fullrate og offentlig ip adresse
Fra : TT

Dato : 25-03-08 18:50

Hej,

jeg skal til at skifte fra Cybercity til Fullrate. Idag har jeg en
webserver hvor trafikken bliver NAT'et til og som DNS har jeg gratisdns.dk

Er det nødvendigt med en offentlig IP adresse for at have det samme
seminar med fullrate eller kan jeg fortsat bruge routeren til at NAT'e med?

pft.
TT

Fra : Per Rønne

Dato : 25-03-08 19:37

TT <nomail@nomail.dk> wrote:

> [...]
>
> Er det nødvendigt med en offentlig IP adresse for at have det samme
> seminar med fullrate eller kan jeg fortsat bruge routeren til at NAT'e med?

Alle får automatisk en fast og offentlig tilgængelig IP-adresse, der dog
over tid kan ændres - efter at der er advaret om det.

Så der hvor dit domæne er registreret skal du blot have det til at pege
på den korrekte IP-adresse.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Damgaard

Dato : 25-03-08 21:06

Per Rønne skrev:

> [...]
> over tid kan ændres - efter at der er advaret om det.
>
> Så der hvor dit domæne er registreret skal du blot have det til at pege

Og der er en vejledning hos fullrate så man kan opsætte DNS
til at altid at pege på korrekt IP hos fullrate, også hvis
de skulle ændre IP adresse. Man skal oprette en CNAME i DNS.

så kan man f.eks. have hjemme.mit-domæne.dk til sin hjemmeserver.
(og man lige husker at i NAT opsætning på port 80 i zyxel routeren ...)

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-08 12:30

Frank Damgaard <frank_news@milpent.dk> wrote:

> [...]
>
> så kan man f.eks. have hjemme.mit-domæne.dk til sin hjemmeserver.
> (og man lige husker at i NAT opsætning på port 80 i zyxel routeren ...)

Det virker ikke som om du tænker på fremmede der skal ind på ens
hjemmesdie? Men på at man selv skal kunne tilgå den, hjemmefra.
--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Frank Damgaard

Dato : 26-03-08 18:55

Per Rønne skrev:

> Det virker ikke som om du tænker på fremmede der skal ind på ens
> hjemmesdie? Men på at man selv skal kunne tilgå den, hjemmefra.

jo begge dele er muligt (eller jeg forstår ikke hvad du mener)

Man får en "fast" IP fra fullrate og man kan opsætte DNS så
der peges på denne IP.
Denne "faste" IP er dog ikke 100% fast, den er skiftet en gang for mit
vedkommende (på 1½ år). Fullrate har en vejledning med et lille
trick så DNS automatisk opateres ved de relativt sjældne ændringer af IP.
Fullrate giver hver abonnenent et navn som: NNNNds1-XX.0.fullrate.dk
NNNN er et nummer, og XX forkortelse for central.
Den kan man så bruge eller tilføje et CNAME i DNS til et andet navn,
f.eks. i forbindelse med eget dk-domæne.

Fra : Per Rønne

Dato : 26-03-08 19:03

Frank Damgaard <frank_news@milpent.dk> wrote:

> jo begge dele er muligt (eller jeg forstår ikke hvad du mener)

Det tror jeg nok, men den med at man skal kunne se hjemmesiden med
rigtigt domænenavn også fra hjemmet er bare noget andet end hvad der
blev spurgt om. Men jeg bruger skam selv faciliteten - men på denne
måde:

=
Zyxel routere har en feature der gør at man fra sit LAN ikke kan få
adgang
til sin WAN adresse. Dette kan være ret irriterende hvis man sidder og
prøver at teste servere man har kørende på sin maskine.

Dette kan slåes fra på følgende måde:

Telnet til routeren. Dette gøres ved at gå ned i Start og vælge kør.
Her skriver du: telnet 192.168.1.1

Når du så har indtastet dit password og er kommet ind skal du vælge
menu 24 og her vælger du punkt 8.

SÃ¥ kommer du ind i et kommandolinie interface hvor du skal skrive:
sys edit autoexec.net

Nu er du så kommet ind i en kommandolinie editor.

Herinde kan du benytte følgende kommadoer:

q(uit) x(save og exit) i(nsert after) d(elete) r(eplace) n(ext)

Du sletter linier med "d". Går til næste linie med "n". Det du nu skal
er
at indsætte en ny linie med "i" og skriver følgende:

ip nat loopback on

Der efter gemmer du det med "x" og du er tilbage i menuen. Den går du
ud af og genstarter routeren. Så kan du få fat i din WAN adresse

Bemærk at du kan forvolde stor skade på udstyret hvis du laver fejl i
dette.Først trykker du i for at komme i indsætningsmåde, derefter sætter
du 'ip nat loopback on'-
=

Ja, e-mail fra FullRate.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 29-03-08 22:14

"Per Rønne"

> Det tror jeg nok, men den med at man skal kunne se hjemmesiden med
> rigtigt domænenavn også fra hjemmet er bare noget andet end hvad der
> blev spurgt om.

I de tilfælde vælger jeg at have en intern DNS server eller tilføje nogle
linier i host tabellen
Hvad der er nemmest afhænger nok af smag og behag :)

- Peter

Fra : Per Rønne

Dato : 30-03-08 04:03

Peter Lykkegaard <plykkegaard@gmail.com> wrote:

> "Per Rønne"

> I de tilfælde vælger jeg at have en intern DNS server eller tilføje nogle
> linier i host tabellen
> Hvad der er nemmest afhænger nok af smag og behag :)

Det vil da i så fald blot være lettest at tilføje én linie i /etc/hosts
på alle maskiner [filen ligger naturligvis anderledes under Windows].

--
Per Erik Rønne
http://www.RQNNE.dk

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 25-03-08 19:40

On Tue, 25 Mar 2008 18:50:12 +0100, TT <nomail@nomail.dk> wrote:

> Er det nødvendigt med en offentlig IP adresse for at have det samme
> seminar med fullrate eller kan jeg fortsat bruge routeren til at NAT'e med?

Nej, det er ikke nødvendigt. Ja, du kan fortsat køre med NAT.

-A

Fra : Mikkel U.

Dato : 25-03-08 20:58

TT wrote:
> [...]
>
> Er det nødvendigt med en offentlig IP adresse for at have det samme
> seminar med fullrate eller kan jeg fortsat bruge routeren til at NAT'e med?

Nu har de andre svaret, men kig eventuelt
http://www.fullrate.dk/support/faq.php#offentlig_ip_adresse

/mikkel

--
"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein