Gøen når hunden er alene hjemme
Fra : Jesper Lützen

Dato : 27-03-08 14:57

Vores kære nabo har en blandingshund med Berner Sennen og Border
Collie, som desværre har en tendens til at gø ganske højlydt og meget
når den er alene hjemme. Naboen på den anden side er efterhånden
frustreret over dette og har indgivet en klage over problemet.

Ejeren er meget interesseret i at finde en løsning på problemet og en
mulig løsning er derfor en hundeterapeut til at give gode råd.

Men inden han nu gør det kommer spørgsmålet så, hvad I har af gode råd
til, hvordan man lærer sin hund at kunne være alene hjemme uden at gø
konstant. Hunden er naturligvis beskyttende overfor sit territorie,
hvilket er fint, men i rækkehuse kan det selvfølgelig også blive for
meget. Husene er opbygget med store vinduespartier med udsigt over en
mindre have og en sti foran, som benyttes af øvrige beboere. Et forsøg
med at blænde af for at hunden kunne følge med havde et yderst
negativt resultat med endnu mere gøen - sandsynligvis fordi han dermed
udelukkende kunne høre aktivitet og ikke se hvad aktiviteten var.

Hvad ville I gøre som ejere i samme situation eller som den nabo der
gerne hjælper med at løse problemet?

Venlig hilsen

Jesper Schlæger Lützen

Fra : Anette

Dato : 27-03-08 22:57

Jesper Lützen wrote:

> Hvad ville I gøre som ejere i samme situation eller som den nabo der
> gerne hjælper med at løse problemet?

Hvis det var min hund, ville jeg starte helt forfra med "alene
hjemme"-træningen
Læs her hvordan
http://netdyredoktor.dk/sw42905.asp

Der er border collie i hunden, dermed et stort behov for at bruge hjernen -
til andet end at "råwe" af lyde.
Bordere har det med at finde et "job", noget den skal passe på, hyrde,
opgaver den skal løse. Giver ejeren den ikke hjernearbejde, finder den selv
et job
og det lyder som om den hund har fundet ud af at det er dens job at beskytte
huset mod lyde og alt muligt andet.
Alene hjemmetræning helt forfra - og især en masse aktiviteter (f.eks
lydighedstræning, agility, søgeopgaver, problemløsning, tricks) aktiviteter
den skal bruge sit hoved til, burde løse problemet. Aktiviteter skal aldrig
foregå netop som man er på vej ud ad døren, men i god tid før.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 28-03-08 08:21

Anette, skrev:

> Hvis det var min hund, ville jeg starte helt forfra med "alene
> hjemme"-træningen

Helt enig.
Nok endnu et klassisk eksempel på en uvane der har fået
lov til at udvikle sig til et problem.
Hvad der er acceptapel adfærd og hvad der ikke er det
skal indpodes i hunden fra hvalpeben af.
Self ikke så let hvis vi her taler om en genbrugshund
(hvis far har det samme problem med sin genbrugshund)

/Jens (som ikke har det problem med sine hunde)

Fra : Jesper Lützen

Dato : 28-03-08 01:24

On 27 Mar., 22:56, "Anette" <a...@def.es> wrote:
> Hvis det var min hund, ville jeg starte helt forfra med "alene
> hjemme"-træningen

Det lyder som et logisk og glimrende sted at starte. Tak!

Er der flere gode råd fra nogen af i andre?

Venlig hilsen

Jesper Schlæger Lützen