Steering stem på en mc / bore huller i bro~
Fra : Dak

Dato : 27-03-08 18:24

Kan man løsne den del der stikker på uden der sker noget dramatisk? Kan ikke
huske om den sidder i spænd eller ej.

Andet spørgsmål er om man bare uden videre vil kunne bore 2 små huller i
"styrebroen".

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-08 19:29

On Thu, 27 Mar 2008 18:24:05 +0100, Dak wrote:

> Kan man løsne den del der stikker på uden der sker noget dramatisk? Kan ikke
> huske om den sidder i spænd eller ej.

Kan slet ikke gennemskue hvad, at Du mener.....

> Andet spørgsmål er om man bare uden videre vil kunne bore 2 små huller i
> "styrebroen".

Det kan man vel nok, Du borer jo ikke synderligt meget materiale væk. Jeg
er lidt i samme situation, men jeg vælger at bore to _ikke gennemgående_
huller i den ene prop til gaffelbenene. Pas på, der er en fjeder under på
Honda'en.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Dak

Dato : 27-03-08 19:47

> Kan slet ikke gennemskue hvad, at Du mener.....

Den store møtrik i midten af styret? Den som holder den øvre/nedre bro
sammen med stellet.

> [...]
> huller i den ene prop til gaffelbenene. Pas på, der er en fjeder under på

okay, hvis man borer i gaffelbenene vil der så ikke kunne sive vand ned i
dem? Ja den øvre bro holder jo rent faktisk kun på håndtagene så der ville
umiddelbart ikke være så meget belastning i den efter min mening. Hullerne
skal ca. være 5mm i diameter og med en tommelfingers mellemrum. Det passer
nemlig med den "tomme" plads som der er til venstre for midten af
styretøjet.

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-08 20:19

On Thu, 27 Mar 2008 19:47:28 +0100, Dak wrote:

> Den store møtrik i midten af styret? Den som holder den øvre/nedre bro
> sammen med stellet.

Jo, den kan løsnes uden problemer, men for at få øverste gaffelbro af, så
skal den jo også løsnes i "klemmerne" på gaffelbenene.

> okay, hvis man borer i gaffelbenene vil der så ikke kunne sive vand ned i
> dem?

Netop derfor at jeg skriver _IKKE gennemgående_ huller :-|

> Ja den øvre bro holder jo rent faktisk kun på håndtagene så der ville
> umiddelbart ikke være så meget belastning i den efter min mening.

Jo dælme da, den holder da afstanden mellem gaffelben, samt styrstamme.
Uden øverste gaffelbro så ville den nederste gaffelbro/styrstamme knække
sammen under kørsel.

> Hullerne
> skal ca. være 5mm i diameter og med en tommelfingers mellemrum. Det passer
> nemlig med den "tomme" plads som der er til venstre for midten af
> styretøjet.

Næppe noget problem. Grunden til at fæstne på proppen er alene at den er
lettere, og billigere at erstatte, ved videresalg. Og for "makita's"
vedkommende, så er der i øvrigt ingen plane overflader på broen.

Fra : Dak

Dato : 27-03-08 20:28

> Jo, den kan løsnes uden problemer, men for at få øverste gaffelbro af, så
> skal den jo også løsnes i "klemmerne" på gaffelbenene.

havde nu ike tænkt mig at tage broen af men bare se om et af beslagene
skulle passe ned i hullet.

> Netop derfor at jeg skriver _IKKE gennemgående_ huller :-|

sorry, læste ikke lige ordentligt..

> Jo dælme da, den holder da afstanden mellem gaffelben, samt styrstamme.
> Uden øverste gaffelbro så ville den nederste gaffelbro/styrstamme knække
> sammen under kørsel.

men alligevel ikke så meget at jeg ikke kan bore to huller.

> Næppe noget problem. Grunden til at fæstne på proppen er alene at den er
> lettere, og billigere at erstatte, ved videresalg. Og for "makita's"
> vedkommende, så er der i øvrigt ingen plane overflader på broen.

Har desværre ikke en makita. kun den billigste fra jem&fix.

Men kan du umiddelbart se hvad ham her har gjort her? ellere rettere sagt
boret huller i.

http://www.bikepics.com/pictures/721421/

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-08 20:48

On Thu, 27 Mar 2008 20:28:25 +0100, Dak wrote:

> Men kan du umiddelbart se hvad ham her har gjort her? ellere rettere sagt
> boret huller i.
>
> http://www.bikepics.com/pictures/721421/

Der er slet ikke boret. Den er fæstnet på boltene, der holder
koblingsgrebet. Det ser ud til at "bøjlen" bag om styret er fjernet, og så
erstattet af beslaget til GPS'en. Det svækker koblingsgrebsholderen en del,
jeg ville have ladt bøjlen blive siddende, og så brugt længere bolte, som
kunne nå gennem både GPS-holder, og bøjle. Ellers er det ret fikst.

Fra : Dak

Dato : 27-03-08 21:03

> [...]
> jeg ville have ladt bøjlen blive siddende, og så brugt længere bolte, som
> kunne nå gennem både GPS-holder, og bøjle. Ellers er det ret fikst.

okay, så jeg skal skrue en af boltene af og gå ned i byggemarkedet og finde
en magen til i længden + ca. 1 cm? Det er da næsten for godt til at være
sandt.

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : KimT

Dato : 27-03-08 20:54

> Men kan du umiddelbart se hvad ham her har gjort her? ellere rettere sagt
> boret huller i.
> http://www.bikepics.com/pictures/721421/

Gps-holderen er støbt/fremstillet så den kan erstatte den del der ellers vil
blive spændt på koblingsgrebet.
Han har hermed ikke boret ekstra huller.

