Skræmme barnet.
Fra : Pwh

Dato : 27-03-08 10:19

Vi passerede idag en mor med sit barn i klapvogn nede ved damhussøen.
Mine hunde ænsede dårligt ungen som ellers rakte ud efter dem.
Jeg hørte så moderen sige til ungen "det var godt de ikke så din hånd"
tror hun seriøst at hunde sådan bare bider hænderne af børn.
Hvilken indstillig skal det barn ikke få til hunde, fint nok at forklarer
ungen at man ikke klapper fremmede hunde, men ligefrem at give
barnet det indtryk at mine hunde ville bide er at gå for langt.

/Jens (hvis hunde, som de fleste hunde, elsker små børn)

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-08 10:56

"Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse news:47eb6684$0$99016

> Hvilken indstillig skal det barn ikke få til hunde, fint nok at forklarer
> ungen at man ikke klapper fremmede hunde, men ligefrem at give
> barnet det indtryk at mine hunde ville bide er at gå for langt.

Ja, det er lidt ærgeligt, at børn ikke bare kan lære, at få et sundt forhold
til hunde- dem der ikke selv har hund har imo godt af, at lige hilse på
nogen hunde ind imellem.
Vores datter havde en veninde med hjem engang, der var vældig bange for
hunde. Veninden fortalte mig endda, at hun engang var blevet bidt af en
hund, hvilket dog ikke var tilfældet iflg. hendes mor. Familien kendte bare
ingen med hunde og derfor var pigen ikke vant til dem og dermed lidt utryg
omkring hunde.

En anden pige var med til datterens fødslesdag her i november sidste år. Hun
var også skrækslagen for hunde og vi har jo nogen stykker. Inden hun gik
hjem igen havde hun da også snakket og kælet med alle hundene og leget lidt
med dem. Hun startede ellers med, at kravle op i datterens køjeseng, men jeg
startede så med, at introducere hende for Bibi og Fimbe og derefter de
større hunde. Pigens mor kiggede da også lidt, da hun hentede sin datter.

Fra : Pwh

Dato : 27-03-08 11:08

Buffy, skrev:

> Ja, det er lidt ærgeligt, at børn ikke bare kan lære, at få et sundt
> forhold til hunde- dem der ikke selv har hund har imo godt af, at
> lige hilse på nogen hunde ind imellem.

Nemlig, og jeg er altid villig til at lægge hund til.
Vi møder self også tit børn på vores ture i kvarteret,
når jeg så fornemmer at de gerne vil klappe mine hunde
siger jeg altid at de er velkommende til det, specielt Angel elsker børn

> [...]
> af en hund, hvilket dog ikke var tilfældet iflg. hendes mor. Familien
> kendte bare ingen med hunde og derfor var pigen ikke vant til dem og

Sådan har jeg det med min nabo's datter (ca 8år), hun tør kun hilse på
mine hunde gennem hegnet/hækken.
Og jeg har fra start af da jeg fik Tyson som hvalp prøvet at lokke
hendes forældre til at lade datteren hilse på, men nej, det skal hun ikke.
Så hun bliver nærmest panisk hver gang vi mødes på fortorvet,
der synes jeg forældrene godt kunne have spillet lidt med i sin tid.

> [...]
> i datterens køjeseng, men jeg startede så med, at introducere hende
> for Bibi og Fimbe og derefter de større hunde. Pigens mor kiggede da

Kanon oplevelse, så er man lidt stolt af sig selv og vovdyrene

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-03-08 11:13

"Buffy" <buffy(snabel-a)tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> startede så med, at introducere hende for Bibi og Fimbe og derefter de
> større hunde. Pigens mor kiggede da også lidt, da hun hentede sin datter.

Jeg bruger også tit rigtig meget tid på at introducere børn og hunde
herhjemme.
Loui bliver oftest lukket væk til at starte med, da han godt kan være
skræmmende stor og voldsom når man bare er lille, og så bliver de to andre
introduceret stille og roligt, barnet udstyret med en håndfuld guffer, og
når og hvis det er ok, så kommer loui på banen.
jeg har også lidt stolt kunnet vise et barn frem, der liiige skal vise mor
eller far når barnet bliver hentet, at hun altså kan få de store vovser til
at give pote og vinke..og de er sååå søøøde GG.. det er en lille succes hver
gang.

men jeg der kommer da desværre stadig et par børn, der er hysterisk bange
for hundene, og for at jeg ikke skal rende en hel dag og være over hunde og
børn, bliver de lukket ud, enten børn eller hunde.. jeg tør ikke andet, den
her hysterisk paniske adfærd duer ikke, og jeg er ikke psykolog..

Så er der også de børn der kommer farende hen for at kæle med hundene når
man er ude, uden at spørge, det bryder jeg mig heller ikke om, spørger de
får de lov, men jeg synes ikke at det er en heldig ide, en dag er der måske
en hund der siger haps!.

Mine unger har jeg da fået indlært (med positiv motivation og godbidder og
verbale klaps ) hvordan man gør med fremmede hunde, selv om de ser nok så
søde og bløde ud når de står der uden for netto.
men de er nok også totalt miljøskadede..GG.. og heldigvis for det!.

Mvh. Marie

Fra : C.H

Dato : 27-03-08 11:39

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:47eb732f$0$89172$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> [...]
> søde og bløde ud når de står der uden for netto.
> men de er nok også totalt miljøskadede..GG.. og heldigvis for det!.

Min søster er også fuldstændig miljøskadet - hun voksede praktisk talt op
med gamle Meck og de to var ligeså meget soulmates som jeg selv var med
vapperen.
Hun var også med på besøg hos min mor, som på det tidspunkt havde to store
schæfere, så hun er i den grad vaccineret mod angst for den race - og
overfor hunde generelt.

Men det synes jeg faktisk også er et problem.... At de simpelthen ikke "tror
på" at alle hunde ikke er fantastiske.

Så det er noget med at finde balancen... Ikke at skræmme dem og give dem en
irrationel angst for hunde resten af livet, men samtidig få dem til at
forstå, at man heller ikke skal være bundnaiv......

I øvrigt havde jeg også fornøjelsen af at få kureret et par børn for
hundeangst med gode gamle Meck. Han var en vildbasse, men en børneglad og
social vildbasse - og med min søster som foregangsmand fik de sammen omvendt
et par stykker

Connie....

Fra : Pwh

Dato : 27-03-08 11:47

C.H, skrev:

> Så det er noget med at finde balancen... Ikke at skræmme dem og give
> dem en irrationel angst for hunde resten af livet, men samtidig få
> dem til at forstå, at man heller ikke skal være bundnaiv......

Nermlig.
Jeg siger altid til forældrene at de roligt kan lade deres børn
klappe mine hunde når jeg ser de viser interesse for dem.
Tror at ca 90% af forældrene så lader dem gører det,
også god træning for mine hunde i at værer sociale

/Jens

Fra : Anette

Dato : 27-03-08 19:10

C.H wrote:
> [...]
> dem en irrationel angst for hunde resten af livet, men samtidig få
> dem til at forstå, at man heller ikke skal være bundnaiv......

Lige mine ord
3 af mine hunde EEELSKER børn og den sidste, Philana, er nærmest hysteriske
bange for små børn.
Det gør det liiidt besværligt indimellem at gå med Philana i byen, for hun
ER nuttet at se på - men hun kan ikke klappes af børn, og børn der er vant
til hund tror ikke på mig, når jeg siger "Nej du må ikke røre hende - Hun er
bange for børn" Heldigvis knurrer Philana bare, og trækker sig væk hvis de
kommer for tæt på hende ( og SÅ tror de på mig ; men det er alligevel
træls.

Og det er en møgsvær adfærd at træne ud af en hund - der mangler ligesom
forældre der har lyst til at lægge børn til - just kiddin'

Philana havde, før hun kom til os, nogle negative oplevelser med 2-4 årige
børn. Hun var en legesyg hvalp, kom til at væltede ungerne, som så skreg og
Philana fik skældud, og blev smidt væk. Det sidder så i hende endnu - mere
eller mindre.
Vi er kun nået til at vi kan gå forbi børn, uden hun skuler ondt til dem og
vi kan stå udenfor børnehavens hegn og kigge på børn - uden knurren , så der
arbejdes på sagen

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 27-03-08 11:44

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> [...]
> vise mor eller far når barnet bliver hentet, at hun altså kan få de
> store vovser til at give pote og vinke..og de er sååå søøøde GG.. det

Hæ, jeg tror også ofte jeg har været årsag til at der er blevet plaget om hund når
ungerne er kommet hjem efter at have fået lov til at smide pinde i Damhussøen
som Tyson så henter, det er altid et hit

> [...]
> over hunde og børn, bliver de lukket ud, enten børn eller hunde.. jeg
> tør ikke andet, den her hysterisk paniske adfærd duer ikke, og jeg er

Det kan jeg heller ikke forholde mig til, men det er mest børn af
"anden etnisk herkomst" der reagerer på den måde.
Meget sjældent at jeg møder danske børn der er bange for mine hunde.

