hvilken hund kan anbefales?
Fra : malene

Dato : 25-03-08 16:21

Hejsa

Vi er en lille familie på 3 som overvejer at anskaffe en hund.
Børnene er vokset op med kat i huset, og hund hos familie og venner. Vi har
talt om at anskaffe en hund, når vores nuværende kat ikke er mere.

Hvilken slags kan I kære hundeejere anbefale os? Det skal IKKE være bittesmå
taskehunde, muskelhunde eller kæmpestore hunde.

Lidt om os:

1 voksen + 2 børn (4 & 7 år)
Udemennesker
Stor lejlighed med lille have
ikke til lange løbeture, men masser af spas
Spejder og hjemmeværn
Elsker at tumle på gulvet eller i haven

Mon det er nok til at I kan komme med fornuftige forslag???

Fra : Pwh

Dato : 25-03-08 16:39

malene, skrev:
> [...]
> Hvilken slags kan I kære hundeejere anbefale os? Det skal IKKE være
> bittesmå taskehunde, muskelhunde eller kæmpestore hunde.

En Labrador går man aldrig galt i byen med.
Men det afhænger også af om i forventer at den
skal passe på hus og hjem, så er vi måske mere
ovre i en Schæfer.

I behøver ikke at vente på at i ikke har kat mere,
jeg har da fået 2 hunde (Labradorblandinger) fra
hvalpe af sammen med min voksne hankat
uden at det har givet de mindste probs.

/Jens

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-03-08 16:40

"malene" <malhoj@city.danmark> skrev i en meddelelse
> Hejsa

> Hvilken slags kan I kære hundeejere anbefale os? Det skal IKKE være
> bittesmå taskehunde, muskelhunde eller kæmpestore hunde.

Kan anbefale en Retriever... Flatcoat, Labrador eller golden, men de kræver
noget motion og aktivering og det kræver, som med alle andre racer, at man
kigger sig godt om før man køber, for at gøre hvad man kan for at formindske
risikoen for at løbe ind i PRA, HD, AA osv.

Vi har selv Flatcoat og det fungerer rigtig godt med vores 3 børn (hhv 6, 8
og 10)
De er vokset op med Flatcoat og hundene elsker børnene.

Har lagt lidt stemnings-billeder ind fra i går, hvor man kan se hvor godt
børnene og hundene kommer ud af det med hinanden på
http://www.rinnie.dk/pic080324.htm

Der er også diverse "hvilken tye hund passer til mig" tests rundt om på
nettet... Nogen klart bedre end andre. I bør tænke på hvor meget hunden skal
være selv, hvor meget tid i har til aktivering, træning, hvor meget
pelspleje der må være osv.

MvH
R. Ilsøe
http://www.rinnie.dk

Fra : lh

Dato : 25-03-08 17:08

"Rinnie Ilsøe" <rinniex@rinniex.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nettet... Nogen klart bedre end andre. I bør tænke på hvor meget hunden
> skal være selv, hvor meget tid i har til aktivering, træning, hvor meget

Som jeg læser det, er I ikke til at skal ud og gå lange ture hver dag, og så
vil jeg bestemt ikke anbefale nogle af de hundetyper der indtil nu er nævnt.
De kræver en del motion og aktivering og træning.
Lige på stående fod kender jeg så ikke andre racer af den type størrelse i
efterlyser der ikke er så motionskrævende. Så er vi oppe i en newfoundlænder
som ikke kræver det store, men den sætter dig pris på en god gåtur, eller
nede i de meget små hunde og dem vil I så ikke have.
Andre kender nok til racer i mellemstørrelse der ikke lige kræver så meget
motion.

lh

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-03-08 18:16

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> Som jeg læser det, er I ikke til at skal ud og gå lange ture hver dag, og
> så vil jeg bestemt ikke anbefale nogle af de hundetyper der indtil nu er
> nævnt.

Netop derfor jeg skrev "men de kræver noget motion og aktivering" samt "I
bør tænke på hvor meget hunden skal
være selv, hvor meget tid i har til aktivering, træning, hvor meget
pelspleje der må være osv."

Så nu har de vist fået den i stereo!

I øvrigt som jeg ser' det er de aktive, også med ting hvor hundene kan være
med og få motion, blot ikke løbeture, hvilket i øvrigt er helt det samme som
her, og vores hunde stor-trives, da det hele bliver kombineret med
forskellige typer aktivering. De får et par ture dagligt hvor de kan løbe
fri og strække ud, men hverken motion eller træning dur' i sig selv, det
skal kombineres, og det er kun familien der ved om de kan opfylde de behov.

R. Ilsøe
http://www.rinnie.dk

Fra : lh

Dato : 25-03-08 18:40

> [...]
> det skal kombineres, og det er kun familien der ved om de kan opfylde de

Helt enig.

Mine hunde har også altid været med i hvad jeg foretage mig. Altså de
deltager i hverdagen.
Jeg har nu en ny hund på et år, hun er med mig alt det jeg kan foruden
motion og gåture, leg, er med på besøg hvor hun kan, er med på arbejde de
steder hun kan det! - så jo det er korrekt at det helst skal være en
kombination af det hele for at få en tilfreds og glad hund.

lh

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 25-03-08 17:09

Jeg synes egentligt at det ville være nemmere, hvis du nævnte nogle racer i
godt kunne lide og så kunne man komme med gode råd for eller imod racerne.

For der er faktisk mange racer som godt kunne passe til de ting du skriver.

Men jeg vil selvfølgelig også nævne labradoren. Simpelthen fordi det er en
hund som elsker at være med hvor det sker, elsker at få udfordringer og
samtidig er en rolig og omgængelig familiehund (hvis opdraget fornuftigt vel
at bemærke). Jeg mener ikke at racen har et stort motionsbehov, hvis den får
lov til at få udfordringer, og for en lab kan det sagtens være deltagelse i
familiens udeliv.

For mig at se er labradoren en af den nemmeste racer at stille tilfreds og
gøre til en nem familiehund, når blot man husker på at ikke engang en
labrador er født velopdragen og nem.

Men hvis man har tiden og lysten til at opdrage og stimulere hunden, synes
jeg jo at en labrador er den nemmeste og skønneste race.

Men som Rinnie også skriver, så skal man se sig godt for når man køber en
hvalp, ikke mindst mht. sundheden. Men det gælder jo for alle racer.

Et godt råd kunne være at læse tråden lidt længere nede på listen om
"Labradorhvalp ønskes".

MVH

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

Fra : lh

Dato : 25-03-08 17:13

"Camilla Juelsgaard Jørgensen" <kenneljuelsgaard@jubii.dk> skrev i en
meddelelse news:47e923c1$0$90272$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> hvalp, ikke mindst mht. sundheden. Men det gælder jo for alle racer.
>
> Et godt råd kunne være at læse tråden lidt længere nede på listen om

Labradoren er en jagthund og efter min mening kræver de en del motion og
aktivering. Jeg har selv i tidernes morgen haft to og kender andre der har
dem og de hunde der er mest hjemme uden den store aktivitet er dem der
ødelægger mest hjemme.
Hvis man ikke er til en god gåtur hver dag syntes jeg ikke labradoren egner
sig.

lh

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 25-03-08 17:23

> [...]
> ødelægger mest hjemme.
> Hvis man ikke er til en god gåtur hver dag syntes jeg ikke labradoren

Jeps, labradoren er en jagthund og har stor, stor glæde af at blive trænet
og aktiveret.

Men, jeg har nu pt. 3 stk, som altså ikke bliver gået med hver dag og trives
storartet med det.

De bliver selvfølgelig trænet flere gange om ugen, men mest af alt, så
deltager de i vores liv og efter min mening er det det, som er vigtigt for
en labrador. Hvis vi er ude og hente brænde, så er hundene med ude og hente
brænde (sjovt for både hund og ejer), hvis vi er ude og grave have, så er
hundene med ude og grave have (sjovt for hundene, knap så sjovt for ejeren)
osv. osv.

En labrador er IKKE egnet til en familie som arbejder 8 timer hver dag og
derefter forventer at man kan smide sig på sofaen og det skal hunden også.
Men en labrador kan for mig at se fint være egnet til en familie som vil
inddrage hunden i det daglige, også selvom det ikke er med kilometerlange
gåture hver evig eneste dag.

Men som jeg også skrev, så er selv ikke en labrador født rolig og
velopdragen. En labrador bliver kun nem ved at få opdragelse og mental
stimulering, men så er motionsbehovet altså heller ikke overvældende hos en
normal labrador.

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-03-08 18:33

"lh" <com@comhere.dk> skrev i en meddelelse

> Hvis man ikke er til en god gåtur hver dag syntes jeg ikke labradoren
> egner sig.

De har skrevet at de ikke er til løbeture.

Jeg vil i øvrigt gi' Camilla helt ret. Vi har netop med en jagthund at gøre,
der mest af alt har behov for at udleve sine drifter igennem træning
(hvilket giver super motion både mentalt og fysisk). Du kan ikke købe en
retriever og regne med at en lang gå-tur gør den lykkelig, ej heller at
daglig træning gør den lykkelig! Det skal kombineres og hvorvidt der skal
mest gå-tur eller træning på hver side af vægtskålen er individuelt pr.
hund, selv inden for samme race.

En lykkelig Retriever er en Retriever der ved hvor den har sin familie,
føler sig som en del af den, deltager aktivt i familie-livet og får lov at
udføre sine opgaver for flokken igennem en eller anden form for mental
sport. Jagt er naturligvis deres foretrukne sport, da det er det de igennem
generationer er fremavlet til, men spor, agility eller lydighed feks. er
også god aktivering for en retriever.

Som Camilla skriver så er retrieveren heller ikke skabt til at være selv 8
timer dagligt! Jeg ved også med mine egne, der følger mig stort set 24/7 at
selvom familien er hjemme, så ændrer de radikal adfærd når jeg eller manden
er væk et par dage, hvilket er et tydeligt bevis på hvor vigtig
familie-livet og flok-sammenholdet netop er for en retriever.

Rinnie
-Der går 2 uger med vagtsomme hunde (i sengen) i møde, da manden er i
Polen!

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-03-08 18:58

"Rinnie Ilsøe" <rinniex@rinniex.dk> skrev i en meddelelse
> -Der går 2 uger med vagtsomme hunde (i sengen) i møde, da manden er i
> Polen!
LOL.. misundelse er en grim ting.. men det lyder rigtigt hyggeligt gør det!
((-;

Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 25-03-08 20:16

Rinnie Ilsøe, skrev:

> Rinnie
> -Der går 2 uger med vagtsomme hunde (i sengen) i møde, da manden er i
> Polen!

Det springende punkt i det stykke er bare om de kun er vagtsomme,
eller om de er vagtsomme og skarpe.
Ellers er det som at have en pistol med løse patroner i.

/Jens (som håber hans hunde er skarpe nok hvis det er)

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-08 20:38

On Tue, 25 Mar 2008 20:15:59 +0100, "Pwh" <pwh@email.dk> wrote:

>Det springende punkt i det stykke er bare om de kun er vagtsomme,
>eller om de er vagtsomme og skarpe.
>Ellers er det som at have en pistol med løse patroner i.

Under de rigtige omstændigheder er næsten alle hunde skarpe, selv
mine! Måtte have ekstra godt fat i mor hund forleden, da en noget
suspekt type havde dristet sig til at ringe på gadedøren - han var
ikke på hendes top 10 (måske undtaget listen over mulige maddepoter
)
Han gik igen - og efter at hun havde fulgt ham småbjæffende gennem
vinduet laaangt væk var der ro igen. (og nej - det var ikke advarsler
hun sendte, det var "kan du så komme væk")
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Pwh

Dato : 25-03-08 20:40

Ivan Madsen, skrev:

> [...]
> vinduet laaangt væk var der ro igen. (og nej - det var ikke advarsler
> hun sendte, det var "kan du så komme væk")

Tja, men hvordan havde hun reageret på et los i røven fra en
evnt angriber, tror mange stikker sig selv blår i øjnene.

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-08 20:49

On Tue, 25 Mar 2008 20:40:08 +0100, "Pwh" <pwh@email.dk> wrote:

>Tja, men hvordan havde hun reageret på et los i røven fra en
>evnt angriber, tror mange stikker sig selv blår i øjnene.

Når hun når derud - så er det ligemeget - de skal bare forsøge at gøre
os noget, så prøver de med alle midler at forhindre det. Men
selvfølgelig er en OES ikke "den perfekte vagthund" - men hun/de er en
faktor, der må indgå i ligningerne )

Fra : Anette

Dato : 25-03-08 21:01

Pwh wrote:

> Tja, men hvordan havde hun reageret på et los i røven fra en
> evnt angriber, tror mange stikker sig selv blår i øjnene.

Hvis hun er som de par OES'er jeg kender ville hun sandsynligvis plante hele
gebisset i vedkommende - ikke mindst fordi hun har hvalpe.
Men de store OESplydsbamser er altså også hyrdehunde, som forstår at flytte
rundt med store fåreflokke og forsvare sin flok mod udefrakommende farer.
De er ikke som Rottweiler eller schæfer - men de er på pletten når de føler
der er fare på færde.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 25-03-08 21:30

Anette, skrev:

> [...]
> udefrakommende farer. De er ikke som Rottweiler eller schæfer - men
> de er på pletten når de føler der er fare på færde.

Jamen mine er da også på pletten, mange gange om dagen
Føler mig bare ikke overbevist om at de ville ryge i struben på en
evnt angriber, det er jeg helt afklaret i forhold til.
Tror stadig på at en hund skal trænes til det før man kan vide
sig 100% sikker, alt andet er selvbedrag.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 25-03-08 20:37

"Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Det springende punkt i det stykke er bare om de kun er vagtsomme,
> eller om de er vagtsomme og skarpe.

Hvordan tester man det?

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 25-03-08 21:25

Søren LH, skrev:
> "Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Hvordan tester man det?

Det burde du vide bedre end mig

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 25-03-08 21:59

> Det burde du vide bedre end mig

Som en anden skriver, så er alle hunde jo skarpe, det kommer bare an på
situationen. Det er hvad eksperterne skriver.

Men jeg kan ikke komme i tanke om andre måder at teste det på, end sende en
skummelt udseende person ind til hunden i pågældende situation og se om den
bider hunden. Ikke nogen særlig god test, for det at bide er en stor
barrierre at overskride for en hund, men har den først gjort det én gang, er
barrieren mindre næste gang.

Men under alle omstændigheder må man ikke bruge sin hund som våben, så det
er skræmmeeffekten der tæller.

Jeg går lidt med tanker om at anskaffe mig en stor utilpasset schæferhan til
at passe på huset, jeg er ikke overbevist om at Vizla indeholder
tilstrækkelig skræmmeeffekt.

Mvh
Søren.

Fra : jopa

Dato : 25-03-08 22:54

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

>Ikke nogen særlig god test, for det at bide er en stor barrierre at
>overskride for en hund, men har den først gjort det én gang, er barrieren
>mindre næste gang.

Jeg har nu ikke haft nogen der havde nogen barriere i den retning.

> Jeg går lidt med tanker om at anskaffe mig en stor utilpasset schæferhan
> til at passe på huset, jeg er ikke overbevist om at Vizla indeholder
> tilstrækkelig skræmmeeffekt.

Min er bestemt ikke utilpasset men skræmmeeffekten er medfødt.
Det at bide tror jeg de fleste schæferhanner ville i den rigtige situation,
jeg snakker højavl.
Tæverne er tit mere bløde mener jeg.
Ikke generelt sagt.

--
Mvh. John
www.johns-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 26-03-08 05:46

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse
> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Jeg har nu ikke haft nogen der havde nogen barriere i den retning.

Nej, det er nok noget de fleste andre tilstræber at lægge i hunden. Hvis man
har den fra hvalp kan man jo bare gøre det modsatte.

> Min er bestemt ikke utilpasset men skræmmeeffekten er medfødt.

Jeg tænker også mere, at hvis nogen vil af med sådan en for en slik, så er
det nok fordi den er utilpasset .

> Det at bide tror jeg de fleste schæferhanner ville i den rigtige
> situation, jeg snakker højavl.

Hvorfor mener du at højavl er mere bidske? (ud fra min statistik baseret på
de to hunde jeg hr haft, har du jo i hvert fald ret)

> Tæverne er tit mere bløde mener jeg.

Blød og bidsk er ikke modsat rettede størrelser. Måske endda tværtimod.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 26-03-08 06:39

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tænker også mere, at hvis nogen vil af med sådan en for en slik, så er
> det nok fordi den er utilpasset .

....og at den jo ikke skal være opdraget til ikke at være skarp (sådan som de
fleste jo er, ligesom Vizla)

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 26-03-08 08:52

Søren LH, skrev:

> ...og at den jo ikke skal være opdraget til ikke at være skarp (sådan
> som de fleste jo er, ligesom Vizla)

Det er precis det jeg mener.
Vi opdrager vores hunde til at værer sociale i et og alt,
så tror jeg det er naivt at tro på at den i en given situation
vil gå imod den grundlæggende træning den har fået
og angribe et menneske.
Noget der for de fleste af os jo står som værende
det værste vores hund kan finde på.
Er bare ikke sikker på at man kan få både i pose og i sæk

/Jens

Fra : jopa

Dato : 26-03-08 10:37

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> ...og at den jo ikke skal være opdraget til ikke at være skarp (sådan som
> de fleste jo er, ligesom Vizla)

Ja der er min så opdraget modsat eller ikke opdraget eller hvad man skal
sige
Jeg har ikke lagt bånd på den men har den så også primært som
tyveriforsikring.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : jopa

Dato : 26-03-08 10:34

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Hvorfor mener du at højavl er mere bidske? (ud fra min statistik baseret
> på de to hunde jeg hr haft, har du jo i hvert fald ret)

Har kun haft højavl og dem jeg kender heromkring er også højavl så derfra
mit udsagn.
Jeg kender kun til den type, og de har ingen barriere i retning af ikke at
ville bide.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Pwh

Dato : 25-03-08 23:17

Søren LH, skrev:

> Men under alle omstændigheder må man ikke bruge sin hund som våben,
> så det er skræmmeeffekten der tæller.

Jeg mener da at man under de rette omstændigheder godt
kan accepterer at ens hund korporligt forsvarer en mht loven.

> Jeg går lidt med tanker om at anskaffe mig en stor utilpasset
> schæferhan til at passe på huset, jeg er ikke overbevist om at Vizla
> indeholder tilstrækkelig skræmmeeffekt.

God ide, hvis du har behovet.
Godt selvskab for vizla hvis hun har behovet

/Jens (som ikke kan klarer sig med en hund)

Fra : Benny Mortensen

Dato : 26-03-08 08:46

> [...]
til
> at passe på huset, jeg er ikke overbevist om at Vizla indeholder

Tja, jeg tror jeg vil sige det på den måde....

Normalt er Donk, en larmenede, brovtende, dominerende, uhyggeligt skræmmende
kælegris.....

Men er man en fremmed, over en vis fysisk størrelse, og lillemor ligger i
sengen.... Så skifter hans sindstilstand så meget karakter, så selv vore to
tæver, forlader soveværelset.... Så jeg tror på, at den barriere, som der
her tales om, i hvert fald ved Donk, er en absolut mangelvare.... Og han vil
bide, af et godt hjerte...

Jeg tror heller ikke, jeg kender nogen, som sådan lige umiddelbart vil kunne
se det sjove i at få det afprøvet.
Da slet ikke med dem, som forsøgskanin ..

Men uden rigtigt lange gåture, og allerhelst, daglige løbeture, vil jeg ikke
anbefale hans type. Men her skal det jo så nævnes, at det er hunden, der
skal bruge motionen, og hvad der nu kan følge med af motivation, og ikke
nødvendigtvis ejeren.... Så eventuel samvær, med en anden hund, kan jo gøre
en kort tur for ejeren, til en rigtigt lang tur, for hundene.
Glemte jeg at sige, at Donk er en Hovawart, og mine tæver er Australian
shepherd.... Så Donk's motion er sikret.

M.V.H....Benny..

M.V.H....Benny..

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-03-08 20:41

"Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse
> Ellers er det som at have en pistol med løse patroner i.
>
> /Jens (som håber hans hunde er skarpe nok hvis det er)

Jeg tror nærmere vi taler om pistoler med ødelagt aftrækker!:D

R. Ilsøe
http://www.rinnie.dk

Fra : Pwh

Dato : 25-03-08 21:32

Rinnie Ilsøe, skrev:
> "Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg tror nærmere vi taler om pistoler med ødelagt aftrækker!:D

Altså helt nyttesløse hvis det skærper an.

/Jens

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 25-03-08 23:02

> Altså helt nyttesløse hvis det skærper an.

Vil med 99% sikker overbevisning sige komplet nyttesløse, med mindre "slikke
folk i hovedet til de går i gulvet" gælder?

R. Ilsøe
http://www.rinnie.dk

Fra : Pwh

Dato : 25-03-08 23:19

Rinnie Ilsøe, skrev:
> "Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Vil med 99% sikker overbevisning sige komplet nyttesløse, med mindre
> "slikke folk i hovedet til de går i gulvet" gælder?

Hmmm, så ville jeg foretrække en gun under hovedpuden

/Jens

Fra : Kim Christensen

Dato : 25-03-08 10:03

malene skrev:

> Mon det er nok til at I kan komme med fornuftige forslag???

De eneste der kan træffe et valg er jer selv!

Besøg arrangementer hvor der sker noget med hunde. Helst ikke de store
megaudstillinger, for der er for meget stress til at man kan få en
snak om de enkelte racers egenskaber og behov. Lær mennesker og hunde
at kende, og overvej om sådan en hund var noget for jer. Se på flere
racer, og lav en lille liste over de racer som i umiddelbart fik et
godt indtryk af. Måske kom der noget med på listen som ingen havde
regnet med, hverken jer eller os...
Ud fra denne lille liste kan i så starte lidt mere research, såsom
f.eks at opsøge arrangementer der mere forkuserer på disse racer, stil
spørgsmål i nyhedsgrupper, og lær mennesker at kende som har de racer
som i fandt interesse for.

Hilsen Kim

Fra : Søren LH

Dato : 25-03-08 17:25

> [...]
> Udemennesker
> Stor lejlighed med lille have
> ikke til lange løbeture, men masser af spas

Jeg synes det I nævner passer til de fleste hunde. Med mindre hunden skal
gøre noget aktivt i hjemmeværnet, for så er det jo en brugshunderace der
skal vælges.

I skal måske også overveje:
- Skal hunden kunne være ude meget i al slags vejr.
- Skal der trænes lydighed eller anden hundesport/hundearbejde med den
("hjemmeværn"?)
- Langhåret eller korthåret (ekstra arbejde ved langhåret).
- Må hunden ikke være for aktiveringsskrævende, eller er det lige meget.
- Ønsker man en hund med knald på, eller en rolig hund (knald på er sjovest,
men også aktiveringsskrævende).
- Må den være madglad (i mine øjne et irritationsmoment).
- Skal den være vagtsom / må den være vagtsom? (kan blive agressiv i de
forkerte hænder)
- Risiko for skavanker/sygdomme?
- Udbredt race? (hvilket er en fordel når der skal findes opdrætter, og for
støtte generelt gennem hundens liv)
- Selvstændig eller samarbejdende race (smagsspørgsmål)
- Skal den være lydig? ("ja" udelukker en del racer)
- Skal den kunne lege med alle hunde i hundeskove m.v.

Men som Jens siger, en labrador går man jo aldrig fejl af til en god
familiehund.

Mvh
Søren

Fra : malene

Dato : 25-03-08 18:38

Jeg er superglad for alle jeres input.

Og kan garantere jer for at vi absolut er til gåture og kan sagtens gå i en
times tid hver eftermiddag.
Det er jo sundt for os alle, og er god afstresning i en ellers måske lidt
travl hverdag.
Det var bare kondiløbeture vi ikke lige er til. Altså ikke samojeder, som jo
skal løbes med en del. De er ellers rigtig smukke!
Motionering af hunden kan jo også klares ved at cykle med den!

Meningen med det at få en hund, er først og fremmest at have en glad ven at
komme hjem til, især for den store af mine børn, når hun kommer hjem fra
skole, skal hun ikke hjem til et helt tomt hus. Hunden bliver en del af
familien, og skal respekteres som det individ den er, men skal selvfølgelig
lære hvem der bestemmer, samt hvordan man opfører sig i nærheden af andre
hunde/mennesker.

Mht. drømmehunde, har vi talt om flere forskellige.
F.ex. Collie, Dalmatiner, Beagle, Dansk-svensk gårdhund, labrador, westie,
men også blandinger kan være rigtig charmerende.
Da jeg er i hjemmeværnet kunne det være sjovt med en brugshund, men det er
kun en tanke pt.
Hvilke hunderacer er gode til dette?

Grunden til at vi skal vente til katten ikke er mere, er at vi kun må have
eet husdyr i følge husordenen.

Hvad koster hvalpe ca. Er det flere tusinde kroner, eller er det helt
afhængig af race og avl? Eller???

Jeg glæder mig til at høre hvad I hver især mener om de drømme vi har.

Fra : Pwh

Dato : 25-03-08 20:33

malene, skrev:
> Jeg er superglad for alle jeres input.
>
> Og kan garantere jer for at vi absolut er til gåture og kan sagtens
> gå i en times tid hver eftermiddag.

Helt fint, men så self også lige en morgentur på 20-25 min,
plus det løse (hedder bonustur her i huset).

> [...]
> den er, men skal selvfølgelig lære hvem der bestemmer, samt hvordan
> man opfører sig i nærheden af andre hunde/mennesker.

Jeg vil igen sige en Labrador (Flatter/Golden)

> Mht. drømmehunde, har vi talt om flere forskellige.
> F.ex. Collie, Dalmatiner, Beagle, Dansk-svensk gårdhund, labrador,
> westie, men også blandinger kan være rigtig charmerende.

Dalmantiner og Beagle er som jeg har erfaret det ret specielle,
ikke førstegangshunde hvis i vil have en lydige hund.
D/S'er og Westie kender jeg ikke meget til.

> Da jeg er i hjemmeværnet kunne det være sjovt med en brugshund, men
> det er kun en tanke pt.
> Hvilke hunderacer er gode til dette?

Rotter og Schæfere, men nok ikke førstegangshunde.
Men det kan da lade sig gører hvis viljen er der,
men så er det en tæve i skal sigte imod, de er lidt blidere af sind.

> Hvad koster hvalpe ca. Er det flere tusinde kroner, eller er det helt
> afhængig af race og avl? Eller???

De racer vi taler om her med stamtavle ligger vel på 6-12.000kr
Blandinger (er alle hunde uden tavle) er mere usikker mht fysik/psyke,
jeg har selv været heldig med mine, men det er ingen garanti for dig.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 25-03-08 21:18

Pwh wrote:

> Dalmantiner og Beagle er som jeg har erfaret det ret specielle,
> ikke førstegangshunde hvis i vil have en lydige hund.
> D/S'er og Westie kender jeg ikke meget til.

Enig med Jens omkring dalmantiner og beagle.
Både D/Sere og westier er herlige familiehunde som er gode til børn, og de
er gode "begynder"-hunde..

Men hvad med af se på lidt mindre udbredte racer...feks Hovawart, en skøn
halvstor brugshund.
Eller en sheltie ( shetland sheepdog) utrættelig legekammerat i
mellemstørrelse
Islandsk fårehund - superskøn, klog mellemstørrelse hund, der lærer nemt
En shapendoes ( hollandsk hyrdehund) Verdens gladeste hund altid -
mellemstørrelse
ChowChow en rolig kælepotte, for den der ikke har noget imod pelspleje en
gang eller to om ugen

eller... eller... eller...
( Marie fortæller dig sikkert om boksere - som jo også er superlækre - så
dem vil jeg ikke udbrede mig om )

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-08 21:39

On Tue, 25 Mar 2008 21:18:14 +0100, "Anette" <abc@def.es> wrote:

> [...]
>
>eller... eller... eller...
>( Marie fortæller dig sikkert om boksere - som jo også er superlækre - så

Hvis pelspleje er et problem, så jeg skal ikke skal råbe OES ) Hvad
med en RhodesianRidgeback - har oplevet udstilling med dem flere
gange, og enten er de allesammen utroligt godt trænet eller også er
deres temperament ganske dejligt Og de er tilpas store

Fra : Pwh

Dato : 25-03-08 21:44

Ivan Madsen, skrev:

> [...]
> gange, og enten er de allesammen utroligt godt trænet eller også er
> deres temperament ganske dejligt Og de er tilpas store

En RR er en af de fedeste racer i verden.
Men igen ikke en hvalp man lige stamper op af jorden,
hvorfor tror du jeg vil avle dem selv

/Jens (der ikke tror Malene kan vente så længe)

Fra : Ukendt

Dato : 25-03-08 21:55

On Tue, 25 Mar 2008 21:43:48 +0100, "Pwh" <pwh@email.dk> wrote:

>En RR er en af de fedeste racer i verden.
>Men igen ikke en hvalp man lige stamper op af jorden,
>hvorfor tror du jeg vil avle dem selv

Jeg ved hvor der er OES'ere om nogle uger ) Faktisk 2 steder
Men RR har jeg ikke styr på - desværre, men det er nogle dejlige hunde
og nogle dejlige mennesker, der har dem.

Fra : Pwh

Dato : 25-03-08 23:21

Ivan Madsen, skrev:

> Jeg ved hvor der er OES'ere om nogle uger ) Faktisk 2 steder

Jamen hvis du mener at OES'er er for Malene
er det da bare at sige til, kender ikke racen selv

/Jens

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 26-03-08 16:33

<Ivan Madsen> skrev i en meddelelse

> Men RR har jeg ikke styr på - desværre, men det er nogle dejlige hunde
> og nogle dejlige mennesker, der har dem.
> --

Jeg har for nogle år siden gået til træning med Zibu (kørekort til hund trin
bronze - guld), og hun var meget lærenem.

Jeg kan se af hjemmesiden, at Zibu har fået hvalpe i 2007, men ved ikke om
ejeren har planer om yderligere kuld:

http://www.hazinas.dk/

mvh Anelise

Fra : Søren LH

Dato : 25-03-08 22:01

> En RR er en af de fedeste racer i verden.

Hvad fedt er der helt præcist ved den?

Jeg har set dem lave lydighedsprogram, det var jeg ikke imponeret af .

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 25-03-08 23:28

Søren LH, skrev:

> Hvad fedt er der helt præcist ved den?
>
> Jeg har set dem lave lydighedsprogram, det var jeg ikke imponeret af
> .

Don't get me started

Udseendet for det første, smukkere hund findes ikke.
Historien bag dem er også facinerende synes jeg,
ja jeg kan da blive ved, men den race siger mig et
eller andet, som også Rotten og GD'en gør det.
Ingen sammenhæng der, men at diskuterer
racer med en Schæferfreak er håbløst

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 26-03-08 17:11

> [...]
> Historien bag dem er også facinerende synes jeg,
> ja jeg kan da blive ved, men den race siger mig et

Jamen det kan jeg da godt følge

Mvh
Søren

Fra : BettinaP

Dato : 26-03-08 11:14

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message

> [...]
>
> Hvad fedt er der helt præcist ved den?
>
> Jeg har set dem lave lydighedsprogram, det var jeg ikke imponeret af .

he, nej hvis det er dit kriterie for en "fed" hund, så er en RR nok ikke
lige den rette
altså der er da en enkelt RR lydighedschampion så vidt jeg ved, men nej, en
RR er ikke en schæfer eller borderbandit der adlyder sin ejer
betingelsesløst

og DERFOR er en RR efter min mening totalt for dejlig fantastisk

den har nemlig sin helt egen mening om tingene, er sindssygt stædig og skal
have gode argumenter for at gøre noget. Intelligensen fejler bestemt
ingenting og modet er med hele vejen.

Så hvis man så giver den de gode argumenter, behandler den pæn og
respekterer dens syns på sagen, så kan man altså også for en pragtfuldt
trænet hund ud af det..
men stadig en RR der tænker selv og ikke gør noget som helst ubetinget. den
går ikke og kigger på dig konstant, som var du verdens 8. vidunder. Det er
den jo selv.

det er hvad jeg elsker allermest ved den race.
sådan er vi jo heldigvis så forskellige

BettinaP

Fra : Anette

Dato : 25-03-08 21:49

Ivan Madsen wrote:

> Hvis pelspleje er et problem, så jeg skal ikke skal råbe OES )

He he - OESer er fantastiske og pelspleje er kvalitets-tid med vovdyret
-
Ikke at min Dagmar synes der er meget kvalitetstid over det. Hun har lige
sluppet al underuld på en gang - så det der væmmelige børsteri er lidt vel
tit og længe efter den ældre Dames mening Men man kan finde sig i en
del...godbidderne er jo gode nok

> [...]
> gange, og enten er de allesammen utroligt godt trænet eller også er
> deres temperament ganske dejligt Og de er tilpas store

Dem har jeg også kun oplevet på udstillinger - flot hund

/ Anette
www.philana.dk

Fra : BettinaP

Dato : 26-03-08 11:15

"Anette" <abc@def.es> wrote in message

> [...]
> del...godbidderne er jo gode nok

> Dem har jeg også kun oplevet på udstillinger - flot hund

bare absolut ikke en førstegangs hund, hvis det er det, vi er ude i.
En RR er dejlig, men også en stor udfordring for de fleste.

BettinaP

Fra : Pwh

Dato : 25-03-08 21:39

Anette, skrev:

> Men hvad med af se på lidt mindre udbredte racer...feks Hovawart, en
> skøn halvstor brugshund.

Rigtigt, en Hovawart er også en dejlig race.

> eller... eller... eller...
> ( Marie fortæller dig sikkert om boksere - som jo også er superlækre
> - så dem vil jeg ikke udbrede mig om )

Boxere er også et godt bud, tror bare de er svære at få fat i.

Tror snart vi får startet Tove med et bud på at få en kat mere

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-03-08 21:50

> Rigtigt, en Hovawart er også en dejlig race.

> Boxere er også et godt bud, tror bare de er svære at få fat i.
>
> Tror snart vi får startet Tove med et bud på at få en kat mere

Så skal det jo nok være en hun(d)kat.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-03-08 21:50

> Rigtigt, en Hovawart er også en dejlig race.

> Boxere er også et godt bud, tror bare de er svære at få fat i.

Jeg har muligvis en sød smuk tæve på et år på hånden.. (suk..nej jeg kan
ikke overkomme flere af den slags.. ).
Hun kommer fra en af disse familer der lige pludselig finder ud af, at børn
bliver større og hunden også.
tæven er ellers rigtigt godt opdraget, rolig alderen taget i betragtning, og
som nævnt meget smuk.

Mvh. Marie -der måske godt kunne være fortaler for en boxer til familien

Fra : Pwh

Dato : 25-03-08 23:31

Torben og Marie-louise Ager, skrev:

> Jeg har muligvis en sød smuk tæve på et år på hånden..

Hvorfor skal folk snydes for den store fornøjelse ved
at opdrage en hvalp selv fordi andre har kvajet sig.

/Jens (som nok får tæsk nu)

Fra : Anette

Dato : 25-03-08 23:53

Pwh wrote:
> Hvorfor skal folk snydes for den store fornøjelse ved
> at opdrage en hvalp selv fordi andre har kvajet sig.

Altså Jens - lige nu hvor mit hjem terroriseres at en overspeeded 18 ugers
hvalp, midt i tandskifte, kan jeg godt komme i tanke om lige så mange gode
grunde til at anskaffe sig en voksen hund, som der er rifter på mine
underarme, hænder og huller i kanten af mine bluser

Derudover skal det vel ikke koste hundene livet, at mennesker kvajer sig.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 26-03-08 08:56

Anette, skrev:

> [...]
> rifter på mine underarme, hænder og huller i kanten af mine bluser
>
> Derudover skal det vel ikke koste hundene livet, at mennesker kvajer

Ikke nødvendigvis.
Men det har bare intet med ønsket om at ville have hund at gører.
Romantisk ide mange har om at de skal redde verden og få sig
en hund i samme omgang, jeg har set det gå galt alt for mange gange.
Skal man have sig en hund fordi formålet er at få en hund mener jeg stadig
man er bedst tjent med at få den fra hvalp af og selv opdrage den.

/Jens (som aldrig skal have andres aflagte hunde)

Fra : Anette

Dato : 26-03-08 19:30

Pwh wrote:
> Men det har bare intet med ønsket om at ville have hund at gører.

Den er du nødt til at forklare mig. De genbrugshunde der er flyttet ind her,
er da så absolut flyttet ind på grund af mit ønske om at leve sammen med en
hund.
En hund er kun hvalp nogle ganske få måneder af de forhåbentlig mange år,
man har den. For mig, har genbrughunden ikke været et ønske om at "redde
verden", men ønsket om netop at undgå hvalpebøvlet med renlighedstræning og
indlæring af at være alene hjemme, køre i bil, socialisering o.s.v.
Jeg har villet have hund for min egen skyld, for at have en, der kunne
lokke mig udendørs og få noget motion. Og i de senere år, hvor jeg har fået
tiden til det, for at have en hund at træne med...det er nok det der med
motionen igen
3 af mine 4 katte er også genbrugskatte, den sidste var en tilløberkilling -
og det har heller ikke noget at gøre med at redde verden - men bare at de
manglede et hjem, og jeg har plads og tid til dem.

> Romantisk ide mange har om at de skal redde verden og få sig
> en hund i samme omgang, jeg har set det gå galt alt for mange gange.

Det går da sikkert galt mange gange, når folk ikke ved hvad de går ind til;
men mon ikke vi også er mange der har taget genbrugshunde til os, hvor det
går aldeles glimrende? Det går jo i hvertlfald galt for de ca 12.000 hunde,
der aflives hvert år, alene p.g.a adfærdsproblemer. Mon det er genbrugshunde
alle sammen? Eller er det fordi nogle mennesker ikke har gidet lære at træne
en hund/hvalp? Se på internaterne hvor mange hvalpe der lander der, når de
er i lømmelteenagealderen - for mange efter min mening. Hvis folk ikke kan
magte en teenagehund, skal de måske lade være med at købe en hvalp - men
tværtimod tage en voksen hund.?

> Skal man have sig en hund fordi formålet er at få en hund mener jeg
> stadig man er bedst tjent med at få den fra hvalp af og selv opdrage
> den.

Det er så din mening - jeg er af en anden holdning.
Efter min mening anskaffer man sig hund for at bo med en voksen hund - ikke
fordi en hvalp er en lille nuttet plydsbamse.
Jeg har haft hund i > 20 år og har nu min første lille hvalp - og det
kniber gevaldigt med at se forskellen.Det kan da være det kommer
Jo han er da en skæg lille størrelse og jeg nyder ham da i fulde drag; men
arbejdet med ham er da hverken større eller mindre
end med de genbrugshunde jeg har overtaget i årenes løb. Den eneste forskel,
jeg umiddelbart kan se, er at han ikke er renlig.
Og at de sejre man føler når man vinder en voksen bøwlehund tillid, er 1000
gange større, end når hvalpen første gang fatter at den skal vande af
udendørs

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 27-03-08 07:22

Anette, skrev:

> Den er du nødt til at forklare mig. De genbrugshunde der er flyttet
> ind her, er da så absolut flyttet ind på grund af mit ønske om at
> leve sammen med en hund.

Jeg prøver at omformulere det, tror nu ikke det lykkes på skrift
Men jeg mener at udgangspunktet for feks. Malene er at hun vil have
en hund, hvorfor begynde at rode genbrugshunde ind i det
for en førstegangshundeejer, tror jeg ikke er en god ide.
At det for andre, feks. dig kan værer sammenfaldene har intet
med denne tråd at gører.

> En hund er kun hvalp nogle ganske få måneder af de forhåbentlig mange
> år, man har den.

Men precis en meget vigtig periode i hundens liv mht prægning.

> For mig, har genbrughunden ikke været et ønske om at
> "redde verden", men ønsket om netop at undgå hvalpebøvlet med
> renlighedstræning og indlæring af at være alene hjemme, køre i bil,
> socialisering o.s.v.

Og hvor mange af de genbrugshunde tror du ikke har den slags problemer,
måske lige bortset fra at de nok er renlige.
Den smule bøvl der er med at opdrage en hvalp kan man få lov til
at betale 100 gange mere for med en genbrugshund,
det er det rene lotteri, har set/læst det alt for mange gange.

> [...]
> adfærdsproblemer. Mon det er genbrugshunde alle sammen? Eller er det
> fordi nogle mennesker ikke har gidet lære at træne en hund/hvalp?

Precis sådan en hund som andre har fejlet med kan man let ende op med.
Jeg bemærkede da dengang jeg selv ville have hund fra internat at mange
af dem var blevet formidlet flere gange.
Tvivler stærkt på at en person der ikke orker en hvalp kan overkomme
en utilpasset/uopdragen genbrugshund. Det er for de erfarne tror jeg.

> [...]
> kan magte en teenagehund, skal de måske lade være med at købe en
> hvalp - men tværtimod tage en voksen hund.?

Nu hænger alderen på internaterne jo også sammen med at de helst ikke
vil have ældre hunde ind, de er for svære at vidreformidle,
så ingen statestik i det rent aldersmæssigt.
Tror du selv at en person der ikke magter en skallet hvalp kan klarer
en voksen hund der ikke har fået en god opvækst.

> Det er så din mening - jeg er af en anden holdning.
> Efter min mening anskaffer man sig hund for at bo med en voksen hund
> - ikke fordi en hvalp er en lille nuttet plydsbamse.

Helt enig. Det der hvalpenuttede kommer jeg mig også hurtigt over
og glæder mig til hunden er fyldt et år og man kan få ordentlig glæde af den.
Men jeg er også blevet afklaret mht at det altså kræver en indsats at få
en god hund som voksen, for mig har det været at opdrage dem selv.
Mine hunde ville da sikkert i mange andre hjem blive regnet for uopdragne,
må ligge/spise i møblerne, går uden snor, ect, ect.
Men til mig passer de perfekt fordi de har lært mine regler fra hvalpe af,
det ville da værer en kæmpeopgave for andre mennesker at skulle
tilpasse mine hunde til deres måde at gører tingene på.

> Jeg har haft hund i > 20 år og har nu min første lille hvalp - og det
> kniber gevaldigt med at se forskellen.Det kan da være det kommer

Det kan du jo ikke rigtigt bedømme før den er blevet voksen.

> [...]
> end med de genbrugshunde jeg har overtaget i årenes løb. Den eneste
> forskel, jeg umiddelbart kan se, er at han ikke er renlig.

Så har du været usædvanlig heldig med de genbrugshunde du har haft.
De fleste indlæg i denne gruppe med problemhunde der skal til
adfærdspsykologer/specialtræning er da genbrugshunde.
Hvalpeproblemerne er de trivielle med renlighed og alene hjemme træning.

> Og at de sejre man føler når man vinder en voksen bøwlehund tillid,
> er 1000 gange større, end når hvalpen første gang fatter at den skal
> vande af udendørs

Jamen så er vi igen ovre i et andet formål med at få hund hvis det
drejer sig om at få sejre i hverdagen.
Jeg vil bare have hunde for deres selvskabs skyld, ikke for at
føle at jeg udretter noget fantastisk i forhold til dem.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 27-03-08 20:32

Pwh wrote:
> Jeg prøver at omformulere det, tror nu ikke det lykkes på skrift '

he he - nej det lykkedes ikke - jeg forstår stadig ikke hvor du vil hen

> [...]
> for en førstegangshundeejer, tror jeg ikke er en god ide.
> At det for andre, feks. dig kan værer sammenfaldene har intet

Hvorfra ved du om det ikke er " sammenfaldende" for Malene?

> Og hvor mange af de genbrugshunde tror du ikke har den slags
> problemer, måske lige bortset fra at de nok er renlige.

Det er der da sikkert flere der har, men der er også mange velfungerende
hunde der aflives/omplaceres af
helt helt andre grunde, en dårlig adfærd. En af mine tidligere hunde skulle
aflives fordi ægteparret skulle skilles - det er da ikke hundens skyld
En anden af mine tidligere hundes ejere købte et nyt hus med byens
legeplads, som nabo - til trods for at de havde en border collie, der
hyrdede legende børn.
Det vidste de, men forundredes da hunden satte over 80cm hegn for at hyrde
der der børn. Er det nok til at aflive en ellers supervelopdragen hund? Ikke
i min verden. Han var en super border for mig/os - og jo, hele sit liv havde
han den der "ting" med legende børn, der løber, hujer og skriger - men i min
verden er det da en detalje, man nemt kan undgå at der sker skader ved.

> Den smule bøvl der er med at opdrage en hvalp kan man få lov til
> at betale 100 gange mere for med en genbrugshund,
> det er det rene lotteri, har set/læst det alt for mange gange.

For mange er det ikke "en smule bøvl" - for mange kommer det som den store
overraskelse at en hvalp ikke bare er totalt lydig fra day One.
Mærkeligt nok også for folk som har haft hund i årevis. De har fuldstændigt
glemt at en ny hvalp er IKKE som den gamle hund de fik aflivet for et par år
siden - en ny hvalp har krudt i måsen - og måske er ejeren lige blevet ca 15
år ældre siden der sidst var en hvalp i huset.
Desunden er der noget mindre "lotteri" i at overtage en hund, hvis man
kender/ har kontakt til hundens tidligere familie.

> Precis sådan en hund som andre har fejlet med kan man let ende op med.

Måske - men det er da ikke uopretteligt. Går man ind i "projekt hund" med
viljen til at træne den hund til at være en størrelse man har lyst til at
leve sammen med, så er det lige meget om det er voksen eller hvalp -
indsatsen er den samme - man undgår bare tisseriet på gulvtæpperne.

> Jeg bemærkede da dengang jeg selv ville have hund fra internat at
> mange af dem var blevet formidlet flere gange.

HVilket burde forbydes - det er i min opfattelse rigtig dårlig formidling,
hvor de familier som har taget hunden f.eks 3 gang ikke er tjekket ordenligt
om de havde hvad der skulle til for netop den hund, og hvor formidelren ikke
har vidst nok eller ikke informeret nok om hvad præcis denne hund kræver for
at trives.

> Tror du selv at en person der ikke magter en skallet hvalp kan klarer
> en voksen hund der ikke har fået en god opvækst.

Det er - som tidligere skrevet - langt fra alle genbrugshunde der har haft
en elendig opvækst.
På visse internater - bl.a i Rødovre - har de mange hunde, som er placeret
der af dyreværnet - og jo der er stor risiko for at netop de hunde er
besværlige.
Men tag f.eks de forskellige raceklubbers videreformidling - det er som
regel velfungerende hunde, som familierne bare ikke kan have mere af
millioner af forskellige årsager.

> Så har du været usædvanlig heldig med de genbrugshunde du har haft.

Nej, men jeg har for ca 90% vedkommende - vidst nøjagtig hvad jeg tog imod,
hvad der var årsagen til omplaceringen o.s.v
og har været parat til at tage kampen op med det bøvl der var med nogle af
dem. Foreløbig med nogenlunde held
Min - indtil videre- seneste omplaceringshund, Andy - ER en bøvle hund og
vil formentlig være en bøvlehund resten af sine dage, men det vidste jeg
hver en detalje om og jeg føler mig klædt på til at magte at træne ham og
dermed hjælpe ham med til at få et godt liv.

> [...]
> Jeg vil bare have hunde for deres selvskabs skyld, ikke for at
> føle at jeg udretter noget fantastisk i forhold til dem.

Det vil aldrig været formålet for mig - det er en sidegevinst. F.eks Andy
var en bange, kuet hund da han kom her for 1½ år siden.
Den sejrsfølelse jeg skrev om er den glæde jeg følte inden i da jeg første
gang så han race tværs gennem haven med højt løftet hale, gøende " her bor
jeg- gå væk med dig"... YES! han turde. Den første gang den bange hund turde
stole på mig, og kravle op over en stabel fællede træer og se super stolt ud
da han kom ned på den anden side -herligt! Første gang han tog det store A
til agility, første gang....første gang....første gang....første gang....
Det handler om glæden ved at se en bøvlehund slappe og bare være en glad
hund, istedetfor at bruge al sin energi på at være bange - Det er min lille
sejrsfølelse, min glæde over at træningen lykkes. Det er ikke mit formål med
at have ham - for han er også så meget andet b.la verdens bedste hund at
ligge og se film med
Havde jeg ikke troet på at jeg kunne træne ham til et godt liv, havde jeg
ikke taget ham; men var missionen mislykkedes, så var han blevet her resten
af sit liv alligevel.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 27-03-08 20:54

Anette, skrev:

> he he - nej det lykkedes ikke - jeg forstår stadig ikke hvor du vil
> hen

*snip et langt svar*

Anette, vi kan åbenbart diskuterer dette herfra og til nytår
Du er til genbrugshunde, jeg er til at opfostre dem selv,
skal vi lade det ligge ved det.
Vi forstår bare ikke hinanden på det punkt,
fred værer med det

/Jens (som hellere vil avle hvalpe selv med tiden)

Fra : Anette

Dato : 27-03-08 21:15

Pwh wrote:

> Anette, vi kan åbenbart diskuterer dette herfra og til nytår

Jamen så gør vi da bare det ))

> Du er til genbrugshunde, jeg er til at opfostre dem selv,
> skal vi lade det ligge ved det.

Giver du op , din kylling? *fnis*

> Vi forstår bare ikke hinanden på det punkt,
> fred værer med det

Jo, jeg forstår glimrende din holdning, men som i så mange andre andre af de
diskussioner vi to har haft, forsøger jeg at få dig til at indse at verden
ikke er sort/hvid. Der er alle regnbuens farver ind i mellem.Genbrugshunde
er ikke kun hunde med ødelagt adfærd og fucked-up hoveder, ligesom hvalpe
ikke kun den rendyrkede vej til evig lykke.
Mennesker er forskellige, vore livssituationer er forskellige, vore behov er
forskellige - derfor vælger vi forhåbentligt en hund, i en alder og af en
race som passer med hvordan vi er som mennesker og som det liv vi kan
tilbyde hunden er. Det der er super for den ene, kan være noget virkelig
skidt for en anden.
Når det handler om noget levende, er der aldrig en endegyldig facitliste.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 28-03-08 08:13

Anette, skrev:

> Jamen så gør vi da bare det ))

Det bliver uden mig med det emne

> Giver du op , din kylling? *fnis*

Kald det hvad du vil, men konceptet genbrugshunde har ikke min
store interesse, så det orker jeg ikke at diskuterer stolpe op og stolpe ned.
Det har så åbenbart din, sjældent har jeg læst en længere reklame
for at få genbrugshunde end det du har skrevet.
Pas bare på at du ikke får lokket uvidene/uerfarne mennesker
ind i et projekt som de og hunden knækker nakken på.

> Jo, jeg forstår glimrende din holdning, men som i så mange andre
> andre af de diskussioner vi to har haft, forsøger jeg at få dig til
> at indse at verden ikke er sort/hvid.

Er det sådan du mener jeg opfatter verden.

> Der er alle regnbuens farver
> ind i mellem.Genbrugshunde er ikke kun hunde med ødelagt adfærd og
> fucked-up hoveder, ligesom hvalpe ikke kun den rendyrkede vej til
> evig lykke.

Har jeg på noget tidspunkt givet udtryk for at det er min holdning.
Quote mig venligst for det sted, hader at blive tillagt holdninger jeg ikke har.

Jeg prøver at forklarer en gang mere, nok håbløst da andre alligevel bedre
end jeg kender mine holdninger.
Jeg mener at det er naivt at tro at man bare kan slippe for alt hvalpebesværet,
som jeg selv synes er begrænset og kun var knap 1 år, ved at tage en voksen hund.
Jeg mener man kan RISIKERER at ende op med en problemhund med en
genbrugshund som evnt vil kræve hjælp fra eksperter.
Jeg mener at hvis man SERIØST går ind til projektet en hvalp er der alle
chancher for et lykkeligt forløb da de eventuelle "probs" der er undervejs
er noget man kan læse løsningen på i enhver hundebog, kræver ikke eksperthjælp.
Self er der da nuancer imellem det, logik for burhøns, behøver jeg vel ikke
forklarer voksne mennesker her i gruppen.

> [...]
> alder og af en race som passer med hvordan vi er som mennesker og som
> det liv vi kan tilbyde hunden er. Det der er super for den ene, kan

Er det rigtigt, godt du kan skærer det ud i pap for mig Anette,
jeg siger mange tak, havde jeg aldrig gættet selv.

> Når det handler om noget levende, er der aldrig en endegyldig
> facitliste.

Det har jeg ellers altid troet.

/Jens (som ikke bryder sig om at blive talt ned til)

Fra : Anette

Dato : 28-03-08 18:47

Pwh wrote:

> /Jens (som ikke bryder sig om at blive talt ned til)

Det er jeg ked af at du opfattede min indlæg som - det var ikke ment sådan.
Blot en "pind det ud i detaljer"-agtig måde at skrive på, hvormed jeg havde
håbet at du ville forstå hvad jeg mente.
Det ville du så ikke.

Ærgerligt, men med den reaktion fra dig, kan jeg godt forstå at der bliver
stille her i gruppen ind imellem.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 28-03-08 19:59

Anette, skrev:

> Det er jeg ked af at du opfattede min indlæg som - det var ikke ment

Muligvis ikke, men havde en tone af "lille jens, du kan nok forstå"

> sådan. Blot en "pind det ud i detaljer"-agtig måde at skrive på,
> hvormed jeg havde håbet at du ville forstå hvad jeg mente.
> Det ville du så ikke.

Jeg fatter fint hvad du mener, jeg har bare observeret andre ting
i forbindelse med genbrugshunde.
Forskellen for mine og dine udtalelser er nok igen at jeg føler at
du skal fortælle mig den endelige sanhed mht hundeopdragelse.
Hvor jeg udtrykkeligt skriver at det er mine egne erfaringer
jeg udtaler mig ud fra, jeg prøver ikke at belærer dig.

> Ærgerligt, men med den reaktion fra dig, kan jeg godt forstå at der
> bliver stille her i gruppen ind imellem.

Klart nok, self er det min skyld det hele.
(hvem er nu en chicken og tør ikke diskuterer)

/Jens

Fra : Anette

Dato : 29-03-08 00:01

Pwh wrote:
> Forskellen for mine og dine udtalelser er nok igen at jeg føler at
> du skal fortælle mig den endelige sanhed mht hundeopdragelse.

Det er så åbenbart en fælles oplevelse.
Jeg synes du er MEGET nedladende overfor folk som bruger eller vil bruge
andre metoder end dem som har fungeret for dig.
Der er mange måder at opnå gode resultater på. Dine fungerer for dig, mine
fungerer for mig ( og de hunde jeg træner )

> Hvor jeg udtrykkeligt skriver at det er mine egne erfaringer
> jeg udtaler mig ud fra, jeg prøver ikke at belærer dig.

Det er det samme for mig - jeg udtaler mig ud fra de erfaringer jeg har
gjort mig hen ad vejen.
Jeg prøver heller ikke at belære hverken dig eller andre. Igen: der er mange
måder at opnå et godt resultat / et ønsket mål på.

Du skriver ofte som om man er totalt klaphatteidiot fordi man har et problem
med sin hund - hvor jeg holder mig til at det er sq ikke så nemt altid.
Så skal vi ikke bare endnu engang konstatere at det er møgsvært at udtrykke
sig på skrift og få det venlige glimt med i øjet, som man ville have haft
med IRL.?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 29-03-08 01:01

Anette, skrev:
> Pwh wrote:
Så skal vi ikke bare endnu engang konstatere at det er møgsvært
for dig at fatte hvad jeg skriver, du vil åbenbart hellere misfrfostå
end forstå mig, kan jeg ikke hamle op imod.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 29-03-08 01:16

Anette, skrev:
> [...]
> Der er mange måder at opnå gode resultater på. Dine fungerer for dig,
> mine fungerer for mig ( og de hunde jeg træner )

Skal jeg så skrive (igen) at du er meget belærende overfor
folk mht dine metoder at gører tingene på, bliver ofte fremlagt
som den eneste sande metoder her i livet, fordi det det har en
eller anden tumpet psykolog udtalt, så er det nok sandt.
Jeg forholder mig til IRL og ikke pladderromantiske holdninger.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 29-03-08 18:39

Pwh wrote:
> [...]
> eller anden tumpet psykolog udtalt, så er det nok sandt.
> Jeg forholder mig til IRL og ikke pladderromantiske holdninger.

Hvad kalder du pladderromantiske holdninger? Er det ikke at give udtryk for
en nedladende holdning?
Jeg gør som du - holder mig til de erfaringer jeg har gjort mig gennem de
sidste mange år.

At dele de erfaringer/træningsfif er på skrift ikke så nemt, uden at komme
til at lyde småbelærende - ellers også er det mig der skal have et
skrivekursus.
Guderne skal vide at jeg prøver at lade være med at lyde belærende, men
forsøger at skrive: Sådan kan man også gøre.
Når jeg har haft bøvl med en at mine hunde, er det sjældent den første
"metode" jeg sætter i værk, virker efter hensigten, ergo så må man jo
forsøge sig frem, så min erfaring er at jo flere bud man kan få på løsninger
jo bedre. Det der virker for den ene hund, virker ikke for den anden.

Jeg har ALDRIG påstået, og vil aldrig nogensinde påstå at de træningsmetoder
jeg gør brug af er "livets sandhed" - men kun at de fungerer for mig.
Og af de mails jeg har modtaget privat, fra brugere af gruppen her ser det
ud til at andre også har kunnet bruge dem. Og det glæder mig oprigtigt.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 29-03-08 01:39

Anette, skrev:

> Du skriver ofte som om man er totalt klaphatteidiot fordi man har et
> problem med sin hund - hvor jeg holder mig til at det er sq ikke så
> nemt altid.

Øhh, skal vi lige indskyde at jeg feks skrev mht martins svigreindes
hund der blev sat til salg. Der skrev jeg vist at de probs der kan opstå
mht en hund ikke altid er til at forudse, som den eneste.
Så Anette, smid ikke med brosten når du selv bor i et glashus,
du er selv rigtig god til at fortælle os andre hvad der er
rigtigt og forkert mht hundeopdragelse.

/Jens

Fra : Pwh

Dato : 29-03-08 05:30

Anette, skrev:

> Ærgerligt, men med den reaktion fra dig, kan jeg godt forstå at der
> bliver stille her i gruppen ind imellem.

Den var vist under bæltestedet, havde jeg ikke forventet fra din side.
Jeg har vel lov til at sige min mening,
og til at sige fra hvis jeg føler mig jokket over tæerne.
Jeg kan ikke se at du tager ret mange initiativer til at få gang i denne gruppe,
jo svarer på folks indlæg måske, men hvor mange tråde gider du selv starte.
Så at give mig skylden for at gruppen er ½-død er for lavt synes jeg,
men er det gængs opfattelse trækker jeg mig da gerne, tror jeg bare ikke det er.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 29-03-08 11:22

"Pwh" <pwh@email.dk> skrev

> [...]
> Så at give mig skylden for at gruppen er ½-død er for lavt synes jeg,
> men er det gængs opfattelse trækker jeg mig da gerne, tror jeg bare ikke

Rolig nu det er weekend og vejret skifter til rigtig forårsvejr i løbet af
dagen

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Anette

Dato : 29-03-08 18:51

Pwh wrote:
> Jeg har vel lov til at sige min mening,
> og til at sige fra hvis jeg føler mig jokket over tæerne.

Selvfølgelig, men jeg kan godt forstå at flere undlader at svare dig når du
bliver personlig i dine angreb, og tråden dermed stopper.
Dine indlæg giver indtryk af at du har dine helt faste forestillinger om
hvad alle andre skrivere er for nogle størrelser.
F.eks
jeg har skrevet et par gange om hundetræningsbøger - du har udfra det
angrebet mig flere gange
for at alle de ting jeg skriver om er fra bøger. Det har du ingen
fordsætninger for at vide noget som helst om, men du langer den ud
alligevel.
Selvom du fra mine indlæg ved jeg har haft mange hunde og har trænet med
hunde i flere år.

Det slags angreb har i flere perioder fået mig til at stå af gruppen noget
tid - netop for at undgå at "æde hovedet af dig".

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 29-03-08 19:59

Anette, skrev:

> Selvfølgelig, men jeg kan godt forstå at flere undlader at svare dig
> når du bliver personlig i dine angreb, og tråden dermed stopper.

Jeg prøvede faktisk på en yderst venlig måde at stoppe diskussionen,
men jeg skulle lige provokeres, så kender du min reaktion.

> Det slags angreb har i flere perioder fået mig til at stå af gruppen
> noget tid - netop for at undgå at "æde hovedet af dig".

Hvis du ikke bryder dig om min måde at diskuterer på kan du bare
afholde dig fra det, lettere kan det vel ikke værer.

/Jens (som ikke gider at skændes)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 26-03-08 06:39

> Hvorfor skal folk snydes for den store fornøjelse ved
> at opdrage en hvalp selv fordi andre har kvajet sig.

Denne tæve er der nu ikke noget som helst galt med, andet end familien ikke
evner at finde tid til hende.
hun er meget velopdragen, og havde jeg "kun" haft to hunde, så havde jeg
taget hende hjem uden spekulationer.
en helt igennem reel hund uden nykker.

Mvh. Marie

Fra : malene

Dato : 26-03-08 06:50

Hej Marie

Hvad er det for en størrelse? Hvad hedder hun? Og hvor henne i landet bor
hun pt.?
Har du et foto af hende vil jeg meget gerne se hende

Jeg vil måske gerne hjælpe hende til at få et godt liv!

Knus Malene

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 26-03-08 07:54

> [...]
> hun pt.?
> Har du et foto af hende vil jeg meget gerne se hende
>
> Jeg vil måske gerne hjælpe hende til at få et godt liv!

Hun hedder Luna, er en smuk boxertæve, dyb rød med hvide aftegninger, en
Ellinghaus af afstamning, hvis det skulle sige dig noget.

Jeg kender kun familien overfladisk, men jeg har af omveje hørt at hun skal
ud af huset pga. tidsmangel.Familien har to mindre børn i huset, og dem er
hun meget glad for.
Det er ikke nogen vi har set meget i boxerklubben, så derfor har jeg ikke
nogen billeder af hende.

Hun bor på Bornholm, i Rønne, så det er nok ikke lige sådan at smutte hen og
se hende.

Men giv mig lige en melding, om jeg skal gøre noget videre for at undersøge
sagen.

du kan se mine lømler hvis du skulle lyste;
http://www.photopassion.dk/hundene.htm

Mvh. Marie

Fra : Pwh

Dato : 26-03-08 08:59

Torben og Marie-louise Ager, skrev:
> "Pwh" <pwh@email.dk> skrev i en meddelelse

> Denne tæve er der nu ikke noget som helst galt med, andet end
> familien ikke evner at finde tid til hende.

Jeg har intet sted skrevet at der er noget galt med hunden,
jeg kender den ikke.
Men en hvalp er det jo ikke, så Malene ville i mine øjne
blive snydt for en stor oplevelse.

/Jens

Fra : Pølsesnak

Dato : 26-03-08 13:05

> Islandsk fårehund - superskøn, klog mellemstørrelse hund, der lærer

Hurra. Her kan jeg være med, med et lille beskedent indspark.
Vi fik en Islandsk Fårehund for 9 måneder siden. Både min kæreste og jeg har
ganske vist haft hunde som børn, men det tæller vist ikke rigtig, så vi
regnes nok som førstegangskøbere. Jeg er ikke i tvivl om at det var det helt
rigtige valg! Vores Freja er nysgerrig, legesyg, lærenem, go' med vejens
børn, strejfer ikke. Og så har hun en perfekt størrelse, der ikke fylder alt
for meget i sofaen Nå ja, og så er hun forresten en rasende flot hund
(synes vi selv).
Eneste minus er, at det er en lidt gøende race, men det er nu ikke så slemt
som frygtet.

M.v.h.
Henrik.

Fra : Sybil

Dato : 26-03-08 10:29

"malene" <malhoj@city.danmark> skrev i meddelelsen
> [...]
> afhængig af race og avl? Eller???
>
> Jeg glæder mig til at høre hvad I hver især mener om de drømme vi har.

Hej

Vores hund er ½ dansk-svensk gårdhund og ½ gadekryds, han har meget sind
efter D/S.
Jeg vil anbefale en D/S, da den er rigtig lærenem og god til familie.
De er også gode til agility eller bare at lære tricks
http://www.gipote.dk/racehunde/Dansk-svensk+g%E5rdhund
Og så er det ikke de dyreste hunde.

Majken

Fra : malene

Dato : 26-03-08 06:45

Godmorgen allesammen

Nu må I ikke pudse hundene på hinanden, for I lyder som nogle (k)ærlige og
hundeelskende mennesker.
Tanken om at anskaffe hund har ligget og luret i flere år. Og nu hvor begge
børn forstår et nej og et ja og kan håndtere en hund, synes jeg det er på
tide at få drømmen realiseret.

Jeg føler mig dog totalt outsided, idet I alle bruger 27 forkortelser, og
jeg aner ikke hvad halvdelen betyder Her er dem jeg ikke kender, så må I
lige hjælpe mig med en ordbog TAK!

OES :
GD:
Rotten : Rothweiler???
RR : Rhodesian Ridgeback (Genkendes ikke)

Følgende genkender jeg ikke umiddelbart:

Hovawart
Shapendoes

Indrømmer at det med at have en hvalp lokker meget, men at få en hund som
har lært det basale, såsom ikke at tisse og sk..., indendørs er jo fedt! Så
slipper man for våde pytter hist og her. Men det er jo heldigvis kun en
overgang!
Mht. køn på hunden VIL jeg have en tæve, idet jeg har god erfaring med at de
er mere tolerante overfor børn.
(Håber ikke jeg bliver til hundemad nu!)

Det med overlapning med kat og hund, er jeg også blevet hooked på idet det
måske kan afhjælpe savnet af den 14 år gamle Vicky.

En af jer skrev at der også skal gås morgentur + det løse. Det er da en
selvfølge! Hvem kan holde sig en hel dag uden at skulle det ene eller det
andet?

Lige et spørgsmål mere; Jeg mener at der er noget med at man skal have noget
forsikring på hunden. Hvad er det helt præcis?
Og at der skal være nogle dyrlægeattester o.lign. er der vist også noget om?

Kan I i fællesskab, lave mig en liste over ting, jeg skal huske ved køb af
hund. (her tænkes IKKE på snor, kurv, børster skåle o.s.v.)

Hav en dejlig dag

Malene

Fra : Pwh

Dato : 26-03-08 09:20

malene, skrev:

> Jeg føler mig dog totalt outsided, idet I alle bruger 27
> forkortelser, og jeg aner ikke hvad halvdelen betyder Her er dem jeg
> ikke kender, så må I lige hjælpe mig med en ordbog TAK!
>
> OES :

Old English Sheepdog.

> GD:

Grand Danois.

> Rotten : Rothweiler???

Rottweiler.

> RR : Rhodesian Ridgeback (Genkendes ikke)

Rhodesian Ridgeback (søg på nettet)
Det er den hvor en stribe pels på ryggen vokser den
forkerte vej, deraf navnet

> Følgende genkender jeg ikke umiddelbart:
>
> Hovawart

Ligner en langhåret schæfer.

> Shapendoes

Kender jeg heller ikke, prøv Google.

> [...]
> som har lært det basale, såsom ikke at tisse og sk..., indendørs er
> jo fedt! Så slipper man for våde pytter hist og her. Men det er jo

Det skal ikke afskrække dig, min egen Tyson var renlig efter 4 dage.
Min Angel brugte så ca 3 mdr, men det var self meget lidt på det sidste
at det var et "problem"
Snyd ikke dig selv og dine børn for oplevelsen med at få en hvalp,
den smule besvær der er med en hvalp kan du komme til at betale
for 100 gange mere med en genbrugshund, har jeg set masser af gange.

> Mht. køn på hunden VIL jeg have en tæve, idet jeg har god erfaring
> med at de er mere tolerante overfor børn.
> (Håber ikke jeg bliver til hundemad nu!)

Ikke hos mig, jeg er også mest til tæver.
Tumpede hanhunde der skal fører sig frem uden at have noget
at have det i får man nok af, en stærk tæve er det eneste rigtige

> Det med overlapning med kat og hund, er jeg også blevet hooked på
> idet det måske kan afhjælpe savnet af den 14 år gamle Vicky.

Troede kun i måtte have et dyr.

> En af jer skrev at der også skal gås morgentur + det løse. Det er da
> en selvfølge! Hvem kan holde sig en hel dag uden at skulle det ene
> eller det andet?

Det var mig, fordi du selv nævnte en times gårtur om dagen,
så måtte jeg lige poienterer at der skal mere til.
Bor i i lejlighed er det minimum 3 gange om dagen vil jeg mene.
I hus kan det bedre gå med kun 2 gange.

> Lige et spørgsmål mere; Jeg mener at der er noget med at man skal
> have noget forsikring på hunden. Hvad er det helt præcis?

Sygeforsikring er en god ide, koster ca 1000kr/år og kan
tage toppen af uforudsete udgifter.
Regn som udgangspunkt med at hunden bliver syg når det er weekend
og midt om natten
Så finder man ud af hvad dyrehospitalerne tager sig betalt.
Ansvarsforsikring (ca 200kr/år) er lovbefalet.

> Og at der skal være nogle dyrlægeattester o.lign. er der vist også
> noget om?

???

> Kan I i fællesskab, lave mig en liste over ting, jeg skal huske ved
> køb af hund. (her tænkes IKKE på snor, kurv, børster skåle o.s.v.)

Hvad tænker du selv på her.

/Jens

Fra : malene

Dato : 26-03-08 11:15

"Pwh" skrev:

> Troede kun i måtte have et dyr.

Ja, men regler er til for at blive brudt.
Vicky er en indekat, og ved at vi har en stuelejlighed, vil der ingen
problemer være mht potestøj hen overgulvet, når der tumles

> Bor i i lejlighed er det minimum 3 gange om dagen vil jeg mene.
> I hus kan det bedre gå med kun 2 gange.

Vi bor i lejlighed men med have til, så man kan komme ud og snuse. Og der er
rig mulighed for at løbe omkring ca 2 min gang herfra.

> [...]
> og midt om natten
> Så finder man ud af hvad dyrehospitalerne tager sig betalt.
> Ansvarsforsikring (ca 200kr/år) er lovbefalet.

Jeg ved ikke, men skal man have helbredsattester og vaccinationskort til
hunden, som krav når man køber???

> Hvad tænker du selv på her.

Jeg tænker på ting man skal kigge efter ved/på hunden

Fra : Pwh

Dato : 26-03-08 11:35

malene, skrev:

> Jeg ved ikke, men skal man have helbredsattester og vaccinationskort
> til hunden, som krav når man køber???

Kommer jo an på hvad man aftaler.
Min Tyson var gennemvaccineret og chippet da jeg fik ham,
det fik jeg self papirer på.
Min Angel fik jeg lidt tidligt (7 uger) så hende fik jeg selv givet
anden vaccination og chippet (chippet=mærket, som en tatovering)
Ved racerene hunde følger der en stambog med formoder jeg.

> Jeg tænker på ting man skal kigge efter ved/på hunden

Der skal du nok værer mere racespecifik.
Visse racer har jo visse svagheder som du skal værer obs på.
Og tager du en raceren hund kan du nok få et
lynkursus her i gruppen i hvordan du læser stambøger.

Men ellers har jeg selv gået op i at forældredyrene
virkede venlige og at hvalpene var glade og tillidsfulde
når jeg var ude og se på dem.
Men igen, gør dig klart hvad du ønsker af egenskaber af din hund.
Feks. ønskede jeg selv en "skrap dame" da jeg skulle have Angel,
og der var det simpelthen ejeren der pegede hende ud af kuldet.
Så avleren bør kunne guide dig langt hen af vejen,
de kender jo deres race ud og ind og går sammen med
hvalpene hele dagen.

Så beslut dig for en bestemt race, er den ikke for speciel
sidder der nok et par stykker her i gruppen der kan
fortælle dig lange historier om den

/Jens

Fra : Anette

Dato : 26-03-08 19:06

malene wrote:

> Hovawart

Er oprindelig en blanding af mange brugshunde racer. Arbejdsglad, lærenem
hund
http://www.dansk-hovawart-klub.dk/pages/index.php?id=9

> Shapendoes
Mellemstørrelse, glad hyrdehund - arbejdsglad, lærenem, kærlig, sjov, ivrig.
God førstegangshund.
http://www.schapendoes.dk/

Jeg har to schapendoes og det er superhunde, for den som gerne vil træne og
lege meget med sin hund.
Schapendoesen er nem at "tænde" når der lægges optil leg/træning og den er
god til at falde til ro, når legen er ovre.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 26-03-08 19:45

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> Schapendoesen er nem at "tænde" når der lægges optil leg/træning og den er
> god til at falde til ro, når legen er ovre.

Hej Anette

Det er nogle skønne hunde, du har - har lige været inde på din hjemmeside og
har beundret dem - men er det ikke et kæmpearbejde at ordne pelsen på sådan
nogle langhårede hunde ? - og kan du ikke savne øjenkontakten med dem ? for
det ser da ud til, at "pandehåret" dækker meget for øjnene.

mvh Anelise

Fra : Anette

Dato : 26-03-08 21:38

A. S. Nielsen wrote:
> [...]
> ordne pelsen på sådan nogle langhårede hunde ? - og kan du ikke savne
> øjenkontakten med dem ? for det ser da ud til, at "pandehåret" dækker

Tak
Og nej - det er ikke så slemt med pelsarbejdet.
En times tid eller halvanden om uge pr hund - noget mere lige nu hvor især
tæverne smider al underulden.
Det er så lige et par uger hvor jeg skal have fat i dem et kvarters tid
dagligt - og de HADER mig for alt det børsteri
Til gengæld er der uld nok til en hel sweater bagefter.

Øjenkontakt - det er kun min schapendoestæve, Dagmar der har så tæt
"pandehår" at man næsten ikke kan se hendes smukke mørkebrune øjne.
Men hun er - ligesom de andre - ekstremt udtryksfuld, så man er aldrig i
tvivl om hvad hun vil eller mener
Jeg har forsøgt en hel del gange at sætte elastik eller klemme i Dagmars
pandehår - men hun skal nok få den af, om hun så skal stå på hovedet

Der er en del schapendoes-ejere der klipper deres hundes pandehår - men det
synes jeg er synd. Det hår er jo en del af deres specielle udtryk.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Søren LH

Dato : 26-03-08 05:21

On 26 Mar., 10:34, "jopa" <ad...@jp-web.invalid> wrote:
> [...]
> mit udsagn.
> Jeg kender kun til den type, og de har ingen barriere i retning af ikke at

Jeg kender masser af højavl, der ikke ejer skyggen af agressivitet.

Jeg kan ikke se at din "statistik" viser noget som helst om hvor bidsk
en brugsliniehund bliver i forhold til en højavl, hvis de bliver
opdraget på samme måde.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 26-03-08 12:39

"Søren LH" <slh@city.dk> skrev
Jeg kender masser af højavl, der ikke ejer skyggen af agressivitet.

Det er nok et ? om socialisering

Jeg kan ikke se at din "statistik" viser noget som helst om hvor bidsk
en brugsliniehund bliver i forhold til en højavl, hvis de bliver
opdraget på samme måde.

Jeg kender ikke til brugsliniehunde derfor udtaler jeg mig ikke om det.
Aner ikke om de er anderledes på det område, og det er de nok næppe.
Skræmmeeffekten er nok større ved en hund på 50 kg end en på 25 det samme
gælder udfaldet af angrebet.

Noget andet er det kæmpe ansvar der følger med at vælge min vej
Jeg skal være ekstra obs bla når den går frit på ejendommen.
Er jeg ikke hjemme er den konsekvent i hundegård eller inde.
Og jeg garanterer at den bider.

Den er så modsat from som et lam når besøgende er godkendt af undertegnede
eller vi er ude hos andre.
Den er kun "agressiv" herhjemme.
Jeg har jo fremmet dens naturlige beskytter instinkt ved at undlade at lægge
bånd på den.
Husk Søren jeg har den primært som tyverisikring og det er den effektiv til.
Vi har modsat andre naboer aldrig haft ubudne gæster.
Min kone sidder her alene på Lars tyndskids mark når jeg har nattevagt, og
så er det altså betrykkende at vide at Milo passer på hende, specielt i
disse tider.

Vi er tit på Fanø og folk kan såmænd på Færgen komme til den og klappe den
skønt jeg i begyndelsen var lidt afvisende over for folk der syntes han var
en lækker bamse.
Børn elsker han over alt på jorden.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 26-03-08 05:23

> he, nej hvis det er dit kriterie for en "fed" hund, så er en RR nok ikke
> lige den rette

Det jeg så var at den virkede ret sløv og uinspireret.

Mvh
Søren

Fra : BettinaP

Dato : 26-03-08 12:46

"Søren LH" <slh@city.dk> wrote in message

> [...]
> lige den rette

Det jeg så var at den virkede ret sløv og uinspireret.

tjah
det kan jo lige så nemt have noget med træningsmetoder at gøre, som det kan
have noget med hunderacen at gøre

det er jo desværre ikke alle der har fattet pointen med at træne en hund via
motivation fremfor straf

svært at vide hvad der var årsagen i det her tilfælde. Jeg tvivler dog på
det var er racespørgsmål.
Altså bortset fra, at en RR nemt keder sig..og at lydighedsprogrammet nemt
kan betragtes som kedeligt....
det gør det i hvert fald af min Dobertæve, der til hver en tid foretrækker
brugshunde arbejdet, og bare lige tager lydigheden med fordi jeg beder hende
om det, bestemt ikke fordi hun synes det er specielt morsomt eller
inspirerende, uanset hvor meget jeg hopper rundt og motiverer det bedste jeg
har lært.

Bettina

Fra : Søren LH

Dato : 26-03-08 17:07

"BettinaP" <bep@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

> det var er racespørgsmål.
> Altså bortset fra, at en RR nemt keder sig..og at lydighedsprogrammet nemt

Det var ikke en enkelt RR, men mange. Det var et arrangement i RR-klubben.
Men der kan som du siger være mange grunde.

Mvh
Søren

Fra : malene

Dato : 26-03-08 13:08

Hej hundevenner

Så har jeg lavet lidt research. Og har fået udvidet min liste over
hunderacer til at omfatte mange flere!
Jeg har endnu ikke studeret de enkelte racer. Har kun valgt udfra mit
førstehåndsindtryk, vha. et foto.
Her er listen, i alfabetisk rækkefølge, og så vil jeg gerne have kommentarer
til + & -, ved de enkelte racer!

