De bedste grafikkort
Fra : Ukendt

Dato : 02-02-08 05:02

Hey gruppe

Jeg er selv på udkig efter et PCI Express 16x grafikkort til spil og alt det
andet "huslige" som man bruger pc'en til. Jeg har kigget på Toms Hardware
selvfølgelig, og er nået frem til disse kort som værende de bedste i
forskellige kategorier. Er I enige?

Det absolut bedste grafikkort: Nvidia 8800 Ultra, 768 Mb til ca. 4100 kr.

Et kanon godt kort til spil, men ikke så vold-dyrt: Nvidia 7950 GX2, 2x512
Mb til ca. 1500 kr.

Et godt mellemklasse kort: ATI X1950 GT, 256 Mb til ca. 650 kr.

Det bedste low budget kort: Nvidia 7300 GT, 256 Mb til 295 kr.

Og så spørges der tit om hvilket kort der er bedst til 1000 kr.
Og det er måske ATI X1950 Pro /256 til 850 kr.

Hvad siger I?
Jeg regner selv med at købe sidstnævnte.

Hilsen Peter

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 02-02-08 08:40

Peter Sch. wrote:

> forskellige kategorier. Er I enige?

Nej.

> Det absolut bedste grafikkort: Nvidia 8800 Ultra, 768 Mb til ca. 4100 kr.

Ja.

> Et kanon godt kort til spil, men ikke så vold-dyrt: Nvidia 7950 GX2, 2x512
> Mb til ca. 1500 kr.

GF8800GT - det koster det samme men er næsten i klasse med 8800 Ultra.

> Et godt mellemklasse kort: ATI X1950 GT, 256 Mb til ca. 650 kr.

Og hvis man er til nVidia - 7600GT.

> Det bedste low budget kort: Nvidia 7300 GT, 256 Mb til 295 kr.

Hvis man har stærke lommesmerter, så kan et GF6600GT fås brugt til den
pris (maks).

> Og så spørges der tit om hvilket kort der er bedst til 1000 kr.
> Og det er måske ATI X1950 Pro /256 til 850 kr.

Og hvis man er til nVidia - 7600GT til 700,-

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 03-02-08 06:46

Jesper Poulsen wrote:
> GF8800GT - det koster det samme men er næsten i klasse med 8800 Ultra.

Enig. Det må være bedre (jeg havde overset det).

> Og hvis man er til nVidia - 7600GT.

Hmm mener du ikke 7900GS ?
Et 7600GT når da vist ikke helt op til et X1950GT.

> Hvis man har stærke lommesmerter, så kan et GF6600GT fås brugt til den
> pris (maks).

Ja men nu tænkte jeg mere på nye kort. Ellers er der jo en del muligheder.
Et GF8500GT burde også kunne fås billigt eller et X1650Pro.
Men jeg mener nu stadig at man får et rigtig godt kort i et 7300GT til 300
kr. fra nyt.

> Og hvis man er til nVidia - 7600GT til 700,-

Du mener vel 7900GS til 795 kr.?
Det er da noget bedre end 7600GT til næsten samme pris.

Hilsen Peter S.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-02-08 11:00

Peter Sch. wrote:

> Hmm mener du ikke 7900GS ?

Jeg har ikke meget fidus til GS-kortene.

> Et 7600GT når da vist ikke helt op til et X1950GT.

Nej, men der er ikke så stor forskel.

> Ja men nu tænkte jeg mere på nye kort. Ellers er der jo en del muligheder.
> Et GF8500GT burde også kunne fås billigt eller et X1650Pro.

GF8500GT er ringere end GF6600GT.

> Men jeg mener nu stadig at man får et rigtig godt kort i et 7300GT til 300
> kr. fra nyt.

Bestemt.

> Du mener vel 7900GS til 795 kr.?

Som skrevet ovenfor, så har jeg ikke meget fidus til GS-kortene.

> Det er da noget bedre end 7600GT til næsten samme pris.

Så meget bedre er det heller ikke.

Og hvad er OC-potentialet i et 7900GS?

Jesper Poulsen

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-08 05:27

Jesper Poulsen wrote:
> Jeg har ikke meget fidus til GS-kortene.

Må man spørge hvorfor?

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-02-08 08:44

Peter Sch. wrote:

> Må man spørge hvorfor?

Det er noget wannabe-noget. Det er noget der ligner, men ikke er det
alligevel.

Jesper Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 04-02-08 09:21

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> Det er noget wannabe-noget. Det er noget der ligner, men ikke er det
> alligevel.

7900GS er hurtigere end 7600GT:

http://tinyurl.com/3yo9fn

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-02-08 13:02

Per Nielsen wrote:

> 7900GS er hurtigere end 7600GT:

Ikke til alt.

Og stadigvæk - GS er stadig noget wannabe-noget der ligner men ikke
rigtigt er alligevel.

Jesper Poulsen

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-02-08 13:13

Jesper Poulsen wrote:

> Og stadigvæk - GS er stadig noget wannabe-noget der ligner men ikke
> rigtigt er alligevel.

GF8600GTS fås til under 800,-

Jesper Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 04-02-08 13:13

> Ikke til alt.

Hvor eller til hvad er 7600GT hurtigere end 7900GS?

> Og stadigvæk - GS er stadig noget wannabe-noget der ligner men ikke
> rigtigt er alligevel.

I min verden har det ikke betydning, hvis det er hurtigere og leverer den
samme (eller bedre) billedkvalitet til nogenlunde samme pris- og støjniveau.
Ellers begrænser man jo sig selv.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 04-02-08 13:50

Per Nielsen wrote:

> Hvor eller til hvad er 7600GT hurtigere end 7900GS?

http://tinyurl.com/2u7f7e

Desuden ligger de ret tæt.

> I min verden har det ikke betydning, hvis det er hurtigere og leverer den
> samme (eller bedre) billedkvalitet til nogenlunde samme pris- og støjniveau.

Ja, det er en kraftigere GPU-type, men det kun lige hamle op med 7600GT.

GS er noget fusk.

Jesper Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 04-02-08 22:46

> http://tinyurl.com/2u7f7e

Du har jo ret. 7600GT vinder med 0,5fps, eller 1,08% Smider du så i den
samme benchmark FSAA og AF på, vender billedet til fordel for 7900GS. Som så
er 9,2fps hurtigere, eller 26%.

> Desuden ligger de ret tæt.

Med 4xFSAA og 8xAF er 7900GS ofte 25-30% hurtigere, og det plejer i andre
sammenhænge da at være en del.

> Ja, det er en kraftigere GPU-type, men det kun lige hamle op med 7600GT.

7900GS er i mine øjne hurtigere. Jeg synes ikke der er nogen grund til at
investere i et 7600GT i stedet.

> GS er noget fusk.

Der er hugget lidt af her og speedet lidt op der i designet/GPU'en. Det gør
overall kortet hurtigere (end 7600GT). Hvordan Nvidia har valgt at lave
kortet rent teknisk/designmæssigt, interesserer mig en hujende hatfis, når
først jeg sidder og spiller

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 05-02-08 08:27

Per Nielsen wrote:

> 7900GS er i mine øjne hurtigere. Jeg synes ikke der er nogen grund til at
> investere i et 7600GT i stedet.

Af de 20 GF7600GT der er på EDBpriser er de 16 under 1000,- og priserne
starter ved 640,-

Tilsvarende for GF7900GS ligger 7 ud af 15 under 1000,- og priserne
starter ved 799,-

GF7600GT giver den bedste ydelse ift. prisen i det segment.

Jesper Poulsen

Fra : Per Nielsen

Dato : 05-02-08 08:51

> [...]
> starter ved 799,-
>
> GF7600GT giver den bedste ydelse ift. prisen i det segment.

Jeps. Man giver lidt mere for et lidt hurtigere 7900GS, og det er jo fint
nok at tingene hænger sammen på den måde.

Fra : Nicolai

Dato : 03-02-08 11:49

> Enig. Det må være bedre (jeg havde overset det).

Må?
Det er kåret som bedst til prisen i mange år

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-08 05:25

Nicolai wrote:
> Må?

Ja. Når noget er bedre, så MÅ det jo være bedre. Hvad er problemet?