Støjsvag CPU køler til socket 939 ?
Fra : Mads

Dato : 26-03-08 20:48

Hej

Kan I anbefale en god og især stille køler til en AMD 64 3500+
socket 939 ? Prisleje max 400,-

Bundkortet er et Asus A8N-E.

På forhånd tak for hjælpen

mvh Mads

Fra : J

Dato : 27-03-08 09:50

On Wed, 26 Mar 2008 20:47:32 +0100, Mads <Mads@nospam.nothanks.com>
wrote:

>Hej
>
>Kan I anbefale en god og især stille køler til en AMD 64 3500+
>socket 939 ? Prisleje max 400,-
>
>Bundkortet er et Asus A8N-E.

Hvad har du nu ?

Udfra bundkortet skønner jeg, at du har et alm. stort ATX kabinet (med
muligheder).

Den CPU varmer jo ikke så meget (65 watt), så jeg ville satse på
lydsvag fremfor ekstrem effektiv.

Jeg bruger nemlig selv bare en alm. køleprofil, som var født med en 80
mm blæser. Så har jeg sat en 80/120 fanadapter på, og en pabst 120 mm
blæser med en zalman regulator. Ulempen er, at blæseren er parallel
med bundkortet. Dette køler ganske vist chipset m.m. men dets flow er
vinkelret på flowet igennem kabinettet.
Dette kan gøres billigt, men det kan også være ligeså dyrt som at købe
en af de store.

Afhængigt af hvor meget plads der er i dit kabinet:

Har du en kabinetblæser bagpå ? så vil jeg anbefale en af de store
køleprofiler hvor man påsætter en en 92 eller 120 mm blæser der står
parallelt med bagpladen. Så er der nemlig mulighed for at få den
booster effekt, der er i at få bagpladeblæseren til at blæse kold luft
ind på cpu-køleren, der suger samme vej. Jeg foretrækker dette høje
indtag (så nullermænd ikke kommer med) og så udsugning foran nederst.

Nå, kandidater:
Arctic cooling:
1) http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=308500
(læs bedømmelserne)
OCZ:
2) http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=421842

3) http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=379058

Scythe:
(læs bedømmelser)

Den sidste er jo klassisk. Men jeg læste på nettet en ekstrem positiv
anmeldelse af arctic cooling pro 7 (til 775 socket kun).
Den sagde både ekstrem lydsvag og også ekstrem effektiv.

mvh

John

Fra : Mads

Dato : 27-03-08 16:21

On Thu, 27 Mar 2008 09:50:11 +0100, J <johnknuhtsenSP@Mail.dk> wrote:

>Hvad har du nu ?

Box køleren er fulgte med AMD'en da jeg købte den for et par år siden,
så den er lidt slidt og rasler i lejerne.

>Udfra bundkortet skønner jeg, at du har et alm. stort ATX kabinet (med
>muligheder).

Jo, maskinen skal samles i et Antec P180, så der er god plads.

>Den CPU varmer jo ikke så meget (65 watt), så jeg ville satse på
>lydsvag fremfor ekstrem effektiv.

Det er også mit mål at få maskinen så lydløs som muligt. Den skal
bl.a. bruges til optagelse og redigering af lyd, så stilhed vejer
tungere end CPU kraft. Det dur jo ikke at man kan høre PC'en summe
på alle optagelserne.

> [...]
>ind på cpu-køleren, der suger samme vej. Jeg foretrækker dette høje
>indtag (så nullermænd ikke kommer med) og så udsugning foran nederst.

Jeg vil nu nok gøre det modsat. Mit antec kabinet har jo et godt
aftræk, både over og lige bag CPU'en og desuden stiger den
varme luft jo opad, så det vil da kræve ekstra kraft på blæserne at
skulle trække den varme luft nedad. Derudover har Antec P180
jo filtre i indsugningen foran og de er meget nemme at rengøre.

>Den sidste er jo klassisk. Men jeg læste på nettet en ekstrem positiv
>anmeldelse af arctic cooling pro 7 (til 775 socket kun).
>Den sagde både ekstrem lydsvag og også ekstrem effektiv.

Jeg hælder nok mest i retning af Scythen da jeg har særdeles gode
arfaringer med en Scythe Infinity på min Core 2 Duo.

Jeg siger tak for dine inputs.

mvh Mads

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 28-03-08 16:05

Mads wrote:

> Jeg hælder nok mest i retning af Scythen da jeg har særdeles gode

Jeg har en Scythe KatanaII til at køle min Athlon64 3500+ @2,64GHz (en
mage til din, bare lettere overclocket). Den gør et formiddabelt stykke
arbejde

Jesper Poulsen