e.c 1150
Fra : undertegnede@gmail.c~

Dato : 21-03-08 16:35

Hej NG

Jeg er nybegynder med css men har til min store overraskelse alligevel
lavet følgende - som er som det skal se ud:

http://home6.inet.tele.dk/compuart/layout.html

Mit problem er at når jeg så sætter tekst ind med <p>tekst </p> rykker
det det hvide felt ned ad...

sådan: http://home6.inet.tele.dk/compuart/layout+tekst.html

...og det skal den helst ikke! Problemet er kun i firefox og ikke i
IE...

Min <p> kode ser sådan ud:

p { color: rgb(12, 28, 61);
font-size: 10pt;
font-family: arial, sans-serif;
}

- skal der tilføjes noget?

Håber nogen kan hjælpe!

mvh

/morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-03-08 00:10

undertegnede@gmail.com wrote:

> Mit problem er at når jeg så sætter tekst ind med <p>tekst </p> rykker
> det det hvide felt ned ad...

Hvis du starter med at indsætte en DocType, der ikke sætter IE i
quirks-mode, kan du fovente, at browserne opfører sig ens. I øjeblikket er
det kun i FF (og i Opera) siden tolkes korrekt.

Om Doctypes:

http://hjemmesideskolen.dk/html/elmnt/dtd.asp#ver

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : undertegnede@gmail.c~

Dato : 22-03-08 04:51

On 22 Mar., 00:09, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk> wrote:

> Hvis du starter med at indsætte en DocType, der ikke sætter IE i
> quirks-mode, kan du fovente, at browserne opfører sig ens. I øjeblikket er
> det kun i FF (og i Opera) siden tolkes korrekt.

Tak for tippet. Det har dog ikke hjulpet mig. Jeg har prøvet med både
"DTD til html 4.01 transitional" og "DTD til html 4.01 strict" uden
det ændrer noget ved visningen i IE.

Iøvrigt er det ikke så meget det der er problemet: Det er visningen i
Firefox jeg gerne vil have ændret - så boksen står på samme højde som
de andre.

Håber meget I kan hjælpe med en løsning!

/morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-03-08 12:50

undertegnede@gmail.com wrote:

> Tak for tippet. Det har dog ikke hjulpet mig. Jeg har prøvet med både
> "DTD til html 4.01 transitional" og "DTD til html 4.01 strict" uden
> det ændrer noget ved visningen i IE.

De sider, du har liggende på nettet, har stadig ukomplette DocTypes (uden
angivelse af url til dtd). Så IE er stadig i quirks-mode - bagudkompatibel
visningsmodel.

> Iøvrigt er det ikke så meget det der er problemet: Det er visningen i
> Firefox jeg gerne vil have ændret

Og det gør du ved først at sætte en korrekt Doctype som vist på den side,
jeg tidligere har henvist til. Derefter laver du siden så den ser rigtig ud
i FF. Efterfølgende er der sandsynligvis ikke (eller kun lidt) brug for
tilretning til IE.

IE's store eftergivenhed for fejl i kodeopbygning gør det upraktisk at bruge
IE som monitor. Brug derfor altid FF og ret til i IE i contitional comments
bagefter. IE-ændringer i conditional comments forstyrrer ikke visningen i
andre browsere:

http://hjemmesideskolen.dk/html/css2.asp?id=css8

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Simon Hansen

Dato : 22-03-08 13:00

undertegnede@gmail.com skrev:

> [...]
> de andre.
>
> Håber meget I kan hjælpe med en løsning!

Her får du så den doctype du skal bruge. bare copy/pase den ind i toppen
af dokumentet

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-transitional.dtd">

Hilsen
Simon

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-03-08 13:12

Simon Hansen wrote:

> Her får du så den doctype du skal bruge. bare copy/pase den ind i
> toppen af dokumentet

Nogen speciel grund til, at han _skal_ bruge lige den doctype?

Nedenstående DocType kan indsættes uden videre og siderne vil uden
yderligere ændringer validere (bortset fra den snotkode, tdc tillader sig at
sætte ind sidst på siden):

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/strict.dtd">

Skal det være xhtml-dtd, skal der laves flere ændringer på siden end blot
indsættelse af den af dig foreslåede DTD.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Jørgen Farum Jensen

Dato : 22-03-08 14:18

> [...]
> de andre.
>
> Håber meget I kan hjælpe med en løsning!

p {margin:0 auto 0.5em auto; padding:0;} ?

Jørgen Farum Jensen
..

Fra : N/A

Dato : 22-03-08 13:00

Fra : undertegnede@gmail.c~

Dato : 22-03-08 06:56

On 22 Mar., 13:11, "Erik Ginnerskov" <erik.ginners...@live.dk> wrote:

> [...]
>
> Skal det være xhtml-dtd, skal der laves flere ændringer på siden end blot
> indsættelse af den af dig foreslåede DTD.

Tak for svarene og behjælpeligheden.

Jeg har ikke opdateret de to sider som jeg linkede til - men har sat
(en af) de rigtige doctypes ind i det jeg arbejder med.

Jeg tjekker altid både i FF (som jeg bruger til daglig) og i IE.
Grunden til at jeg undrede mig var bare at boksen netop rykker sig når
man tilføjer <p></p> i den. Det giver vel ikke umiddelbart mening?!

Jeg har (ved "trial and error"!) fået den positionernet som den skal,
ved at definere placeringen absolut istedet for relativ.

Tak for svarene! - nu har jeg da lært lidt om doctypes!

/morten

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 22-03-08 16:13

undertegnede@gmail.com wrote:

> Grunden til at jeg undrede mig var bare at boksen netop rykker sig når
> man tilføjer <p></p> i den. Det giver vel ikke umiddelbart mening?!

Det er da ikke så mærkeligt. Et p-element har en default margin, som du så
har tilføjet ved at indsætte elementet. Det er så størrelsen på den margin,
der ikke er ens i de forskellige browsere i quirks-mode.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : undertegnede@gmail.c~

Dato : 22-03-08 07:34

> p {margin:0 auto 0.5em auto; padding:0;} ?

Det virker! - tænkte nok det kun var en lille tilføjelse.
Tusind tak.

/morten