Windows Vista & ASP
Fra : Karl Thomas Pedersen

Dato : 24-03-08 03:18

Hej...

Håber at dette indlæg er indenfor nyhedsgruppens emneområde

Jeg vil gerne igang med tutorialen om ASP, men jeg har ikke nogle
af de versioner af windows, som kræves. Jeg har tænkt på at købe
en ny computer, og ville i den forbindelse lige høre om man kan
kode ASP med alle Windows Vista versionerne, eller om man skal
have en bestemt version...

På forhånd tak for svaret....

Mvh.Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-03-08 11:13

Karl Thomas Pedersen skrev:

> Jeg vil gerne igang med tutorialen om ASP, men jeg har ikke nogle
> af de versioner af windows, som kræves.

Er der nogen speciel grund til at du vil lære et sprog der ikke er
videreudviklet siden år 2000?

Hvis du starter fra scratch - og ikke har gamle asp-sider du skal
lære at vedligeholde - så vil jeg ikke anbefale dig at vælge asp
(vbscript) som udviklingssprog.

Kig i stedet på efterfølgeren - asp.net - hvortil man kan hente et
integreret udviklingsmiljø - Visual Web Developer Express - inkl.
webserverdelen.

--
Jens Gyldenkærne Clausen
»Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til

Fra : Karl Thomas Pedersen

Dato : 25-03-08 03:10

Jens Gyldenkærne Clausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> »Diplomatiet består netop i, at de gamle kommatister kan få lov til
> at tro, at de har vundet. Men i virkeligheden har de tabt.«

Okay... KAn forstå at ASP ikke er nødvendigt at lære. Men lad os så
sige jeg går igang med ASP.NET, vil man kunne gøre det med alle
versionerne af Vista?

Fra : Christian Kragh

Dato : 25-03-08 07:28

> Okay... KAn forstå at ASP ikke er nødvendigt at lære. Men lad os så
> sige jeg går igang med ASP.NET, vil man kunne gøre det med alle
> versionerne af Vista?

Ja hvis du henter det udviklingsværktøj Microsoft har lagt gratis på
nettet.

Med det følger udviklingsmiljøet med samt en webserver som kan kører alle
siderne.

Men med hensyn til dit spørgsmål skal du minimum have Vista præmium eller
højere.

Christian

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 31-03-08 14:19

"Karl Thomas Pedersen" <Tplozz@gmail.com> skrev i meddelelsen

> Okay... KAn forstå at ASP ikke er nødvendigt at lære. Men lad os så
> sige jeg går igang med ASP.NET, vil man kunne gøre det med alle
> versionerne af Vista?

Nej!
Vista Homa Basic er no-go (præcis som med XP Home)!
Home Premium, Business og Ultimate kan køre IIS og dermed asp og asp.NET.

Fra : Stig Johansen

Dato : 26-03-08 08:14

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> Kig i stedet på efterfølgeren - asp.net - hvortil man kan hente et
> integreret udviklingsmiljø - Visual Web Developer Express - inkl.
> webserverdelen.

Det er ikke lige relateret til OP's spørgsmål, men jeg har lille spørgsmål,
du måske kan opklare.

Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg har behov for at installere en lille
bitte ASP/PHP fil.
Jeg er ikke særlig interesset i også at lave en .NET version, så:
Kan man tage udgangspunkt i at IIS/.NET eller hvad det hedder automatisk,
eller default understøtter ASP classic?

Stig Johansen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-03-08 00:47

Stig Johansen skrev:

> Jeg er i gang med et projekt, hvor jeg har behov for at
> installere en lille bitte ASP/PHP fil.

Er ikke helt klar over hvad du mener - man installerer ikke
asp/php-filer, men du har måske behov for at kunne køre asp-filer
på din hjemmemaskine?

> Jeg er ikke særlig interesset i også at lave en .NET version,
> så: Kan man tage udgangspunkt i at IIS/.NET eller hvad det
> hedder automatisk, eller default understøtter ASP classic?

IIS og .NET er to adskilte programmer. Så vidt jeg husker,
understøtter alle nyere IIS-udgaver asp (IIS 5, 6 og 7), men i de
nyeste af dem, skal man slå det til i opsætningen før det virker.

Problemet med at køre asp-sider (altså asp classic/old) er sjældent
i forhold til IIS, men i forhold til computere/operativsystemer
hvor IIS ikke er til rådighed - det gælder fx Windows XP Home og
formentlig også visse Vista-versioner.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-03-08 01:00

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> formentlig også visse Vista-versioner.

'Vista Home Basic' for at være mere præcis. Efter sigende skulle alle
Vista-versioner fra Home Premium og op indeholde IIS 7.

Erik Ginnerskov
http://vestfynswebdesign - http://html-faq.dk

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 12-04-08 11:22

Philip Nunnegaard skrev:

[Karl Thomas Pedersen]

> Nej!
> Vista Homa Basic er no-go (præcis som med XP Home)!
> Home Premium, Business og Ultimate kan køre IIS og dermed asp
> og asp.NET.

Forkert. Der følger en asp.net-webserver med i maven på Visual
Studio / Visual Web Developer - så det er ikke nødvendigt at have
IIS på maskinen for at udvikle og teste asp.net-applikationer.
--
Jens Gyldenkærne Clausen