OnClick til PHP ? eller hvordan?
Fra : Dude

Dato : 24-03-08 00:57

Hej alle!

Jeg har en intern side, hvor jeg lister (via MySQL database) en række
filer (som ligger på serveren) - og disse filer skal hentes direkte, via
link, f.eks:

http://www.min_server.dk/pressemoede.doc

- Nu vil jeg gerne registrere i databasen hvor mange gange den enkelte
fil er blevet hentet.

Kan man gøre det, på en eller anden smart måde?

Evt via javascript - <a onClick="et eller andet"
href="http://www.min_server.dk/pressemoede.doc">filen ?

Og i så fald, hvordan?

Nogen ideer?

Mvh
John

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-03-08 07:19

On Mon, 24 Mar 2008 00:56:55 +0100, Dude
<mailxxxikkedettexxx@johnkjoller.dk> wrote:

> [...]
>fil er blevet hentet.
>
>Kan man gøre det, på en eller anden smart måde?
>
>Evt via javascript - <a onClick="et eller andet"

Det er måden jeg har gjort det på:

<head>
   <script type="text/javascript" src="/jscripts/jquery.js"></script>
</head>
   <a onclick="$.ajax({type: 'GET', url: '/links/addcount.php?id=18});"
href="http://gartneriet.dk/">Gartneriet

Den bruger jQuery til det hårde arbejde. (http://jquery.com/)
Og så skal /links/addcount.php bare finde linket med id 18 og forhøje
hitcounteren med en.

Fordelen ved denne metode er at man kan højreklikke på linket og føje
det til sine bogmærker, og så have det rigtige link til filen.
Bagdelen er at hvis man selv indtaster url'en, kalder den fra sine
bogmærker eller ikke har javascript slået til i sin browser, så tælles
der ikke et hit på filen.
Det kan jeg leve med i mit tilfælde.
Gartneriet - http://www.gartneriet.dk/

Fra : Dude

Dato : 24-03-08 14:15

Mads Lie Jensen skrev:

> [...]
> Bagdelen er at hvis man selv indtaster url'en, kalder den fra sine
> bogmærker eller ikke har javascript slået til i sin browser, så tælles

Tak for det. Det kører næsten.

Jeg ville rigtig gerne have at højreklik også fulgte med i
optællingen.... men det kan være man slet ikke kan det?

Mvh
John

Fra : Martin

Dato : 24-03-08 14:21

Dude wrote:

> Tak for det. Det kører næsten.
>
> Jeg ville rigtig gerne have at højreklik også fulgte med i
> optællingen.... men det kan være man slet ikke kan det?

Tjoo... bare lave linket til fx.
domain.dk/download.php?fil=foo

Så kan man inde i download.php lave det hele.

Fra : Dude

Dato : 24-03-08 16:16

Dude skrev:
> Jeg ville rigtig gerne have at højreklik også fulgte med i
> optællingen.... men det kan være man slet ikke kan det?

Nå,ja. Jeg kan jo bare bruge onmousedown istedet for onclick.

Alt ok.

Mvh
John

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-03-08 17:05

Dude <mailxxxikkedettexxx@johnkjoller.dk> wrote in

> Nå,ja. Jeg kan jo bare bruge onmousedown istedet for onclick.

Og så kommer der en med javascript disablet og du har intet opnået ;)