Andet multimedie
Fireworks opløsning...
Fra : L. Carlsen

Dato : 19-03-08 18:00

Hej NG...
Jeg har lavet et lærred på 1900 x 2770 pixel med 100 pixel pr cm. (i
Fireworks .png-fil).
Når jeg har lavet min grafik færdigt siger opløsningen 254 x 254 dpi.
Hvordan får jeg en højere dpi?
Mvh
-LC

Fra : Rainman

Dato : 19-03-08 18:41

L. Carlsen wrote:
> [...]
> Fireworks .png-fil).
> Når jeg har lavet min grafik færdigt siger opløsningen 254 x 254 dpi.

Er en inch ikke 2,54 cm?

Fra : L. Carlsen

Dato : 20-03-08 05:29

"Rainman" <rainman@rainman.dk> skrev i en meddelelse
> Er en inch ikke 2,54 cm?

Jeg har sat lærred op til at måles i cm. og pixels.
-LC

Fra : emj

Dato : 19-03-08 21:06

L. Carlsen skrev:

>Jeg har lavet et lærred på 1900 x 2770 pixel med 100 pixel pr cm. (i
>Fireworks .png-fil).
>Når jeg har lavet min grafik færdigt siger opløsningen 254 x 254 dpi.
>Hvordan får jeg en højere dpi?

"Opløsningen" måles ikke i DPI, men i pixels.
Dit billedes opløsning er altså 1900 pixels x 2770 pixels. PPI=
Pixels pr. inch.

DPI = dots pr. inch har kun noget at gøre med udskrift og skriver du
din grafik ud, i f.eks. 16cm x 23,5 cm, så har du udskrevet med DPI på
300
Skriver du ud i 12 cm x 17,6 cm, har du udskrevet i 400 DPI
osv.

Skal dit billede udskrives?
I hvilken størrelse?
På hvilket papir?

Hilksen emj

Fra : L. Carlsen

Dato : 20-03-08 05:38

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> "Opløsningen" måles ikke i DPI, men i pixels.
> Dit billedes opløsning er altså 1900 pixels x 2770 pixels. PPI=
> Pixels pr. inch.

Jeg har sat lærred op til cm. - er det dumt?

> [...]
> 300
> Skriver du ud i 12 cm x 17,6 cm, har du udskrevet i 400 DPI

Aha... hvordan får du de tal, hvordan regner du det ud? ...så skal jeg altså
lave siden på A3 og udskrive i A4?, eller..? Det må hellere laves rigtigt
første gang

> Skal dit billede udskrives?
> I hvilken størrelse?
> På hvilket papir?

Billedet skal skrives ud på ubestrøget A4-papir.

Mvh
-LC

Fra : emj

Dato : 20-03-08 10:40

L. Carlsen skrev:

>"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

>Jeg har sat lærred op til cm. - er det dumt?

hvis dit billede er 1900x2770 pixels, så kan det ikke fylde et A4 ark,
hvis du ønsker f.eks en udskriftskvalitet på 300DPI

>Aha... hvordan får du de tal, hvordan regner du det ud? ...så skal jeg altså
>lave siden på A3 og udskrive i A4?, eller..?

Ja, sådan kan du godt udtrykke det. På skærmen foretrækker jeg at
arbejde i pixels.

>Det må hellere laves rigtigt
>første gang

Du skal finde ud af, hvor meget dit billede skal fylde i cm på et A4
ark.
Skal der fylde helt til kanten af papiret?
Altså 29,5x21 cm?

Hvilken udskriftskvalitet ønsker du?
Skal den være 300 DPI?
Hvis ja, så lav dit lærred på 3500x2500 pixels, så bliver det som det
skal være.

Hvis du derimod ønsker at udskrive i 600 DPI
Så skal du have dobbelt så mange pixels 7000x5000 pixels

De to billeder bliver nøjagtig lige store på papir, men på skærmen er
det ene billede dobbelt så stort som det andet.

Hilsen emj

Fra : L. Carlsen

Dato : 20-03-08 14:23

> [...]
> skal være.
>
> Hvis du derimod ønsker at udskrive i 600 DPI
> Så skal du have dobbelt så mange pixels 7000x5000 pixels

Takker - jeg går straks i gang...
-LC