Se PHP internt
Fra : marwej

Dato : 17-03-08 17:30

Hej,
Findes der ikke et program der gør at jeg kan se mine php sider
uden først at skulle ligge dem ud på nettet, så jeg slipper for
hvergang jeg har ændret på en side skal ligge den ud på nettet
for at se om den virker? Håber der er nogen der kan hjælpe.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Allan Madsen

Dato : 17-03-08 17:33

marwej formulerede mandag:
> [...]
> hvergang jeg har ændret på en side skal ligge den ud på nettet
> for at se om den virker? Håber der er nogen der kan hjælpe.

Hvad med at installer en wamp server på din egen maskine???
Bare mit bidrag til et forslag..

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-08 17:55

marwej skrev:

> Findes der ikke et program der gør at jeg kan se mine php sider
> uden først at skulle ligge dem ud på nettet

Jo, men det kræver at du installerer en webserver og derefter
PHP-delen, og så får du alligevel problemer hvis din lokale
opsætning adskiller sig fra den rigtige servers.

Og reelt sparer du højst et træk og slip for hver gang du vil se
resultatet. Sådan som jeg arbejder er der intet sparet ved det,
og jeg har da heller ikke sat en server op.

--
Bertel

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-03-08 18:36

On Mon, 17 Mar 2008 17:54:38 +0100
Bertel Lund Hansen <unospamo@lundhansen.dk> wrote:

> Og reelt sparer du højst et træk og slip for hver gang du vil se
> resultatet. Sådan som jeg arbejder er der intet sparet ved det,
> og jeg har da heller ikke sat en server op.

Nogen editorer tillader også, at man editerer filer direkte gennem et
ftp/webdav link. For windows bl.a. ultraedit.

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 17-03-08 18:51

"marwej" <mig_spam@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> hvergang jeg har ændret på en side skal ligge den ud på nettet
> for at se om den virker? Håber der er nogen der kan hjælpe.

Installer Xampp.
http://www.phpartikler.dk/artikler/xampp.php

Jeg antager, at du ikke har nogle ASP-sider liggende og dermed heller ikke
IIS kørende.
Tager jeg fejl, så er fremgangsmåden en lidt anden (og lidt mere besværlig).

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-08 01:00

Philip Nunnegaard wrote:

> Tager jeg fejl, så er fremgangsmåden en lidt anden (og lidt mere
> besværlig).

Så besværligt er det da heller ikke. Man skal bare hente og installere php
efter at have installeret iis.

http://hjemmesideskolen.dk/net/iis.asp?id=iisphp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 18-03-08 06:49

"Erik Ginnerskov" <erik.ginnerskov@live.dk> skrev i meddelelsen

> Så besværligt er det da heller ikke. Man skal bare hente og installere php
> efter at have installeret iis.
>
> http://hjemmesideskolen.dk/net/iis.asp?id=iisphp

Det er ikke besværligt, hvis man bare ved, hvordan man skal gøre.
Det svære er sådan set heller ikke at få php til at køre, men at få det til
at "snakke sammen" med MySQL under IIS.
Her rendte jeg i sin tid rundt og bandede og svovlede i flere uger, indtil
jeg fandt ud af, at jeg _ikke_ skulle køre php5, men holde mig til php4, og
jeg skulle holde mig til MySQL 3.23.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-08 09:29

Philip Nunnegaard skrev:

> Her rendte jeg i sin tid rundt og bandede og svovlede i flere uger, indtil
> jeg fandt ud af, at jeg _ikke_ skulle køre php5, men holde mig til php4, og
> jeg skulle holde mig til MySQL 3.23.

Og hvad så hvis ens rigtige server kører PHP 5 og MySQL 4 (hvsi
den findes).

Al den slags bøvl sparer man ved slet ikke at køre en server. Og
som sagt er besværet ved at skulle tjekke på serveren
ikke-eksisterende.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 18-03-08 17:50

"Bertel Lund Hansen" skrev

> Og hvad så hvis ens rigtige server kører PHP 5 og MySQL 4 (hvsi
> den findes).

Det ser jeg ikke som noget problem.

> Al den slags bøvl sparer man ved slet ikke at køre en server. Og
> som sagt er besværet ved at skulle tjekke på serveren
> ikke-eksisterende.

Det er jeg så ikke enig i.
Det går immervæk lidt hurtigere at lave hele arbejdet på egen maskine og så
først uploade, når man kan se, at det virker.
ctrl+s -> alt+tab -> F5 - alt+tab -> arbejd videre. (helt uden at have fat i
musen). At skulle igennem FTP-programmet også giver et par alt+tab mere plus
et par museklik og -bevægelser i tillæg.

Jeg synes også, at det er rart at have mulighed for at teste lokalt, inden
jeg spolerer databasen ude på den rigtige server totalt, hvis der er en grum
fejl i funktionen.
I øvrigt er der webhoteller, der direkte forbyder at uploade scripts, der
ikke er færdigudviklet.

Det er heller ikke alle webhoteller der viser fejlmeddelelserne (one.com gør
f.eks. ikke - og den indstilling har jeg valgt at bevare, for jeg kan jo se
det når jeg tester lokalt).

Endelig er der udvikling af nye hjemmesider, som endnu ikke er online. Her
synes jeg at det er rart at kunne arbejde offline, indtil det begynder at
ligne noget der kan uploades.

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-08 18:32

Philip Nunnegaard wrote:

> Det er jeg så ikke enig i.

Heller ikke jeg.

> [...]
> og så først uploade, når man kan se, at det virker.
> ctrl+s -> alt+tab -> F5 - alt+tab -> arbejd videre. (helt uden at

Dejlig ukompliceret. Sådan arbejder jeg også indtil arbejdet er færdigt til
upload.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-08 18:38

Philip Nunnegaard skrev:

> Det går immervæk lidt hurtigere at lave hele arbejdet på egen maskine og så
> først uploade, når man kan se, at det virker.

Når jeg kan se at det virker - så er jeg færdig.

> ctrl+s -> alt+tab -> F5 - alt+tab -> arbejd videre.

   Ctrl-S - Alt-Tab - dobbeltklik - Alt-Tab - F5 - Alt-Tab - arbejd videre.

Forskellen er "dobbeltklik - Alt-Tab". Er du sikker på at det
minimas ikke nemt opvejes af besværet ved at sætte en server op
og med at justere eventuelle forskelle mellem ens egen og
udbyderens opsætning?

Du skriver desangående:

   Det ser jeg ikke som noget problem.

Det må skyldes uvidenhed. Der er register_globals, safe_mode,
memory_limit og session.auto_start bare for at nævne nogle få, og
min udbyder har installeret noget sikkerhedsudstyr der betyder at
man ikke kan åbne filer fra andre domæner sådan som PHP ellers
lægger op til.

Alene på den baggrund forstår jeg ikke at man råder begyndere til
at opsætte en server selv.

> At skulle igennem FTP-programmet også giver et par alt+tab mere

Nej, ét stks.

> plus et par museklik

et dobbeltklik.

> og -bevægelser i tillæg.

Uha ja, motion [*GYS*].

> Jeg synes også, at det er rart at have mulighed for at teste lokalt, inden
> jeg spolerer databasen ude på den rigtige server totalt, hvis der er en grum
> fejl i funktionen.

Gyldigt argument. Udvikling med databaser kræver at jeg laver en
parallel opsætning eller let omskiftelige databasenavne i koden.

> I øvrigt er der webhoteller, der direkte forbyder at uploade scripts, der
> ikke er færdigudviklet.

Det er højst interessant. Hvordan definerer de "færdigudviklet"?

> Det er heller ikke alle webhoteller der viser fejlmeddelelserne (one.com gør
> f.eks. ikke - og den indstilling har jeg valgt at bevare, for jeg kan jo se
> det når jeg tester lokalt).

Det kan da styres i koden hvis jeg husker ret.

> Endelig er der udvikling af nye hjemmesider, som endnu ikke er online. Her
> synes jeg at det er rart at kunne arbejde offline, indtil det begynder at
> ligne noget der kan uploades.

Jeg bruger det fif at jeg lægger et let skjult link i den
almindelige menu på en kørende hjemmeside.

