Hvad bruges L1/L2/L3 cache til?
Fra : Louise Hoffman

Dato : 21-03-08 15:33

Kære læsere,

AMD kommer i slutningen af året med en Propus CPU, som lige som deres
Sempron, ikke har noget L3 cache.

AMD siger, at i benchmarks vil man kunne se et 10% performance hit ved
ikke at have L3 cache, men ikke noget af betydning til desktop brug.

Så jeg tænker, hvad bliver de forskellige cache typer brugt til
(primært på AMD platforme)?

Knus,
Louise

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-03-08 07:48

Louise Hoffman wrote:

> Så jeg tænker, hvad bliver de forskellige cache typer brugt til
> (primært på AMD platforme)?

http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_cache

Her står det hele grundigt forklaret

Jesper Poulsen

Fra : Poul Erik Lindaa

Dato : 22-03-08 09:13

Læs her
http://jkedata.dk/cpu.htm

--
Slet transportmidlet før eu
__o

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 22-03-08 10:23

Poul Erik Lindaa wrote:

> Læs her
> http://jkedata.dk/cpu.htm

En meget forældet liste der ikke tager de nyeste cache-tiltag med i
betragtning.

Jesper Poulsen

Fra : jama

Dato : 22-03-08 10:56

"Louise Hoffman" <louise.hoffman@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Læs "Den sorte hånd" der er meget lig Kim Ludvigsens hjemmeside. Men mere
spesificeret med rene PC udtryk(expert agtig)? Kan derfor virke lidt nørdet,
men er som Kims side yderst god. Han har en hel side om cache etc. og det
omhandler nyere CPUer, der er også metoder til, at gøre XP hurtigere
(slankere) altså optimere den i hastighed, og her går har i dybden, RegBase
og lign. så der må man , hvis man ligesom jeg ikke er den rene Computer
Nørd, holde ørene stive og passe på og så huske, at lave Backup af RegBasen
og andre vigtige ting, så XP pludselig ikke kan starte op bagefter. Prøv
den, der er masser af tricks til de fleste Windows OS.
http://home19.inet.tele.dk/vikinger/index.htm

Mvh.Jama

Fra : Louise Hoffman

Dato : 22-03-08 11:46

Hej alle sammen =)

Det jeg fisker efter er, hvad L3 cache'n bliver brugt til. Den er jo
sygt stor. 2MB eller 6MB på de nye modeller.

Jeg forestiller mig, at L1 bliver brugt hver gang der kommer et
interrupt, så alle registerne bliver gemt i L1.

Men hvad med L2? Er det til at gemme funktioner og resultater som
CPU'en var i gang med, da der kom et interrupt?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-03-08 06:22

http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_cache#Multi-level_caches

> Jeg forestiller mig, at L1 bliver brugt hver gang der kommer et
> interrupt, så alle registerne bliver gemt i L1.

Har du læst på Wikipedia?

Jesper Poulsen

Fra : N/A

Dato : 24-03-08 12:55

Fra : Nicolai

Dato : 22-03-08 23:47

http://www.pctechguide.com/glossary/WordFind.php?wordInput=cache&searchType=like

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 23-03-08 06:24
Fra : Nicolai

Dato : 23-03-08 18:17

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Godt link

Jeg kendte heller ikke det sted før. :)

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Nicolai

Fra : N/A

Dato : 23-03-08 06:22

Fra : Louise Hoffman

Dato : 23-03-08 11:23

> Godt link

Er det ikke ret out dated? Prøv at kig på L3 cache, hvor de skriver at
det sidder på mainboardet.

Fra : Nicolai

Dato : 23-03-08 18:45

> Er det ikke ret out dated? Prøv at kig på L3 cache, hvor de skriver at
> det sidder på mainboardet.

Det er godt nok ved L2 det står. :) Men det giver et hurtigt overblik over
hvad det bliver brugt til. Det kan jo være svært at vide hvad folk ønsker,
oversigt eller tilbundsgående.

Du fortalte jo ikke, hvad du skulle bruge det til.

Nicolai

Fra : Louise Hoffman

Dato : 23-03-08 11:24

> Har du læst på Wikipedia?

Nu har jeg =)

Most modern desktop and server CPUs have at least three independent
caches: an instruction cache to speed up executable instruction fetch,
a data cache to speed up data fetch and store, and a translation
lookaside buffer used to speed up virtual-to-physical address
translation for both executable instructions and data.

L1 = instruction cache
L2 = data cache
L3 = translation lookaside buffer (TLB)

Tak for Jeres svar =)

Fra : Hans Jørgen Jakobsen

Dato : 23-03-08 22:49

On Sun, 23 Mar 2008 10:24:14 -0700 (PDT), Louise Hoffman wrote:

> [...]
> lookaside buffer used to speed up virtual-to-physical address
> translation for both executable instructions and data.

Jeg ville nu ikke satse mange penge på denne sammenkædning.

Cache bruges til at kompencere for at memory er langsom i forhold til CPU.
Da hurtig cahce er dyr laver man cache i flere niveauer i forskellig størelse.
Det der en afvejning af pris/performance hvordan man deler det op.
L1 er den mindste og hurtigste.
L2 er større og knap så hurtig.
L3 ...
Memory....
swap.... endnu langsommere.

En yderligere optimalisering er at lave en speciel instruktions-cache. Da det
er read-only kan den laves simplere.
TLB er en special cache til at cache virtual-to-physical adresse oversættelse
der kan lidt mere en en traditionel memory cache.
/hjj

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 24-03-08 12:55

Louise Hoffman wrote:

> L1 = instruction cache
> L2 = data cache

Nope.

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Cache%2Chierarchy-example.svg

Jesper Poulsen

Fra : jama

Dato : 25-03-08 02:16

> Nope.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Cache%2Chierarchy-example.svg
>

> --
> Mvh
> Jesper Poulsen

Den takker jeg også for.
Mvh.Jama

Fra : N/A

Dato : 29-03-08 12:18

Fra : Louise Hoffman

Dato : 28-03-08 19:07

> [...]
> Da hurtig cahce er dyr laver man cache i flere niveauer i forskellig størelse.
> Det der en afvejning af pris/performance hvordan man deler det op.

Interessant iagttagelse =)

> [...]
> TLB er en special cache til at cache virtual-to-physical adresse oversættelse
> der kan lidt mere en en traditionel memory cache.

Så TLB er ikke lig med L3?

Fra : Louise Hoffman

Dato : 28-03-08 19:08

> Nope.
>
> http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Cache%2Chierarchy-example.svg

Jeg forstår ikke den figur =(

Hvad er L2 så?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 29-03-08 12:18

Louise Hoffman wrote:

> Jeg forstår ikke den figur =(

Så læs teksten der hører til:
http://en.wikipedia.org/wiki/CPU_cache#Multi-level_caches

> Hvad er L2 så?

Hvis du nu bare gad at læse bare ét at de links du har fået, så skulle
det ikke gentages igen og igen og igen...

Jesper Poulsen