Slibe teak med nåder
Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 21:50

Jeg skal lige have shinet mine tofter op inden jeg monterer de nye spil.
Fugerne var efterhånden blevet mere end en mm højere end træet.

Jeg skar fugerne ned med en Fein. Herligt apparat.

Men så skal jeg jo lige slibe det hele efter, så hakker og buler forsvinder.
Jeg synes bare slet ikke jeg kan slibe af fugematerialet. Bløde materialer
(fugen) vil jo aldrig slibes lige så meget som hårdere (teaken), men hvilken
maskine, kornstørrelse, retning og hastighed skal man slibe med så
forskellen bliver mindst mulig.

Bjarke

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 18-03-08 23:02

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47e02b14$0$89173$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> (teaken), men hvilken maskine, kornstørrelse, retning og hastighed skal
> man slibe med så forskellen bliver mindst mulig.

jeg har slebet mit med en excentersliber korn 60 - korn 120 korn 180
det blev fint
mvh Henrik Kolle

Fra : HH

Dato : 18-03-08 16:19

Min erfaring er, at en båndpudser virker fint til det her job, korn 60
tror jeg vil passe, så kommer det til at ligne en million!

Hans-Henrik

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-08 00:04

Så man kan bruge begge ??

Der ser ud til at være enighed om korn 60 til en start.

Hvor maget "stritter" fugerne op på Jeres færdige resultat ? Måske det er
bare er mine fuger der er lavet med noget specielt sejt fugemasse .....

Bjarke

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 19-03-08 08:18

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47e04a67$0$89176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

paaaaassspppååå med båndpudser
mvh henrik kolle

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-03-08 08:35

Hej Bjarke,

Jeg har i vinter haft mine teaksæder i cockpittet hjemme for
renovering. Det underliggende distancemateriale var gået i
stykker.
Det blev fræset af og teaken blev slebet på undersiden med en
exenterpudser med korn 60 på. Derefter afvaskning med acetone og
påføring af epoxy, klæde og epoxy igen. Derpå nyt
distancemateriale og afslutning med 3 lag klæde i epoxy og
slutbehandling med hvidfarvepasta i et lag epoxy.
Oversiden af teak med nodder skulle også slibes, da teaken var
lidt åben i veddet og det var lidt slidt og nodderne stak på fra
teakoverfladen.
Teaksiden blev i går afpudset på vores store båndpudser. Båndet
er 15 cm bredt og længden mellem vendehjulene er ca 5 meter.
Teakpladen lægges på et bord der kan køre sideværds og der
presses med en belastningsplade på indersiden af slibebåndet
således at man kan slibe og flytte teakpladen samtidig.
der slibes kun med ét bånd med korn 60 og overfladen bliver helt
jæbn og teak og nodder ligger i samme højde.
Der afsluttes med en let olie til at mætte teakoverfladen
overskudsolie fjernes således at overfladen fremtræder
silkeglat.
Du kan foretage dit pudsearbejde på båden med en båndpudser med
korn 60 på; men pas på det skal gøres med let hånd ellers graver
pudsebåndet sig ned og efterlader striber i træet og det ser
ikke kønt ud. På mindre flader kan du også bruge en
exenterpudser med korn 60 på, evt. start med korn 40 til en
begyndelse.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

--
Harding E. Larsen

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-03-08 08:53

Hej Bjarke
Da jeg for 3 år siden købte Pd´en ravede fugerne et ligge stykke højere end
trælisterne. Jeg ville slibe dem plane, med det kunne jeg ikke, da det er en
gummimasse (jeg mener det er en speciel Sikaflex). Under den første våde tur
erfarede jeg at dækket var meget skridsikkert pgra. gummiet, så jeg beholder
det som det er.
(Ja - en Fein er en vidundermaskine).
Hilsen
Steffen

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-08 20:28

Jeg endte med excentersliberen, korn 60 og 120. Og deltasliberen der hvor
der ikke var så meget plads. Jeg synes ikke det var nødvendigt at bruge
finere. Det var helt glat. Nu jeg var igang tog jeg også lige en let tur på
bænke og dørk. - bare lige det der har rejst sig de sidste par sæsoner.

Jeg skulle hilse at sige det er en dum ide at gøre det inden presenningen
kommer af. Jeg var ved at dø i støv og det krævede en del støjsugning og
pusten med kompressoren før der så nogenlunde ud igen..... Frygter når jeg
åbner ned i båden .....

Nu er jeg klar til de nye spil. Til det har jeg et spørgsmål, men det bliver
i en ny tråd.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-08 09:48

Bjarke,

Hvordan "behandler" du det "blotlagte" teak-træ? Bare olie - eller hur?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47e16937$0$89172$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 20-03-08 10:35

Ingenting. Jeg vil gerne have det bliver sølv-gråt hurtigst muligt. Dog gav
jeg sidste år mit nye bovspryd (platform) voks og det blev faktisk meget
pænt og alliegvel lidt vandskyende. Så det kan være jeg overvejer det, men
jeg er nok mest til bare at lade træet stå. Så slipper man også for at stå
på r... og albuer, når man skal arbejde på det i hårdt vejr.

BJarke

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-08 11:13

Det samme her ...

Men ligesom man kunne ønske sig at bevare "gløden" i et nyt stråtag, ville
det være flot, hvis man kunne gøre det samme med nyslebet teak, men det er
tilsyneladende ikke muligt.

Personligt kan jeg nu godt lide den "sølvgrå" teakoverflade, som er meget
sikker at stå på. Men man synes jo, at der skal noget overfladebeskyttelse
til for at bevare træet i mange år? Læste for nogle år siden i en artikel i
Bådnyt at man brugte en blanding af Gori 22 og Gori 44. Nogen, der vil
anbefale det?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47e22fbf$0$89172$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ole Pagh

Dato : 21-03-08 11:49

Flemming Torp kom med følgende:

> [...]
> Bådnyt at man brugte en blanding af Gori 22 og Gori 44. Nogen, der vil

Det har jeg nogle sejlervenner der bruger, og de er meget tilfredse med
resultatet, men som jeg husker det, sagde de at man inden behandlingen
skulle helt i bund med at rense træet.
Jeg tror også at den ene af Gorierne var med med lidt farve.
Rådet med de 2 Gori blandingen fik de af en af sønnerne, som både selv
er sejler, men også ansat i en større byggemarkedkæde.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 21-03-08 17:01

Det med farve vil jeg godt advare imod. Det er selvfølgelig et spørgsmål om
smag, men jeg synes det ser godt ud når det er nylavet men når det blive
ældre blive det faleret og 'forkert' at se på. Og er man først begyndt med
farve, så er der ingen vej tilbage .... Slet ikke hvis det er gori der suger
ind i træet.

Bjarke

Fra : Kondrup

Dato : 21-03-08 13:17

On 21 Mar., 17:01, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
a)grevestrand(punkt)dk> wrote:
> [...]
> farve, så er der ingen vej tilbage .... Slet ikke hvis det er gori der suger

På min Pd brugte jeg kun brun sæbe på nylavedede tofter og dørkbrædt -
efter bådebyggerens råd (han havde det lavet det).
En skefuld i en 1/4 spand varmt vand - og så rengøre forsigtigt med en
blød børste. Skylle efter med rigeligt vand. Det var aldrig glat.
Hilsen
Jens