Aprilia RS250, Hvordan fjernes 34hk drosli~
Fra : Ukendt

Dato : 27-03-08 18:22

Hvad skal gøres ved en (tysk) 34hk droslet Aprilia RS250 1996 for at få de
fulde heste ?

Poul B-H

Fra : MKS - 74

Dato : 27-03-08 20:20

On Thu, 27 Mar 2008 18:21:52 +0100, "Poul B-H" <pbh a pc.dk> wrote:

>Hvad skal gøres ved en (tysk) 34hk droslet Aprilia RS250 1996 for at få de
>fulde heste ?

Det kan være gjort lidt forskelligt, men 2 typiske måder er mekanisk
begrænsning af gaskablets udslag, eller begrænsning af indsugningen m.
skiver + anden dysning. Husk også at de tyske fuldeffekt-cykler typisk
var opgivet til 56 eller noget i den stil, idet de var monteret med
kat, og en evt. sådan skal naturligvis også fjernes eller (nemmere)
man skal ha' fundet et "DK/Itai"-anlæg til den. De danske versioner lå
typisk omkring 56-60 på hjulet std. ab fabrik (afhængig af felt
osv.)...

--
-Michael
Honda CBR600-info + div. CBR600-dele m.m. til salg på:

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 27-03-08 20:48

"MKS - 74" <mks74temp@gmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> man skal ha' fundet et "DK/Itai"-anlæg til den. De danske versioner lå
> typisk omkring 56-60 på hjulet std. ab fabrik (afhængig af felt

Pas på!
Rigtigt mange Motorer er leveret i stærkt ændret version fra fabrikken
til det tyske marked. Bl. a. visse Honda, MotoGuzzi m.fl. hvor der er
tale om mindre ventiler og / eller anden knastaksel, andre dyser i
karburator, eller endda (MG V35) helt andre karburatorer.
Jeg ved ikke hvordan det er med Aprillaen, men det kan andre sikkert
svare mere nøjagtigt på!
Men det kan være både dyrt og møg-besværligt.

Held og lykke!

Michael D

Fra : MKS - 74

Dato : 27-03-08 21:04

On Thu, 27 Mar 2008 20:48:14 +0100, "Michael Dahlberg"
<m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>svare mere nøjagtigt på!
>Men det kan være både dyrt og møg-besværligt.

Ganske rigtigt helt generelt, men jeg glemte måske at skrive (men det
ved Poul godt) at jeg selv har haft en RS250'er racebike og i den
forbindelse blev det jævnligt diskuteret hvordan og hvorledes det var
med de tyske, så det er relativt RS250-specifikt og ikke generelt. Nu
er det efterhånden noget tid siden, men frit efter hukommelsen var den
største (primære) hurdle på de tyske "fuldeffekt" (= ca. 50 på hjulet)
i forhold til de danske kat'en, med ca. 6 i tab og de tyske kunne så
yderligere være droslet som beskrevet til 34 (om der også var andre
vil jeg dog ikke udelukke, men så kan man jo bare spørge på/i et tysk
forum ).

Fra : Rasmus

Dato : 29-03-08 09:29

"Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote in news:47ebf9eb$0
$2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> [...]
> svare mere nøjagtigt på!
> Men det kan være både dyrt og møg-besværligt.

Der bliver ihvertfald ikke noget problem med mindre ventiler, og anden
knastaksel på en RS250. Det er en 2-takker

Men generelt set er det rigtigt, at de har lavet mange sjove ting, for at
tilfredsstille tyskerne.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 29-03-08 10:58

"Rasmus" <r_w_o@REMOVEtdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> "Michael Dahlberg" <m.dahlberg@mail.tdcadsl.dk> wrote in
> $2088$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Der bliver ihvertfald ikke noget problem med mindre ventiler, og anden
> knastaksel på en RS250. Det er en 2-takker

Ups, jeg torsk!
Naturligvis er der ikke knastaksel på den motor, men der er da ventiler!
I øvrigt er tyskernes særmodeller også set med andre stempler, og
cylindre med anderledes udformning af skyllekanaler på to-taktere.

Michael D

Fra : Armand

Dato : 29-03-08 11:29

Rasmus skrev:

> Men generelt set er det rigtigt, at de har lavet mange sjove ting, for at
> tilfredsstille tyskerne.

Nu er det sådan at selvom f.eks. tyske forsikringsselskaber er tilfredse
med en bevislig given topeffekt efter drosling, så er såvel effektforløb
og brændstof-økonomi så langtfra ideel når motoren kvæles 33% v.h.a.
f.eks en "spændskive" i indsugnings-kanalen!
De store sællerter på det tyske marked har derfor nydt fabrikkens
opmærksomhed og er blevet fabriks-droslet v.h.a. "sløve" komponenter
såsom knastaksler og karburatorer.
Alt andet lige må det være sjovere at være en tilfreds tysker når
motoren kan tage gassen efter påløb, har et jævnt effektforløb der ikke
bare klipper halvt oppe i omdrejningerne og ikke bruger den samme mængde
brændstof som familiens lille bil!

At det så er langt mere besværligt at afdrosle den som dansk
privatimportør, endsige tysk ejer hvis kørekort er "vokset" er en anden
sag
Jeg har personlig erfaring med at det på Ebay nærmest er umuligt at
skaffe 43-hk's knaster til de små seksventilede honda-twins

--
Armand.