Wipe'e ledig plads i Ubuntu
Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-03-08 21:58

Er det muligt at wipe'e ledig plads på en kørende Ubuntu-installation?
Det er nok at overskrive den med /dev/random en enkelt gang.

Det er vigtigt at det skal kunne gøres mens Ubuntu kører.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-08 22:31

Lars Stokholm skrev:
> Er det muligt at wipe'e ledig plads på en kørende Ubuntu-installation?
> Det er nok at overskrive den med /dev/random en enkelt gang.
>
> Det er vigtigt at det skal kunne gøres mens Ubuntu kører.

Du kan vel lave et program der kopiere fra /dev/random til en fil indtil
den maksimale filstørrelse er nået. Dette gentages til disken er fuld,
hvorefter de fyldende filer slettes igen.

Eller hur?

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-03-08 22:50

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:
> Du kan vel lave et program der kopiere fra /dev/random til en fil indtil
> den maksimale filstørrelse er nået. Dette gentages til disken er fuld,
> hvorefter de fyldende filer slettes igen.

Nåhja, det havde jeg slet ikke tænkt på. Nu kører jeg ikke lige selv
Ubuntu, men er det noget i stil med:

sudo dd if=/dev/random of=/home/fil1 bs=?
sudo dd if=/dev/random of=/home/fil2 bs=?

(det er kun nødvendigt at wipe'e /home)

Hvad skal bs sættes til for at det går hurtigst? Det har jeg aldrig
rigtig forstået, selvom jeg har set store forskelle, afhængigt af hvad
jeg har sat den til.

Hvad er den maksimale filstørrelse i øvrigt?

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 26-03-08 23:24

Lars Stokholm skrev:

> Hvad skal bs sættes til for at det går hurtigst? Det har jeg aldrig
> rigtig forstået, selvom jeg har set store forskelle, afhængigt af hvad
> jeg har sat den til.

Det er vist primært et spørgsmål om hvor store klumper der sendes ned
gennem lagene til destinationen. Her er det vigtigt at kende
blokstørrelsen - for at undgå at man skal arbejde med at lægge blokdele
ind skal denne være et helt multiplum af blokstørrelsen. Her gælder det
både den fysiske blokstørrelse på disken og ens inodestørrelse.

Jeg har ikke målt men bare skrevet det tal der modsvarede 10 Mb så kørte
det derudaf.

> Hvad er den maksimale filstørrelse i øvrigt?

Afhænger af filsystemet og hvor moderne en Unix/Linux man bruger. Enten
går grænsen ved 2Gb eller et MEGET stort tal. Skulle du mod forventning
have /home på en FAT32 er grænsen 4 Gb.

(Og de 2 Gb skyldes at man ramler ind i en 32-bit grænse).

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 26-03-08 22:59

Lars Stokholm wrote:
> Er det muligt at wipe'e ledig plads på en kørende Ubuntu-installation?
> Det er nok at overskrive den med /dev/random en enkelt gang.
>
> Det er vigtigt at det skal kunne gøres mens Ubuntu kører.
Måske kan det gøres med wipe, men jeg tror det ekstremt farligt.
Her er en manpage for wipe:
http://abaababa.ouvaton.org/wipe/wipe.1.html
Men PAS PÅ:
IMPORTANT WARNING -- READ CAREFULLY
use wipe at your own risk.
Wiping over NFS or over a journalling filesystem (ReiserFS etc.) will
most probably not work.
Therefore I strongly recommend to call wipe directly on the
corresponding block device with the appropriate options. However THIS IS
AN EXTREMELY DANGEROUS THING TO DO. Be sure to be sober. Give the right
options. In particular : don't wipe a whole harddisk (eg. wipe -kD
/dev/hda is bad) since this will destroy your master boot record. Bad
idea. Prefer wiping partitions (eg. wipe -kD /dev/hda2) is good,
provided, of course, that you have backed up all necessary data.

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Lars Stokholm

Dato : 26-03-08 23:11

Jørgen Heesche wrote:

> Måske kan det gøres med wipe, men jeg tror det ekstremt farligt.

Computeren skal sælges, så det må gerne være (data-)farligt. :)

Tak for jeres forslag.

Fra : Kent Friis

Dato : 27-03-08 20:50

Den Wed, 26 Mar 2008 21:58:32 +0000 skrev Jørgen Heesche:
> [...]
> idea. Prefer wiping partitions (eg. wipe -kD /dev/hda2) is good,
> provided, of course, that you have backed up all necessary data.

Så er det altså heller ikke værre. Hvis målet er at slette alt
på disken, så sker der altså ikke noget ved at man også sletter
partitions-tabellen og grub, som tilsammen udgør master boot
record.

Mvh
Kent

Fra : Allan Willems Joerge~

Dato : 26-03-08 23:17

Lars Stokholm <lars.stokholm@gmail.com> wrote:

> Er det muligt at wipe'e ledig plads på en kørende Ubuntu-installation?
> Det er nok at overskrive den med /dev/random en enkelt gang.

http://www.jetico.com/bcwipe_unix.htm

Med venlig hilsen / Best regards
Allan Willems Joergensen

"I think that's a lot of buffalo-bagels." -- Col. Potter

Fra : Claus Alboege

Dato : 27-03-08 08:48

Lars Stokholm <lars.stokholm@gmail.com> writes:

> Er det muligt at wipe'e ledig plads på en kørende Ubuntu-installation?

% apt-cache show secure-delete
[...]
Even if you overwrite a file 10+ times, it can still be recovered. This
package contains tools to securely wipe data from files, free disk
space, swap and memory.

/Claus A

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 05-04-08 11:19

Claus Alboege wrote:

> [...]
> Even if you overwrite a file 10+ times, it can still be recovered. This
> package contains tools to securely wipe data from files, free disk

Og ganske vrøvl. Det er nok at overskrive disken med /dev/zero en enkelt
gang.

/Martin

Fra : Martin M. S. Pederse~

Dato : 05-04-08 11:18

Lars Stokholm wrote:
> Er det muligt at wipe'e ledig plads på en kørende Ubuntu-installation?
> Det er nok at overskrive den med /dev/random en enkelt gang.
>
> Det er vigtigt at det skal kunne gøres mens Ubuntu kører.

Jeg tror det er hurtigere at læse fra /dev/zero

/Martin