> [...]
> spørger de får de lov, men jeg synes ikke at det er en heldig ide, en
> dag er der måske en hund der siger haps!.

Helt enig, der er også en brist i opdragelsen, dem møder jeg også til tider.
De fleste børn der vil tage kontakt spørger nu pænt først,
eller jeg kan se på deres kropssprog at de gerne vil klappe mine hunde.

> [...]
> om de ser nok så søde og bløde ud når de står der uden for netto.
> men de er nok også totalt miljøskadede..GG.. og heldigvis for det!.

Hæ, der er jeg også miljøskadet.
Jeg skal som regel lige klappe de hunde der står foran butikkerne,
får jeg et haps en dag må jeg så tage det med

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-03-08 11:51

> Hæ, der er jeg også miljøskadet.
> Jeg skal som regel lige klappe de hunde der står foran butikkerne,
> får jeg et haps en dag må jeg så tage det med

Nej, jeg skal da heller gøre mig mere hellig end at jeg da gør det samme,
hvis der står en uimodståelig dejlighed, men jeg har så også mere erfaring
end ungerne i at tolke hundes signaler, og jeg vil vide pr instinkt, om en
hund er "klapbar" eller jeg skal holde pølserne for mig selv.
Jeg vil aldrig bifalde at mine børn gør det samme, derfor foregår mine
ugerninger også i smug.. LOL..

Mvh. Marie

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-08 17:43

> [...]

> hund er "klapbar" eller jeg skal holde pølserne for mig selv.
> Jeg vil aldrig bifalde at mine børn gør det samme, derfor foregår mine

Jeg skal også stadig lige klappe ind imellem- dog heller ikke foran børnene.

Er dog blevet meget mere forsigtig med fremmede hunde siden, at jeg blev
hapset af en Irsk ulvehund for 13 år siden- som barn rendte jeg ofte hen og
snakkede med alle hunde

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-03-08 12:05

"Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hæ, der er jeg også miljøskadet.
> Jeg skal som regel lige klappe de hunde der står foran butikkerne,
> får jeg et haps en dag må jeg så tage det med

Jeg har den regel, at jeg *aldrig* rør hunde der står bundet uden
for en forretning. Lige meget hvor meget det har trukket i mig for
at give hunden et kærligt klap, har jeg holdt mig på måtten. Jeg har
så enkelte gange oplevet at ejeren kommer ud i det samme, og jeg har
derefter spurgt om jeg lige må give hunden et lille klap, de fleste
mennesker er da heldigvis stolte af deres hunde og giver gladeligt
lov, men hvis du en dag får et haps er det i den grad velfortjent.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Pwh

Dato : 27-03-08 12:25

Tove Krieger, skrev:
> [...]
> for en forretning. Lige meget hvor meget det har trukket i mig for
> at give hunden et kærligt klap, har jeg holdt mig på måtten.

Sådan er man jo opdraget, nogen ser så stort på når de bliev voksne

> [...]
> mennesker er da heldigvis stolte af deres hunde og giver gladeligt
> lov, men hvis du en dag får et haps er det i den grad velfortjent.

Velfortjent ?, foretrækker at kalde det selvforskyldt.
Du får det til at lyde som om at jeg fortjener at blive bidt
fordi jeg vil hilse på en hund, jeg gør det ikke for at generer den.
Som Marie mener jeg godt jeg kan læse en hund til om den
er klapbar, jeg har da endu ikke taget fejl.
Jeg har da også en naiv ide om at folk ikke parkerer bidske
hunde uden foran en butik, det kan jo gå gruligt galt så,
med bøder, aflivning og jeg skal give dig.
At jeg så ikke selv vill brokke mig over at få et haps
er noget andet, men det ville de fleste andre nok.
Også de færreste hunde der bider uden lige at advarer først.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-03-08 12:39

> Også de færreste hunde der bider uden lige at advarer først.

Der vil jeg så modsige dig, en hund der sidder bundet af, uden muligheder
for at trække sig væk, vi i nogle tilfælde var usikker ved situationen, og
en fremmed der kommer hen, bøjer sig hen over den, smiler sikkert også.. den
situation kan nemt få en usikker hund til at hapse/snappe, ikke i
aggression, men i frygt.
sådan en hund vil sjældent gø eller knurre først, men sende nogle små
som om den er bange/usikker.

Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 27-03-08 13:46

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse
>>
> Der vil jeg så modsige dig,

Så kan du godt fise ud af *min* tråd, det tillader jeg ikke

Self har du da ret, jeg mente det også ud fra hvad jeg mener jeg selv
kan læse hos hunden, det kan self ikke bruges generelt.

Nu overnufler jeg heller ikke bundne hunde,
som regel bare lige et venligt klap når jeg går forbi.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-03-08 13:35

"Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Sådan er man jo opdraget, nogen ser så stort på når de bliev
> voksne

Ja netop Jens, sådan er man opdraget. Man går jo heller ikke hen og
står og piller ved en andens bil.

> Velfortjent ?, foretrækker at kalde det selvforskyldt.

Jeg synes det er både selvforskyldt og velfortjent, man må efter min
mening ikke røre en bundet hund. Mange hunde er frustrerede når de
står uden for en butik, når de ikke kan se hvor deres ejer er blevet
af. Jeg forstår i det hele taget ikke, at nogen tør binde hunden
uden for en butik. De kan jo risikere at den er stjålet når de
kommer ud igen. Jeg ved godt at det ikke sker så ofte, men jeg turde
ikke selv løbe den risiko.

Fra : Pwh

Dato : 27-03-08 13:56

Tove Krieger, skrev:

> Ja netop Jens, sådan er man opdraget. Man går jo heller ikke hen og
> står og piller ved en andens bil.

Er du nu som Martin begyndt at betragte hunde som genstande
Almendeligvis klapper jeg andres hunde, almendeligvis piller
jeg aldrig ved andre folks biler, heller ikke selv om de er der

> Jeg synes det er både selvforskyldt og velfortjent, man må efter min
> mening ikke røre en bundet hund.

I min verden fortjener man kun at blive bidt hvis man angriber
hunden eller dens ejer.
Man fortjener det ikke fordi man prøver at værer rar ved hunden.

> Mange hunde er frustrerede når de
> står uden for en butik, når de ikke kan se hvor deres ejer er blevet
> af.

Hunde der er bundet foran butikker er nok vant til det.
Hvis jeg følte at hundene blev generet af at jeg gav dem
et klap og et venligt ord med på vejen så var jeg nok også
holdt op for længe siden, tror du ikke.

Der er vi så 100% enige.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-03-08 14:14

> Er du nu som Martin begyndt at betragte hunde som genstande

"Forskellen" er nok den samme. Ligegyldigt hvordan man betragter
begge dele, så er der en ejer involveret. Ud over det, så er det
altid en god idé at fastsætte en symbolsk betaling for et dyr man
vil afsætte. Det bliver gang på gang fremhævet.

> [...]
> Hvis jeg følte at hundene blev generet af at jeg gav dem
> et klap og et venligt ord med på vejen så var jeg nok også

Din hensigt er uden tvivl velment, især da du er så glad for hunde.
Jeg ville da også gerne trøste en hund der står og hyler uden for
butikken fordi far/mor er gået fra den, men jeg nærer mig altså.

> Der er vi så 100% enige.

Rart at høre. Jeg ville blive ude af mig selv, hvis min hund var
bortført, og jeg ville aldrig kunne tilgive mig selv.

Fra : Pwh

Dato : 27-03-08 14:29

Tove Krieger, skrev:
> "Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse

> "Forskellen" er nok den samme. Ligegyldigt hvordan man betragter
> begge dele, så er der en ejer involveret.

Forskellen er i din sammenligning at de fleste mennesker ikke
har spor imod at man klapper deres hunde,
men stikker ørertæver hvis man piller ved deres bil

> Ud over det, så er det
> altid en god idé at fastsætte en symbolsk betaling for et dyr man
> vil afsætte. Det bliver gang på gang fremhævet.

Helt enig, men det er vist ikke helt sådan det er gået mht
den Lab der skal omplaceres, der var pengene i fokus fra start af.
Jeg betalte da også 100kr for min genbrugskat for 10 år siden,
at den så har stået mig i 15-20.000kr siden er en anden snak
(så, nu fik du mig igen til at ævle om katte, du drager Tove)

> Din hensigt er uden tvivl velment, især da du er så glad for hunde.
> Jeg ville da også gerne trøste en hund der står og hyler uden for
> butikken fordi far/mor er gået fra den, men jeg nærer mig altså.

