Wireless problem med 15/1 mbit
Fra : Jensedrengen@gmail.c~

Dato : 25-03-08 14:23

Jeg har TDC City bredbånd 15/1 mbit.
Når jeg forbinder direkte til modem eller Belkin router med netkabel
er der fuld knald på ~13,5 mbit.
Hvis jeg så forbinder trådløst (54g) via min Belkin router så kan jeg
ikke komme op på mere end ca. 8 mbit.

Jeg har prøvet at slå kryptering fra og skifte kanal uden nogen
forskel. Det kan ikke være rigtigt at der bruges 5 mbit til overhead
på det trådløse?
Jeg bruger seneste firmware på både router og netkort. Har prøvet at
have andre computere tilsluttet og det er samme resultat.

Fra : Jesper Lund

Dato : 25-03-08 21:36

Jensedrengen wrote:

> Jeg bruger seneste firmware på både router og netkort. Har prøvet at
> have andre computere tilsluttet og det er samme resultat.

Hvad med overførsel mellem to computere, hvor de ene er kablet til router
og den anden er trådløst forbundet? Men dit problem er formentlig at du
skal dele 2.4GHz området med gud og hver mand..

--
Jesper Lund

Fra : Nicolai

Dato : 25-03-08 22:33

> [...]
>er der fuld knald på ~13,5 mbit.
>Hvis jeg så forbinder trådløst (54g) via min Belkin router så kan jeg

Toms Networking har en compare et sted, men jeg kan ikke lige google den -
den viser en gigantisk forskel på de forskellige routere's performance...

Fra : Nicolai

Dato : 25-03-08 22:48

> Toms Networking har en compare et sted, men jeg kan ikke lige google den -
> den viser en gigantisk forskel på de forskellige routere's performance...

Den kan jeg så ikke finde, kan du bruge denne istedet

http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

Fra : N/A

Dato : 29-03-08 19:44

Fra : N/A

Dato : 29-03-08 19:44

Fra : Erik Helmer Nielsen

Dato : 25-03-08 23:57

On Tue, 25 Mar 2008 13:22:35 -0700 (PDT), Jensedrengen@gmail.com
wrote:
> [...]
>ikke komme op på mere end ca. 8 mbit.
>... Det kan ikke være rigtigt at der bruges 5 mbit til overhead
Nej.
Jeg har sammenlignet to PC'er.
Den ene forbundet til routeren med kabel, den anden med 54 Mbps
trådløst netværk.
De kører begge ca 10 Mbps download på Internettet, forskellen mellem
deres hastigheder er mindre end 5%.

Erik Helmer Nielsen

Fra : NoOne

Dato : 26-03-08 12:58

On Tue, 25 Mar 2008 23:56:42 +0100, Erik Helmer Nielsen
<ehelmer@boerne.invalid> wrote:

> [...]
>trådløst netværk.
>De kører begge ca 10 Mbps download på Internettet, forskellen mellem

man kan under optimale forhold "hive" 20-23 mbit gennem 54g
er der andre i "området" som bruger samme kanal til wireless som dig ?

RaZoR :)

Fra : Jensedrengen@gmail.c~

Dato : 26-03-08 13:41

On Mar 25, 9:36 pm, Jesper Lund <use...@jesperlund.com> wrote:
> Hvad med overførsel mellem to computere, hvor de ene er kablet til router
> og den anden er trådløst forbundet? Men dit problem er formentlig at du
> skal dele 2.4GHz området med gud og hver mand..

Har lige prøvet en filoverførsel via trådløst til en anden pc som
bruger netkabel. Der er hastigheden gennemsnitligt ca. 16mbit (2
megabytes).
Kan kun finde et andet trådløst netværk i nærheden af mig og den kører
på en anden kanal.

/Jens

Fra : Jensedrengen@gmail.c~

Dato : 26-03-08 13:42

On Mar 25, 10:47 pm, "Nicolai" <spam2...@nifo.dk> wrote:

> Den kan jeg så ikke finde, kan du bruge denne istedet
>
> http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

Tak, har været inde at kigge, men min Belkin router er der ikke.
Har dog overvejet at købe en helt ny router, men mener bare det det
skulle være nødvendigt

/Jens

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-08 21:10

Jensedrengen@gmail.com wrote in

<snip>

> Tak, har været inde at kigge, men min Belkin router er der ikke.
> Har dog overvejet at købe en helt ny router, men mener bare det
> det skulle være nødvendigt

Hvordan ved du din router ikke er der?

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Jensedrengen@gmail.c~

Dato : 26-03-08 14:30

On Mar 26, 9:09 pm, Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
> Hvordan ved du din router ikke er der?

Jeg gik ind på det angivne link og valgte Belkin. Min model var der
ikke.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 26-03-08 22:05

On on, 26 mar 2008 20:30:20 GMT, Jensedrengen@gmail.com wrote in
dk.edb.netvaerk.traadloest:

> Jeg gik ind på det angivne link og valgte Belkin. Min model var der
> ikke.

