Wholesale trafik priser
Fra : Soren (News)

Dato : 25-03-08 21:29

Hej NG,

Er der nogen der ved hvad sådan noget ca. ligger i ?

Dansk og International trafik i øre pr GB ? (kategoriserer
man typisk yderligere ud over dansk/international?)

Mvh,
Soren

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-03-08 21:42

On Tue, 25 Mar 2008 21:28:46 +0100, usenet@kokila.it (Soren (News))
wrote:

> Er der nogen der ved hvad sådan noget ca. ligger i ?
> Dansk og International trafik i øre pr GB ?

Jeg går ud fra, du mener Internet transit-trafik?

Der findes ikke en 'typisk' *pris*, for det afhænger fuldstændig af,
hvor meget man køber, og selvfølgelig også af kvaliteten. Ofte er der
også en forskel på, hvilken type kunde man er (typen af indhold man
tilbyder eller forbruger).

En almindelig udbredt model for afregning er et antal EUR per megabit
(altså båndbredde, ikke datamængde), der kan være en 95 percentil
eller et gennemsnit for måneden, begge af det højeste ind eller ud.

> (kategoriserer man typisk yderligere ud over dansk/international?)

Skelnen mellem 'dansk' og 'international' giver ikke ret meget mening
længere. Nogle skelner i praksis mellem 'egne peers' og 'alt andet'.
De store har bare en enkelt pris, uanset hvor det kommer fra eller
skal hen.

-A

Fra : Soren (News)

Dato : 25-03-08 22:20

Asbjorn Hojmark <Asbjorn@Hojmark.ORG> writes:

> [...]
> længere. Nogle skelner i praksis mellem 'egne peers' og 'alt andet'.
> De store har bare en enkelt pris, uanset hvor det kommer fra eller

Tak for godt svar (på upræcist spørgsmål)

Jeg tænkte mest på hvad sammenhængen var mellem det, som f.eks.
hostingudbydere/ISPere kan finde på at afkræve en, og så hvad det reelt
koster for dem. Umiddeltbart fra din beskrivelse, lyder det ikke til
at der er nogen rigtig sammenhæng at blive klog på.

Hvad ligger sådan en megabit pris i, hvis man nu er f.eks. indholdsudbyder
på den lade side (dvs. uden helt så store krav til kvalitet) ?
Så må jeg selv kunne regne resten ud fra det.

Mvh,
Soren

Fra : Sune Christesen

Dato : 25-03-08 23:58

> [...]
> reelt koster for dem. Umiddeltbart fra din beskrivelse, lyder det
> ikke til at der er nogen rigtig sammenhæng at blive klog på.
Det er ikke rigtigt til at omregne mbit prisen til en reel kostpris pr. gb,
da det afhænger af flere forskellige ting. Som Asbjørn også er inde på, så
kan det jo spille en rolle om en del af trafikken udveksles med peers, samt
om det er gratis eller betalt peering. Fordelingen af trafikken ud over døgnet
spiller også en rolle - desto bedre du kan udnytte kapaciteten ud over døgnet,
desto lavere bliver din teoretiske omkostning pr. gb trafik overført jo også
(hvis du f.eks. via 95 percentilen blivet faktureret for 90 mbit men din
linje er ubrugt om natten, så ville du jo kunne bruge mere trafik der uden
at det ville koste dig mere - og dermed reducere din omkostning pr. gb data
overført).

Hvis du kun købte transit og havde en fast belastning på linjen, så kunne
du godt begynde at regne en pris ud pr. gb - men sidstnævnte faktor støder
du nok næppe på i et hosting miljø :)
--
Mvh, Sune Christesen
http://www.ActiveWebs.dk/ - Dedikeret server, co-location, rackskabe mm.

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 27-03-08 15:04

On Tue, 25 Mar 2008 22:20:08 +0100, Soren (News) wrote:

> [...]
> koster for dem. Umiddeltbart fra din beskrivelse, lyder det ikke til
> at der er nogen rigtig sammenhæng at blive klog på.

Prisen afhænger af hvad markedet kan bære og hvor (geografisk der er
tale om, eg. Australien er noget dyere end US+EU). Givetvis også om man
er en trafiktung contentleverandør (som nogle ISP'er ikke engang vil
sælge transit til).

> Hvad ligger sådan en megabit pris i, hvis man nu er f.eks. indholdsudbyder
> på den lade side (dvs. uden helt så store krav til kvalitet) ?

Det afhænger af dit commitment (primært). Dvs. desto mere trafik desto
billigere pris.

Mit bud vil være en 20-30 euro/Mbps/mnd. for en forholdsvis lav
trafikmængde i EU.

> Så må jeg selv kunne regne resten ud fra det.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 27-03-08 15:10

Michael Lyngbøl wrote:

> Mit bud vil være en 20-30 euro/Mbps/mnd. for en forholdsvis lav
> trafikmængde i EU.

Muligvis ved meget lave commitments. Ved større commitments (1 - 2
Gigabit) har jeg ser jeg oftest priser mellem €4/mbit og €7/mbit.

--
Best regards,
Steffan Søndermark Fallesen

Fra : Michael Lyngbøl

Dato : 29-03-08 09:38

On Thu, 27 Mar 2008 15:09:50 +0100, Steffan S. Fallesen wrote:

> Muligvis ved meget lave commitments. Ved større commitments (1 - 2
> Gigabit) har jeg ser jeg oftest priser mellem €4/mbit og €7/mbit.

Givetvis fra Cogent. Jeg tror ikke på at Level3/Sprint/etc. vil komme
med sådanne tilbud ved kun 1-2Gbps commitment.

--
Michael Lyngbøl -- Opinions are mine[TM];

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 29-03-08 11:24

On 29 Mar 2008 08:38:00 GMT, Michael Lyngbøl <bit-bucket@wheel.dk>
wrote:

> Givetvis fra Cogent. Jeg tror ikke på at Level3/Sprint/etc. vil komme
> med sådanne tilbud ved kun 1-2Gbps commitment.

Nej, det passer også skidt med min erfaring med de store, men andre,
mindre udbydere kan godt komme ned i den størrelsesorden, hvis man
'passer ind' i deres trafikmønster.

Men hele diskussionen illustrerer jo meget godt, hvad jeg startede med
at sige: Der findes ikke en typisk pris.

-A

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 31-03-08 15:01

Asbjorn Hojmark wrote:

> Men hele diskussionen illustrerer jo meget godt, hvad jeg startede med
> at sige: Der findes ikke en typisk pris.

Der har du sikkert ret. Lokationen kan også (efter min erfaring) have en
del at sige.

--
http://www.sondermark.com/

Fra : Steffan S. Fallesen

Dato : 31-03-08 14:59

Michael Lyngbøl wrote:
> Givetvis fra Cogent. Jeg tror ikke på at Level3/Sprint/etc. vil komme
> med sådanne tilbud ved kun 1-2Gbps commitment.

Man bliver overrasket hvad også de andre kan tilbyde hvis man har meget
traffik til deres net.

Jeg kan (må) desværre ikke nævne navne, men jeg snakker p.t. med en af
"de helt store". Jeg blev overrasket over at se at de vil matche Cogent
forudsat at vi router visse net *væk* fra Cogent(!#%).

Fra : Svend

Dato : 02-04-08 15:02

Steffan S. Fallesen wrote:

> [...]
> "de helt store". Jeg blev overrasket over at se at de vil matche Cogent
> forudsat at vi router visse net *væk* fra Cogent(!#%).

Hvad skulle deres interresse være i det ?

--
Svend

Fra : Sune Christesen

Dato : 02-04-08 15:10

> Hvad skulle deres interresse være i det ?
Cogent er ikke den mest populære dreng i skolegården - de har et ret anstrengt
forhold til mange af de andre store udbydere, senest set i form af peeringstridigheder
med Telia.