Richard skrev:
> Armand wrote:
>
>>>> Originalt kører 550'eren med 3.75" bredt bagdæk - Dét svarer til
>>>> lidt over 95mm!
>>>
>>> Fx Avon foreslår at montere:
>>> CB 550 F, K (1974 - 1978)....reartyre: 110/90-18....
>>>
>> I dét var der også en bebrejdelse over porno-dimensionen, så jeg vil
>> lige sekundere dig og Avon ved at anbefale at der kommer et 110/90
>> bagdæk på. Med dét vil modellen blive såvel meget mere letstyret, samt
>> stabil igennem lange kurver :-|
>
> Enig, omend jeg ville gå så vidt som til at vælge 100/90-18" bagpå til
> solokørsel – har faktisk mistænkt Avon på at forveksle de to modeller,
> for iflg. en tysk Honda-bog er CB550F født med 3.75-bredt bagdæk, som du
> rigtignok siger, mens CBX550 skulle være født med 4.10, som bedre
> stemmer med et 110/90
Opslag hos andre leverandører kunne evt.
> bekræfte denne formodning...
>
Jeg forsøgte mig lige med Michelin, men dé kaender tilsyneladende ikke
til så bedagede modeller i deres "dæk-søger".
Men alt andet lige er den originale fælg på en CB550 2,15"!
Såvel et 100/90-18 som et 110/90-18 kræver en 2,5" bred fælg, og de to
forespurgte dimensioner á 130/8o kræver 3" og 130/70 kræver 3,5" brede
fælge!
Man kán godt klemme et 130'er dæk på en 2,15" bred fælg men
ballon-effekten bliver stærkt begrænset af at dækkets profil nærmest
bliver æggeformet af at blive klemt sammen i fælgen!
En kammerat gjorde samme erfaring med en ellers langt nyere VFR 750
hvorpå det originale dæk er et 130/80 på en 3,5" bred fælg: Han forsøgte
at øge pornoeffekten med et 160/70'er der ellers fordrer én tomme
bredere fælg: Pornoen svandt helt og holdent med den tydelige æggeform
og det samme gjorde sig bestemt også gældende for køreegenskaberne.
Historien er forøvrigt ganske passende i denne sammenhæng, for i
realiteten forsøger "bk" med et 130'er bagdæk at få sin 550'er fra midt
i 70'erne til at ligne en 750'er fra sidst i 80'erne - Hvis ikke at dét
er halsløs porno, ved jeg snart ikke :-|
Pålideligheden á muligheden for at dækket p.g.a. montage på en alt for
smal fælg ligefrem kan springe af, endsige formedelst flække støbte
alufælge (eller trække kanten af en halvrusten 30 år gammel stålfælg!)
er yderliger en usikkerhedsfaktor!!!
--
Armand.