AKITA:
AUSTRALSK KELPIE:
BASENJI:
BEAGLE:
BELGISK GROENENDAL:
BELGISK MALIONOIS:
BELGISK TERVUEREN:
CANAAN HUND
COLLIE KORT/LANG:
CURLY COATED RETRIEVER:
DALMATINER:
DANSK SPIDS:
D/S:
FOXTERRIER, GLAT:
GOLDEN RETRIEVER:
IRSK SETTER
JACK RUSSELL TERRIER
KUVASZ:
LABRADOR RETRIEVER:
NORSK BUHUND:
NORSK ELGHUND:
NORSK LUNDEHUND:
SHETLAND SHEEPDOG:
TIBETANSK MASTIFF:
TYSK PINSCHER:
WEIMARANER

Jeg ved ikke om I kender alle de nævnte racer. Jeg gjorde ikke lige! Nogle
kendte jeg på udseendet, andre af navn.

Jeg må erkende at jeg kraftigt overvejer en hund til brug i HJV, men det må
også være en hund som ikke alle og enhver har! Intet ondt om de "normale"
racer De er jo også nævnt!

Venter spændt på dommerpanelets udmelding

Venlige bjæf

Malene

Fra : Pwh

Dato : 26-03-08 13:29

malene, skrev:
> [...]
> hunderacer til at omfatte mange flere!
> Jeg har endnu ikke studeret de enkelte racer. Har kun valgt udfra mit

Vælg ikke en hund ud fra dens udseende,
men primært ud fra den sind.
Alt for mange begår den brøler at tage en bestemt race fordi de
synes den ser sød/smuk/flot ud, og så passer sindet bare ikke til dem.
Self skal du kunne holde ud at se på den, men de fleste
hunde er da flotte på hver deres måde, synes jeg.

> Her er listen, i alfabetisk rækkefølge, og så vil jeg gerne have
> kommentarer til + & -, ved de enkelte racer!

For omfattende for mig

*snip 1 million hunderacer*

> Jeg må erkende at jeg kraftigt overvejer en hund til brug i HJV, men
> det må også være en hund som ikke alle og enhver har! Intet ondt om
> de "normale" racer De er jo også nævnt!

Hvorfor er det så vigtigt for nogle mennesker at skulle have noget
anderledes når det kommer til kæledyr, det forstår jeg ikke.
Er formålet med at få en hund for dig ikke dens selvskab,
eller er det også for at kunne skille sig ud fra mængden.
Fordelen ved at vælge en "standart race" er også at udvalget
er meget større, altså nemmere at finde en god/sund hvalp.
Det er jo også logik for burhøns at når en race er meget
udbredt/populær, så er der nok en god grund til det

/Jens

Fra : malene

Dato : 26-03-08 13:38

"Pwh" skrev:

> [...]
> Self skal du kunne holde ud at se på den, men de fleste
> hunde er da flotte på hver deres måde, synes jeg.

Det er korrekt. Jeg gav jer også bare listen så I kunne se at jeg var gået
igang med at finde MIN hund. Det kan jo være det ender med en lab.

> [...]
> Er formålet med at få en hund for dig ikke dens selvskab,
> eller er det også for at kunne skille sig ud fra mængden.

Jeg vil skille mig ud fra mængden uanset havd jeg køber, for i mit område er
det næsten kun muskelhunde. Og en sådan vil jeg IKKE eje!!!
Jeg vil ikke vælge en speciel race for at være anderledes.

> [...]
> Det er jo også logik for burhøns at når en race er meget
> udbredt/populær, så er der nok en god grund til det

Ja jo. Men jeg vil da helt klart vælge med hjerte når jeg kommer så langt.
Men derfor er det vel ok at kigge på hvad markedet kan tilbyde?

Fra : Pwh

Dato : 26-03-08 13:46

malene, skrev:

> Det er korrekt. Jeg gav jer også bare listen så I kunne se at jeg var
> gået igang med at finde MIN hund. Det kan jo være det ender med en
> lab.

Du skrev at listen byggede på fotos, altså udseendet.
Du skriver at den skal bruges i HJV, men til hvad.
Er det direkte krigsførsel er Rotten jo oprindeligt
en Romersk krigshund

> Jeg vil skille mig ud fra mængden uanset havd jeg køber, for i mit
> område er det næsten kun muskelhunde. Og en sådan vil jeg IKKE eje!!!
> Jeg vil ikke vælge en speciel race for at være anderledes.

Hvorfor skal den så værer anderledes.

> Ja jo. Men jeg vil da helt klart vælge med hjerte når jeg kommer så
> langt. Men derfor er det vel ok at kigge på hvad markedet kan
> tilbyde?

Det er en rigtig god ide.
Men som en foreslog kan du så tage på udstillinger,
check på DKK's hjemmeside, der kan du se hvor og hvornår
de bliver afholdt.
Ellers er Google din ven, eller på biblioteket og låne
en god hundebog, så kan du også få læst lidt på teorien
inden du får hunden, det havde jeg selv stor glæde af.

/Jens

Fra : mariann

Dato : 08-04-08 07:45

hej malene og familie
jeg tænkte faktisk på dansk svensk gårdhund. som er i den lille ende af
størrelse, men som er dejlig at komme hjem til. en sjov lærenem lille
hund. som er mest aktiv som hvalp og bliver mere rolig senere med træning.
min datter har en dansk svensk gårdhund og han er en nusse fis. dvs
finder sig i at blive vendt på ryggen og rullet med af børn og nyyyyyder
at kløes på maven. samt at lege med inteligent legetøj som giver
udfordring. feks ben med godter indeni.
held og lykke med jeres fund af jeres hund.
jeg har ikke læst alle indlæg da der er mange svar.
mvh mariann

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-03-08 13:42

"malene" <malhoj@city.danmark> skrev i en meddelelse
..

> Jeg må erkende at jeg kraftigt overvejer en hund til brug i HJV,
> men det må også være en hund som ikke alle og enhver har! Intet
> ondt om de "normale" racer De er jo også nævnt!

Hvis den også skal bruges i Hjemmeværnet, så skal du da selvfølgelig
have en højavls schæfertæve - ingen diskussion om det.

Fra : Pwh

Dato : 26-03-08 13:49

Tove Krieger, skrev:
> "malene" <malhoj@city.danmark> skrev i en meddelelse
> .

> Hvis den også skal bruges i Hjemmeværnet, så skal du da selvfølgelig
> have en højavls schæfertæve - ingen diskussion om det.

Det er nok ikke uden grund at den er den foretrukne race
til den slags arbejde
En Schæfertæve kan vel også fint gå som førstegangshund.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 26-03-08 21:31

> [...]
> førstehåndsindtryk, vha. et foto.
> Her er listen, i alfabetisk rækkefølge, og så vil jeg gerne have
> kommentarer til + & -, ved de enkelte racer!

-ikke en førstegangs hund i mine øjne

> AUSTRALSK KELPIE:
et larmene individ..GG der bor et par stykker ikke så langt herfra og man
kan høre det ustandseligt.. ellers kender jeg ikke så meget til dem..

> BASENJI:
dem har jeg også været lune på, men de virker for "sære" synes jeg, men en
smuk hund!.

> BEAGLE:

selvstændig, egenrådig, madglad..

> BELGISK GROENENDAL:
> BELGISK MALIONOIS:
> BELGISK TERVUEREN:

alle over en kam, ikke en førstegangs hund i mine øjne, gode brugshunde, kan
være noget reserverede og er temmeligt førerfikserede, nok det bedste bud på
din liste hvis det er brugshund du søger.

> CANAAN HUND
kender den ikke

> COLLIE KORT/LANG:
skøn og smuk hund, Jytte Baumkircher der huserer her i gruppen til tider har
sådanne.

> CURLY COATED RETRIEVER:
labbersind..god lidt usædvanlig familiehund

> DALMATINER:
de eksemplarer jeg har mødt, har alle være lidt underlige i sindet,
egenrådige og reserverede, men kender ikke så meget til racen.

> DANSK SPIDS:
lille glad hund med stor pels..spidshundesind

> D/S:
glad livlig spilopmager der kræver noget beskæftigelse.

> FOXTERRIER, GLAT:
en klog følgesvend, hvis man kan tøjle en terrier.

> GOLDEN RETRIEVER:
labbersind..god familiehund

> IRSK SETTER
skøn blid hund, men en jaghund der kræver en del motion og stimulation for
at trives, har haft en engelsk setter, der bare er sort/rød/hvid

> JACK RUSSELL TERRIER
klog lille frækkert, hvis man kan tøjle en terrier

> KUVASZ:
reserveret småkedelig kæmpe, i mine øjne.

> LABRADOR RETRIEVER:
labbersind..god familiehund

> NORSK BUHUND:
en af de mest fornuftige spidshunde jeg kender til, ikke så stor, men en
fornuftig hund.

> NORSK ELGHUND:
smuk, men jeg kender kun et par stykker, højrystede slagsbrødre.

> NORSK LUNDEHUND:
kender ikke

> SHETLAND SHEEPDOG:
god hund til diverse hundesporte, lidt småkedelig i mine øjne.

> TIBETANSK MASTIFF:
woof.. smuk vovse, men ikke noget at have hvis man ikke er supererfaren og
ansvarlig hundeejer.

> TYSK PINSCHER:
smuk hund, Jytte med COllierne har også sådanne.

> WEIMARANER

smuk smuk hund, jagthund med de "følger" de har mht. motion og stimulation.

Men hvis det er brugshund til hjemmeværnet, er det jo slet ikke i de baner
du skal kikke.
prøv i kapitlet om brugshunde.. (-;
schæfer, dobermann, rottweiler, boxer, riesenschnauzer de belgiske du har
nævnt i listen, ja der er flere.
men det er alle hunde der kræver noget og altså ikke at sammenligne med en
shetland sheepdog..
en tæve af disse racer ville nok være at foretrække som førstegangshund.
Her er en del schæferfolk i gruppen, et par stykker med malenois, og en
enkelt med dobermann.
Og jeg har som sagt et par boxere, som jeg selvfølgelig vil fremhæve som
langt den sjoveste hund i den kategori. Vi træner jo sammen med en blandet
landhandel af brugshunde i vores klub, og jeg kører tit derfra med
himmelvendte øjne ad alle de tørvetrillene kedelige øvrige racer..(-;
men hvert svin synes jo bedst om sine grise..

Mvh. Marie

Fra : Søren LH

Dato : 26-03-08 21:58

"malene" <malhoj@city.danmark> skrev i en meddelelse news:47ea3ccb$0$99014

> Jeg må erkende at jeg kraftigt overvejer en hund til brug i HJV,

Jeg synes du skal kontakte hundefolkene i HJV og høre hvilke racer de
bruger, og hvilke opdræt af pågældende racer de vi anbefale. Det kan vi ikke
her i gruppen. Det er dødssygt at tro at man har købt en hund til det formål
og så komme i HJV og bestandig skulle høre for at ens hund ikke er den
rigtige race, eller af de rigtige linier .

> men det må også være en hund som ikke alle og enhver har! Intet ondt om de
> "normale" racer De er jo også nævnt!

At man vil vise en eller anden stil med sit valg af race kan jeg overhovedet
ikke bifalde. Sorry! Det er mere vigtigt at få en hund man fungerer sammen
med.

Og giv agt overfor belgiske hyrdehunde, der er unormalt mange imellem som er
nervøse og usikre indenfor udstillingslinierne. Og hvis ikke du vælger en
belgier af brugslinier er der ikke meget brugshund i dem i vore dage.

Mvh
Søren