Idle-temperatur på 65 grader...højt??
Fra : Jake

Dato : 11-02-08 01:25

Jeg har en Fujitsu Siemens AMILO M 3438G laptop
med et nVidia Geforce 6800 Go grafikkort.

Idle-temperaturen ligger på 61 grader. Er det ikke
for højt?

Jeg har nemlig problemer med at skærmen ikke viser
hvide områder korrekt. Der er istedet lyserødt der
hvor der burde være hvidt. Så jeg spekulerer på
om grafikkortet er defekt eller om display-problemerne
måske er varmerelaterede?

Fra : Jake

Dato : 11-02-08 10:45

Så fandt jeg ud af hvad problemet er:

Jeg kørte nVidias monitor og så snart GPU temperaturen er over 55 grader så
får jeg display
problemer...Så det må vel være et defekt grafikkort??

Jeg vil dog gerne vide hvad jeg kan gøre mht. til bedre køling af GPU'en ?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 11-02-08 10:51

Jake wrote:

> problemer...Så det må vel være et defekt grafikkort??

Eller defekt køler. Uanset, så er det næppe noget du selv kan gøre en
hel masse ved

RMA!

Jesper Poulsen

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 11-02-08 10:54

"Jake" <jake@nospam.dk> crashed Echelon writing

> Jeg vil dog gerne vide hvad jeg kan gøre mht. til bedre køling af
> GPU'en ?

Renseblæsehullerne med støvsuger eller højtryksluft (kan fåes på dåse)

--
Bjarke Andersen

Fra : Jake

Dato : 11-02-08 11:51

> Renseblæsehullerne med støvsuger eller højtryksluft (kan fåes på dåse)

Jeg har renset blæseren selvom der ikke var ret meget støv i den.
Grafikkortet sidder i et MMX-slot så det kan udskiftes, men det
er p**** dyrt. Jeg kører også med unormalt display ved GPU
temp. under 55 grader, så enten er det en løs forbindelse eller
et defekt grafikkort. Har prøvet at tage videokablet mellem
motherboard og LCD-panel ud i begge ender og sætte stikkene
i igen, men det hjalp ikke...Jeg er dog lidt i tvivl om det virkelig
er grafikkortet, for nogle gange så vender displayet tilbage til
normal...men der går som regel ikke lang tid før jeg er tilbage
til en skærm med lyserøde streger.....disse skift mellem "normalt
display" og "lyserødt display" sker som regel hvis jeg bevæger
laptoppen/skærmen, taster på tastaturet eller klikker på
museknapperne.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 12-02-08 07:05

> [...]
> er grafikkortet, for nogle gange så vender displayet tilbage til
> normal...men der går som regel ikke lang tid før jeg er tilbage

Smid ekstern skærm på den bærbare. Hvis fejlene osse er på den eksterne så
er det mest sandsynligt grafikkortet.

--
Bjarke Andersen

Fra : Kenneth

Dato : 11-02-08 20:42

"Jake" <jake@nospam.dk> wrote in message
> Jeg har en Fujitsu Siemens AMILO M 3438G laptop
> med et nVidia Geforce 6800 Go grafikkort.
> Idle-temperaturen ligger på 61 grader. Er det ikke
> for højt?

Tja.. det kan godt lyde lidt højt men det er ikke noget
der har betydning som sådan. Det er nærmere når du
begynder at presse kortet i 3D at det burde tjekkes hvor
meget temperaturen kommer op på.

Som samligning ligger mit go 7800 gtx normalt på 50-55
grader i idle. Tilgengæld er det uhyrt højt oppe når jeg presser
det i 3D spil. Her når det op til 105 grader efter de programmer
jeg har tjekket med. Så vidt jeg er blevet informeret så ligger
threshold på 112 grader.

> [...]
> hvor der burde være hvidt. Så jeg spekulerer på
> om grafikkortet er defekt eller om display-problemerne

Det er svært at sige om det er kortet eller skærmen.
Har du mulighed for at sætte en extern monitor til?

Med Venlig Hilsen / Best Regards
Kenneth Iversen

Fra : Jake

Dato : 11-02-08 21:30

> Det er svært at sige om det er kortet eller skærmen.
> Har du mulighed for at sætte en extern monitor til?

Ja, og der får jeg fint billede...

Fra : Kenneth

Dato : 12-02-08 00:47

> Ja, og der får jeg fint billede...

Så det ser ud til at det er LCD skærmen den er gal med.

Fra : sls\(2770\)

Dato : 14-02-08 23:02

"Jake" <jake@nospam.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, og der får jeg fint billede...

// Prøv nogle nyere eller ældre drivere til GFX kortet..

// Sid