Syntes du ikke der var en god ide, at en anden checker efter for dig?

Fra : N/A

Dato : 29-03-08 19:44

Fra : Jensedrengen@gmail.c~

Dato : 27-03-08 11:33

On Mar 26, 10:04 pm, Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
> Syntes du ikke der var en god ide, at en anden checker efter for dig?

Vær'sgo'. Det er en Belkin Wireless G Router.
Modelno: F5D7230-4

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-03-08 21:02

Jensedrengen@gmail.com wrote in news:0ad2bba1-f44d-47cb-8dfb-
709f94de95fc@e23g2000prf.googlegroups.com:

> Vær'sgo'. Det er en Belkin Wireless G Router.
> Modelno: F5D7230-4

A'ha! Det var så hemmeligheden.

Fundet til 199,- kr hos ElGiganten - gældende fra på mandag.

Hvad har du så i den anden ende, en USB adapter?

--
Bates Motel
Vacancy

Fra : N/A

Dato : 29-03-08 19:44

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 27-03-08 21:38

Jensedrengen@gmail.com wrote in news:203f2596-391f-45db-831c-238425aff5b5
@i7g2000prf.googlegroups.com:

> [...]
> er der fuld knald på ~13,5 mbit.
> Hvis jeg så forbinder trådløst (54g) via min Belkin router så kan jeg

Bruger du i begge tilfælde det samme kabel mellem Belkin og TDC modem?

--
Bates Motel
Vacancy

Fra : Jensedrengen@gmail.c~

Dato : 28-03-08 02:40

On Mar 27, 9:01 pm, Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
> A'ha! Det var så hemmeligheden.
>
> Fundet til 199,- kr hos ElGiganten - gældende fra på mandag.
>
> Hvad har du så i den anden ende, en USB adapter?

Undskyld, men hvor vil du hen med dette. Det link jeg snakkede om var
hvor man kunne tjekke performance af ens router:
http://www.smallnetbuilder.com/component/option,com_chart/Itemid,189/

Jeg er ikke på udkig efter en ny router magen til den jeg har.

I den anden ende er den indbyggede wireless netkort i mit Asus P5W DH
deluxe bundkort.
Der er også en Dell laptop med indbygget wireless.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 29-03-08 00:03

Jensedrengen@gmail.com wrote in news:2d295cfd-4762-4b03-9666-
f1710c44cfbe@u10g2000prn.googlegroups.com:

> Undskyld, men hvor vil du hen med dette.

Jeg har hentet manualen (det skal man bruge modelbetegnelsen til) og
der er tilsyneladende ikke særlig mange indstillingsmuligheder -
faktisk ikke andet end kanalvalg og om der skal køres ren b eller g,
eller mixed modes.

Der findes en setting under wireless der hedder extend range. Det skal
være slået fra, idet et tillæg til manualen siger, at en F5D7230-4 osse
kan bruges som en "bridge", men kun med andet Belkin udstyr - der er
nævnt en F5D7130, som er en access point.

Er du kommet til at slå extend range til, så slå det fra.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : N/A

Dato : 29-03-08 19:44

Fra : Jensedrengen@gmail.c~

Dato : 28-03-08 02:41

On Mar 27, 9:37 pm, Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
> Bruger du i begge tilfælde det samme kabel mellem Belkin og TDC modem?

Ja det gør jeg.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 28-03-08 22:24

Jensedrengen@gmail.com wrote in
m:

> Ja det gør jeg.

Med de hastigheder du opnår med trådløs, 8 Mbps kunne det være, at
forbindelsen mellem dit modem og din Belkin kun kørte (nom) 10 Mbps
selv om portene i en F5D7230-4 er autosensing Fast Ethernet, og det
kunne så skyldes et lettere defekt kabel. Derfor spørgsmålet.

Men når du bruger samme kabel i begge tilfælde kan vi se bort fra den
mulighed.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Jensedrengen@gmail.c~

Dato : 29-03-08 11:21

On Mar 28, 10:24 pm, Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> kunne så skyldes et lettere defekt kabel. Derfor spørgsmålet.
>
> Men når du bruger samme kabel i begge tilfælde kan vi se bort fra den

God idé ellers, men det er desværre ikke det nej.
Jeg ligger også ca. 5 kanaler fra de andre trådløse netværk der er i
nærheden.

Fra : Jensedrengen@gmail.c~

Dato : 29-03-08 11:27

On Mar 29, 12:02 am, Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
> Er du kommet til at slå extend range til, så slå det fra.

Kan ikke lige se noget der hedder extended range i min router.
Tak for hjælpen ellers.

Fra : Ole

Dato : 29-03-08 19:44

Jensedrengen@gmail.com skrev:

> Kan ikke lige se noget der hedder extended range i min router.
> Tak for hjælpen ellers.
Hej!
Så kig under wireless > channel and ssid. Der er det i min Belkin!

--
med venlig hilsen/regards

Ole

(Reply to :mail@oz2ql.dk)

Fra : N/A

Dato : 29-03-08 19:44

Fra : Jensedrengen@gmail.c~

Dato : 30-03-08 07:29

On Mar 29, 8:43 pm, Ole <m...@noname.dk> wrote:
> Så kig under wireless > channel and ssid. Der er det i min Belkin!

Dette er hvad jeg har stående:

Wireless Channel >   11
SSID >         xxx
Wireless Mode >      g and b
Broadcast SSID >   yes
Protected Mode >    on

QoS Configuration
802.11e QoS >      off

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 30-03-08 19:00

Jensedrengen@gmail.com wrote in news:80bf4345-d280-4dfe-ab98-
6958ad301826@s19g2000prg.googlegroups.com:

> Dette er hvad jeg har stående:
>
> Wireless Channel > 11
> SSID > xxx
> Wireless Mode > g and b
> Broadcast SSID > yes
> Protected Mode > on

Slå Protected Mode fra, når du nu ligger 5 kanaler fra andre trådløse
enheder. Hvis det er det samme som Apples Airport "Robustness" og det
er der npoget der typer på det er - se manualen - så nedsætter det
hastigheden voldsomt.

Der skal virkelig være meget andet trådløs aktivitet tilstede
herunder hidden nodes før det er nødvendigt at slå det til.

Du kan osse godt prøve at sætte Wireless Mode til ren "g" og se om
det ikke gi'r forøget hastighed i din situation. Det er kun når du
selv osse har brug for "b" at det er nødvendigt. Access pointen skal
nok selv sørge for at give plads til evt "b" trafik i ren "g" mode.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Jensedrengen@gmail.c~

Dato : 31-03-08 09:33

On Mar 30, 7:59 pm, Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
> [...]
>
> Du kan osse godt prøve at sætte Wireless Mode til ren "g" og se om
> det ikke gi'r forøget hastighed i din situation.

Har prøvet begge uden ændring desværre. Får en ny router i morgen, så
må vi se om det gør en forskel ellers må jeg nok konkludere at det er
working as designed eller har noget med netkortene at gøre.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 31-03-08 21:05

On ma, 31 mar 2008 15:32:56 GMT, Jensedrengen@gmail.com wrote in
dk.edb.netvaerk.traadloest:

<snip>

> Har prøvet begge uden ændring desværre. Får en ny router i morgen, så
> må vi se om det gør en forskel ellers må jeg nok konkludere at det er
> working as designed eller har noget med netkortene at gøre.

Du skulle gerne opnå ca 15 Mbps med en standard G forbindelse. Så det er
muligt at det er udstyret, der er noget i vejen med.

Fra : Jensedrengen@gmail.c~

Dato : 02-04-08 03:43

On Mar 31, 10:04 pm, Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
> Du skulle gerne opnå ca 15 Mbps med en standard G forbindelse. Så det er
> muligt at det er udstyret, der er noget i vejen med.

Nu har jeg fået ny router (D-LINK DIR-655), men det gjorde ikke rigtig
nogen forskel (højest 0,5 mbit).
Ved ikke om man så kan konkludere, at det er de trådløse netkort det
er galt med for jeg har prøvet med Centrino (Intel2200 mener jeg det
er) som er i de laptops jeg har tilsluttet og min stationære pc med et
realtek RTL8187L som er på mit ASUS P5W DH bundkort.

Et andet problem som er opstået med min nye router er at min
stationære med RTL8187 disconnecter hvert andet minut ca. Driver
opdatering gør ikke nogen forskel.

Fra : Axel Hammerschmidt

Dato : 02-04-08 14:58

Jensedrengen@gmail.com wrote in
m:

> [...]
>
> Et andet problem som er opstået med min nye router er at min
> stationære med RTL8187 disconnecter hvert andet minut ca. Driver

Du skrev tidliger, at det ikke gav nogen forskel at du slog
kryptering fra. Men jeg vil da alligevel spørge om den key du
anvender består udelukkende af hex tal? Hvis ikke, så skift til en
nøgle der består udelukkende af hex tal og er på mellem 24 og 63
"tal" og se om det ikke hjælper.

Når du tester, skal du flytte en or'nlig stor fil. Jeg bruger en .vob
fil fra en DVD-film.

--
"We can remember for you wholesale."

Fra : Jensedrengen@gmail.c~

Dato : 02-04-08 14:56

On Apr 2, 3:58 pm, Axel Hammerschmidt <hl...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> "tal" og se om det ikke hjælper.
>
> Når du tester, skal du flytte en or'nlig stor fil. Jeg bruger en .vob

Nå, nu fik jeg det hele til at køre stabilt igen ved at slå WINXP zero
config helt fra (stoppe service og disable den under opstart).
Hastigheden er dog stadig den samme (8-9 mbit) over det trådløse -
tror bare jeg må acceptere det for nu :)
Nu bruger jeg WPA(2) kryptering og der skriver jeg bare et "kodeord"
ind - jeg skal ikke skrive hex ind (går ud fra den selv oversætter
det)
Da jeg lavede en overførelsestest af data på det trådløse var det også
en stor fil på flere gb jeg flyttede.