansk er lidt

Du siger bare til, når og hvis du får brug for det. Japansk er det nu ikke -
Engelsk er vel lidt lettere.
Hvis du googler på JMC, så finder du feks. denne her salgsannonce med
supplerende oplysninger om, hvad radioen kan.
http://dacon.dk/vhf.htm

Man undlader til gengæld at fortælle, at den ikke kan klare opkald til
telefonnettet i land. Det irriterede mig, da jeg fandt ud af det, men på den
anden side, så sejler jeg næsten altid kystnært, og minutprisen på mobilen
er mere spiselig end de 5,50 kr. det ellers vil koste ved brug af VHF´s DSC
opkald.
Ellers kan man jo punge ud og lave et opkald via Lyngby Radio, hvis mobilen
ikke har forbindelse, men så er minutprisen en del højere.
Så den mangel er til at leve med.

Mvh
Torben

Fra : Lars Hansen

Dato : 25-03-08 15:03

> Jeg købte en forholdsvis billige VHF sidste år. JMC RT2500.
> http://www.japan-marina.co.jp/catalog/rt2500.pdf

[snip]