strømproblem?
Fra : ___P.Sir

Dato : 29-01-08 22:03

Mit program asus smartdoctor har i et stykke tid givet mig denne besked:

"VGA's voltage is out of safe bound.Motherboard doesn't supply reliable 12.0
voltage. contact with itsmanufacturer for help."

uden at jeg mærkede noget når jeg kørte spil. Men da jeg pludselig begyndte
at opleve lidt lag i spil jeg ellers sædvanligt har kunnet spille rent, blev
jeg lidt mistænkelig. så jeg prøvede at tage strømstikket til kortet ud,
puste på det og sætte det i igen, uden virkning. nogen der har oplevet samme
problem? Hvad skal jeg gøre?
Grafikkortet er et ASUS 8800gts 640 mb

Joachim

Fra : ___P.Sir

Dato : 29-01-08 22:05

Tilføjelse: Bundkortet er et P5B-plus vista edition.

Joachim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-01-08 02:24

___P.Sir wrote:

> problem? Hvad skal jeg gøre?

Mål +12V (det er den gule i et molex-stik) ift. stel (den sorte).
Kig på din PSU (hvor meget strøm kan den levere på +12V).

Jesper Poulsen

Fra : ___P.Sir

Dato : 30-01-08 14:00

"Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

> Mål +12V (det er den gule i et molex-stik) ift. stel (den sorte).
> Kig på din PSU (hvor meget strøm kan den levere på +12V).

Ah okay....kan du forklare det sådan lidt mere forståeligt for en amatør som
jeg?
Hvordan griber jeg det an?
Joachim

Fra : ___P.Sir

Dato : 30-01-08 14:08

"___P.Sir" <remove_pbs@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> "Jesper Poulsen" <nospam@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse

Strømforsyningen er en "Antec Truepower trio, 650W, ATX12v v.2.2 & EPS12v"
...som der står på æsken..!
Og så er der et skema hvor der under +12v står max load 19 A, min. 1A.
Nedenunder står der "+12V, +12v2 and +12V3 max output 52A (624W).
Joachim

Fra : S. Hansen

Dato : 30-01-08 15:09

On Tue, 29 Jan 2008 22:03:07 +0100, "___P.Sir"
<remove_pbs@adslhome.dk> wrote:

> [...]
>puste på det og sætte det i igen, uden virkning. nogen der har oplevet samme

Dit 8800GTS grafikkort er en rigtig strømsluger, men en 650W
strømforsyning skulle under normale omstændighder kunne levere den
nødvendige effekt til grafikkortet.

Så hvis du ikke har monteret andre strømslugende ting, så vil jeg
mistænke din strømforsyning for at være defekt.

Hvis det er din strømforsyning vil jeg skynde mig at få den skiftet,
for du kan godt være rigtig uheldig at den tager både bundkort og
grafikkort med sig når den går endeligt ned.

Steen

Fra : ___P.Sir

Dato : 30-01-08 17:50

"S. Hansen" <skidt_fjern_dette@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> for du kan godt være rigtig uheldig at den tager både bundkort og
> grafikkort med sig når den går endeligt ned.

aha, interessant. Hvordan kan vi checke om strømforsyningen er dårlig? Noget
software, som kan checke den, eller kan man læse noget i f.eks. bios, som
ville røbe dette?
Joachim

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 30-01-08 21:27

___P.Sir wrote:

> aha, interessant. Hvordan kan vi checke om strømforsyningen er dårlig? Noget

Med et voltmeter.

> software, som kan checke den, eller kan man læse noget i f.eks. bios, som
> ville røbe dette?

Nope.

Jesper Poulsen

Fra : S. Hansen

Dato : 31-01-08 08:57

On Wed, 30 Jan 2008 17:50:23 +0100, "___P.Sir"
> [...]

>software, som kan checke den, eller kan man læse noget i f.eks. bios, som

Jeg går ud fra at du ikke har mere en 2-3 hardiske + 2 cdrom drev samt
dit grafikkort og ellers intet andet tilsluttet din computer.
Hvis du har en masse tilsluttet din computer der bruger strøm kunne
det være en general overbelastning af strømforsyningen, der er dit
problem.

Så prøv at fjerne alt unødvendigt fra computeren og se om det løser
problemet.

Jeg går også udfra at alt andet på din computer virke upåklageligt.

Hvis du er i besiddelse af volt/amparemeter kan man måle sig frem til
hvor fejlen måtte være. Det antager jeg at du ikke har, for havde du
det ville du sikkert også vide hvordan man skulle fejlfinde

Så er der to muligheder - sende maskinen ind på et værksted og lade
dem lave det pris formentlig ikke under 1000,00.
eller
Du kan også selv købe en ny strømforsyning og så skifte den, og så se
om det afhjælper problemet. Pris ide ca 500,00

Der er ca 75-80% sansynlighed for at det er din strømforsyning, men er
det ikke din strømforsyning er der formentlig en enkelt komponent
(hardisk-cdromdrev-bundkort - en usb tilslutning) der bruger for meget
strøm

Med at 8800gts grafikkort skal strømforsyningen være på mindst 450W
Du skal også være opmærksom på at du køber en strømforsyning med de
rigtige stik samt antal.

Er du heldig har du en "gammel" computer hvor du kan låne en
strømforsyning, men ellers bliver du nødt til at gribe til lommerne

Steen

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 03-02-08 08:33

On Wed, 30 Jan 2008 17:50:23 +0100, ___P.Sir wrote:

> [...]
> software, som kan checke den, eller kan man læse noget i f.eks. bios, som

Programmet Speedfan kan på langt de fleste bundkort og mange grafikkort
læse oplysninger om bla blæserhastighed, temperaturer og også
spændingerne - prøv evt at installere det og lade det optegne et "chart"
over 12V og se om den svinger voldsomt. Bemærk dog at programmet af gode
grunde kun kan se hvad bundkort/grafikkort oplyser via de indbyggede
monitor-chips og ikke fysisk måle spændingen som du ville kunne med et
voltmeter....

http://www.almico.com/speedfan.php

--
/Jesper

Mail sendt til afsenderadressen bliver ikke læst!
Brug news(at)jronline(punktum)dk ved direkte svar!

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 03-02-08 08:45

On Sun, 3 Feb 2008 08:33:11 +0100, Jesper Rasmussen wrote:

> [...]
> læse oplysninger om bla blæserhastighed, temperaturer og også
> spændingerne - prøv evt at installere det og lade det optegne et "chart"

Tilføjelse: Kom lige i tanke om at Asus Smart Doktor vist kan det samme,
men det er dog langt fra så advanceret som Speedfan (såvidt jeg husker -
længe siden jeg har brugt Smart Doktor). Men som sagt prøv at få et
program til at lave en historik over spændingerne og se om der er
væsentlige udsving når du belaster maskinen med fx spil.

> Bemærk dog at programmet af gode
> grunde kun kan se hvad bundkort/grafikkort oplyser via de indbyggede
> monitor-chips og ikke fysisk måle spændingen som du ville kunne med et
> voltmeter....

Ovenstående er også gældende for Smart Doktor.

Fra : Jesper Poulsen

Dato : 03-02-08 11:06

Jesper Rasmussen wrote:

> læse oplysninger om bla blæserhastighed, temperaturer og også
> spændingerne - prøv evt at installere det og lade det optegne et "chart"
> over 12V og se om den svinger voldsomt. Bemærk dog at programmet af gode

Det er også det eneste programmet kan bruges til. Målekredsløbet er ikke
kalibreret, så værdierne kan ikke bruges til en hujende fis.

Jesper Poulsen