Ikke hysteri at være bange for salten på v~
Fra : Per

Dato : 26-03-08 18:02

Hey NG!

Det er altså ikke ensbetydende med at være hysterisk, når man ikke vil have
sin dejlige mc ud på de saltede veje....

http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=48856

Det er åbenbart særdeles ødelæggende for din motorcykel.

mvh. Per

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-08 18:51

> Det er altså ikke ensbetydende med at være hysterisk, når man ikke vil
> have sin dejlige mc ud på de saltede veje....

Jo det er hysterisk - hvis man betragter sin mc som et transportmiddel ...
Det er altså ikke sådan at den ruster væk i løbet af natten, men det tager
hurtigt "glansen"

Min 1998'er nåede 6års heltårskørsel inden en motorskade der intet har med
salt at gøre
Min 1988'er har også kørt vinterkørsel de sidste 5år hvor jeg har haft den -
hvor mange vintre den har kørt tidligere ved jeg ikke
Min 1993 skulle ikke have haft salt - men det har den så fået alligevel.
Bare sådan et par uger og nogle få tusinde km i saltågerne er synligt.
Småting som bolthoveder og småridser på stellet er blevet røde - og den del
af ebc bremseskiven der ikke slides er også ræverød ...

Men skal den i alle detaljer kunne stå og glimte foran stamcafeen så skal
man ikke køre ud - for man kan rigtignok ikke vaske sig fra det ...

Så beslut dig før den første tur i saltet - betyder det noget for dig at din
mc forbliver superflot så bliv hjemme til saltet er skyllet væk.

/A

Fra : Morten Pedersen

Dato : 26-03-08 20:02

Man skulle næsten tro at Hr Rahbek har læst mit indlæg om salt virkelig er
så galt fra i går

mvh
Morten

Fra : Armand

Dato : 26-03-08 20:12

Per skrev:
> Hey NG!
>
> Det er altså ikke ensbetydende med at være hysterisk, når man ikke vil
> have sin dejlige mc ud på de saltede veje....
>
> http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=48856

Hæ!
Citat:
" Sut på fingeren igen, stryg den over vejfladen og smag på støvet. PTØJ
– selv den mindste smule asfalt mærkes som en tør, saltig syre på tungen."
Saltet eller ej - Der skulle nok være 100% chance for asfalt, så hvorfor
smage efter dét?

--
Armand.

Fra : BorreBoy

Dato : 26-03-08 20:26

"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> http://www.dba.dk/asp/sektion/artikler/detail.asp?ArtikelId=48856
>
> Det er åbenbart særdeles ødelæggende for din motorcykel.

Enig. Tjek denne Facebook gruppe
http://www.facebook.com/group.php?gid=12755362993

Fra : KimT

Dato : 26-03-08 22:37

> Enig. Tjek denne Facebook gruppe
> http://www.facebook.com/group.php?gid=12755362993

De er da tossede. Saltningen er jo i sidste ende til vores eget bedste,
eller har jeg misforstået hele konceptet med salt.
Er det bare noget den onde onde regering gør for at tvinge os til at købe
nye afgiftsbelagte køretøjer fordi vores gamle er rustet væk?

Mvh Kim

Fra : Ellen

Dato : 27-03-08 09:35

"KimT" <virkerikke@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> De er da tossede. Saltningen er jo i sidste ende til vores eget bedste,
> eller har jeg misforstået hele konceptet med salt.

Nej saltning er ikke til vores eget bedste, men det er den nemmeste måde at
gøre vejene kørebare.
Der er en grund til at man i lande med meget sne ikke salter, men i DK er
mængderne så små at det økonomisk set er mere fordelagtigt at salte end at
få bilisterne til at køre med snekæder mv.

Kh Lene

Fra : Morten Pedersen

Dato : 27-03-08 14:36

Ikke at forglemme at det er noget frygteligt svineri at lukke så mange tons
saltvand direkte ud i vandmiljøet via kloakerne. Der går meget natur og
fauna tabt på den konto.

Fra : Michael Tinding

Dato : 28-03-08 08:23

"Morten Pedersen" <morten@stargates.dk> skrev i en meddelelse
> Ikke at forglemme at det er noget frygteligt svineri at lukke så mange
> tons saltvand direkte ud i vandmiljøet via kloakerne. Der går meget natur
> og fauna tabt på den konto.

6 kg. per enenste dansker hvert år faktisk, dette er et gennemsnit. Faktisk
så ødelægger det jo også asfalten som får store dybe huller til fare for
alle på to hjul og større sandsynlighed for stenslag på 4-hjulere. Jeg er
meget forundret over hvordan Danmark næsten som det eneste land kan komme
frem til at det er bedre at strø salt end sand, men der skal jo nok være en
god forklaring.

Fra : tp

Dato : 27-03-08 17:06

> [...]
> mængderne så små at det økonomisk set er mere fordelagtigt at salte end at
> få bilisterne til at køre med snekæder mv.

jeg hørte at forklaringen er, at salt sænker frysepunkt således at det rent
faktisk virker i dk med vores "tæt på nul" temperaturer. Kan ikke huske hvor
meget, men husker noget med 7 grader? Har man fx minus 20, gør salt ingen
forskel, hvorfor det ikke giver mening at bruge det. Her kan sand dog være
til nytte

Fra : dw

Dato : 27-03-08 17:20

tp skrev:

> [...]
> huske hvor meget, men husker noget med 7 grader? Har man fx minus 20,
> gør salt ingen forskel, hvorfor det ikke giver mening at bruge det. Her

Yea ved hård kulde kan salt give den dejlige effekt at det lige smelter
en smule sne, så bliver koncentrationen af salt for lav og så fryser
vandet. Effektiv måde at lave islag på..

Fra : Michael Tinding

Dato : 28-03-08 08:25

"dw" <dw@invalidespammerdyr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> smule sne, så bliver koncentrationen af salt for lav og så fryser vandet.

Hvorfor smed de så ikke sand istedet for tonsvis af salt, da landet netop
satte kulderekord mange steder i påsken?

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-03-08 08:31

Michael Tinding wrote:
> Hvorfor smed de så ikke sand istedet for tonsvis af salt, da landet netop
> satte kulderekord mange steder i påsken?

Be careful what you wish for. Sand og grus dur kun på langtidssne på
vejene - ikke frost - tø - frost.

Jeg havde desuden en fin sandblæst forrude med hjem fra Norge efter
skiferien - efter kørsel tæt på frysepunktet på veje med fastkørt sne
der var grundigt gruset. Opsprøjtet fra de andre indeholdt en hel
sandkasse.

Men derudover kan jeg godt være lidt indebrændt over den heftige
sæsonudsættelse - mon forsikringen giver 10% retur på den konto?

--
vh
Torben

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 28-03-08 08:54

> [...]
>
> Men derudover kan jeg godt være lidt indebrændt over den heftige
> sæsonudsættelse - mon forsikringen giver 10% retur på den konto?

Nej da, du skal tvært imod være glad for at få lejlighed til at køre
vinterkørsel lige i øjeblikket uden at betale vinterpræmie!

Michael D

Fra : Torben Scheel

Dato : 28-03-08 11:48

Michael Dahlberg wrote:

> Nej da, du skal tvært imod være glad for at få lejlighed til at køre
> vinterkørsel lige i øjeblikket uden at betale vinterpræmie!

Hrrumphf! Nu røg jeg lige tilbage i "sur gammel mand" fraktionen.

--
vh
Torben

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 28-03-08 16:35

Torben Scheel skrev den 28 mar 2008 i

> Men derudover kan jeg godt være lidt indebrændt over den heftige
> sæsonudsættelse - mon forsikringen giver 10% retur på den konto?

Hey, hvad var der i vejen med februar? Faktisk formidablet kørevejr

Fra : Ukendt

Dato : 28-03-08 21:49

Var ude første gang 19. Januar, super vejr.

Fra : Torben Scheel

Dato : 31-03-08 10:54

Arne Lorenzen wrote:
> Torben Scheel skrev den 28 mar 2008 i

> Hey, hvad var der i vejen med februar? Faktisk formidablet kørevejr

Tryg, Runa og TopDK er i vejen med februar.

--
vh
Torben

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 31-03-08 14:53

> Tryg, Runa og TopDK er i vejen med februar.
>
> --
Hov du, det er da bare dig der er fedtet! Hvis du spørger pænt, er jeg
sikker på at de gerne vil forsikre dig hele året!

Michael D
(Der "kun" må køre 12 mdr. om året)

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-04-08 07:17

Michael Dahlberg wrote:

> Hov du, det er da bare dig der er fedtet! Hvis du spørger pænt, er jeg
> sikker på at de gerne vil forsikre dig hele året!

Har været der - det kostede 50-100 kr. pr. tur i forsikring alene. For
dyrt efter min smag. Selvfølgelig er jeg fedtet - når noget koster mere
end det er værd (for mig) køber jeg det ikke. Bare se MCgalleridebatten

--
vh
Torben - hvad der er sparet, kan man købe benzin/legetøj for.

Fra : Michael Dahlberg

Dato : 01-04-08 08:08

> [...]
>
> --
> vh
> Torben - hvad der er sparet, kan man købe benzin/legetøj for.

Ok, vi har hver vores synspunkt. Jeg gider ikke skulle slå op i almanak,
finde sekstanten frem, fedte med kalenderen, for at finde ud af om
foråret er startet der hvor jeg er, for 500 kr. om året, men sådan er vi
jo så forskellige.

v h

Michael D

Fra : Torben Scheel

Dato : 01-04-08 09:07

Michael Dahlberg wrote:

> [...]
> finde sekstanten frem, fedte med kalenderen, for at finde ud af om
> foråret er startet der hvor jeg er, for 500 kr. om året, men sådan er vi

Min TDM kan ikke vinterforsikres for 500 kr. ekstra. Og jeg har jo
vinterkøretøjer - bil og cykel, så _som regel_ passer det mig fint med
vinterpausen. Jeg vil ikke tegne vinterforsikring på MC'en generelt for
de _normalt_ få undtagelser der er. Havde jeg et ansvarsforsikret
gammelt øg, så var der flere undtagelsesdage, og så var situationen en
anden.

--
vh
Torben

Fra : Studo

Dato : 28-03-08 09:33

den Fri, 28 Mar 2008 08:22:33 +0100, Michael Tinding skrev:

> [...]
> eneste land kan komme frem til at det er bedre at strø salt end sand,
> men der skal jo nok være en god forklaring.

Og forklaringen er netop som før i tråden.

Saltet sænker den temperatur, hvor vandet fryser, således at det løber af
vejbanen ned til 6-7 frostgrader.

Salt kontra sand, ligger i at der er ikke ret mange lande hvor vinteren
byder på ligeså mange sving henover frostgrænsen. Det er først når
temperaturen er konstant i frost at sandet er bedst.

At asfalten bliver ødelagt, har ikke så meget at gøre med saltet. Sådan
en bitumen er ret bestandig overfor salt. Det er når (salt/fersk)-vand
kommer i revnerne og fryser til, at det går hurtigt. Så er vi ovre i
vedligeholdelseskontoen, der er forbavsende lille i de fleste kommuner.
Jeg tror det vil kunne betale sig at vedligeholde vejene bedre, men det
er nok ret store summer der skal flyttes fra en kasse til en anden.

At der ledes en del saltvand igennem kloakkerne er ikke den store skade
til. Den største skade på naturen er i umiddelbar nærhed af vejen, og der
kan man ikke ligefrem kalde det fri og uberørt natur. Sand i kloakkerne
vil også blive en betydelig post i det kommunale regnskab.