Ok - hvad skal man vælge ?
Fra : Per

Dato : 18-03-08 19:42

Ja som overskriften siger:

Hvad skal man vælge.

EN Kawa 250 fra 92´ til 49.900 med simpel og gammeldags totakts teknik - har
endda kørt over 20.000 km = motor skal snart tilses

http://www.mc-center.dk/products.asp?varegruppe=23&tittel=Kawasaki+%2D+brugte

Eller en spritny kawa 250 også til 49.900

http://www.kawasaki.dk/files/pdf/nyheder2008/ninja250r.pdf

Det er mig en gåde at de vil være bekendt at sælge en 15 år gammel dødsyg
maskine til det samme som man kan få en helt ny for med meget mere
kompliceret 4 takts teknik.

Den skulle ikke koste en dag over 25.000 kr imo.og gerne mindre.

Fat dog at gamle 2-taktere ikke er inn mere....

/ Per

Fra : Jan

Dato : 18-03-08 20:42

> [...]
>
> Den skulle ikke koste en dag over 25.000 kr imo.og gerne mindre.
>
> Fat dog at gamle 2-taktere ikke er inn mere....

Nu ved jeg godt at det er Køge, meeeen det er da også lidt liebhaveri eller
hva´ ?

Jan

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 21:02

On Tue, 18 Mar 2008 19:42:18 +0100, Per wrote:

> Fat dog at gamle 2-taktere ikke er inn mere....

Hæh, jeg kan høre at Du aldrig har kørt en rigtig totakter ;-D Måske
betyder det en smule at to-kwakkeren har dobbelt så mange Hk.

Orla Pedersen, som i øvrigt ikke skal blande mig i prissætning
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 18-03-08 21:38

meddelelse news:jjrkckn1hn7m.eog089ldu777.dlg@40tude.net...

> Hæh, jeg kan høre at Du aldrig har kørt en rigtig totakter ;-D Måske
> betyder det en smule at to-kwakkeren har dobbelt så mange Hk.

På en _rigtig_motorcykel skal der kun være to ventiler,
en i fordækket og en i bagdækket

mvh Jens
Sydals
der for længst har solgt sin sidste _rigtige_ mc

Fra : Armand

Dato : 18-03-08 23:54

Jens Meldgaard skrev:
> [...]
> meddelelse news:jjrkckn1hn7m.eog089ldu777.dlg@40tude.net...

> På en _rigtig_motorcykel skal der kun være to ventiler,

Tjah, så er Kawa'en sat af: Den har yderligere to - En i hver
udstødningsport. Og så lige termostatventilen i kølesystemet!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 18-03-08 21:26

Per wrote:

> Fat dog at gamle 2-taktere ikke er inn mere....

Nå, nu er det jo ikke alle som har den holdning, og som der også
nævnes, den 2 takter har de dobbelte heste, charme, og en del Liebhaveri.

På den anden side så fatter jeg ikke der er nogen der gider give så
meget for de 250 firtaktere det velter frem med for tiden... man kan få en
rigtig god 600cc brugt til de samme priser.

--
VH
Moller

Fra : Carsten

Dato : 19-03-08 07:59

"Moller" <news@molnit.com> skrev i en meddelelse
> På den anden side så fatter jeg ikke der er nogen der gider give så
> meget for de 250 firtaktere det velter frem med for tiden... man kan få en
> rigtig god 600cc brugt til de samme priser.

Det fatter jeg så til gengæld godt. Når man først har prøvet at købe et stk.
5-8 år gl. brugt mc (uden garanti) og i løbet af de første to år skal kaste
næsten lige så mange penge efter den som man gav, så holder man sig til
nykøb - og går så gerne på kompromis med effekten.

Carsten

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-08 08:52

On Wed, 19 Mar 2008 07:59:14 +0100, Carsten wrote:

> [...]
> næsten lige så mange penge efter den som man gav, så holder man sig til
> nykøb - og går så gerne på kompromis med effekten.

Hmmm... Så uheldig kan man da vist kun være ved at handle hos Brdr. Jensen

Normalt er 5-8 år gamle mc'ere i god stand.

Orla Pedersen

Fra : Moller

Dato : 19-03-08 19:28

Carsten wrote:

> [...]
> næsten lige så mange penge efter den som man gav, så holder man sig til
> nykøb - og går så gerne på kompromis med effekten.

Nu er der forskel på at købe en maskine hvor sælger tager røven på dig,
og så de fleste 5-10-15 år gamle maskiner, surt du har været uheldig. Men
det er heldighvis et meget fåtal der ikke for sikret sig hvad det er de
køber inden går skaffer sin MC.

Fra : Pwh

Dato : 19-03-08 09:36

Per, skrev:
> [...]
>
> EN Kawa 250 fra 92´ til 49.900 med simpel og gammeldags totakts
> teknik - har endda kørt over 20.000 km = motor skal snart tilses

*LOL*
Du aner ikke hvad du taler om, det er faktisk en ret forfinet teknik med KIPS.
Jeg har selv ejet en af slagsen for nogle år tilbage, købt af Hekto fra denne gruppe.
Kan love dig for at det er en af de sjoveste Mc'er jeg nogensinde har haft,
og jeg har da ejet 14-16 stykker gennem tiden, alt fra 250 til 1100ccm.
Men enig i at prisen er for høj, bør værer ca 30kilo, den er nok slet ikke til salg
Men at sammenligne den med en død 4 tagger er det rene blasfemi

/Jens

Fra : Per

Dato : 19-03-08 10:30

Pwh wrote:

> *LOL*
> Du aner ikke hvad du taler om, det er faktisk en ret forfinet teknik
> med KIPS.

Jeg kender udemærket KIPS og det er normalt for totaktere at have en
udstødningskontrol af en eller anden slags ellers er de ikke til at køre på
alm vej. Det svarer til Yamahas YPVS

> Jeg har selv ejet en af slagsen for nogle år tilbage, købt af Hekto
> fra denne gruppe. Kan love dig for at det er en af de sjoveste Mc'er
> jeg nogensinde har haft,

Meget muligt - to-taktere ER sjove og de kører på en speciel måde pga.
trækket.
Jeg har selv haft masser af 2-taktere og kender dem udemærket.

> Men enig i at prisen er for høj, bør værer ca 30kilo, den er nok slet
> ikke til salg

Den ER alt for dyr - med mindre det er en samler der gider ofre så meget for
så lidt.....

Men at sammenligne den med en død 4 tagger er det
> rene blasfemi

Her er jeg til gengæld uenig. Jeg mener stadigvæk at det er simpel teknik i
to-takteren. KIPS er det eneste særlige ved den. Og så det faktum at den er
så gammel.
Gammeldags stelopbygning, gammeldags bremser, gamle fjedre osv. sammenlïgnet
med en moderne maskine som den anden kawa jeg viste.

Det er muligt at to-takteren at har flere HK og hvad så ?
Den slider sig selv op, er dyr i drift, sviner og fourener og er gammeldags.

Havde det nu været en to-takter som Bimota V-due - så var det en helt anden
sag. Her er der til gengæld ekstrem moderne 2T teknik.

Min største modstand mod den er netop prisen - så hellere købe en brugt
RD350 de koster normalt omkring de 25K brugt.

mvh. Per

Fra : Pwh

Dato : 19-03-08 12:10

Per, skrev:

> Jeg kender udemærket KIPS og det er normalt for totaktere at have en
> udstødningskontrol af en eller anden slags ellers er de ikke til at
> køre på alm vej. Det svarer til Yamahas YPVS

Yamahas YPVS er en simpel udgave af KIPS, sådan en fætter har jeg også haft.
Kawa'en er stærkere/sejere i motoren på trods af 100ccm mindre

> Meget muligt - to-taktere ER sjove og de kører på en speciel måde pga.
> trækket.
> Jeg har selv haft masser af 2-taktere og kender dem udemærket.

Der er stor forskel på 2-taktere, jeg har også haft en del forskellige.
KR-1'en var klart den bedste af dem.

> Den ER alt for dyr - med mindre det er en samler der gider ofre så
> meget for så lidt.....

Tror den har været til salg hos ham de sidste 8-10 år,
så den er prissat helt hen i vejret.
Jeg solgte min egen for ca 25kilo for 2-3 år siden,
problemet er bare at de ikke er til at opdrive herhjemme.
De kostede ca 100.00kilo da de var til salg som nye,
så de blev ikke revet ned af hylderne.
Min egen var importeret fra Japan som brugt i sin tid.

> [...]
>
> Her er jeg til gengæld uenig. Jeg mener stadigvæk at det er simpel
> teknik i to-takteren. KIPS er det eneste særlige ved den. Og så det

Det er da ikke en speciel fordel at en motor er kompliceret som jeg ser det.
Det koster bare vægt og er dyrt at reppe på hvis det er,
ikke en fordel for en rendyrket racer.

> Gammeldags stelopbygning, gammeldags bremser, gamle fjedre osv.
> sammenlïgnet med en moderne maskine som den anden kawa jeg viste.

Tror du ville opleve den "moderne" Ninja som en færge i forhold til KR-1'en,
KR-1'en er i princippet en racer der har fået lygter hængt på,
surf du lidt på nettet om den inden du udtaler dig for meget.

> Det er muligt at to-takteren at har flere HK og hvad så ?
> Den slider sig selv op, er dyr i drift, sviner og fourener og er
> gammeldags.

Nemlig, de drikker, ryger og er skruphysteriske
Men en flad 4-tagger 250ccm gad jeg ikke eje,
en lille 2-tagger kunne jeg godt ryge på igen, funfactoren er i top

/Jens

Fra : Armand

Dato : 19-03-08 17:14

Pwh skrev:

> Yamahas YPVS er en simpel udgave af KIPS, sådan en fætter har jeg også haft.
> Kawa'en er stærkere/sejere i motoren på trods af 100ccm mindre

Er YPVS-"valserne" i grunden ikke blot et colombusæg som ingen har kunne
tilnærme sig p.g.a. patentet :-/
Valsen løfter portens overkant gradvis frem for konkurrenternes skråt
nedstikkende ventiler :-|
Til forskel indebærer KIPS så en kombination af porthøjde og resonnans
(-kammer)

--
Armand.

Fra : Pwh

Dato : 19-03-08 19:17

Armand, skrev:

> [...]
> nedstikkende ventiler :-|
> Til forskel indebærer KIPS så en kombination af porthøjde og resonnans

Skal ikke sige du har uret
Men fakta (for mig) er at KR-1'ens motor virkede sejere i det end RD'ens,
på trods af at den har 100ccm mindre.
Om det skal tilskrives KIPS kontra YPVS ved jeg ikke,
men jeg synes da at det er sansynligt, flere hk pr ccm har den beviseligt.
Ulempen ved YPVS er jo også at systemet kan ødelægge sig selv
hvis det kokser til, på KR-1'en sker der intet andet end at systemet
holder op med at virke til man lige renser/motionerer ventilerne igen.

/Jens

Fra : Armand

Dato : 25-03-08 09:40

Pwh skrev:

> [...]
> Om det skal tilskrives KIPS kontra YPVS ved jeg ikke, men jeg synes da at
> det er sansynligt, flere hk pr ccm har den beviseligt.

Har kun kørt KR1'en ganske sporadisk og RD350 oplevelser er efterhånden
nærmest historiske hvorfor jeg ikke er i stand til at drage paralleller
selv med den RGV som jeg har "hænget ud" med gennem en del timer.
Har prøvet at køre RGV'en uden systemet og dét var da helt frustrerende
"umuligt", så power-valve'rne har virkelig deres berettigelse i bunden
af omdrejningerne :-|
Hvad angå literydelsen(!), skal man lige betænke at der er omkring ti
års udvikling til forskel og at sammenligningen bør være overfor den
sene TZR250 med V-motor, som var ensydende med KR1 og RGV! Men igen: Jeg
finder ingen dyno-udskrifter på nettet til dokumentation af
powervalve'ns indvirkning på effektforløbet

> Ulempen ved YPVS er jo også at systemet kan ødelægge sig selv
> hvis det kokser til, på KR-1'en sker der intet andet end at systemet
> holder op med at virke til man lige renser/motionerer ventilerne igen.

YPVS ødelægger vel ikke sig selv mere end KIPS eller Suzukis AETEC hvis
det kokser til :-/
Det er måske knapt så enkelt at komme til for adskillelse, men YPVS kan
da også rengøres så det fungerer som vanligt!
I modsætning til de "indstikkende" systemer, hvoraf især Suzukis
to-trins, mekanik er kendt for nedbrud, falder der ikke nogen del af
YPVP-valsen indenfor udstødningsporten ved nedbrud af systemet, hvilket
i sig selv er en fordel der er til at føle på (spørg blot de uheldige
Suzuki-ejere der har stået med kvadret cylinder = )

--
Armand.

Fra : Pwh

Dato : 27-03-08 14:59

Armand, skrev:

> [...]
> frustrerende "umuligt", så power-valve'rne har virkelig deres
> berettigelse i bunden af omdrejningerne :-|

Jeg opdagede på min KR-1 at ventilerne hang da jeg efter en
periode med morfarkørsel (5km frem/tilbage til arbejde) ville give
den kniven, der optrådte det sædvanlige kick ved 8500 rpm
bare ikke, men ellers trak den som den plejede

> YPVS ødelægger vel ikke sig selv mere end KIPS eller Suzukis AETEC
> hvis det kokser til :-/

YPVS er kendt for at værer så stærk i servotrækket at ventilerne
bliver vredet i stykker hvis de kokser til.
Det var da blevet reppet på den RD'er jeg købte i sin tid,
en velkendt fejl.
På min KR-1 holdt systemet bare op med at virke,
det er åbenbart lavet med en svagere servomotor.
Lidt WD-40 og manuel motionering og det virkede igen

/Jens

Fra : Ukendt

Dato : 19-03-08 12:33

On Wed, 19 Mar 2008 10:30:04 +0100, Per wrote:

> Gammeldags stelopbygning,

I box-aluminium mod den nyes tunge stålstel.

> gammeldags bremser,

Med dobbeltskive mod den nyes sølle enkeltskive.

> gamle fjedre osv. sammenlïgnet

Fuldstændigt samme princip, "gammeldags" RSU gafler på begge dog med fin
alu-svinger på den gamle.

> med en moderne maskine som den anden kawa jeg viste.

Host !

> Det er muligt at to-takteren at har flere HK og hvad så ?
> Den slider sig selv op, er dyr i drift, sviner og fourener og er gammeldags.

Forurener som en slidt 4-takter, og stadig meget mindre end en B&S
sideventilmotor

> Havde det nu været en to-takter som Bimota V-due - så var det en helt anden
> sag. Her er der til gengæld ekstrem moderne 2T teknik.

Som til gengæld aldrig blev kørbar, endsige fungerede blot tåleligt.

> Min største modstand mod den er netop prisen - så hellere købe en brugt
> RD350 de koster normalt omkring de 25K brugt.

Som med mere ret kan kaldes gammeldags.

Orla Pedersen

Fra : Michael Friis

Dato : 19-03-08 17:27

Gud hvor er i alle skarpsindige
den gamle Kawa er en med 4 taktsmotor, men den er stadig for dyr.
http://motoprofi.com/motospecspictures/kawasaki/eliminator_125-1998.html

Fra : Michael Friis

Dato : 19-03-08 17:40

OOOPSSS !!!
Jeg kikkede på den forkerte kawa, det kan glippe det lort.
den i taler om er ganske rigtigt en ring-ding-ding-ding.
men stadig prisen er helt i skoven.

Fra : Western

Dato : 19-03-08 17:42

"Michael Friis" <mic_friis@hotmail.com> skrev i> Gud hvor er i alle
skarpsindige
> den gamle Kawa er en med 4 taktsmotor, men den er stadig for dyr.
> http://motoprofi.com/motospecspictures/kawasaki/eliminator_125-1998.html

Og hvorfor er det så lige at denne Eliminator 125 skal bringes ind i
billedet?

--

Leif Westen

Fra : Hekto

Dato : 25-03-08 20:43

On Tue, 25 Mar 2008 09:40:25 +0100, Armand wrote:

> [...]
> udstødningsporten ved nedbrud af systemet, hvilket i sig selv er en
> fordel der er til at føle på (spørg blot de uheldige Suzuki-ejere der

YPVS'en har tre trin. 0-6.500 6500-7800 7800---> ca. 10500

KIPS på KR-1 er med servomotor, på crosseren ofte med en cntrifugal-
indtretning.

KIPS har kun to stillinger og skifter stilling ved 8.500. Stilling 1 er
den store udstødningsport og en åbning ind til ressonanskammeret.
Stilling 2 er den stor udstødningsport og to mindre porte højere oppe i
cylinderen. Systemet består af to cylindere der simpelthen har en åbning
på tværs som så virker som en ventil der åbner og lukker.

