Hundefodring --- hvor ofte?
Fra : Hans Mikkelsen

Dato : 19-03-08 21:25

Mojn !
Hvor ofte bør man fodre sin hun, hvis det er et virkelig kvalitets
foder (tørkost ) den får ??
Er det noget der afgøres af hundens størrelse / race ??
Er det afgørende hvor meget den bevæger sig / bliver luftet ??
Man er vel henvist til at følge foderanvisningen på sækken hvad
fodermængden angår --- eller er der andre generelle retningslinier ??
Med venlig hilsen
Hans

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-08 21:34

On 19 Mar 2008 20:24:33 GMT, Hans Mikkelsen <bkfoto3@mail.dk> wrote:

> [...]
>Man er vel henvist til at følge foderanvisningen på sækken hvad
>fodermængden angår --- eller er der andre generelle retningslinier ??

Vi fodrer to gange om dagen, morgen og aften - og de ser ud til at
have det fint med det. Doseringen er lidt på gefühl - tager hunden på,
så justerer vi lidt ned og omvendt. Men justeringerne er små, for vi
kan efterhånden de små tegn på, hvornår det går den ene eller den
anden vej. Det er fordelen ved at have kælehunde
Vi sørger for, at de altid har rigeligt vand.
Aktivitetsniveauet spiller naturligvis ind på, hvor meget foder hunden
skal have.
--
med pt. fire OES'ere i hytten.
http://www.123hjemmeside.dk/fi-ka

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-08 21:39

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev i en meddelelse
> Mojn !
> Hvor ofte bør man fodre sin hun, hvis det er et virkelig kvalitets
> foder (tørkost ) den får ??

Her står foderet frit fremme altid og det kan vovserne godt styre selv -også
Bamse, der ellers er meget madglad.

Hvis det skulle blive nødvendigt engang, at rationere foderet her, ville jeg
nok foder 2 gange om dagen. Har lagt mærke til, at vores hunde går mest til
foderet efter luftning og igen før sengetid.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-03-08 22:13

Hans Mikkelsen <bkfoto3@mail.dk> writes:

> Hvor ofte bør man fodre sin hun, hvis det er et virkelig kvalitets
> foder (tørkost ) den får ??

Vores får morgenmad efter morgenturen og aftensmad af to omgange efter
lufeturen lige inden vi går i seng. Hun får aftensmad af to omgange,
fordi hun spiser meget hurtigt.

> Er det noget der afgøres af hundens størrelse / race ??

Jeg skal ikke sige om det er en skrøne, men store hunde har nemmere
ved at få mavedrejning og ved at give mindre mængder flere gange,
skulle man formindske risikoen.

> Er det afgørende hvor meget den bevæger sig / bliver luftet ??

Mængden er naturligvis. Jo mere aktiv hunden er, jo mere mad skal den
have. Og jo koldere der er, jo mere mad skal den have. Selvom vores
hund er godt polstret, så får hun lidt mere når der er ordentligt
koldt. Men nu ligger hun også gerne under en snedrive.

> Man er vel henvist til at følge foderanvisningen på sækken hvad
> fodermængden angår --- eller er der andre generelle retningslinier ??

Er hunden for tynd skal den have mere, er den for tyk skal den have
mindre. Man skal kunne mærke ribbenene, men de skal ikke stikke ud.
Spørg evt. en opdrætter eller dyrlæge, hvis du er i tvivl.
Anvisningerne på sækken kan være helt hen i vejret.

I følge Hill's hjemmeside, skal mine forældres hund på næsten 30 kilo
have 350-485 gram om dagen. Så tror jeg nok han ville dø af sult, for
han løber mere eller mindre 8 timer dagligt. Han får snarere et kilo
foder om dagen. Vores er så stor (76 kilo), at hun ikke passer ind i
skemaet, men en hund på 60 kilo vil skulle have 590-810 gram dagligt.
Og jeg vil gætte på at vores får omkring 6-700 gram. Men nu spiser hun
heller ikke så meget.

Så den eneste måde at finde ud af hvor meget hunden har brug for, er
at prøve sig lidt frem.

Mvh Trine

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 19-03-08 22:16

Trine Kornum Christiansen <news@trinekc.dk> writes:

> [...]
> skemaet, men en hund på 60 kilo vil skulle have 590-810 gram dagligt.
> Og jeg vil gætte på at vores får omkring 6-700 gram. Men nu spiser hun

Det giver i øvrigt det problem, at min far synes det er så synd for
hende og at det ikke kan passe at hun ikke må få noget mad, så når han
giver hende mad, får hun lidt mere end deres. For hun er jo større! Jo
tak. Og mine svigerforældre gemmer altid rester i fryseren til hende,
og der skal hunden altså have når menneskerne har spist. Så hun får
meget mad, meget tit, når hun er hos dem. Så jeg frygter lidt at
skulle trille hende ind af døren, når hun kommer hjem igen efter mit
lille barselsophold på sygehuset. Men de hygger sig alle sammen med
det, og så må hun bare lidt på skrump bagefter. :) Dejligt med
forældre og svigerforældre der altid er klar på et lille feriebarn.

Mvh Trine

Fra : jopa

Dato : 19-03-08 22:45

"Hans Mikkelsen" <bkfoto3@mail.dk> skrev
> Mojn !

Selv mojn

> Hvor ofte bør man fodre sin hun, hvis det er et virkelig kvalitets
> foder (tørkost ) den får ??

Tror ikke der kan opstilles regler for det.
Jeg har selv altid (voksen hund) fodret en gang om dagen, og det om
morgenen.

En gang om ugen får han råt kød, det er som regel den dag hvor vi køber ind.
Tørkosten får han så ikke den dag.
Han får ca et halvt kilo Olivers om dagen.

Han vejer ca 50+kg

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Winther

Dato : 19-03-08 22:56

jopa wrote:
> [...]
> vi køber ind. Tørkosten får han så ikke den dag.
> Han får ca et halvt kilo Olivers om dagen.

Der er kun én måde at finde ud af hvor meget, nemlig se på hunden. Min hund
vejer 26 kg, hun får ca ½ liter foder til nat. Da vi træner meget fodrer jeg
kun til nat, men var den bare klappehund, så ville jeg nok give det over 2
gange...
--

Vh. Winther

Al magt til tæverne, ned med sjatpisserne
http://www.hundegalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=16463&ipc=61734

Fra : Søren LH

Dato : 20-03-08 12:55

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Da vi træner meget fodrer jeg kun til nat,

Hvad er filosofien bag den sammenhæng?

Jeg fodrer lige efter træning og når hun har præsteret. Hvis man vil have
opbygget muskler, er det en god ide at hælde proteiner på umiddelbart efter
der er ydet en præstation.

Og så fodrer jeg to gange om dagen, måske af samme grund, for det kan både
være morgen og aften, at hun har præsteret.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 20-03-08 13:35

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg fodrer lige efter træning og når hun har præsteret. Hvis man vil have
> opbygget muskler, er det en god ide at hælde proteiner på umiddelbart

Vi vælger først at fodre en til to timer efter træning for at forebygge
mavedrejning.

I øvrigt - proteinerne og deres muskelopbyggende effekt er vel lige god
uafhængigt af tidspunktet de bliver indtaget.
Det vigtigste må være, at træningen ikke er muskelnedbrydende...
Eller har jeg misforstået dig?

> Og så fodrer jeg to gange om dagen, måske af samme grund, for det kan både
> være morgen og aften, at hun har præsteret.

Jeg går hjemme, så her bliver Cassius nærmest fodret over hele dagen. To
hovedmåltider, morgen og aften. Og så knap en tredjedel af foderet fordelt
henover dagen givet som belønning og godbider....
Det meste af hans mad får han fordelt på gulvet i huset og på græsplænen, så
han ikke forsluger sig og får brugt hovedet en anelse....

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 20-03-08 13:56

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Vi vælger først at fodre en til to timer efter træning for at forebygge
> mavedrejning.

Hmm.... endnu en sammenhæng jeg ikke forstår.....

> I øvrigt - proteinerne og deres muskelopbyggende effekt er vel lige god
> uafhængigt af tidspunktet de bliver indtaget.

Jeg mener det er en god ide at indtage proteiner umiddelbart efter træning.
Når man køber proteinpulver står der på pakningen at det skal indtages
umiddelbart efter træning.

> Det vigtigste må være, at træningen ikke er muskelnedbrydende...

Ja, det må den i hvert fald ikke være, eller rettere: Vævsnedbrydende. Vævet
skal kunne restituere. Ellers kommer der belastningsskader.

> Jeg går hjemme, så her bliver Cassius nærmest fodret over hele dagen. To
> hovedmåltider, morgen og aften. Og så knap en tredjedel af foderet fordelt
> henover dagen givet som belønning og godbider....

Vizla får den mængde der står på pakken, d.v.s. 180 gram to gange om dagen.
Blandet RC schæferfoder og RC-aktiv-foder. Andelen af aktivfoder justerer
jeg så, så hun har den rette huld. Det har et stykke tid været en trediedel,
men da hun nu efterhånden er passende, har jeg sat det ned til en sjettedel.
På ren RC-schæferfoder var hun meget mager.

Godbidderne kommer oveni. Det er Specific-foder, som ikke er så fedtet at
have i lommen.

> Det meste af hans mad får han fordelt på gulvet i huset og på græsplænen,
> så han ikke forsluger sig og får brugt hovedet en anelse....

Vizla får det også fordelt på græsplænen.

Mvh
Søren

Fra : Pwh

Dato : 20-03-08 14:18

Søren LH, skrev:
> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm.... endnu en sammenhæng jeg ikke forstår.....

Heller ikke jeg, det er da den anden vej rundt at man skal værer hys.
Self får mine ikke foder før pulsen er nede, men de bliver til gengæld
aldrig motioneret hårdt før lang tid efter et måltid, det er der faren er.

> Jeg mener det er en god ide at indtage proteiner umiddelbart efter
> træning. Når man køber proteinpulver står der på pakningen at det
> skal indtages umiddelbart efter træning.

Virker da også mest logisk, der skal benzin til motoren

/Jens (som hellere må få malet lidt mere)

Fra : C.H

Dato : 20-03-08 14:53

> "C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hmm.... endnu en sammenhæng jeg ikke forstår.....

Nej, den er vel heller ikke umiddelbart så logisk, som når det er omvendt -
træning efter foder...
Men grunden til mavedrejningen er øget produktion af gas i mavesækken, som
puster den op og får den til at slynge sig om sig selv.
Når hunden lige har været aktiv, har nervesystemet sørget for, at al
aktivitet er fokuseret på muskler og derfor er fordøjelsen sat på standby.
Det giver øget risiko for, at maden ligger i mavesækken og gærer - og dermed
netop skaber den situation, der giver mavedrejningen.

> [...]
>
> Ja, det må den i hvert fald ikke være, eller rettere: Vævsnedbrydende.
> Vævet skal kunne restituere. Ellers kommer der belastningsskader.

Præcis

> [...]
> trediedel, men da hun nu efterhånden er passende, har jeg sat det ned til
> en sjettedel. På ren RC-schæferfoder var hun meget mager.

Vores får Olivers - og giver vi ham, hvad der står på pakken bliver han
tromlefed
Han blev vaccineret i sidste uge og fik ros for sin foderstand og sin flotte
pels, så vi blev da bekræftet i, at vi rammer rigtigt. (Dog mener mange
"almindelige mennesker" på gaden, at han er for tynd)

> Godbidderne kommer oveni. Det er Specific-foder, som ikke er så fedtet at
> have i lommen.

Faktisk lumrer jeg tit rundt med RC-prøvepakker i lommen.. De er ret gode
til hurtige og hyggelige indkald, når vi er ude at lufte. Cassius synes de
smager pragtfuld og posen har en god lommestørrelse

> Vizla får det også fordelt på græsplænen.

Sådan kan de li' det

Connie

Fra : Søren LH

Dato : 20-03-08 15:32

> [...]
> Det giver øget risiko for, at maden ligger i mavesækken og gærer - og
> dermed netop skaber den situation, der giver mavedrejningen.

OK. Dog kan jeg nu godt fortsætte med at fodre når vi kommer hjem fra
træning, for der skal hun ikke rende rundt og være aktiv alligevel de første
mange timer.

> Faktisk lumrer jeg tit rundt med RC-prøvepakker i lommen.. De er ret gode
> til hurtige og hyggelige indkald, når vi er ude at lufte. Cassius synes
> de smager pragtfuld og posen har en god lommestørrelse

Hmm... egentlig har jeg ikke brugt godbidder til meget i den seneste
periode. Lidt på sporet, ellers ikke.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 20-03-08 16:02

Søren LH wrote:
> [...]
> aktiv alligevel de første mange timer.

> Hmm... egentlig har jeg ikke brugt godbidder til meget i den
> seneste periode. Lidt på sporet, ellers ikke.

Jeg bruger så meget godbidder, godt til en hund som min der stresser let.
Har lige været til hest og rytter messe, tror vi har reddet os snart 5 kilo
foder i små prøveposer...

Fra : Søren LH

Dato : 20-03-08 16:56

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

(Dog mener mange
> "almindelige mennesker" på gaden, at han er for tynd)

Ifølge flere eksperter, så giver et vist fedtlag hunden bedre mulighed for
at opbygge sine muskler, da den henter nogle byggesten fra fedtlaget
under/efter belastning (musklerne igen ). Derfor stræber jeg efter min
hund ikke er alt for tynd. Og selvfølgelig heller ikke for tyk.

Mvh
Søren

Fra : C.H

Dato : 20-03-08 17:12

> [...]
> under/efter belastning (musklerne igen ). Derfor stræber jeg efter min
> hund ikke er alt for tynd. Og selvfølgelig heller ikke for tyk.

Det samme tilstræber vi her. Vil ikke have en hund, hvor ribbene står ud,
men med et lille lag ud over... Med tydelig talje, dog med den bredde, som
en hanhund skal have sammenlignet med en tæve....

Ikke for tynd, ikke for tyk.
Men kigger jeg mig omkring, så tror jeg på, at normen i DK nok er, at hunde
er en tand overvægtige, og derfor får vi den reaktion...

Hunden skal på den ene side have noget "at stå imod med" og på den anden
side ikke være så stor, at den belaster kroppen når den skal lave noget....

Connie

Fra : Pwh

Dato : 20-03-08 14:13

Søren LH, skrev:
> [...]
> have opbygget muskler, er det en god ide at hælde proteiner på
> umiddelbart efter der er ydet en præstation.

Også min tanke.
Har jeg kørt mine ekstra hårdt (som idag) får de da et fornuftigt
foder når vi kommer hjem.
Så er der også så dejlig fred de næste timer, der er intet som
hård motion og fyldt vom der kan få en hund til at gå i brædderne

/Jens (med to hunde der er gået i koma)

Fra : Winther

Dato : 20-03-08 14:42

Søren LH wrote:
> "Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Hvad er filosofien bag den sammenhæng?

fordi min hund ikke skal ud at løbe eller springe med fuld mave. Da meget af
træningen foregår ved hjælp af byttedrift så kræver det altså en hund der
ikke er mæt. Hvis min hund skal arbejde meget, så bruger jeg pemmikan, som
giver energi, men ikke fylder i maven. Desuden bruger jeg meget
godbidder/mad som belønning i min træning, og er hunden ikke særlig sulten
så mister det jo noget effekten. En hund bruger meget sanserne til
rondering/næsearbejde, disse sanser skærpes væsentlig når en hund er sulten.

> Jeg fodrer lige efter træning og når hun har præsteret. Hvis
> man vil have opbygget muskler, er det en god ide at hælde
> proteiner på umiddelbart efter der er ydet en præstation.

Nu er det hunde vi arbejder med, ikke bodybuilding, og så er det flydende
protein vi skulle tilføre, ikke tørfoder...

Jeg har bestemt ingen ønske om at min hund bliver mere muskuløs end hun
allerede er. Hvordan tror du lige Joakim B. Olsen ville klare sig i forhold
til behændighed og udholdenhed når vi snakker løbearbejde?
Jeg vil heller ikke fodre en hund umiddelbart efter træning. Jeg fodrer til
nat, hvor min hund sover, og jeg tror på, at hun på den måde udnytter sit
foder bedst.

Fra : Søren LH

Dato : 20-03-08 15:29

> fordi min hund ikke skal ud at løbe eller springe med fuld mave.

Nej, det skal min selvfølgelig heller ikke. Derfor fodrer jeg efter træning.

> Nu er det hunde vi arbejder med, ikke bodybuilding, og så er det flydende
> protein vi skulle tilføre, ikke tørfoder...

Skulle det gøre en forskel om det er flydende?

> Jeg har bestemt ingen ønske om at min hund bliver mere muskuløs end hun
> allerede er. Hvordan tror du lige Joakim B. Olsen ville klare sig i
> forhold til behændighed og udholdenhed når vi snakker løbearbejde?

Man ser da både spinkle og kraftigt byggede typer til maratonløb. Jeg mener
at det er godt at hunden har en godt muskelkorset for at undgå
belastningsskader og led der kommer ud af stilling. Men alting selvfølgelig
med måde, foreløbig har det da heller ikke gjort Vizla til en "muskelhund".

> Jeg vil heller ikke fodre en hund umiddelbart efter træning. Jeg fodrer
> til nat, hvor min hund sover, og jeg tror på, at hun på den måde udnytter
> sit foder bedst.

Jamen vi har da så forskellig filosofi på dette område .

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 20-03-08 16:17

Søren LH wrote:
> "Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, det skal min selvfølgelig heller ikke. Derfor fodrer jeg
> efter træning.

Min hund er der gang i hele tiden, så den må vente til nat.

> Skulle det gøre en forskel om det er flydende?

Ved ikke så meget om det, men flydende optages normalt hurtigere... og så
ved jeg at man ofte indtager disse proteinprodukter som shakes og køber det
hjem i store spande..

> [...]
> ud af stilling. Men alting selvfølgelig med måde, foreløbig
> har det da heller ikke gjort Vizla til en "muskelhund".

Store muskler er ikke lig udholdenhed eller kondition, det er mere de slanke
senede typer...

> Jamen vi har da så forskellig filosofi på dette område .

Din hund overlever, - min hund overlever, - så må begge dele jo være ok

> Mvh
> Søren

Nu er det jo ikke lige efter fodring maven er mest fyldt, jo ved barf nok,
men jeg fodrer med tørfoder, og der er en længere periode, hvor det svulmer
i maven, og det tror jeg da stadig det gør nogle timer efter....
Det er der garanteret andre der ved mere om...
Men skulle jeg ikke træne, så fodrede jeg 2 gange om dagen...

Fra : Søren LH

Dato : 20-03-08 16:54

> Min hund er der gang i hele tiden, så den må vente til nat.

Nå, på den måde .

> Ved ikke så meget om det, men flydende optages normalt hurtigere... og så
> ved jeg at man ofte indtager disse proteinprodukter som shakes og køber
> det hjem i store spande..

Ja, men her er det bare for at vælge et kriterie at fodre efter. Træning er
jo heller ikke vægtløftning.

> Store muskler er ikke lig udholdenhed eller kondition, det er mere de
> slanke senede typer...

Hundetræning er jo ikke ren udholdenhed, men også discipliner der belaster
muskler og bindevæv en del.
Jeg mener generelt at det alt andet lige er bedre at have muskler så man
udnytter en mindre del af sin muskelstyrke til en given opgave. Og ikke
mindst de opgaver en hund får i BHP/IPO, hvor den fra stilstand pludselig
skal levere en kraftanstrengelse. Jeg taler i øvrigt ikke om muskelstyrke
alene, men også styrke i bindevæv og knogler, da det jo følger med. Men også
her har vi forskellig filosofi, og begge hunde overlever . Min hund har i
øvrigt C-hofter, ikke mindst derfor er det vigtigt med et godt muskelkorset.

> Nu er det jo ikke lige efter fodring maven er mest fyldt, jo ved barf nok,
> men jeg fodrer med tørfoder, og der er en længere periode, hvor det
> svulmer i maven, og det tror jeg da stadig det gør nogle timer efter....

OK. Når jeg kommer hjem fra træning, og har fodret hunden, går der mange
timer indtil hun skal igang igen. Nu har jeg så også lært min hund at slappe
af .

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 20-03-08 17:57

Søren LH wrote:
> [...]
> overlever . Min hund har i øvrigt C-hofter, ikke mindst
> derfor er det vigtigt med et godt muskelkorset.

Du kan da få det til at lyde som om jeg mener en hund ikke skal have muskler
Selvfølgelig skal den det, og det har min bestemt i forvejen, da den
også bliver brugt på opgaver der stiller større krav end på en træningsbane,
så det er ikke noget jeg tænker på i forhold til hvilket tidspunkt jeg
fodrer på.

Fra : Søren LH

Dato : 20-03-08 18:02

> Du kan da få det til at lyde som om jeg mener en hund ikke skal have
> muskler

Øhhh, det var lige ved at det lød sådan . Men vi er nu nok ikke så langt
fra hinanden

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 20-03-08 18:10

Søren LH wrote:
> "Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Øhhh, det var lige ved at det lød sådan . Men vi er nu nok
> ikke så langt fra hinanden
>
> Mvh
> Søren

Nej mon dog. Vil til DM/VM udtagelse i morgen, hvor jeg håber at se noget
godt hundearbejde

Fra : Søren LH

Dato : 20-03-08 19:12

> Nej mon dog. Vil til DM/VM udtagelse i morgen, hvor jeg håber at se noget
> godt hundearbejde

Ja. du kan bl.a. se Vizlas søster. Hun vandt jo i Struer.

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 19-03-08 23:13

Hans Mikkelsen wrote:
> [...]
> Man er vel henvist til at følge foderanvisningen på sækken hvad
> fodermængden angår --- eller er der andre generelle retningslinier ??

Du vil få lige så mange svar som der er skrivere, på de spørgsmål
Hvilket jo bare siger en ting: nemlig at du skal afpasse det efter din hund.

Før vi gik over Barf, fik mine en håndfuld Olivers tørfoder spredt ud over
gulvet eller på plænen om morgenen
og tjaaa...... sådan som det lige passede om aftenen. Alt efter hvor mange
godbidder/træningsbelønninger der var faldet i løbet af dagen.
Mine er ekstremt madglade. De ville æde til de brækker sig, hvis de havde
mad stående, og de tager meget nemt på.
Derfor regulerer jeg deres foder hele tiden - alt efter hvad de skal bruge.
Meget træning = meget foder. Ingen træning = behersket foder.
Andre hunde af samme racer er ligeglade med foder - og kan sagtens have
foder stående til fri afbenyttelse, uden at blive tykke.

Tag vejledningen på posen som det den er "vejledende" - som en sådan cirka
mængde, men isræ: Se på din hund.
Er den et madøre, så server foder et par gange om dagen.
Er den for tynd - så giv ekstra
Får den meget motion - så giv ekstra
Er den for tyk - så træk fra
Får den ingen motion, så træk fra
o.s.v.

Som andre har skrevet - man skal kunne mærke hundens ribben, når man stryger
den ned ad siden.
Det er synd for hunden hvis den bliver for tyk. Det forkorter dens liv, går
hårdt ud over led, hjerte o.s.v og ikke mindst hunden bliver utilpas, trist
og lad.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-03-08 23:44

Hans Mikkelsen wrote:
> Hvor ofte bør man fodre sin hun, hvis det er et virkelig kvalitets
> foder (tørkost ) den får ??

Jeg har en teori om at hunde "grovæder" når de bliver fodret et antal
gange om dagen: De tømmer helt instinktivt skålen af frygt for at der er
længe til næste måltid. Hvis du overfodrer kommer du altså til at kunne
se det på hunden.

Hvis hunden tværtimod har mad stående hele tiden, vil den ikke føle
samme behov for at grovæde. Der er jo ikke nogen fare for at den går
sulten i seng, om man så må sige.

At portionere hundens mad er altså ikke alene besværligt, men du skal
også ramme en hårfin grænse mellem for meget og for lidt. Så min
anbefaling er at prøve at lade den styre det selv. Hvis den stadig
spiser, efter den har indtaget halvdelen af sin kropsvægt i tørfoder,
skal du nok finde en anden ordning. :)

Der er måske nogle hunderacer for hvilke det ikke duer, at de kan spise
så meget de vil - det ved jeg ikke. Man siger jo f.eks. at en labrador
ville æde sig ihjel. Om det passer ved jeg ikke, men så kan man jo lige
være over den, første gang man prøver.

Jeg har gjort tricket med mine forældres hund, som er vant til at blive
portionsfodret, når den har været på besøg. Den har tømt et par store
madskåle før det går op for den, at jeg bliver ved med at fylde op.

Min egen hund har altid mad stående og det har jeg det godt med. Så er
jeg sikker på den spiser hvad den har brug for. Den er i øvrigt pæn,
slank og adræt.

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-08 23:48

On Wed, 19 Mar 2008 23:44:26 +0100, Lars Stokholm
<lars.stokholm@gmail.com> wrote:

> [...]
>
>Min egen hund har altid mad stående og det har jeg det godt med. Så er
>jeg sikker på den spiser hvad den har brug for. Den er i øvrigt pæn,

Den der fremgangsmåde gik fint så længe vi havde alenehund - men da
der kom en til på matriklen - oooh, shit ) De åd fra hinanden som
besatte og nu med to hvalpe, som også gerne vil besøge skålene sluges
der da i hurtigt tempo, hvorefter man ser om ikke man kan snige sig
til lidt af hvalpenes mad også ) (ganske skægt at være på
sidelinien til - men man skal være vågen ellers ender man med en
tromle i stedet for en hund)

Fra : Lars Stokholm

Dato : 19-03-08 23:59

Ivan Madsen wrote:
> Den der fremgangsmåde gik fint så længe vi havde alenehund - men da
> der kom en til på matriklen - oooh, shit ) De åd fra hinanden som
> besatte [snip]

Når mine forældres hund har været her, har hun bare delt skål med min
hund. Det har der ikke været nogen problemer i, men det er måske også
fordi de begge er hunner? :)

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-08 09:53

"Lars Stokholm" <lars.stokholm@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Når mine forældres hund har været her, har hun bare delt skål med min
> hund. Det har der ikke været nogen problemer i, men det er måske også
> fordi de begge er hunner? :)

Det er nok lidt forskelligt- her i huset er der nogen, der deler bedre end
andre og det er både blandt tæverne og hannerne...

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-08 14:01

On Wed, 19 Mar 2008 23:59:21 +0100, Lars Stokholm
<lars.stokholm@gmail.com> wrote:

>Når mine forældres hund har været her, har hun bare delt skål med min
>hund. Det har der ikke været nogen problemer i, men det er måske også
>fordi de begge er hunner? :)

Det er begge to tæver, men hende vi fik i pleje var vant til en flok
på fem, der fik mad samtidigt. Så var det med at få spist i en fart
når man er underhund. Det tog hun med herned og vores lærte også at
spise sin mad, for hvis den efterlades er den der bare ikke lidt
senere.

Fra : Pwh

Dato : 20-03-08 09:08

Ivan Madsen, skrev:
> [...]
> til lidt af hvalpenes mad også ) (ganske skægt at være på
> sidelinien til - men man skal være vågen ellers ender man med en

Også min oplevelse dengang jeg fik en hund mere og de åd tørkost,
de er nu på Barf.
Dengang kunne Tyson godt finde på at gemme halvdelen af sin mad
til om natten. Den gik ikke da Angel kom ind i huset, for så åd hun
bare resten af hans
Mine bliver ikke fodret efter en fast tidplan eller mængde,
det varierer mellem 1 og 2 måltider om dagen, dog altid med
hovedmåltidet om aftenen.
Nogle dage får de også lov til at grovæde, så bliver de ½-fastet
dagen efter, unaturligt for en hund at få precis den samme
fodermængde dagligt.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 20-03-08 13:20

Lars Stokholm wrote:
> [...]
> labrador ville æde sig ihjel. Om det passer ved jeg ikke, men så kan
> man jo lige være over den, første gang man prøver.

For mine hunde passer det. Både da vi kun havde en og nu hvor vi har fire.
Hvad enten de får foder i skål eller spredt ud - så er det intet tilbage
uanset hvor meget de får.
Det er nemt at have en slank hund mens den er ung - det er straks sværere
når hunden bliver ældre og knap så aktiv.
Og ikke mindst: det er nemt at fodre sin hund for tyk - det kræver en stor
indsats at få den tilbage i normalvægt.

Derudover er det min oplevelse med mine madører at netop måltidet er et af
højdepunkterne i deres dag,
så hvorfor ikke gøre netop det til noget rart, en tid hvor man aktiverer
hunden og bruger tid sammen med den?

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Pwh

Dato : 20-03-08 14:26

Anette, skrev:

> For mine hunde passer det. Både da vi kun havde en og nu hvor vi har
> fire. Hvad enten de får foder i skål eller spredt ud - så er det
> intet tilbage uanset hvor meget de får.

Også sådan med mine, jeg har prøvet om de har en grænse
bare for sjov skyld, det har de ikke
Dog tror jeg ikke de gad æde sig fordærvede i tørkost.

> Og ikke mindst: det er nemt at fodre sin hund for tyk - det kræver en
> stor indsats at få den tilbage i normalvægt.

Også min erfaring, det kan tage mdr at få få kilos overvægt af
hvis man ikke skal sulte hunden, men så er det bare muskelmasse
man tærer på, ikke en god ide.

> Derudover er det min oplevelse med mine madører at netop måltidet er
> et af højdepunkterne i deres dag,
> så hvorfor ikke gøre netop det til noget rart, en tid hvor man
> aktiverer hunden og bruger tid sammen med den?

Også min oplevelse med mine.
Det er en af grundene til at jeg holder af at Barfe,
jeg har da en fornøjelse af at udtænke et lækkert måltid til dem.
Idag har de fået grøntmix/tun/æg til frokost,
til aften får de så et lille kilo grisehaler hver

/Jens (som ikke spiser grisehaler)

Fra : Anette

Dato : 20-03-08 20:59

Pwh wrote:
> Også min erfaring, det kan tage mdr at få få kilos overvægt af
> hvis man ikke skal sulte hunden, men så er det bare muskelmasse
> man tærer på, ikke en god ide.

Da vi for et par år siden, overtog Dagmar var hun meget for tyk og hendes
kondi var ikke ngoet at skrive hjem om, så med hende var det nemt nok at få
hende ned på en sundere vægt, men Philana tog på sidste år - uvist af
hvilken årsag, hendes foder og motion var ikke ændret - og det koster stadig
at få hende ned i vægt. Det lykkes ikke rigtig. Trods ekstra motion , mindre
fodermængder o.s.v. - men det er jo bare at blive ved. Tyksakken slipper vel
dellerne på et tidspunkt

> Også min oplevelse med mine.
> Det er en af grundene til at jeg holder af at Barfe,
> jeg har da en fornøjelse af at udtænke et lækkert måltid til dem.

Enig.

> Idag har de fået grøntmix/tun/æg til frokost,
> til aften får de så et lille kilo grisehaler hver

Idag har været "halvt -sulte-dag" hvor menuen for de voksne hunde kun har
stået på gigantiske okseben.
Det synes hundene nu ikke er så ringe
Hvalpen får ekstrafoder senere i aften - yoghurt med grønt og leverpostej .
Det er mums, synes Paco

/ Anette
www.philana.dk