Forbrugsbatterier - semitraction
Fra : SørenH

Dato : 18-03-08 17:10

Har net-researchet efter nye forbrugsbatterier af semitraction-typen.
Der er ikke så mange at vælge imellem, når det skal være omkring 100Ah
og standardmål, til brug i feks. fritidsbåde.
Varta og Scanbrit laver i "båd"-størrelser, og Varta er kendt som et
kvalitetsprodukt.
Og nu kom så en overraskelse:
Vejledende udsalgspris på Varta (som oplyst af Danbrit), viste sig at
være over dobbelt så stor som prisen hos een af de udstyrspushere -
Masnedø - vi ellers kalder "guldhandlere" på grund af deres voldsomme
overpriser.
Jeg ringede til Masnedø og de fortalte at de havde presset Varta
grundigt og købt stort ind, samt at de stort set ingen avance havde på
netop batterier (frem med lommetørklædet!).
Netop nu kan man hos dem få Vartas 90Ah semitraction til 919 kroner, -
og det er altså ret billigt for sådan eet!
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

- og hvis nogen undrer sig:
Et mormalt syrebatteri er velegnet til stor strøm i kort tid, til biler
eller start af bådmotor. Til gengæld må man absolut ikke bruge mere end
30% af dets kapacitet uden det blir ladet helt op igen snarest efter,
ellers holder det kun få år.
Et traction-batteri er opbygget med andre typer plader så det kan holde
til langt større afladning - 60-80% - uden at ældes før tiden. Til
gengæld kan det ikke levere store strømstyrker, men er ideelle til
forbrug, og bruges derfor bl.a. til små gaffeltrucks, kørestole og
Ellerter!
Traction- og semitractionbatterier er typisk omkring 30% dyrere pga.
fremstillingsmåden.

Fra : HH

Dato : 18-03-08 13:24

Efter en tilsvarende tråd på Sailguide.com blev der gjort opmærksom
på, at Biltema har SMF-batterier (SealedMaintenanceFree) til under
1000kr for 100Ah. Se på Biltemas hjemmeside.
Disse skulle angiveligt være "gode til prisen"

Hans-Henrik

Fra : SørenH

Dato : 18-03-08 20:57

HH skrev:
> [...]
> 1000kr for 100Ah. Se på Biltemas hjemmeside.
> Disse skulle angiveligt være "gode til prisen"

Yep! - de var med i mine oprindelige overvejelser, men:
1) Det er ikke tractionsbatterier, så man skal stadig tage udgangspunkt
i max. 30% afladning hvis de skal holde i mange år.
2) Målene passer ikke i mit skiw. De er 24 cm høje, og jeg har kun plads
i de dertil indrettede rum under agterkahyttens køjer til 20 cm.

Men prisen er god - 669kr for 100Ah vedligeholdelsesfri - og Biltema er
en herlig forretning hos os her i Næstved, som jeg holder meget af at
handle i, - jeg skal bare huske at gemme bon'erne for fruen

Mvh
SørenH
Marie af Næstved