Trådløs og kabel på samme tid.Hvordan??
Fra : Dr. Phil

Dato : 27-03-08 16:39

Hejsa.

Jeg har 2 pc´er med både trådløst og alm. netkort i.

Jeg har desuden en Linksys WRT54G FW 7.00.4 router.

Jeg vil gerne have sat flg op:

Begge pc´er skal tilgå internettet(surf,download etc) via de trådløse
netkort.

Ved filoverførsel imellem de 2 pc´er skal de alm. netkort bruges via kabel
for at få så høj hastighed ved overførsel som muligt.

Hvordan kan det sættes op UDEN at jeg skal deaktivere div. netkort???

Kan man evt. i routeren sætte den til KUN internet adgang og ikke fildeling
så den tvinges til at bruge de alm. netkort til filoverførsel??

Begge pc´er kører Win XP Pro SP2 fuldt opdateret.

Jeg har selv prøvet at forbinde de 2 alm. netkort med krydset kabel men jeg
kunne ikke overføre filer via disse FØR jeg deaktiverede de trådløse kort.

Pft.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 27-03-08 17:49

"Dr. Phil" <123@123.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for at få så høj hastighed ved overførsel som muligt.
>
> Hvordan kan det sættes op UDEN at jeg skal deaktivere div. netkort???

Brug kommandoen route , her kan du vægte (metric) hvilken rute trafikken til
en given adresse eller netværk skal tage. Her kan du også specificere
hvilket interface (netkort) ruten skal starte fra. Din løsning ligger så i
at fortælle den at traffik til en given ip skal via det interface (kablet),
mens alt andet traffik som udgangspunkt skal over det trådløse.
Du skal have fundet ud af hvilket netkort der er hvilket IF / interface, og
kende ip'er på begge maskiner.
Jeg kan derfor ikke lige give dig den præcise syntax, uden at kende de
parametre, men nu har du lidt at google efter.

> Kan man evt. i routeren sætte den til KUN internet adgang og ikke
> fildeling så den tvinges til at bruge de alm. netkort til filoverførsel??

Du kan måske spærre for den traffik, men om det får pc'en til at vælge en
anden rute er ikke sikkert. Det er dog ikke en almindelig funktion for en
soho router. Brug route metoden istedet, det er til for det samme.

Fra : Dr. Phil

Dato : 28-03-08 17:06

"Sune Storgaard" <nospam@strueradsl.invaliDK> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan derfor ikke lige give dig den præcise syntax, uden at kende de
> parametre, men nu har du lidt at google efter.

IP´erne ved de trådløse kort er 192.168.x.xxx da de tildeles fra routeren
(DHCP)
IP´erne ved de alm. net kort er 169.254.x.xxx da de jo ikke har fået
"tildelt" nogen.

Kan det hjælpe mig videre,for jeg aner INTET om route-kommando :)

Fra : fix

Dato : 29-03-08 09:23

> [...]
> "tildelt" nogen.
>
> Kan det hjælpe mig videre,for jeg aner INTET om route-kommando :)
Du tildeler fast ip til de 2 netkort, eks. 10.1.10.100 og 10.1.10.101 begge
med sumnet 255.255.255.0
så skriver du på .100 maskine.
route ADD 10.1.10.101 MASK 255.255.255.255 10.1.10.100
og på .101 maskinen
route ADD 10.1.10.100 MASK 255.255.255.255 10.1.10.101

forbehold mod 'hovsaer' idet er flere år siden jeg rodede med sligt

glem alt om microsofts syge tildeling af 169 adresser, som er deres egen
opfindelse.

finn

Fra : Dr. Phil

Dato : 29-03-08 15:16

"fix" <fix@faxe.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> forbehold mod 'hovsaer' idet er flere år siden jeg rodede med sligt
>
> glem alt om microsofts syge tildeling af 169 adresser, som er deres egen

Tak for hjælpen.
Det ser ud til at data nu overføres via de alm. net kort da der er "fuld"
aktivitet i de små "netværks-skærme" ved uret.

Fra : fix

Dato : 30-03-08 00:23

> Tak for hjælpen.
> Det ser ud til at data nu overføres via de alm. net kort da der er "fuld"
> aktivitet i de små "netværks-skærme" ved uret.

ingen årsag!

Jeg døjer bare lidt med at se fidusen ved at køre trådløst internet, når du
alligevel bruger kablede maskiner

- men det vedkommer selvfølgeligt hvordan det kan gøres :>)

finn

Fra : Niels Stoltze

Dato : 30-03-08 09:46

"fix" <fix@faxe.dk> skrev...
> [...]
> route ADD 10.1.10.101 MASK 255.255.255.255 10.1.10.100
> og på .101 maskinen
> route ADD 10.1.10.100 MASK 255.255.255.255 10.1.10.101

Og hvorfor er det nu liiige at du mener det skulle være nødvendigt med en
route kommando for at finde en maskine som sidder i samme subnet som en
selv....? Eftersom han jo ikke har en mere specifk route i dette her
eksempel.....

/Stoltze

Fra : fix

Dato : 30-03-08 21:20

"Niels Stoltze" <niels-xyz@stoltzemail-xyz.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> route kommando for at finde en maskine som sidder i samme subnet som en
> selv....? Eftersom han jo ikke har en mere specifk route i dette her

fordi jeg er smækket over fingrene, adskillige gange når windows selv skal
finde ud af routning på 2 netkort med forskelligt subnet. Linux er jeg
aldrig blevet snydt af.
Kanhænde at win er blevet bedre, men routen generer ikke nogen i dette
tilfælde, men forcerer at de to kort kender hinanden,
og så sparer vi jo en dialog, hvis win ikke kan

finn