GPS koordinater
Fra : Calle.

Dato : 17-03-08 15:50

Hej

her et koordinat der ser sådan ud (N 54 59,43' E10 08,83') men mit ekklod
har 3 decimaler efter kommaet, skal jeg så skrive 430 og 830 eller 043 og
083 tilsidst. Er heller ikke helt sikker på hvilket format det er. De
stammer fra en tysk lystfiskerbog, hvis det kan hjælpe.
andre med 3 decimaler.

Håber der er en der hurtigt kan forklare det.
--
Venlig hilsen
Calle.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 17-03-08 16:23

"Calle." <snyd@mail.ha> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvorfor er noge opgivet med og andre med 3 decimaler.
>
> Håber der er en der hurtigt kan forklare det.

Hej Calle

Fantastisk ekkolod, du har
Efter Hansens den grønne regnebog kan du sætte så mange nuller bagefter,
som du har lyst, uden værdien ændrer sig. Hvis du sætter dem ind mellem
tallene, ændrer du værdien af dem, der er efter nullet. Altså nullet
skal bagerst.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 16:37

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i en
meddelelse news:I1wDj.14$0r3.7@news.get2net.dk...

> [...]
> bagefter, som du har lyst, uden værdien ændrer sig. Hvis du sætter dem
> ind mellem tallene, ændrer du værdien af dem, der er efter nullet.

Så avanceret er mit ekkolod heller ikke ...

Det afgørende er, om formatet er WGS84 og dernæst:
Grader-minutter-sekunder eller grader-minutter-decimaler ...
Her må det sidste være tilfældet, som du også forudsætter og derfor må
Hennings ræsonnement være OK ...

Hvorfor nogle bruger 2 og andre 3 decimaler ved jeg ikke ...Men med
stadigt mere præcise GPS-instrumenter, kunne man forestille sig, at det
kan være relevant med tre decimaler ... Men vi er altså nede på få meter
med den sidste decimal ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Calle e mann fra Syn~

Dato : 17-03-08 21:01

"Henning Rasmussen" <henningrasmussen1@hotmail.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> som du har lyst, uden værdien ændrer sig. Hvis du sætter dem ind mellem
> tallene, ændrer du værdien af dem, der er efter nullet. Altså nullet skal

Ved nu ikke hvor fantastisk det er. Det er blot et ekkolod, hvor man kan
plotte koordinater ind på fiskespots. der er ingen kort, men blot en pil at
sejle efter, og en angivelse af afstand.
Men ang. de 3 decimaler, så har min og alm. gps det også, det samme gælder
kammeraternes. Er det mon nyere instrumenter der har et ciffer mere med

Fra : Foto

Dato : 17-03-08 22:28

Når der står 54 59,43' betyder det per definition:
54 grader, 59,43 minutter (og nul sekunder, da der ikke er angivet nogen
sekunder).
Een apostrof betyder minutter. Efter kommaet kunne man omregne decimalerne
til sekunder.

Hvilket Datum der er tale om kan jeg ikke se har nogen relevans, for her er
der tale om simple matematiske definitioner.

Den nordlige breddegrad der f.eks nævnes ovenfor kan således også skrives 54
grader, 59 minutter og 26 sekunder (0,43 minut lig med 0,43 x 60 sek = 25,8
sek).

Måden de har skrevet det på er jeg enig i er meget uheldig.

Hvis dit ekkolod har 3 decimaler OG een apostrof efter kommaet betyder det
at du skal skrive 430 og 830.
Hvis det har 3 decimaler UDEN apostrof efter kommaet kan du faktisk ikke
vide om tallene før kommaet er minutter og efter kommaet er sekunder
eller om tallene før kommaet er minutter og efter kommaet er decimaler af
minutter.
Det må stå i manualen.

MVH Foto _/)

Fra : Ivar Holm

Dato : 18-03-08 09:45

Hallo Calle.

En tusindedel af et breddeminut er 1,85 meter, og på 60° nordlig bredde er
en tusindedel af et længdeminut 0,92 meter. Tusindedele i
positionsangivelserne får derfor næppe nogen indflydelse, med mindre du
udøver en særlig kirurgisk form for fiskeri

Ivar Holm