Forbinde garmin gps med m-tech vhf
Fra : tc

Dato : 21-03-08 13:59

Hej NG

Jeg er for en kolega ved at montere en M-Tech SX35DSC vhf radio og den
skal forbindes til hans garmin GPSMAP 60, men jeg er lidt i tvivl om hvilke
ledninger jeg skal forbinde..

På GPS er pinout som følger:
Brun-Seriel data OUT,
Hvid-Seriel data IN,
Sort-Ground,
Rød-DC+.

På Vhf er pinout som følger:
Brun-NMEA Rx (+),
Rød-NMEA Rx(-),
Orange-NMEA Tx(+),
Shield-Ground/Tx(-)

Jeg har en ide om at jeg skal forbinde.
gps-brun med vhf-brun (data out med NMEA Rx+)

Håber jeg har gjort mig forståelig, og at der er nogel der kan bekræfte
eller rådgive mig til løsningen.

På forhånd tak.
Christian Olesen
gps-sort med vhf-rød (Ground- med NMEA Rx-)

Fra : SørenH

Dato : 21-03-08 17:58

tc skrev:
> [...]
>
> På forhånd tak.
> Christian Olesen
> gps-sort med vhf-rød (Ground- med NMEA Rx-)

Hej

Har en Garmin GPS 152 forbundet til en M-Tech SX35-DSC.
Det er som du formoder, og så vidt jeg husker forbandt jeg slet ikke
gnd/minus, - det løber jo via apparaternes minus, men hvis det ikke
lykkes uden så er det som du beskriver efter dit navn.
Husk at Garmin default sætter sin datastrøm til Garmins egen protokol.
Derfor skal du ind og checke/ændre til NMEA ud i stedet i Garmin'ens
softwaresetup.
Det er jo en seriel strøm, så du skal også sikre de begge kører samme
baud-rate!

Når du indsætter kollegaens MMSIE-nummer i SX35, så har du kun eet
forsøg, men hvis det mislykkes (eller det er en brugt han har købt hvor
forgængerens nummer sidder i), så er der en metode til at nulstille
softwaren, selvom importøren påstår det kun kan gøres hos dem!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved
Søren

Fra : tc

Dato : 21-03-08 19:50

> [...]
> forgængerens nummer sidder i), så er der en metode til at nulstille
> softwaren, selvom importøren påstår det kun kan gøres hos dem!

Jeg siger mange tak, det var den bekræftigelse jeg manglede...

Christian Olesen

Fra : HH

Dato : 21-03-08 14:12

On Mar 21, 7:49 pm, "tc" <d...@kd.dk> wrote:

> Jeg siger mange tak, det var den bekræftigelse jeg manglede...
>
> Christian Olesen

Jeg har forbundet min Garmin128 med M-Tech præcis som du skriver,
altså begge ledninger:

Garmin data ud til M-tech NMEA+ (brun)
Garmin stel til M-tech NMEA- (rød)

................og det virker!

Det eneste som jeg synes er lidt bøvlet med setup'et er at jeg kører
med Det levende søkort på PC'en. Der skal så også bruges NMEA-protokol
når der skal overføres position til kortet (og altså også til VHF'en),
men når man skal overføre waypoints og ruter skal Garmin'en indstilles
til GRMN-protokol, og når man så er færdig skal man tilbage igen. Det
skal man jo så huske, også når man af en eller anden grund ikke har
PC'en kørende. For hele ideen i DSC er jo at VHF'en har en opdateret
position til automatisk udsendelse med en nødmelding.

mvh
Hans-Henrik

Fra : SørenH

Dato : 22-03-08 10:06

HH skrev:
> [...]
> PC'en kørende. For hele ideen i DSC er jo at VHF'en har en opdateret
> position til automatisk udsendelse med en nødmelding.

Hej HH
Jeg havde de samme bøvl da jeg kørte DLS version2, så af denne og flere
andre grunde gik jeg over til Maptech's ChartNavigator, som kører NMEA
begge veje.
Men kan det virkelig være rigtigt, at DLS-folkene, nu 2 versioner
senere, endnu ikke har fundet ud af at lave en tovejs NMEA-løsning??
Det lyder da utroligt!
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : TOSB

Dato : 21-03-08 22:16

tc wrote:
> Hej NG
>
> Jeg er for en kolega ved at montere en M-Tech SX35DSC vhf radio og
> den skal forbindes til hans garmin GPSMAP 60, men jeg er lidt i tvivl
> om hvilke ledninger jeg skal forbinde..

Klip

Jeg har lige forsøgt at sende dig en manual vedr. tilslutning til div.
Garmin-gps´er, men min mail bliver returneret.
Måske skulle du overveje at ændre din opsætning af mailadresse, sådan at man
kan fjerne det ene eller andet fra en mail-adresse, der er gyldig.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : tc

Dato : 22-03-08 08:01

> [...]
> Måske skulle du overveje at ændre din opsætning af mailadresse, sådan at
> man kan fjerne det ene eller andet fra en mail-adresse, der er gyldig.

