PCI express
Fra : Jan

Dato : 19-03-08 14:16

hej

Jeg har en lidt ældre PC jeg gerne vil have en ny stor harddisk monteret i
som datadrev. Den kan ikke bruge de nye SATA drev så defor tænker jeg på at
købe en løs controler. Men de er allesammen til PCI express. Kan de gå i en
PCI slot ?

Kan man få passiv køling til CPUen i den, det er en Duron vist nok sokel
478.

Jan Damkjær
Huginsvej 19
7800 Skive
29625011

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-03-08 14:48

On Wed, 19 Mar 2008 14:16:12 +0100, "Jan" <Jdd@thorpost.dk> wrote:

> [...]
>købe en løs controler. Men de er allesammen til PCI express. Kan de gå i en

Det kræver i hvert fald et solidt dask med en hammer hvis du skal
placere et PCI-e kort i et PCI slot...

Spøg til side: PCI og PCI-e er to vidt forskellige busser, der ikke er
indbyrdes kompatible, PCI er parallel og PCI-e er seriel. Du skal
bruge et PCI-kort til din maskine. Hvis du ikke finder en PCI
SATA-controller, så må du 'nøjes' med en PATA-disk...

<mlr>

Fra : kjeld09

Dato : 19-03-08 11:59

On 19 Mar., 14:16, "Jan" <J...@thorpost.dk> wrote:
> [...]
> PCI slot ?
>
> Kan man få passiv køling til CPUen i den, det er en Duron vist nok sokel

Jeg kan anbefale at bruge din USB tilslutning til en ny Harddisk.

m v h
Kjeld Nørgaard
Askevænget 11
7100 Vejle
50576877

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-08 20:17

Jan wrote:

> [...]
> i som datadrev. Den kan ikke bruge de nye SATA drev så defor tænker jeg
> på at købe en løs controler. Men de er allesammen til PCI express. Kan

Her er en PCI SATA controller med 2 porte
<http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=236921>

Du kan finde andre på edbpriser.dk med PCI grænseflade, søg efter SATA her
<http://edbpriser.dk/Products/Showsubcategory.asp?Parent=2&ID=19>

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-08 20:26

Jesper Lund wrote:

> Her er en PCI SATA controller med 2 porte
> <http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=236921>

Din strømforsyning har sikkert ikke SATA stik, men det klarer du med en
konverter som denne
<http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=314057>

(kan fås mange steder; linket var bare et som jeg havde ved hånden).

--
Jesper Lund

Fra : Jesper Lund

Dato : 19-03-08 20:27

kjeld09 wrote:

> Jeg kan anbefale at bruge din USB tilslutning til en ny Harddisk.

Ikke så smart til intern montering, og et eksternt USB kabinet til SATA
harddiske koster cirka det samme som et SATA PCI kort + strøm konverter.

--
Jesper Lund

Fra : Jan

Dato : 20-03-08 20:09

Takker for alle svarene, så finder jeg nok ud af det.