Scotoiler slipperblock system
Fra : Anders Majland

Dato : 25-03-08 23:35

Nogen erfaringer med subject ?
http://www.scottoiler.com/slipperblock-system.asp

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Ukendt

Dato : 26-03-08 07:34

On Tue, 25 Mar 2008 23:35:19 +0100, Anders Majland wrote:

> Nogen erfaringer med subject ?
> http://www.scottoiler.com/slipperblock-system.asp

Dét turde jeg ikke, når slangen knækker, så er der oplagt risiko for
kædeafsporing.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
25-3-08

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-08 10:06

> Dét turde jeg ikke, når slangen knækker, så er der oplagt risiko for
> kædeafsporing.

Jeg tror blot den kvases ...men til 30pund har jeg ikke lige løst til at
kvase en for at bevise pointen ....

Jeg har eksperiemnteret med flere setups

To kanyler ved bagtandhjulet -
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/gallerypicture.asp?id=6163&m=full
Det holdt ikke - På sådan en gyngehest er der meget slup i kæden når
affjedringen er i bund eller strukket helt ud . Men kæden burde ikke kunne
ramme så det var nok bare fremmedlegemer der gentagne gange slog imod.

Så på XT'en købte jeg en scottoiler dual injector - Men den døde i
frostvejr. Der er skumgummi i den og kombinationen høj luftfugtighed og
dernæst frostvejt fik skumgummiet til at klumpe helt sammen. Så det har jeg
pillet ud og limet den sammen igen (har måtte lime den et par gange).

Da det kom til XTZ'en forsøgte jeg så med en loobman vad bagtandhjulet -
http://majland.org/blog/wp-content/uploads/2007/11/loobman-paforer1.jpg men
den forsvandt også et par gange.

Så jeg konkludere at jeg skulle havde den flyttet til fortandhjulet. Det har
jeg skrevet lidt om her http://majland.org/blog/?p=24

Men sådan en slæbeblok kunne måske placeres mellem fortandhjulet og
bagsvingeren. Der vil den sidde godt beskyttet mod udefra kommende
påvirkninger.

Fra : Robert Andersen

Dato : 26-03-08 12:19

Hvad med en loobman?

http://www.loobman.com/

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-08 15:23

> Hvad med en loobman?
> http://www.loobman.com/

<Sarkasme>
Hvad med at læse det indlæg du svarer på ?
</Sarkasme>

--
anders DOT majland AT jyde DOT dk

Fra : Robert Andersen

Dato : 26-03-08 15:53

> <Sarkasme>
> Hvad med at læse det indlæg du svarer på ?
> </Sarkasme>

Hvad med at installere loobmanden korrekt ?
Det er bagkædehjulet der skal have olie, ikke kæden direkte

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-08 16:32

> Hvad med at installere loobmanden korrekt ?

Det var ikke for at starte en mudderkastning, men du havde tilsyneladende
slet ikke læst hvad jeg havde skrevet - Hvorfor ellers foreslå en loobman
når jeg bruger en loobman ...

> Det er bagkædehjulet der skal have olie, ikke kæden direkte

Den sidder såmend korrekt nok. Dvs indtil naturen kommer fræsende og skubber
til den. Jeg har kørt knapt 20000km med den ved baghjulet inden jeg flyttede
oliepåførslen til fortandhjulet.

Den kan ikke være ud for bagsvingeren - der er der ikke plads. Så den må
nødvendigvis sidde lige under. Desuden skal den en hvis hældning for at
olien løber af og så skal enden af stripsene jo ramme hvor tandhjulet er
fast og ikke i hullerne i samme. På xtz'en det et godt en cm bredt bånd på
tandhjulet som stripsene kan glide på.

Her er den dog blevet skubbet lidt og den ene strips er kommet på tværs af
tandhjulet.
http://majland.org/blog/wp-content/uploads/2007/11/loobman-paforer2.jpg

/A

Fra : Knud Dam

Dato : 26-03-08 19:34

> Nogen erfaringer med subject ?
> http://www.scottoiler.com/slipperblock-system.asp
>
> --
> anders DOT majland AT jyde DOT dk

Hej Anders.

Jeg har kørt rigtigt langt med en standard Scott-oiler på min Bandit.

Nu har jeg monteret det samme på min FZ1 og på Pernille's ER5.

Jeg kører med en lidt høj dosering og så er der ingen problemer med at få
olien til at fordele sig.

På FZ1'eren har jeg monteret Scott-oileren uden på stellet, så den er let at
komme til.

En billig og effektiv løsning.

Mvh.

KD

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-08 19:59

> Jeg har kørt rigtigt langt med en standard Scott-oiler på min Bandit.

Imho er problemet med den at doseringen er meget afhængig af temperaturen -
og skal man "hele" tiden justere på doseringen så kan man ligeså godt dosere
selv - i.e. med en loobman.