Se her: http://www.dirtrider.net/justkdx/kips.html

Jeg har haft både RD350 og KR-1. Sidstnævnte opleves faktisk som havende
mere træk ved lavere omdrejninger og også være langt mere sprød og
omdrejningsvillig end RD'en.
KR-1 vejer også kun 125 Kg så de 60HK har noget mindre at slæbe på.
Motoren er en fornøjelig lille sag, ikke meget større end en
knallertmotor: en hooold da op! ;oP

At påstå at det er gammeldags teknologi er jo kun en halv sandhed. Hvad
er det lige der gør at en moderne motor er bedre? Moderne, ja - men hvem
siger bedre - og til hvad?
Det er synd og skam at udviklingen stoppede, for m.h.t. vægt og HK/
volumen er 2T'erne 4T'erne overlegne, og de er ret fonøjelige at køre på.

--
/Hekto - Ducati Pantah 600SL - Cagiva Elefant 650 - Ducati 900SSie

Fra : Pwh

Dato : 27-03-08 15:02

Hekto, skrev:
> Det er synd og skam at udviklingen stoppede, for m.h.t. vægt og HK/
> volumen er 2T'erne 4T'erne overlegne, og de er ret fonøjelige at køre
> på.

En moderne 1000ccm 2T kunne værer rigtig spændende,
der må vi snakke +350hk til 150kg uden probs

/Jens

Fra : Armand

Dato : 28-03-08 04:15

Pwh skrev:

> En moderne 1000ccm 2T kunne værer rigtig spændende,
> der må vi snakke +350hk til 150kg uden probs

Aprospos udviklng:
Hvornår genopdager man mon 500-klassen á 160-170kg/100Hk i moderne trim :-/

--
Armand.

Fra : Pwh

Dato : 28-03-08 08:54

Armand, skrev:

> Aprospos udviklng:
> Hvornår genopdager man mon 500-klassen á 160-170kg/100Hk i moderne
> trim :-/

Er tendensen ikke blevet til at 500ccm skal værer 2 cylindrede nu om dage,
det er nok ikke til at lave en kørbar 2 cyl/500ccm med 100hk.
Da vi var unge var 4 cyl 500ccm jo nærmest en standartstørrelse,
faktisk pudsigt at man gik bort fra det nu du nævner det.

/Jens (som i sin tid havde en Honda 500 F)

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 28-03-08 11:58

Pwh skrev den 28 mar 2008 i

> [...]
> standartstørrelse, faktisk pudsigt at man gik bort fra det nu du
> nævner det.
>
> /Jens (som i sin tid havde en Honda 500 F)

Og hvor nikketøjet ligner stumper fra en symaskine ;-/

Fra : Pwh

Dato : 28-03-08 17:30

Arne Lorenzen, skrev:
> Pwh skrev den 28 mar 2008 i

> Og hvor nikketøjet ligner stumper fra en symaskine ;-/

Du er bare misundelig fordi du kun havde en lille 400 flæskesteg
Kan også se jeg overtrumfede dig mht XV750'eren,
der har jeg haft en TR1'er engang, en traktor på 2 hjul.

Faktisk var jeg glad for min 500 flæskesteg,
min anden motorcykel, den blev desværrer
totaltskadet ret hurtigt da en Taxa skulle lave
en U-vending uden at se sig for, mit ene knæ blev smadret samtidigt.
Til (næsten) alles hovedrysten købte jeg for en del af erstatningen
en Kawa Z1000 Z1R. Folk gloede så underligt når jeg parkerede
den og spændte den krykstok af som jeg brugte lige i starten

Siden har der været mange mc'er, KR-1'en var den sidste jeg ejede,
nu går jeg og tænker lidt i noget enbanker af en slags (ikke englænder).
Jeg har prøvet en SZR660, den sad jeg bare helt forkert på,
en SR500 eller Savage kunne måske værer løsningen.

/Jens (som vist blev lidt OT)

Fra : Arne Lorenzen

Dato : 28-03-08 19:17

Pwh skrev den 28 mar 2008 i

> Du er bare misundelig fordi du kun havde en lille 400 flæskesteg

Stod der måske SuperSport på din ?