Mærkelig muse-adfærd
Fra : Martin Kaltoft

Dato : 18-03-08 20:21

Hej

Jeg ved ikke hvad der sker med mit linux-system, men musen opfører sig meget
mærkeligt.

Det drejer sig om en Debian unstable med KDE 3.5.9 på.

Det udmynder sig i at hver gang jeg forsøger at klikke opfører den sig som
man dobbeltklikker. klikker jeg en gang i noget tekst, markerer den ordet.
Markerer et ikon, og den åbner osv. Den reagerer slet ikke når jeg forsøger
at klikke i menuen i firefox...

Det er en trådlås microsoft wireless optical mouse 2.0...

Martin Kaltoft

Fra : Thomas Overgaard

Dato : 18-03-08 21:18

Martin Kaltoft wrote :

> Det udmynder sig i at hver gang jeg forsøger at klikke opfører den sig som
> man dobbeltklikker.

Din newsreader indikerer at du kører KDE, og her kan vælge mellem enkelt-
og dobbeltklik. Det lyder som om du er utilfreds med enkeltklik, så
start "Control Center" og gå ind under "Peripherals"|"Mouse" og sæt det
til dobbelt.
--
Thomas O.

This area is designed to become quite warm during normal operation.

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 18-03-08 21:35

> [...]
> og dobbeltklik. Det lyder som om du er utilfreds med enkeltklik, så
> start "Control Center" og gå ind under "Peripherals"|"Mouse" og sæt det

Nej, det er ikke det der er problemet. Den indstilling du hentyder til er
kun til at kunne starte programmer / åbne dokumenter med henholdsvis enkelt
og dobbelklik. Som på skrivebordet eller i File Manageren.

Mit problem er at jeg /altid/ dobbeltklikker. hvis jeg åbner kedit, og
prøver at ændre markørens placering, reagerer den som hvis jeg
dobbeltklikker, altså den markerer et ord.

Vil jeg klikke på et indlæg i KNode, åbner den indlægget i et nyt vindue,
som hvis jeg havde dobbeltklikket på det.

Jeg tror ikke det er en KDE indstilling, det må næsten være et
driver-problem, jeg ved bare ikke hvordan jeg skal løse det...

Martin Kaltoft

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 19-03-08 18:15

> Jeg tror ikke det er en KDE indstilling, det må næsten være et
> driver-problem, jeg ved bare ikke hvordan jeg skal løse det...

Jeg kan i øvrigt tilføje at jeg har installeret gpm, og musen virker som den
skal i konsollen, jeg kan markere tekst som normalt osv. Jeg har også
installeret Gnome, for at se om det kun var KDE den var gal med, men der er
de samme symptomer i Gnome, så fejlen må vel være i X.org. Musen fungerer i
øvrigt som den skal i windows XP.

Jeg har opgraderet til nyeste kerne-version (2.6.24.3) for at udelukke fejl
i denne...

Min X.org er version 7.3, den nyeste i Debian unstable.

Min mus-konfiguration i xorg.conf:

Section "InputDeviSection "InputDevice"
Identifier "Generic Mouse"
Driver "mouse"
Option "SendCoreEvents" "true"
#Option "Device" "/dev/input/mice"
Option "Device" "/dev/input/mouse0"
#Option "Protocol" "ImPS/2"
Option "Protocol" "Auto"
Option "Emulate3Buttons" "true"
Option "ZAxisMapping" "4 5"
EndSection

I øvrigt de samme indstillinger som jeg har brugt til gpm, hvor de virker
fint.

Jeg kan godt-nok ikke gennemskue hvor der kan være fejl...

Martin Kaltoft

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-08 19:50

Den Wed, 19 Mar 2008 18:15:02 +0100 skrev Martin Kaltoft:

> Section "InputDeviSection "InputDevice"
> [...]

Prøv med en anden device end mouse0. Start med mouse1 og fortsæt
op indtil der ikke er flere (der er måske slet ikke andet end
mouse0).