Mvh Kim

Fra : Dak

Dato : 27-03-08 21:04

> Gps-holderen er støbt/fremstillet så den kan erstatte den del der ellers
> vil
> blive spændt på koblingsgrebet.
> Han har hermed ikke boret ekstra huller.

Ja det kunne de jo godt havde forklaret i manualen at man kan gøre. Hvis
han kan gøre det så kan jeg også.

---
Dak
"Honda CBR600F3 '96"
"ex-Suzuki GS500Ev"

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-08 21:16

On Thu, 27 Mar 2008 20:53:56 +0100, KimT wrote:

> Gps-holderen er støbt/fremstillet så den kan erstatte den del der ellers vil
> blive spændt på koblingsgrebet.

Mjaeh, holderen mangler at omslutte styret, og det svækker
koblingsgrebsholderen meget. Jeg ville lade bøjlen blive siddende, og så
finde længere bolte.

Fra : EK

Dato : 28-03-08 01:27

Orla Pedersen <o.pedersen.torsted[hos]post.tele.dk.invalid> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a79o6ra8p9ix.pcvwk82xzufw$.dlg@40tude.net...

> Mjaeh, holderen mangler at omslutte styret, og det svækker
> koblingsgrebsholderen meget. Jeg ville lade bøjlen blive siddende, og så
> [...]
Prøv lige at se, hvor smart holderen til en Garmin Zumo er lavet.
Den er lavet, så den fuldtændig erstatter den manglende halvdel man piller
af koblingsgrebholderen.
D.v.s., den omslutter styret på samme måde, som den originale del man piller
af, og så følger der passende længere bolte med.
Den holder der medleveres til Zumo, er ikke Garmins egenproduktion, men en
enhed der stammer fra firmaet Ram Mount, og hedder RAM Motorcycle
Brake/Clutch Reservoir Base.

Prøv at se Ram Mounts hjemmeside: www.ram-mount.com/products/motorcycles.htm

Ellers kan du se Sverige her: www.ram-mount.se ,hvor du også kan finde
forhandlere i DK

mvh
Erik

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-08 07:29

On Fri, 28 Mar 2008 01:27:13 +0100, EK wrote:

> Prøv lige at se, hvor smart holderen til en Garmin Zumo er lavet.
> Den er lavet, så den fuldtændig erstatter den manglende halvdel man piller
> af koblingsgrebholderen.

Det er dælme da en sandhed med modifikationer :-/ Beslaget er så
universielt fladt, at "rundingen" er blevet af så stor radius, at den kun
"passer" på tykke styr. På et gængs 3/4" styr er den lige så ringe som
Tom-Tom løsningen. Fakta er vist, at det er meningen, at man skal lade den
originale bøjlehalvdel sidde, space ud med de to rørstykker, og så placere
Ram-Mount beslaget som sandwich.

> D.v.s., den omslutter styret på samme måde, som den originale del man piller
> af, og så følger der passende længere bolte med.

Det er så dét billedet viser, at beslaget alligevel ikke helt gør

Men det er jo også lidt ligemeget, da Dak hár valgt Tom-Tom.

Fra : Armand

Dato : 28-03-08 12:53

Orla Pedersen skrev:

> Det er dælme da en sandhed med modifikationer :-/ Beslaget er så
> universielt fladt, at "rundingen" er blevet af så stor radius, at den kun
> "passer" på tykke styr.

Jeg sad også lige og undrede mig om hvorvidt at beslaget kun er beregnet
for US/HD -styr á 1" :-/
Der står intet om styrdimension endsige noget om universal-størrelse og
billederne ser HD-agtige ud :-/

> På et gængs 3/4" styr ............

Euro/jap.-standarden er Ø22mm (3/4" = en anelse over 19mm)!

> Det er så dét billedet viser, at beslaget alligevel ikke helt gør

Jup!
Den mængde gevindrynker man kan se imellem koblinskonsollen og
monteringsbeslaget svarer meget godt til den halve styr-diameter som den
fjernede halvpart normalt dækker :-|

--
Armand.

Fra : EK

Dato : 28-03-08 15:57

Armand <armand@mc-chaufforerne.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:47ecdbb7$0$2086$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

> [...]
> Den mængde gevindrynker man kan se imellem koblinskonsollen og
> monteringsbeslaget svarer meget godt til den halve styr-diameter som den

Hej med Jer,
det var vist lidt sent i går, så jeg vrøvlede
Først tænke, så tale (skrive)
Jeg har lige været i garagen og se efter....
Holderen fra Ram Mount "erstatter" ikke den originale halvdel !
Hele det originale beslag bliver siddende på og Ram Mounten lægges på som et
ekstra "lag" - derved kommer det til at passe med de medfølgende længere
bolte...
Man skal ikke space ud med rør, og rundingen på Ram Mounten passer perfekt
og stramt udenpå det originale beslag.
Dette betyder, at koblingsgrebet sidder lige så godt fast som før.
Jeg vil tro at rundingen måske kunne passe direkte på et HD styr - men det
kan jeg ikke prøve, da jeg ikke har en sådan i nærheden.
Nu er det jo et universelt beslag, der ikke er fremstillet specielt til
Garmin, så selv om der er tale om en TomTom, så kan det stadig bruges.
Undskyld forvirringen - og jeg skal ikke advokere for Ram Mount, men synes
bare, at det er et godt alternativ også til mange andre ting, som f.eks.
kamera osv. og så er det yderst stabilt, hvilket tidliger TomTom holdere
ikke har været - de skulle dog vist være blevet bedre.
mvh
Erik

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-08 17:33