Klip

Hej Torben

Tak for forsøget, du kan prøve at sende til denne adr. crazyduck@email.dk
(fjern anden).

på forhånd tak.
Christian

Fra : N/A

Dato : 22-03-08 10:06

Fra : HHH

Dato : 25-03-08 05:07

> [...]
> forgængerens nummer sidder i), så er der en metode til at nulstille
> softwaren, selvom importøren påstår det kun kan gøres hos dem!

Hej Søren.

Kan du beskrive metoden til ændring af MMSIE-nummer i SX35. Jeg har
her i vinter købt en Nauticat 33 i Tyskland hvori der sidder en SX35.
Har lige søgt om tildeling af kaldesignal og MMSIE-nummer, og skulle
jo gerne have det tastet ind.

v.h.
HHH

Fra : SørenH

Dato : 25-03-08 20:33

HHH skrev:
> [...]
> her i vinter købt en Nauticat 33 i Tyskland hvori der sidder en SX35.
> Har lige søgt om tildeling af kaldesignal og MMSIE-nummer, og skulle

Sluk for apparatet. Hold knapperne SCAN og MEM indtrykkede og tænd for
apparatet. Så spørger den om den skal resettes til "factory standard" og
det siger du så ja til.
Jeg har i øvrigt fået det bekræftet fra fabrikken i Japan, selvom de
ikke var meget for at indrømme det, af hensyn til deres
forhandlere/importører. SX35 sælges f'resten osse med NASA-mærket
påklistret.

Det skal understreges, at der ikke er noget ulovligt i proceduren, de
forskellige fabrikker har bare forskellige politikker på sagen, - hos
nogen får du deres reset-metode når du spørger, hos andre skal du betale
en afgift.

Når du har købt en tysk båd, så er dens SX35 sandsynligvis den software
med ATIS. Det betyder at du ved opstart skal vælge "kanaler" eller
"hav", og at du ikke kan få L1 og L2 kanalerne frem.
Hvis de er helt uundværlige for dig skal du ha kassen ind til Thornam i
København, som så kan flashe en ren "dansk" firmware i den (med L1/2)
formedes 250 kr plus moms og transport.

Jeg byttede selv min "danske/HAV" SX35 til en "ATIS" med en herfra
gruppen, da vi stikker sydpå et par år fra medio maj, og han meget gerne
ville ha L1/2 og jeg skulle ha ATIS som er lovpligtigt på kanaler/floder
i CEVNI-området.
Igen en go ting ved denne gruppe, - mennesker mødes, og problemer blir løst!

Mvh
SørenH

Fra : SørenH

Dato : 25-03-08 20:38

HHH skrev:
> Har lige søgt om tildeling af kaldesignal og MMSIE-nummer, og skulle
> jo gerne have det tastet ind.

PS: Det er kun MMSI-nummeret du skal indtaste, - og ATIS hvis du skal på
kanaler/floder. I så tilfælde skal du ha et ATIS-nummer fra Hamburg
(bestilles på nettet)da Danmark ikke er med i CEVNI.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved
- byen med en af Danmarks eneste kanaler.

Fra : HHH

Dato : 25-03-08 14:14

> [...]
> SørenH
> Marie af Næstved
> - byen med en af Danmarks eneste kanaler.

Tak for svaret, Søren.
Vi stikker også sydpå om et par år, så det er jo bare fint med sådan
en VHF. Det ATIS-nummer der allerede er indtastet må vel stadig kunne
bruges, da skibet jo er det samme ??
Jeg må se om sælgeren skulle have certifikatet liggende, det har han
sikkert.

God tur. Det kan jo være vi mødes på kanalerne eller i Middelhavet et
sted.

v.h.
HHH

Nauticat 33 "Sea Lady"
Kongebro, Middelfart

Fra : TOSB

Dato : 25-03-08 22:05

HHH wrote:
Klip

> [...]
> bruges, da skibet jo er det samme ??
> Jeg må se om sælgeren skulle have certifikatet liggende, det har han

klip

Den går nok ikke - når du ansøger om et ATIS-nummer, skal du ikke kun opgive
skibets navn, men også dit MMSI-nummer samt kaldesignal.
I øvrigt er der en tidsbegrænsning på det tildelte ATIS-nummer på 5 år fra
oprettelsen.

Mvh
Torben

Fra : SørenH

Dato : 26-03-08 08:43

TOSB skrev:
> [...]
> skibets navn, men også dit MMSI-nummer samt kaldesignal.
> I øvrigt er der en tidsbegrænsning på det tildelte ATIS-nummer på 5 år fra
klip

- og som du og Harding skrev sidste sommer, så er det såre simpelt.
Man scanner sin tilladelse/ShipStationLicence (der står både MMSI og
callsign på) og sender en høflig mail vedhæftet dette scan til:
   Bundesnetzagentur für Elektrizität, Gas,
   Telekommunikation, Post und Eisenbahn
på mailadressen seefunk@bnetza.de eller poststelle@bnetza.de
og anmoder om et ATIS-nummer.
Det (tilladelsen) kommer så med posten en uge efter, - og det er gratis!
Og så kan du indtaste ATIS-nummeret i din VHF.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved