Labradorhvalp ønskes "nedbeamet"
Fra : Lyrik

Dato : 23-03-08 00:36

Min kones søster og svoger og deres to børn på 6 og 10 skal anskaffe sig
en labradorhvalp, (sort med brune øjne.) De har ferie 1. juli og tre uger
frem. PÃ¥ det tidspunkt skulle de gerne modtage hunden.
De vil sikre sig at hunden er i perfekteste sundhedstilstand. De bor i
greve og har bil. (Har haft rotweiler før.) Hus med have og vil gå meget
med den.

Hvordan skal de gribe dette projekt an? Kan nogen give råd, eller er det
for meget forlangt? Svoger mente at man måske kunne kontakte
kennelklubbernes ledelse.
--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Camilla Juelsgaard J~

Dato : 23-03-08 09:10

Hej Jens.

I dovenskabens navn tillader jeg mig at linke til et andet forum, hvor jeg
har skrevet et længere indlæg til nogle som også søgte en labrador:
http://www.hunde-forum.dk/labrador-retriever-tve-sges-vt693.html?highlight=labrador+s%F8ges

Jeg vil selvfølgelig gerne svare på spørgsmål, hvis det giver flere
spørgsmål end svar, men som du jo kan læse af indlægget, så vil jeg jo
bestemt anbefale en lab med DKK-stamtavle, men jo også pointere at en
stambog IKKE er en garanti for kvalitet, men derimod en helt unik mulighed
for selv at undersøge hvalpens afstamning inden købet.

MVH

Camilla Juelsgaard Jørgensen
www.juelsgaard.com

news.t8fyhnohcof222@lyrik.local...

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 23-03-08 10:40

"Camilla Juelsgaard Jørgensen" <kenneljuelsgaard@jubii.dk> skrev i en
meddelelse news:47e61074$0$90264$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> stambog IKKE er en garanti for kvalitet, men derimod en helt unik mulighed
> for selv at undersøge hvalpens afstamning inden købet.

Hej Jens

jeg er helt enig i alt, hvad Camilla skriver i sit svar til dig. Man skal se
sig godt for og besøge mere end en opdrætter, før man træffer sit valg.

Når det så er sagt, vil jeg da også gøre opmærksom på, at min yngste lab.s
opdrætter venter et kuld sorte og brune labber i uge 19, hvilket vil sige,
at de er klar til at få nye hjem omkring den 1. juli.

www.tumbarumba.dk - se under "hvalpe" og derefter under "planlagte kuld"

På hjemmesiden kan du også læse en masse relevante oplysninger for en måske
kommende labradorejer.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Lyrik

Dato : 23-03-08 13:17

Den 23.03.2008 kl. 10:39 skrev A. S. Nielsen <nilleFJERNDETTE@jubii.dk>:

> [...]
>
> www.tumbarumba.dk - se under "hvalpe" og derefter under "planlagte kuld"
>
> På hjemmesiden kan du også læse en masse relevante oplysninger for en

Tusind tak Camilla og Anelise!

Jeg har viderepostet jeres indlæg til svogeren og hans familie.

--
Greetings Jens "Lyrik" Bech

Fra : Rinnie Ilsøe

Dato : 23-03-08 13:24

> [...]
> men jo også pointere at en stambog IKKE er en garanti for kvalitet, men
> derimod en helt unik mulighed for selv at undersøge hvalpens afstamning

Super forklarring på hvad en stamtavle er!

Rinnie
http://www.rinnie.dk

Fra : Søren LH

Dato : 23-03-08 16:26

> [...]
>
> Hvordan skal de gribe dette projekt an? Kan nogen give råd, eller er det
> for meget forlangt? Svoger mente at man måske kunne kontakte

Hvalpeliste for labradors kan I finde her: www.hundeweb.dk

Mvh
Søren

Fra : qfha

Dato : 23-03-08 13:37

On 23 Mar., 00:35, Lyrik <ly...@heaven.dk> wrote:
> [...]
>
> Hvordan skal de gribe dette projekt an? Kan nogen give råd, eller er det
> for meget forlangt? Svoger mente at man måske kunne kontakte

Du skal selvfølgelige henvise dem til hvalpelisten for labrador under
dansk retriever klub http://www.labradorhvalpeliste.dk/

Når man skal finde en hvalp, skal man kontakte nogle kenneler. Spørge
om man må besøge dem og se avlsdyrene. Man skal kunne lide
forældredyrene, ellers må man finde en anden kennel. Ligeledes skal
man have tillid til de mennesker som opdrætter og forholdene, som
hundene lever i. Opdrætteren skal være åben og interesseret i at
fortælle om hundene, samt kunne vejlede og støtte en ny hundeejer.
Husk at se flere kenneler. En anden mulighed er at tage på udstilling
og møde kennelejerne her.
mvh
qfha

Fra : ST

Dato : 24-03-08 17:59

> [...]
>
> Hvordan skal de gribe dette projekt an? Kan nogen give råd, eller er det
> for meget forlangt? Svoger mente at man måske kunne kontakte

Hvis de har haft rottweiler før, er de vel ret drevne i faget.
men her et par gode hints
Det er vel ikke dansk kennelklubs ledelse der ved mest om hvor man finder en
god sund hvalp, jeg kan ikke helt tolke hvilke informationer du konkret
ønsker udover at få en garanti på at få en ultimativ sund hvalp.
Jeg hentede i sidste uge en lille ny rottweilertæve på 9 uger, hund nr. 8
siden 1967.
Vi kan søge det bedste, gøre det bedste - men alligevel måtte jeg for 14
dage siden aflive en dejlig rottweilertæve på knapt 2 år på grund af en
meget sjælden sygdom, som ikke er arvelig, så man kan ikke gardere sig helt,
men naturligvis selv gøre meget - her er nogle af de overvejelser jeg gjorde
mig i sidste uge
Her er hvad vi gjorde:
1. Check op på indhegning, en hvalp kan også komme ud af små huller.
2. Overvej om hunden skal bruges til jagt eller familiehund, i alle kuld er
der hvalpe med mere eller mindre jagtindstinkt.
3. Hav god tid når den ankommer (det har I jo selv taget højde for - fint)
4. Find et kuld hvalpe der er så unge at I har mulighed for at følge den en
tid før I henter den
5. Få en skriftlig vejledning om hvad den plejer at spise - køb samme
produkt til at starte med.
6. Bed om at få et tæppe/håndklæde med som lugter af det sted den kommer
fra, hvis I "følger" en udvalgt hvalp, kan I evt. selv medbringe et, som
hundemor og hvalpe sover med et par dage.
7. Brug generelt jeres øjne/øre/næse og fornuft, virker tæve og hvalpe
aktive?, hygiejne/foderstand/udflod fra snude/øjne, hoste/hikke, tilvænnet
mennesker/nysgerrige? brug god tid!
8. Aftal på forhånd om det skal være en tæve eller han.
9. Da I har børn, så læs alle lidt om hvalpeopdragelse og aftal på forhånd
regler for om hunden skal være i møblerne/sengene, have mad ved bordet, dens
hvilested, hvem lufter hvornår etc.
10. Ingen støvsuger/gæster de første dage
11. Aftal tid hos dyrlægen til helbredscheck - undgå chipmærkning ved første
dyrlægebesøg, så den får en god oplevelse første gang, for det kan godt gøre
ondt.
12. Husk sygeforsikring - det havde vi ikke på vores D/S gårdhund for 4 år
siden, han fik blæresten, Pris: 11.200 på landbohøjskolen! Så kan man lære
det!
Måske var det ikke lige det svar I ønskede - men måske var der lidt som I
ikke havde taget højde for, man er jo tilbøjelig til at glemme hvordan det
er at have en hvalp.
hilsen fra Susanne (også tidl. Greve/Dønnergårds Alle)