Kobberpulver
Fra : dolan

Dato : 18-03-08 20:23

Noen der ved hvor man kan købe fint kobberpulver ??

Fra : kenneth andersen

Dato : 19-03-08 07:34

http://kptnaturfag.no/shop/443

Prøv her..! Jeg går ud fra det er til at blande i din bundmaling.
Lad nu være med at blande for meget i, 250 gram skal blandes i min. 20 liter
maling. Det kan godt være det er mere efektivt hvis du blander det dobbelte
i, men det er det ikke for miljøet..! Tænk dig om, vi skal spise af det vand
du sejler på...!!!!

kenneth

Fra : Skipper

Dato : 19-03-08 13:19

kenneth andersen skrev:
> [...]
> i, men det er det ikke for miljøet..! Tænk dig om, vi skal spise af det vand

Helt rigtigt gættet - og 1000 tak for tippet.

Jeg er naturligvis enig i dine betragtninger mht. vandmiljøet.

Fra : Skipper

Dato : 19-03-08 15:38

Skipper skrev:

> Helt rigtigt gættet - og 1000 tak for tippet.
>
> Jeg er naturligvis enig i dine betragtninger mht. vandmiljøet.

Har lige fået at vide fra den norske leverandør at de IKKE kan levere
til Danmark.

Noen der har et forslag til leverandør i Danmark ??

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 20-03-08 12:35

Prøv at kontakte:
H.F. Industri & Marine
tlf.: 62201312
fax.: 62201477
e-mail: info@hfmarine.dk

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : Calle e mann fro Syn~

Dato : 23-03-08 19:31

"Skipper" <dsn@tdcadsl.dk> skrev i meddelelsen
> Har lige fået at vide fra den norske leverandør at de IKKE kan levere til
> Danmark.
>
> Noen der har et forslag til leverandør i Danmark ??

Nok pga. regler ang. miljøet, at de ikke må sælge til DK.
Så drop dit miljøsvineri og brug de lovlige midler til formålet

--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Bent Pedersen

Dato : 21-03-08 14:01

"Skipper" <dsn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Helt rigtigt gættet - og 1000 tak for tippet.
>
> Jeg er naturligvis enig i dine betragtninger mht. vandmiljøet.

Hvis du er enig i betragtningerne omkring vandmiljøet, burde du måske
afholde dig fra dette hjemmelavede fusk...

Bent

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 21-03-08 18:18

Hej Bent,

Det er skam ikke noget hjemmelavet fusk; men en
bundbehandlingsmetode som værfter verden over igennem en del år
har brugt, og den virker.

For at undgå begroninger på en bådbund må der stoffer til som
afviser disse dyr og planters vedhæftning.

Når bunden er behandlet med kobberpartiklerne og det blotlagte
kobber antager den grønne farve vil denne overflade, ligesom de
øvrige bundmalinger der indeholder kobber, afvise begroningen.
Fordelen ved behandlingen med kobberpartiklerne i
epoxyoverfladen er, at den til forskel fra de andre bundmalinger
som, ved bådens fremdrift selv afpoleres og til stadighed
blotlægger en ny overflade gennem hele sæsonen, så sker der
ingen ændring på overfladen med kobberpartiker.
Behandlingen har samme virkning som kobberforhudningen på
træskibe.

Med fremkomsten af mere fintfølende måleudstyr kan man måle sig
til mindre og mindre indhold af de stoffer som man har
fremstillet måleudstyret til at registrere.

Det samme kan man gøre ved det udledte kloakvand fra
rensningsanlæggene, og det er gjort. Med det rette måleudstyr
kan man nu finde forureningsrester i havvandet som man ikke
tidligere kendte til som rester der ikke var renset fra i
rensningsanlæggene.
Disse stoffer (virus bl.a.) findes i et foruroligen højt omfang,
over 500 gange mere end man havde troet inden man fik mulighed
for at måle.
Disse stoffer er meget mere skadelige for os end kobberniveauet
i havvandet.

Har vi ikke noget konkret påviseligt ud fra målinger men nøjes
med at give lidt indinerende bemærkninger ender det med at
f.eks. bundbehandling bliver en følelsessag, fremfor en
nødvendig behandling af bunden for at kunne sejle sin båd,
alternativet er at vi sætter os med hænderne i skødet og blot
lader tilværelsen passere.

Der forskes konstant for at finde frem til de mindst skadelige
stoffer men det er altid et kompromis.

Mvh/Harding

Fra : Bent Pedersen

Dato : 22-03-08 09:25

Som altid kan man være sikker på en længere belæring...vi kender vist alle
til kobbers fremragende begroningshæmmende egenskaber...

At der findes andre farlige stoffer, gør jo ikke kobber mindre farligt.
Bundmalingerne skal leve op til strenge krav om kobber-afgivelsen, og jeg
tvivler på at hjemme-fuskere har styr på hvor meget der skal blandes i. Mon
ikke den får lidt ekstra "for en sikkerheds skyld".

Der findes masser af glimrende produkter der kan bruges fuldt lovligt. Jeg
har brugt de alm. kobber-malinger i årevis, og selvom kobberindholdet er
reduceret så meget som det er, ser jeg ingen forøget begroning om efteråret
når båden tages op.

Så det er rent fusk, tillige ulovligt og i det hele taget unødvendigt.

mvh
Bent

"Harding E. Larsen (slet UZSQR)" <harding@UZSQRlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12061202600.860597974592398@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-03-08 10:13

Rigtigt, og her kommer lidt mere belæring:

Kobber er meget giftigt for vandlevende organismer, men
giftigheden afhænger af fysisk-kemiske faktorer som vandets pH,
hårdhed og indhold af organisk materiale. Det er derfor
omdiskuteret, hvorvidt kvalitetskriterier for kobber kan/bør
fastlægges generelt, eller hvorvidt der bør fastlægges kriterier
lokalt ud fra de fremherskende forhold på stedet

Forslag til kvalitetskriterier for kobber bør baseres på en
gennemgang af flere forhold, f.eks.:
Kobbers biotilgængelighed i forskellige vandmiljøer
sammenligning af målte koncentrationer med levende organismers
behov for kobber som mikronæringsstof retningslinier for
fastsættelse af kvalitetskriterier i lande, der anvender
kvalitetskriterier med angivelse af højere koncentrationer end
de koncentrationer, hvor der er fundet effekter i
laboratorietest.
Der foreslås ikke kvalitetskriterier for kobber.

Der foreligger meget få oplysninger om kobber(I)oxid og kobber(I)
thiocyanats giftighed.

Kobber(I)oxid er optaget på listen over farlige stoffer som
sundhedsskadelig med risikosætningen R22 »farlig ved
indtagelse«. Desuden anses kobber(I)oxid for øjenirriterende,
men stoffet er ikke mærket som sådant i listen over farlige
stoffer. Kobber(I)oxid er optaget på Arbejdstilsynets liste over
allergifremkaldende stoffer som et kontaktallergen, men generelt
er der rapporteret meget få allergiske tilfælde efter indtagelse
eller efter hudkontakt med kobberforbindelser hos mennesker.

Indånding af kobberstøv, -røg og -dampe må anses at være let
irriterende for de øvre luftveje og i særlige tilfælde at kunne
give influenzalignende symptomer. Arbejdstilsynet har foreslået
en arbejdshygiejnisk grænseværdi på 1,0 mg kobber/m3 for
kobberpulver og -støv og en anden værdi på 0,1 mg kobber/m3 for
kobberrøg.

Når man laver den blanding af epoxy og kobberpulver som West
System angiver, så drejer det sig selvfølgelig om at tilsætte
mest mulig kobberpulver til den afmålte epoxy, men kun således
at epoxyen fuldstændig omslutter hvert enkelt kobberkorn og der
dannes en tæt maling. Sådan gøres også med andre malingstyper,
der tilsættes kun den nødvendige mængde bindemiddel.

Det er rigtigt at der ikke er stor nævneværdig forskel på de
alm. kobberbundmalingers virkning, de lokale forhold taget i
betragtning, forskellen er bare at den grønne kobberoverflade på
epoxy/kobberpulver malingen ikke afgiver yderligere til
omgivelserne når overfladen er oxyderet, hvorimod de
selvslibende bundmalinger afgiver alt til vandet og det anslås
at det ligger i området af 100.000 kg om året i Danmark.
Det er da en tankevækkende forskel.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 22-03-08 13:36

Jeg tror at spørgsmålet er rettet til dig Bent.

Mvh/Harding

<hard...@F3JKXlarsen.tdcadsl.dk>

--
Harding E. Larsen

Fra : Bent Pedersen

Dato : 24-03-08 10:35

Jeg ved højst sandsynligt ikke hvad jeg snakker om, men der er næppe de
samme regler i USA, Boden-søen og Danmark.
Men du har ret i at det Harding beskriver er OK, hvis det gøres som
beskrevet.

Nu tror jeg bare ikke at det var det "dolan" egentlig ville med
kobberpulveret, han er nok mere ude i at blande det i almindelig maling?
Hvis det er forkert opfattet skal jeg straks tilbagetrække alle
beskyldninger om miljø-svineri og ulovligheder, og undskylde oveni.

Metoden med kobber i epoxy er også beskrevet her, produktet hedder
"Cuprotect" og er svinedyrt.
http://www.albatroz.eu/img/pdf/Bundbehandling_1.pdf

Jeg synes det lyder som specialist-arbejde, med speciel-udstyr til at
sprøjte kobber-pulveret udover den våde epoxy, men hvad ved jeg...

mvh
Bent

"Harding E. Larsen (slet YG0XU)" <harding@YG0XUlarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12061897010.713946667021826@dtext.news.tele.dk...

Fra : Skipper

Dato : 24-03-08 11:07

Bent Pedersen skrev:
> [...]
>

> Jeg synes det lyder som specialist-arbejde, med speciel-udstyr til at
> sprøjte kobber-pulveret udover den våde epoxy, men hvad ved jeg...

Hej allesammen,

Tak for de mange gode råd............

Jeg var mest ude for at få at vide hvilke alternativer der findes til
det Engelske "Coppercoat" bundbehandlings metoder - se:
http://www.coppercoat.com/application.htm - og det har jeg så fået skæld
ud for men også en masse god information fra jer alle. 1000 tak for det.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 24-03-08 20:44

Det er en udmærket video der viser hvor let det er at lave og
påføre en langtidsholdbar bundmaling, der lever op til
miljøreglerne og som ikke afleverer store mængde giftigt affald
til vandet hvert år.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-03-08 15:41

Anvendes West System anbefaler de kobberpulver med varenummer
425.
De skriver:
425 kobberforbindelse kan blandes i epoxyblandingen, hvilket
giver en grundbelægning til almindelig antibegroningsmaling. Når
det tilsættes epoxy i blandingsforholdet 80% (efter vægt)
forbedrer det den hårde overflade fugtspærreeffektiviteten og
slidbestandigheden, og den indeholder nogle gode ekstra
antibegroningsegenskaber.

Hertil kan jeg tilføje at kommes der så meget kommer skal det
konstant omrøres under påsmøringsfasen.
Når epoxyen er tør slibes let med sandpapir på overfladen
således at kobberpartiklernes rene overflade kommer frem.
Når båden kommer i vandet fremkommer den grønn overflade hvorpå
rurer og andet ikke sætter sig.
Efter nogle år kan man igen slibe overfladen for at ny kobber
kommer frem.
Er belægningen omkring 1 mm tyk kan den holde i mindst 25 år
uden at anden bundbehandling benyttes.
Noget helt andet er om det respekterer fremtidige lovkrav om
udledning; men det er lagt på inden en ny og skærpet regel er
trådt i kraft. Der er flere der har haft belægningen i mere end
ti år og hver gang deres båd kommer op er overfladen fin og kun
en let afspuling er nødvendig.

Mvh/Harding

Fra : blueocean

Dato : 22-03-08 04:08

Fra : blueocean

Dato : 25-03-08 08:52

On 24 Mar., 10:34, "Bent Pedersen" <be...@email.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg synes det lyder som specialist-arbejde, med speciel-udstyr til at
> sprøjte kobber-pulveret udover den våde epoxy, men hvad ved jeg...

Nej selvfølgelig er der ikke samme regler i USA , Bodensøen og DK, men
jeg mente at de har skrappe regler vdr. biocid udledning, det var det
jeg mente, og ja det er ikke let at gøre det, jeg har prøvet det og
det kostede knofedt og var ikke den store success, men har set andre
hvor det virker fint. Har en bekendt som havde en svensk båd der var
leveret fra værft med coppercoat, og han havde ikke engang i de 17 år
han havde både givet den bundmaling og det virkede alså rigtigt godt.
den var helt kobber grøn i bunden.

Gert