Men jeg sætter snart en elektrisk pumpe på xtz'en ligesom jeg har det på
xt'en - Så bliver smøringen stort set uafhængig af temperaturen bare olien
er tynd nok.

> En billig og effektiv løsning.

Jeg synes ikke at scottoileren er billig - men ja den har bevidst sit værd
gennem mange år.

Og som skrevet så er er min erfaring at dual injektoren ikke god i
frostvejr. Men uden skumgummiet fungere den nu fint - men ideen ved at købe
den var egenligt at det ikke skulle være gds.

Men jeg synes også deres nye slibberblock ser interesant ud - derfor jeg
spørger her.

Fra : Knud Dam

Dato : 26-03-08 20:09

> Imho er problemet med den at doseringen er meget afhængig af
> temperaturen - og skal man "hele" tiden justere på doseringen så kan man
> ligeså godt dosere selv - i.e. med en loobman.

Jeg er nu ikke enig i, at der skal justeres ret ofte. Hvilken olie bruger du
?

Mvh.

KD

Fra : Anders Majland

Dato : 26-03-08 20:57

> Jeg er nu ikke enig i, at der skal justeres ret ofte. Hvilken olie bruger
> du

Må jeg stille et modspørgsmål - kører du hele året ?

Jeg har ikke selv en scottoiler, men talt med nogle der har og læst
temmeligt meget af hvad jeg har kunnet finde af erfaringer. Incl nogle der
havde forsøgt at måle viskositeten på deres "hemmelige" olie. De finder det
jo også nødvendigt at tilbyde olier med forskellig viskositet afhængigt af
den temperatur den skal bruges ved. Der er temmelig stor forskel på
viskoiteten ved bare 5 grader og 15-20grader. Det er meget almindeligt spænd
her i landet i forår og efterårsmånederne. Og jeg har brug for en løsning
der virker fra -10 til 30 grader uden at jeg skal til at skifte olie. Ja det
er da totalt overkill at lade en mikroproceser styre noget så simpelt som at
hælde olie på en kæde.

Den simple løsning vil være blot at dryppe varm motorolie på den. Så er
viskositeten omtrent den samme når blot motoren når drifttemperatur.

Ja en scootolier virker fint - og sætter man den til at dosere "olie nok"
under alle forhold så sviner den nogen gange lidt men sådan er det bare. Jeg
synes bare den er alt for dyr for det man reelt for - Derfor jeg har valgt
at bruge de samme penge på en pumpeløsning. Og det har fungeret rigtigt godt
de 47000km jeg har kørt med de på XT'en.

Men tilbage til subject - selve påføringen af olien på kæden.

Jeg har:
- Diverse GDS ved baghtandhjulet med kanyler / rør / slanger
- Scottoiler dual injector
- Loobman med strips
- GDS med kanyler og forreste tandhjul

Men slipperblock'en kunne være sjovt at prøve. Gad vide om ikke det var en
ide med at placere den på oversiden af kæden under kædeskærmen. Der er den
nok mere beskyttet end på undersiden og svineriet ved fortandhjulet bliver
nok ikke værre end med kanyleløsningen.

De anmeldelser jeg har læst om det har ikke været specielt positive ...

Fra : Knud Dam

Dato : 26-03-08 22:05

> Må jeg stille et modspørgsmål - kører du hele året ?

Næ, det gør jeg ikke.

> Jeg har ikke selv en scottoiler, men ................

OK.

; - )

KD

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 27-03-08 02:21

> Den simple løsning vil være blot at dryppe varm motorolie på den. Så er
> viskositeten omtrent den samme når blot motoren når drifttemperatur.

Den CB 750 1969 jeg havde for _mange_ år siden, den gjorde
lige netop det.
Jeg havde den lukket op i ´76 ;-/ så det kniber med at huske
den nøjagtige måde, men det var noget med en lille blikplade
i gear kassen, der ledte motorolie ind i enden af udgangsakslen
der var hul, udenfor gearkassen var der et "tværhul" der
ledte olien ud i en filtskive der var placeret (uden?)
på tandhjulet. Mængden kunne justeres med en lille skrue
der sad i enden af akslen.
Var det sådan det var??? Det mener jeg, men det er jo længe
siden. Kan være der er nogen der husker bedre??

mvh Jens
Sydals

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 27-03-08 02:44

"Jens Meldgaard" <dsl333271@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der sad i enden af akslen.
> Var det sådan det var??? Det mener jeg, men det er jo længe
> siden. Kan være der er nogen der husker bedre??

Her er en tegning der hjælper. Det var næsten rigtig.
http://www.bike-parts.fr/a_pieces.php?num_moto=10001&ref_vue=e21&MODEL=CB750K0-A-E-D-U&grande=oui

mvh Jens
Sydals