størrelse på hundebur
Fra : BettinaP

Dato : 24-03-08 12:20

Hej Hundevenner

Nu skal jeg snart ud og anskaffe mig en ny bil og med tanke på, hvor
møghamrende beskidt min nuværende er, synes jeg det ville være rigtig smart
at få et hundebur i den nye fremfor gitter. Måske kan jeg så ligefrem se ud
af bagrunden for hundesnuder i længere tid ad gangen.

Jeg kigger mest på en Seat Altea, dvs sådan en sportvan type bil
og så har jeg jo "lille" Thea tøsen, som er en dobermann, ca 70 cm
overskuldrene.
(ja det er altså et tilfælde at hund og bil hedder næsten det samme)

Hvad skal dimensionerne så være på sådan et bur?
hvor meget højde skal hun ha?
Er der andet jeg skal være opmærksom på? (det skal selvfølgelig kunne
spændes fast i bilen, men andet?)
har du nogen præferencer mht mærke?

der må være en masse af jer derude, der har været igennem det her

God påske!

BettinaP

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 24-03-08 12:39

"BettinaP" <bep@virkerikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> spændes fast i bilen, men andet?)
> har du nogen præferencer mht mærke?
>
> der må være en masse af jer derude, der har været igennem det her

hej Bettina

Jeg kan varmt anbefale en autobox fra Hakon Profilteknik

http://www.hakon-profil.dk/katalog.asp?gruppe=1&sort=varenr

Jeg har det dobbeltbur, der hedder combi van til mine to labber, og
kvaliteten er virkelig god.
Jeg har en Suzuki Wagon, hvor bagsæderne er permanent slået ned, og hvor
buret i kraft af sin vægt står urokkeligt fast.

Jeg er ret sikker på, at du kan få lavet et bur specielt til din bil, hvis
ingen af de viste modeller passer.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : jopa

Dato : 24-03-08 13:41

> [...]
> smart at få et hundebur i den nye fremfor gitter. Måske kan jeg så
> ligefrem se ud af bagrunden for hundesnuder i længere tid ad gangen.

Jeg har et Håkon bur som kan anbefales.
Mit er et halvlanden størrelse til min schæfer der er 74 cm høj og vejer 50+
Model Combi stationcar
http://www.hakon-profil.dk/katalog.asp?gruppe=1&sort=varenr

Man kan købe noget billigt tyndt skrammel flere steder i dyrebutikker, men
hold dig fra dem.

Du skal ikke købe buret større end at det lige passer til hunden så den ikke
fiser rundt i buret medens man kører.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 24-03-08 13:56

"jopa" <admin@jp-web.invalid> skrev i en meddelelse

> Du skal ikke købe buret større end at det lige passer til hunden så den
> ikke fiser rundt i buret medens man kører.

Ja, hvis den bare skal bruges til at have hunden i medens man kører fra A
til B. Ellers synes jeg nok et bur med en størrelse efter den filosofi er
for lille .

Lær hellere hunden at slappe af under kørslen, det har den selv meget bedre
af.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 24-03-08 18:02

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Ja, hvis den bare skal bruges til at have hunden i medens man kører fra A
> til B. Ellers synes jeg nok et bur med en størrelse efter den filosofi er
> for lille .

Nu var det mit indtryk at det var det hun efterlyste.
Den skulle ikke bo der

Mit bur er som sagt et halvt nummer større end et alm schæferbur da min jo
er lidt stor af størrelse
De føler sig godt tilpas er mit indtryk når buret passer rimeligt.
Desuden er det ikke så smart hvis det er så stort at den bliver slynget
rundt i buret ved hårde opbremsninger.

Skal den være længere tid i buret somm du har gjort vil det nok være
smartere med et lidt større.
Milo kan snilt vende sig i hans bur men så ikke mere.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 24-03-08 18:50

> [...]
> De føler sig godt tilpas er mit indtryk når buret passer rimeligt.
> Desuden er det ikke så smart hvis det er så stort at den bliver slynget

Nåda! Jeg har til dato ikke haft behov for at bremse op så Vizla er blevet
slynget rundt. Men køremåder er jo forskellige .

Jeg tror jeg ville lade denne overvejelse have sekundær betydning i forhold
til hundens trivsel i det daglige. Ellers ville jeg polstre frontsiden
indvendig, f.ex. med en flamingoplade, hvis det virkelig bekymrede mig.

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 24-03-08 20:05

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev

> Nåda! Jeg har til dato ikke haft behov for at bremse op så Vizla er blevet
> slynget rundt. Men køremåder er jo forskellige .

Du har så været heldig at der ikke er et eller andet fjols der har kørt ud
foran dig så du skulle blokere bremsen.

--
Mvh. John

www.johns-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 24-03-08 13:52

> [...]
> spændes fast i bilen, men andet?)
> har du nogen præferencer mht mærke?
>
> der må være en masse af jer derude, der har været igennem det her

Hej Bettina,

Det lyder da rigtig godt med sådan en Altea. Jeg kiggede også lidt på en
Altea, da jeg skulle have bil, men nu har jeg et ret stort hundebur, og jeg
syntes alligevel der blev for lidt plads tilovers med bur installeret, så
det blev en VW Touran.

Men vedr. størrelse på hundebur til en doberman, så kig her:
http://groups.google.dk/group/dk.fritid.dyr.hund/browse_thread/thread/15ee8eeffd82b694/8bc60efc67212549?hl=da&lnk=st&q=#8bc60efc67212549

Størrelse kommer jo så også en del an på hvor længe hunden skal være i buret
ad gangen.

Som Anette siger, så kan du evt. få det lavet så det lige passer til bilen,
det er ikke meget dyrere. Der er flere der gør det, men det skal jo i så
fald være ikke for langt fra hvor du bur, så prøv at søge på nettet. Jeg vil
anbefale at få det udført i rustfrit eller malet, så kan man senere ændre på
det, det vil være sværere med et galavaniseret. Her er én i Hvidovre:
http://www.sitecenter.dk/schaeferhundkreds1/skrddersyethundeburtilbilen/

Håber det går godt med doberdamen .

Mvh
Søren

Fra : BettinaP

Dato : 26-03-08 10:56

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> wrote in message

> [...]
> så det blev en VW Touran.
>
> Men vedr. størrelse på hundebur til en doberman, så kig her:

Perfekt, tak!
Buret er jo primært til transport, hun skal ikke bo i det på nogen måde, men
skal selvfølgelig have det trygt og godt også på en 2-3 timers køretur.
Jeg er godt nok spændt på hvordan hun vil tage det, når jeg tænker på hvor
meget brok der har været over, ikke at kunne komme forbi det gitter der er
sat op i min stationcar. Efter 1½ år forsøger hun stadig at kæmpe sig
igennem ind imellem og gør stadig sin utilfredshed ud når det ikke lykkes.
Men mon ikke det er et spørgsmål om tilvænning som så meget andet.

Så vidt jeg kan læse på jeres svar, så skal det være mindst 70 i højden, hun
er bestemt ikke nogen lille tæve
(som sagt er 70 ca hendes skulder bredde)

tusind tak for jeres input! det er jo en sand guldgrube af informationer det
her

BettinaP

Fra : Anette

Dato : 27-03-08 23:10

BettinaP wrote:
> [...]
> utilfredshed ud når det ikke lykkes. Men mon ikke det er et
> spørgsmål om tilvænning som så meget andet.

Bare et lille indspark

Tag buret med indendøre, når I får det hjem. Brug det som hyggested i stuen
eller entreen eller lign.
Lær hende at buret er et rart sted at være, et sted hvor man får godbidder,
bliver nusset eller hvad hun nu sætter pris på.
Så bliver det lettere for hende, når buret er i bilen.

PS. trist med Mocha - men det det mest kærlige du kunne give hende.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 28-03-08 09:37

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> Så bliver det lettere for hende, når buret er i bilen.
>
> PS. trist med Mocha - men det det mest kærlige du kunne give hende.

Ja, en anden god idé er at fodre hende i buret - jeg ved ikke, om det kan
virke med en Dobermann, for jeg ved ikke, hvor madglad hun er, men det
virkede med mine labber

mvh Anelise

Fra : Therese

Dato : 25-03-08 17:00

"BettinaP" <bep@virkerikke.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> hvor meget højde skal hun ha?
> Er der andet jeg skal være opmærksom på? (det skal selvfølgelig kunne

Hej Bettina

Jeg kan varmt anbefale et Variocage.
http://www.safedogshop.dk/group.asp?group=1&sub=1 Det er crashtestet og
godkendt af det tyske prøvelsesinstitut TÜV og så er det faktisk rigtig
flot og kan oven i købet låses. Det fås i alle mulige størrelser og kan
justeres i længden, så man får den maksimale størrelse i forhold til sin
bil. Vi er rigtig glade for vores.

Mht. størrelsen, er det vigtigst, at hunden kan lægge sig ned ugeneret samt
vende sig. Nogen siger, det ikke er nødvendigt, at hunden kan sidde ret op
og ned, men jeg synes nu det må være det rareste for hunde.

Therese
www.elverdalen.dk
Fjern slet i min mailadresse