SendCoreEvents? Har du brug for den? Den betyder normalt at
en dims der IKKE er core pointer alligevel skal sende events
som om den var. Hvis den både er core pointer, og sender events
som om den var core pointer, kommer de så to gange?

Og Emulate3Buttons? Er det en scroll-mus med kun to knapper? Den
kombination har jeg godt nok aldrig set.

Det var lige hvad jeg kunne finde af lettere suspekte ting.

Du har ikke tilfældigvis to InputDevice sektioner til mus? Det havde
jeg på et tidspunkt med min Wacom (/dev/input0 og /dev/psaux), det gav
nogle underlige resultater.

Mvh
Kent

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 19-03-08 20:05

> Prøv med en anden device end mouse0. Start med mouse1 og fortsæt
> op indtil der ikke er flere (der er måske slet ikke andet end
> mouse0).

Mange tak, det hjalp mig på rette vej. Det viser sig at sætter jeg device
til /dev/psaux så fungerer den rigtigt. Nu mangler jeg så bare at få den
til at få scroll-hjulet til at virke med den indstilling, det virkede før.

Men nu kan jeg bruge min mus normalt igen.

Martin Kaltoft

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 19-03-08 20:08

> [...]
> til at få scroll-hjulet til at virke med den indstilling, det virkede før.

.... som kan klares ved at sætte den til IMPS/2 istedet for PS/2...

Martin Kaltoft

Fra : Kent Friis

Dato : 19-03-08 20:41

Den Wed, 19 Mar 2008 20:08:21 +0100 skrev Martin Kaltoft:

> ... som kan klares ved at sætte den til IMPS/2 istedet for PS/2...

Den var da allerede IMPS/2 i det udsnit du postede først.

Mvh
Kent

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 19-03-08 20:53

> Den var da allerede IMPS/2 i det udsnit du postede først.

Jeps, jeg havde 2 konfigurationer i xorg.conf, jeg skiftede til en anden,
hvor musen var i psaux og ps/2, som virkede...

Martin Kaltoft

Fra : Jørgen Heesche

Dato : 19-03-08 22:03

Martin Kaltoft wrote:

> [...]
> til at få scroll-hjulet til at virke med den indstilling, det virkede før.
>
> Men nu kan jeg bruge min mus normalt igen.

Scroll-hjulet er knap 6 og 7.
I xorg.conf er det option ZAxisMapping der skal bruges.
*Normal' noget i denne retning:
Option "ZAxisMapping" "6 7"
Min Mandriva 2008 bruge dog en anden option:
Option "HWheelRelativeAxisButtons" "7 6"

Musen er en Logitech PS/2 med optisk bevægelsesføler, altså ikke med kugle.
xorg.conf:
Section "InputDevice"
Identifier "Mouse1"
Driver "mouse"
Option "Protocol" "ExplorerPS/2"
Option "Device" "/dev/mouse"
EndSection

Section "InputDevice"
Identifier "Mouse2"
Driver "evdev"
Option "bustype" "0x0011"
Option "product" "0x0006"
Option "relBits" "+0+1+2"
Option "HWheelRelativeAxisButtons" "7 6"
Option "vendor" "0x0002"
EndSection

Jørgen Heesche
mailto:heesche@webspeed.dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 19-03-08 18:34

On Wed, 19 Mar 2008 18:15:02 +0100
Martin Kaltoft <kaltoft@gmail.com> wrote:

> [...]
> med, men der er de samme symptomer i Gnome, så fejlen må vel være i
> X.org. Musen fungerer i øvrigt som den skal i windows XP.

Hvad sker der, hvis du afinstallerer gpm? (Den er ikke påkrævet i X)

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 19-03-08 18:42

> Hvad sker der, hvis du afinstallerer gpm? (Den er ikke påkrævet i X)

Det er det samme, jeg havde den ikke før, har kun lige installeret den for
at se hvordan den reagerede i konsollen...

Martin Kaltoft