--
Bertel

Fra : Philip Nunnegaard

Dato : 18-03-08 19:26

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> [...]
> minimas ikke nemt opvejes af besværet ved at sætte en server op
> og med at justere eventuelle forskelle mellem ens egen og

Det besvær er jo klaret én gang for alle, mens koden til hjemmesider er
noget, jeg skriver hele tiden.

> [...]
> min udbyder har installeret noget sikkerhedsudstyr der betyder at
> man ikke kan åbne filer fra andre domæner sådan som PHP ellers

Jeg har kun én gang oplevet problemer med forskellig opsætning, og den
klarede jeg med at harmonisere min kode med det, der var påkrævet på
serveren, og så virkede det igen begge steder.

> et dobbeltklik.

Med dobbeltklik åbner jeg filen i Notepad++.

> Uha ja, motion [*GYS*].

Museskulder. Det er sundere for skulderen at bruge tastatur end mus.
Bevægelsen består i, at jeg markerer filen ved at højreklikke på den, og
derefter trækker den over i det modsatte vindue, mens venstre musetast
holdes nede (Total Commander, som jeg i øvrigt også bruger som almindelig
stifinder). Der er sikkert en tastaturgenvej til dét også, men den har jeg
ikke fundet endnu.

> Det er højst interessant. Hvordan definerer de "færdigudviklet"?

Godt spørgsmål.

http://www.concor.dk/default.asp?id=166

Citat
Da der er tale om produktionsservere, er det ikke tilladt at teste
egen kode eller scripts,
der ikke er færdigudviklet, pga. det vil påvirke servernes performance
og i værstefaldt
stoppe enkelte services eller hele serveren. Vi anbefaler, at man
tester diverse koder
på egen maskine før upload til ConCors servere.

Jeg går for en sikkerheds skyld ud fra, at de ikke er alene om at have dén
regel.

Jeg vil dog også tro, at vores forskellige måde at tænke på kan skyldes dels
forskellig måde at arbejde på og dels forskellig opbygning af hjemmesiderne.

Fiduso.dk ligner noget, hvor jeg godt kunne forestille mig at din måde at
arbejde på er hensigtsmæssig nok - også i min verden, da meget af det måske
kan klares ved at smide noget mumletekst ind, mens man laver CSS og de
grundlæggende HTML-koder, og man dermed har noget der sagtens kan testes
uden brug af php og database.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 18-03-08 21:53

Philip Nunnegaard skrev:

> Det besvær er jo klaret én gang for alle

Også for begyndere? Jeg er ikke i tvivl om at lidt erfarne folk
relativt nemt kan sætte hele sersvineriet op lokalt og ikke
bliver rundt på gulvet hvis noget ikke gør som forventet når det
flyttes ud på den endelige placering.

> Museskulder. Det er sundere for skulderen at bruge tastatur end mus.

Men endnu sundere at skifte til mus en engang imellem fra
tastaturet.

> Bevægelsen består i, at jeg markerer filen ved at højreklikke på den, og
> derefter trækker den over i det modsatte vindue, mens venstre musetast
> holdes nede

I Filezilla kan man bare dobbeltklikke.

--
Bertel

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-03-08 18:30

Philip Nunnegaard wrote:

> Det svære er sådan set heller ikke at få php til at køre, men at få
> det til at "snakke sammen" med MySQL under IIS.

Skal jeg bruge MySql, skifter jeg til en maskine, der kører Apache (Xampp).
Jeg har aldrig forsøgt at få IIS og MySql til at snakke sammen.

Jeg er klar over, at det kan la'sig-gi'sig, for jeg har en sådan
installation kørende på et par af mine webhoteller. Men hvordan de har sat
det op ved jeg ikke.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk

Fra : Lakridserne

Dato : 18-03-08 05:14

On 17 Mar., 17:30, marwej <mig_s...@hotmail.com> wrote:
> [...]
> hvergang jeg har ændret på en side skal ligge den ud på nettet
> for at se om den virker? Håber der er nogen der kan hjælpe.

Her er et lille tip, som jeg har fået fra tips-og-tricks.com:

Hvis du bruger firefox kan du hente et plugin, som gør at du kan
redigere siden, som om du sad på serveren.
Det hedder firebug, og kan hentes fra http://www.getfirebug.com/

Lakridserne.