hot-plug sata på sw raid?
Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 22:52

Hejsa ng.

Jeg har installeret debian etch rc3 på min nye NAS server.
HEr har jeg oprettet flg. partitioner:

/boot 2 Gb (RAID 1 på disk 1 og 2)
/root xx GB (RAID 5 på disk 1 til 4)
/swap 2 Gb (Raid 1 på disk 3 og 4)

Det hele spiller tilsyneladende som det skal, men når jeg tager en disk
ud, for at teste at raid'et virker, "stopper" maskinen. (filoverførsler
stopper og den kan ikke loade harddisken igen)

Hvordan kan jeg fikse dette, så jeg i tilfælde af harddisknedbrud, kan
stoppe en ny harddisk i maskinen, uden at skulle genstarte, eller at
systemet "låser"?

Vh. Jacob

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 09:53

Hej igen.

Jeg har fundet ud af at den godt kan køre videre, når jeg tager en disk ud.
Den skal bare lige "tænke" lidt.
Da det er et VIA-motherboard, mener jeg ikke det understøtter hot-plug
raid, så jeg lever med en reboot i stedet.

Men nu har jeg "kun" en læsehastighed fra maskinen til min stationære,
på 15 MB/sek.
Skrivehastigheden er kanon høj. HELE 50-80 MB/sek på mit Gbit netværk.

Men er det mig der husker galt, når jeg siger at man burde LÆSE
hurtigere fra et RAID5 array, end man kan skrive til det?

Altiå kan det virkelig passe, at jeg har disse værdier for min servar:
Læsehastighed:       15 MB/sek over et gigabit netværk.
Skrivehastighed:   50-70 MB/sek også over et gigabit netværk.

(Min NAS består af et via SN18000G motherboard med en 1,8Ghz CPU, 1 GB
ram, 4x ens SATA-II harddiske samt 2 netkort på hhv. 100 Mbit og 1000 Mbit.
Det hele sidder i et Chenbro NAS-kabinet)