En der stod og hylede (var stresset) ville jeg ikke stikke snitterne
hen til, dem der står/sidder fredeligt og kigger sig omkring
får altså lige et klap på hovedet i forbifarten

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-08 17:55

> [...]
> uden for en butik. De kan jo risikere at den er stjålet når de
> kommer ud igen. Jeg ved godt at det ikke sker så ofte, men jeg turde

Jeg har ofte Biva og Fimbe bundet foran vores Dagligbrugs- det har faktisk
været en god måde, at få Biva bedre socialiseret på, hvor Fimbe så har været
et godt forbillede for hende. De sætter sig begge lige så pænt ved siden af
og under den bænk, hvor de oftest er bundet og så er det lige meget, hvor
mange folk, knallerter og fremmede hunde, der kommer forbi. Der har også
været folk, som har siddet og snakket med dem nogengange, når man kommer ud.

http://tjekmig.dk/galleri/images/Buffy/124175353.jpg

Tør godt og sætte dem foran Brugsen, her i byen, da det er en meget lille by
og nu er de så nok heller ikke den type hunde, som folk ofte stjæler. Jeg
ville dog ikke turde, at sætte dem foran butikker i større byer.

Fra : OZ3BTO

Dato : 27-03-08 20:04

> [...]
> barnet det indtryk at mine hunde ville bide er at gå for langt.
>
> /Jens (hvis hunde, som de fleste hunde, elsker små børn)

Ikke kun hunde den er gal med..

På vejen hjem med toget fra langeland (ikk festival) Mødte vi en
skoleklasse (tror vi det var) 2 voksne og en masse unger ~8-10år
Vi havde haft vores rotter (ikke vov vov) med på ferie og sad og kælede
lidt med dem inden toget kom.. Det opdager ungerne jo selvfølgelig og kommer
hen og kikker og vil snakke med dem... Den ene lære kommer så hen og siger "
Nej hvor er det nogen søde marsvin" .. Hvortil jeg svare "Det er altså
rotter" ..
Læren blev nærmest helt hvid i hovedet og skyndte sig at sige " Pas på børn
de bider"
Da var det så også at jeg brokkede mig og fortalte læren at jeg ALDRIG
kunne finde på at lade børn snakke med et kæledyr der ville bide.. Ja jeg
ville slet ikke have sådan et dyr
Det var hvist bare læren der var bange for rotter.. Vores vare ellers kære,
Den ene lignede en sebirian husky i aftegningerne.. Grundfarve hvid med
sølvgrå grå og sorte aftegninger

Rotter kan faktisk godt samlignes lidt med hunde .. De har det bedst sammen
med deres ejer.. kommer når man kalder også er de faktisk renlige.. Vores
sked osv. i deres bur og ingen andre steder

Erik

Fra : Pwh

Dato : 27-03-08 20:45

OZ3BTO, skrev:

> Rotter kan faktisk godt samlignes lidt med hunde .. De har det bedst
> sammen med deres ejer.. kommer når man kalder også er de faktisk
> renlige.. Vores sked osv. i deres bur og ingen andre steder

Er det den samme type rotter som fiser rundt i vores kloaker,
eller er det en anden type man bruger som kæledyr.

/Jens (hvis Angel har snuppet et par kloakrotter efterhånden)

Fra : Ukendt

Dato : 27-03-08 22:54

"Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse news:47ebf92a$0$99022

> Er det den samme type rotter som fiser rundt i vores kloaker,
> eller er det en anden type man bruger som kæledyr.

Det er en anden type og det er faktisk nogen rigtig søde dyr.

Fra : OZ3BTO

Dato : 28-03-08 02:22

> Er det den samme type rotter som fiser rundt i vores kloaker,
> eller er det en anden type man bruger som kæledyr.
>
> /Jens (hvis Angel har snuppet et par kloakrotter efterhånden)

Det er grovt set de samme som i kloakkerne dog lidt mindre også i farver
man ikke ser i naturen.. hvide rotter med aftegninger lever ikke længe i
naturen

Af sind er de det samme som kloakrotter .. Har selv haft sådan en dog er
kloakrotterne betydeligt større

Erik

Fra : Leyna

Dato : 28-03-08 21:59

On Thu, 27 Mar 2008 10:18:53 +0100, "Pwh" <pwh@email.dk> wrote:

>tror hun seriøst at hunde sådan bare bider hænderne af børn.

Gør de da ikke det?

Mine elsker da osse børn... til frokost!

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk