redesign med stylesheet
Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 24-03-08 15:50

Jeg er i tvivl om, hvorvidt man skal starte påny eller kan skrive
videre i den gamle tråd (og stadig blive fundet), men i hvert
fald mange tak til mine opmuntrere, ca. 20/3. Jeg prøver at
redesigne www.kristianna.dk til en nymodens udgave med
stylesheet. En ubeskriveligt vanskelig øvelse, og efter mange
dages tiltag frem og tilbage, hvor »påskelam« fik en helt ny
betydning, er der sørme kommet et (spagt) pip frem på skærmen -
eller rettere foreløbig har jeg kun kunnet fremmane det på
firefox (mac) og opera (mac). IE på pc er tom. Jeg har en
fornemmelse af, at jeg har rodet rundt med dokumenterklæringen,
et par valideringer røbede en sand syndflod af fejl; nogle har
jeg kunnet forstå og rette umiddelbart, andre fatter jeg ikke en
dyt af. Hvad er det dog, der er så ulovligt?
Jeg ville gerne ha websidens bredde målfast, men hvor skal
målangivelsen ind (i dokumentet eller i CSS - og hvorhenne?)
Jeg kun godt tænke mig en mørk browserbaggrund (se f. eks.
http://www.galleriebuk.dk/ ), men hvordan (og hvor) definerer man
det? Ser I noget, der er (mere end almindeligt) kluntet grebet
an på de to forsøgssider:
www.kristianna.xindex.html og www.kristianna.dk/xulla.css, er jeg
mere end villig til at lytte, inden jeg kommer alt for godt
(haha!!) i gang.
Venlig hilsen
Ulla Kristiansen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 24-03-08 15:54

ups, der skulle selvfølgelig stå www.kristianna.dk/xindex.html og
www.kristianna.dk/xulla.css på de to snydeting

Fra : Kerim Ellentoft

Dato : 24-03-08 16:03

Ulla Kristiansen-Kølster <ulla@kristianna.dk> skrev :

>IE på pc er tom

Skyldes at du har

Men det lader ikke til at den bruges til noget, så du kan lige så
godt slette den.
--
Kerim

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 24-03-08 17:08

> Skyldes at du har
&gt; </style>

mange tak til kerim. nu er det ordnet, med megaeffekt: der kan
kigges med fra IE på pc (og måske gives bud på nogle af mine øvrige
spørgsmål).
vh/ Ulla

Fra : Jørgen Sørensen

Dato : 24-03-08 20:14

"Ulla Kristiansen-Kølster" <ulla@kristianna.dk> skrev i en meddelelse
> kigges med fra IE på pc (og måske gives bud på nogle af mine øvrige
> spørgsmål).

Du har en neste-fejl

bla. bla.

ret dne til

bla. bla.

/Jørgen

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 24-03-08 18:53

Ulla Kristiansen-Kølster skrev:
> [...]
> www.kristianna.xindex.html og www.kristianna.dk/xulla.css, er jeg
> mere end villig til at lytte, inden jeg kommer alt for godt

1.
Brug følgende dokumenttypeerklæring:
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

2.
Der er ikke længere nogen markør der hedder
er der heller ikke noget der hedder font size="6".

Dine overskriftsmarkører skal du formatere i dit
stylesheet. (Kapitel 8 og 9 i Webdesign med stylesheets).

Lutter versaler i dit banner er ikke særlig godt,
eksperimenter evt. med font-variant. Blød lidt op på
den meget sorte, evt. en mørkegrå.

3.
Det er heller ikke så smart at have en forside,
der er så markant forskellig fra de øvrige sider.
Hvis du har venstrestillet menu på undersiderne
bør du også have det på forsiden.

4.
Du midtstiller dine sider på følgende måde:
#page {
margin:width:750px;margin:0 auto;}

Jeg anbefaler normalt at bruge em'er eller
procenter til breddeangivelse, men et websted som
dit der domineres af billeder vil jeg ikke betænke
at bruge et fast pixelmål.
Det er ikke nødvendigt at bruge absolut
positionering.

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : Ulla Kristiansen-Køl~

Dato : 24-03-08 21:52

> Det er heller ikke så smart at have en forside,
> der er så markant forskellig fra de øvrige sider.

mange mange tak til jørgen & jørgen.
uha nej, det er foreløbig kun forsiden, der er forsøgt redesignet. det
hele websted skal en tur gennem maskinen. jeg vender sikkert
frygteligt tilbage her.
vh/ Ulla