mySQL / PHP problem
Fra : Stig Sørensen

Dato : 20-03-08 05:42

Hej gruppe.

Hvis nu samtlige 3 tabeller har en række 'id', hvordan udvælger jeg så
hvilken én jeg vil echo?

feks:

$result = mysql_query("SELECT * from tabelA, tabelB, tabelC LIMIT 10);
while ($row = mysql_fetch_array($result)) {

echo $row['id'];
echo [snip - blabal];
echo $row['id'];

}

Hvis jeg nu gerne vil have id ud af tabelB og så bagefter tabelC?
I ovenstående vil den blot tage fra tabelC da den er sidst.

echo $row['tabelA.id']; - dutter ikke.

På forhånd mange tak.

Fra : Stig Sørensen

Dato : 20-03-08 05:48

Nå, jeg fandt ud af det, ved at bruge $row[0]
Men hvad nu hvis jeg gerne ville bruge associate array - altså ved
navn? Det er måske ikke muligt ved identiske navne?

Fra : Christian Hansen

Dato : 20-03-08 12:52

Hej Stig

Jeg tror du er nødt til at være eksplicit med hvilke felter du vælger:

select tabelA.id as aid, tabelB.id as bid, tabelC.id as cid from tabelA,
tabelB, tabelC limit 10

men så skal du jo angive samtlige felter, du ønsker i dit resultat.

Måske der findes smartere metoder?

Mvh Christian