Router med ekstern antenne
Fra : Harald

Dato : 20-03-08 12:20

Jeg har brug for en router hvor der kan kobles en ekstern antenne til med
ca. 4-5 meter kabel. Jeg håber at jeg ved at sætte en ekstern antenne højt
op kan få forbindelse ud i det fjerneste hjørne af bygningen, ved at flytte
antenne op undgår jeg 3-4 tykke murer.

Nogen anbefalinger?

/H

Fra : Jacob

Dato : 20-03-08 16:04

In news:47e24860$0$90271$14726298@news.sunsite.dk
Harald wrote:

> [...]
> antenne højt op kan få forbindelse ud i det fjerneste hjørne af
> bygningen, ved at flytte antenne op undgår jeg 3-4 tykke murer.

På alle de routere jeg har set kan du skrue den medfølgende antenne af og på
det samme stik (SMA-connector?) kan du så sætte et kabel til. Men vær
opmærksom på at ved de frekvenser der anvendes er kabeltabet stort. Så du
kan nemt sætte det hele til i kablet. Hvis du i forvejen har en trådløs
router var det måske en ide at flytte den der hen hvor du vil sætte
antennen. Forlængelse af netkablet fra router til modem/fiberbox har i
modsætning til antennekablers længde ingen betydning med mindre det er
extremt langt....

OZ0TE Jacob

Fra : Harald

Dato : 20-03-08 16:37

"Jacob" <-@-.-> skrev i en meddelelse

> [...]
> antennen. Forlængelse af netkablet fra router til modem/fiberbox har i
> modsætning til antennekablers længde ingen betydning med mindre det er

Jeg har ikke mulighed for at sætte routeren der hvor jeg vil sætte antennen
da det er på loftet hvor der bliver _meget_ varmt om sommeren.

/H

Fra : fix

Dato : 21-03-08 12:59

"Harald" <noname@nomail.dk> skrev i en meddelelse
> "Jacob" <-@-.-> skrev i en meddelelse

> Jeg har ikke mulighed for at sætte routeren der hvor jeg vil sætte
> antennen da det er på loftet hvor der bliver _meget_ varmt om sommeren.
>
> /H

Jakob har fat i noget vigtigt. Nu ved jeg ikke om du har erfaring med
antennekabling, men hvis ikke, er et dårligt resultat næsten givet. Kablet
skal være med korrekt impedans (50, 60, 75 ohm ??) passe nøjagtigt på stik,
være rimeligt tabsfri og proffessionelt samlet for at have en chance for at
forbedre situationen. Ligeledes skal selve antennen passe, det er sjældent
godt nok bare at montere den eksisterende antenne i enden af et kabel, da
selve boksen indgår i antennens konstruktion (jordplan)

finn

Fra : Harald

Dato : 21-03-08 16:49

"fix" <fix@faxe.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> sjældent godt nok bare at montere den eksisterende antenne i enden af et
> kabel, da selve boksen indgår i antennens konstruktion (jordplan)

Jeg kan se at f.eks. D-Link sælger nogle kabler/antenner med monteret stik.
Disse burde vel være gode nok.

F.eks. denne: http://www.prcdata.dk/produkt/d-link-antennekabel/60424135/

/H

Fra : Jacob

Dato : 21-03-08 17:43

In news:47e3d8d3$0$90262$14726298@news.sunsite.dk
Harald wrote:

> Jeg kan se at f.eks. D-Link sælger nogle kabler/antenner med monteret
> stik. Disse burde vel være gode nok.

Ja så længe det ikke er længere burde det være OK. Damn et dyrt kabel men
det er nok prisen når de er færdig købt og så får du jo garantien med
Jeg ved ikke om du har tænkt dig at ta' antennen fra selve routeren og
flytte den ud til enden af kablet? Det vil måske være en god ide at ofre
lidt på en antenne med forstærkning (gain). Nogle af dem leveres vist med
kabel. Se fx her:
http://www.dmtonline.dk

OZ0TE Jacob

Fra : Jan Nielsen

Dato : 22-03-08 18:46

Harald skrev:
> [...]
> op kan få forbindelse ud i det fjerneste hjørne af bygningen, ved at flytte

Alternativt kan du bruge en repeater/extender, helst af samme mærke da
du ellers kan miste 108mbit/pre-n hastigheder.

Denne repeater sætter du så et sted hvor signalet er begyndt at blive
svagt, men stadig er i gul/grøn styrke.