Hvordan faar jeg en tekst fra en formular ~
Fra : Karsten Krabbe

Dato : 21-03-08 17:31

Jeg har en formular på min hjemmeside, hvor flinke mennesker kan
indtaste oplysninger, så jeg kan linke til deres hjemmeside.

Disse oplysninger får jeg tilsendt som en e-mail. Informationerne
går på den gængse model: Titel - URL og Beskrivelse.

Det er temmelig besværligt og tidskrævende for mig, da jeg sidder
manuelt og samler disse tre elementer til den tilsvarende
html-kode.

Eftersom de besøgende allerede selv indtaster de relevante
oplysninger, burde det være muligt, at jeg får resultatet af
formularen tilsendt som færdig html-kode.

Altså:
I stedet for informationerne:

T: Min Hjemmeside
U: http://www.minhjemmeside.dk/
B: Min fantastiske hjemmeside

ønsker jeg at modtage html-koden:
fantastiske hjemmeside.

Jeg kan desværre ikke selv regne ud, hvordan det gøres..

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Per Rasmussen

Dato : 21-03-08 19:07

Karsten Krabbe wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> ønsker jeg at modtage html-koden:
> fantastiske hjemmeside.
>
> Jeg kan desværre ikke selv regne ud, hvordan det gøres..

Har du overvejet en løsning hvor tingene automatisk bliver smidt ind
i en database. Og du samtidigt får en mail med oplysningerne.
Så kan du lave det sådan at du skal gå ind i databasen og godkende
linket, f.eks. ved at sætte en status ja i et felt.
Derefter så kan du automatisk få din side til at trække tingene ud
igen.

PerR

Fra : Karsten Krabbe

Dato : 21-03-08 21:41

Per Rasmussen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> [...]
> linket, f.eks. ved at sætte en status ja i et felt.
> Derefter så kan du automatisk få din side til at trække tingene ud

Jeg har desværre ikke tilstrækkelig forstand på databaser, selv om det
lyder oplagt, det du skriver.
Men jeg er nødt til at gå ind på det pågældende link for at tjekke
indholdet af det. Derefter skal det placeres på en el. flere sider på
min hjemmeside (afhængigt af indholdet).

Jeg forestiller mig, at html-koden bliver tilføjet, efterhånden som
den besøgende på hjemmesiden udfylder formularen. F.eks. at der
tilføjes <a href=" når kunden udfylder URL-feltet.

Fra : jopa

Dato : 21-03-08 21:45

"Karsten Krabbe" <FJERNDENNETEKSTwebmaster@dk-finder.dk> skrev

> Det er temmelig besværligt og tidskrævende for mig, da jeg sidder
> manuelt og samler disse tre elementer til den tilsvarende
> html-kode.

Legede en gang med en der kunne netop det du efterlyser pr automatik.
Fandt den her www.hotscripts.com det var et PHP script.
Mener det hed noget a la link database

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : jopa

Dato : 21-03-08 22:33

> [...]
>
> Det er temmelig besværligt og tidskrævende for mig, da jeg sidder
> manuelt og samler disse tre elementer til den tilsvarende

Er det sådan noget som dette du efterlyser:
www.1.jp-web.dk

--
Mvh. John
www.web-graphic.dk

Fra : Karsten Krabbe

Dato : 11-04-08 21:32

jopa wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> "Karsten Krabbe" <FJERNDENNETEKSTwebmaster@dk-finder.dk> skrev

> Er det sådan noget som dette du efterlyser:
> [...]
Jeg har en formular, som sender mig de grundlæggende oplysninger:
Titel - URL og Beskrivelse. (Det indtaster de besøgende på hjemmesiden
jo selv).

Så det jeg mangler er html-koden til dette link:
Når den besøgende indtaster:
http://minfantastiskeside.dk
så skal der "automatisk" tilføjes den tilhørende html-kode: <a href="
til den indtastede URL osv.

Det jeg vil undgå er, at jeg selv manuelt skal skrive html-koden.

Fra : Birger

Dato : 11-04-08 22:26

"Karsten Krabbe" <FJERNDENNETEKSTwebmaster@dk-finder.dk> skrev i en
meddelelse news:47ffcab5$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...

> [...]
> til den indtastede URL osv.
>
> Det jeg vil undgå er, at jeg selv manuelt skal skrive html-koden.

Der findes ikke noget HTML element der kan gøre det.

Du kunne i formen have et hidden input, og assigne en js funktion til
onsubmit, der tager value fra URL-input, sætter de nødvendige oplysninger
til, og indsætter dem som value i det hidden - det vil så blive submittet
sammen med resten.

Din form må blive indsendt et eller andet sted der behandler - gemme i
databse - data.
Det ville være et ret oplagt sted at gøre det..

Birger
-----
http://bbsorensen.dk
http://varmeretter.dk - hverdagsmad. Sundt, nemt, hurtigt og billigt. Daglig
opdatering.

Fra : Karsten Krabbe

Dato : 12-04-08 14:08

Birger wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
> databse - data.
> Det ville være et ret oplagt sted at gøre det..

Jeg får tilsendt 3 variabler pr mail: web-navn - web-adr og beskrivelse

Så den html-kode der mangler er:

De manglende koder kan jeg sætte ind som "hidden", som du foreslår, men findes
der ikke en eller anden form for kode der kan sætte stumperne sammen (ligesom i
Basic)?

Altså noget i denne stil:
web-adr = "<a href=" + &quot; + web-adr

for så ville jeg jo ende med at have den færdige kode, når jeg får et link pr.
mail

Fra : Birger

Dato : 12-04-08 15:28

"Karsten Krabbe" <FJERNDENNETEKSTwebmaster@dk-finder.dk> skrev i en
meddelelse news:4800b449$0$90273$14726298@news.sunsite.dk...
> [...]
> web-adr = "<a href=" + &quot; + web-adr
>
> for så ville jeg jo ende med at have den færdige kode, når jeg får et link

Det kan sagtens lade sig gøre.
JS - sikkert også VB clientside og PHP eller ASP serverside.

Noget i retning af
HTML
<form onsubmit="SubmitForm()" action= ... som du har det.
<input id="T" value="Navn">
<input id="U" value="Url">
<textarea id="B">Beskrivelse</textarea>
<input type="hidden" id="W" name="W" value="">
<input type="Submit" value="Send">
</form>

JS
function SubmitForm() {
var t_elem = document.getElementById( 'T');
var w_navn = t_elem.value;
var u_elem = document.getElelementById( 'U');
var w_url = u_elem.value;
var b_elem = document.getElelementById( 'B');
var w_besk = b_elem.value;
var h_elem = document.getElementById( 'W');
}

Burde gøre det du vil have.
Der burde måske noget check på om w_url er valid ( tilføje http:// hvis det
ikke er der, etc..)

Forstår ikke, at du ikke bruger f.eks PHP, og sender formen til et script,
der selv kan gøre tingene og indsætte dem i database.
Det er væsentligt lettere - hvis nødvendigt, kan du også få et sådant script
til at sende dig en mail om nye urls - men du slipper for at indsætte dem
manuelt fra en email...

Bemærk brugen af id og name i input.
Ovenstående ikke testet.

Birger
-----

Fra : Karsten Krabbe

Dato : 14-04-08 04:48

> [...]
> til at sende dig en mail om nye urls - men du slipper for at indsætte dem

Hej Birger

Mange tak for koderne. Jeg har prøvet at eksperimentere med dem i forskellige
html-filer, men jeg får ikke noget tilsendt.

Jeg har indsat din kode i denne fil: http://www.dk-finder.dk/testFormMail.htm

Jeg har desværre meget lidt forstand på php og databaser. Der er omkring 500
sider på DK-finder.dk, som er lavet individuelt. - Du har fuldstændig ret i, at
det ville være meget lettere med en database-løsning af en eller anden slags.

Mvh
Karsten
PS. Jeg har prøvet at sætte dit javascript både i head-delen og i body. Så vidt
jeg husker, kan man sætte javascript kode alle mulige steder.

Fra : Birger

Dato : 14-04-08 11:53

"Karsten Krabbe" <FJERNDENNETEKSTwebmaster@dk-finder.dk> skrev i en
meddelelse news:4802d404$0$90268$14726298@news.sunsite.dk...
8X
> [...]
> i, at
> det ville være meget lettere med en database-løsning af en eller anden

;>)
Javascript hører til i header.
<SCRIPT type="text/javascript">, er den rigtige deklaration. language, som
du bruger, er deprecated.
Da du desuden bruger XHTML, så du skal pakke indholdet ind i...
<script type="text/javascript">
<![CDATA[
.... script indhold ...
]]>
</script>
Når du skriver det inline.

Ved indsendelse af din form, er resultatet, at filen
http://www.dk-finder.dk/cgi-bin/FormMail.pl
ikke kan findes.
Så umiddelbart, er det ikke fordi der er noget galt med hverken formen eller
scriptet, at du ikke får sendt noget - det program formen skal aktivere, kan
ikke findes.

Ud over det, ser tingene rigtige ud...

Godt det ikke er mig, der skal vedligeholde 500 sider.
Du burde se at få det langt om.
På et eller andet tidspunkt, taber du overblikket, og så er det for sent..

Birger
-----

Fra : Birger

Dato : 14-04-08 11:59

"Birger" <sdc@bbsorensen.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Du burde se at få det langt om.
> På et eller andet tidspunkt, taber du overblikket, og så er det for sent..

Og så fik jeg lige kigget igen -
I XHTML skal alle tags være med små bogstaver - også <form...
Desuden mangler du at aktivere javascript funktionen, inden formen afsendes:
<form onsubmit="SubmitForm();" method="post"
action="http://www.dk-finder.dk/cgi-bin/FormMail.pl">

Birger
-----

Fra : Karsten Krabbe

Dato : 06-05-08 18:02

> [...]
> var b_elem = document.getElelementById( 'B');
> var w_besk = b_elem.value;
> var h_elem = document.getElementById( 'W');

Hej Birger

Din kode virker fint. - Men der er et par slåfejl i koden i afsnittet JS: Der
står "getElelementById".

Det var jeg længe om at finde ud af, så jeg kunne rette det til "getElementById"

Men nu virker det perfekt. Mange tak!!

Fra : Birger

Dato : 07-05-08 08:42

> [...]
> Der
> står "getElelementById".
>
> Det var jeg længe om at finde ud af, så jeg kunne rette det til

Ikke fikst når man kopierer kode med slåfejl.
Godt du var vågen så ;>)

Birger
-----