Nyt stævnrørsleje
Fra : Søren B

Dato : 19-03-08 18:30

Hej

Jeg har netop monteret nyt stævnrørsleje da der var noget slør ved det
gamle, lejet er af bakelit.
Jeg synes akslen går meget stramt og kan kun med besvær drejes rundt med
håndkraft, jeg er klar over at det bliver smurt af vandet når båden bliver
søsat,

Jeg har prøvet at koble gearet ind i få sekunder og motoren der er på 10hk
lyder noget anstrengt.men hvor stramt skal akslen egentligt gå i lejet.

Søren

Fra : TOSB

Dato : 19-03-08 21:35

Søren B wrote:
> [...]
>
> Jeg har prøvet at koble gearet ind i få sekunder og motoren der er på
> 10hk lyder noget anstrengt.men hvor stramt skal akslen egentligt gå i

Hej Søren
Jeg har ikke en dyt forstand på, hvor stor modstand, der kan eller skal være
med et nyt stævnrørsleje, men kan nok alligevel komme med et input.
For nogle år siden fik jeg udskiftet stævnrørslejet på min tidligere båd.
Når jeg drejede skruen med håndkraft, gik akslen også meget stramt.
Det, jeg kan huske er, at du absolut *ikke* skal starte motoren og koble
gearet til, for så ødelægger du lejet pga. af manglende vandsmøring, og så
er du lige vidt. Der skal ikke mange sekunders kørsel til, før lejet kører
varmt.

Måske kommer der andre på banen med mere kvalificerede svar.

Mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Leon Hulstrøm

Dato : 19-03-08 22:14

> [...]
> er du lige vidt. Der skal ikke mange sekunders kørsel til, før lejet kører

Ja, der skal absolut køling på også selvom der er det, kan den de første par
gange blive en smule mere end håndvarmt varm.
Jeg lavede selv et leje til aksel-bukken og det var når gået galt, min 1"
skrueaksel kunne efter 30min sejlads ikke drejes runde i hånden, jeg havde
lavet det for tæt.
Da jeg afmonterede akslen var den blevet blå ved støttelejet.

Man skal huske at flancen på skrueakslen og gearkassen ikke må excentrikke,
de skal være justeret ret godt, så den ikke sllider bøsningen skævt.
Med en god justering undgår man også ofte den typiske rumlen som en
skrueaksel kan give.

Mvh
Leon

Fra : Hanne og Hans

Dato : 20-03-08 09:24

Lejet skal være 0,10 til 0,15 mm større end akslen.
Det udvider sig ca 1/10 del når det kommer i vand.
Lejet kan også fås med grafit, jeg købte en meter for et par år siden og får
det drejet efter behov.
Hans.