Problem løst med min netværksprinter
Fra : Holst

Dato : 16-03-08 17:44

Jeg købte fornylig en OKI C5950 farveprinter, og den er jeg rigtig glad
for. Den er med et kabel tilsluttet min router, som igen trådløst er
forbundet til min bærbare computer.

Da jeg fik printeren installerede jeg den problemfrit med den
medfølgende installationssoftware, og så virkede alt ellers perfekt.
Dejlig printer.

Men pludselig ville den ikke længere udskrive.

Efter megen og langvarig problemløsning forsøgte jeg at geninstallere
printeren og opdagede, at installationssoftwaren nu fandt printeren på
en anden IP-adresse. Så jeg afbrød installationen og ændrede i stedet
IP-adressen på den port, som printeren var sat op til at bruge. Og så
kunne printeren udskrive igen. Dejligt.

Hvorfor er IP-adressen nu pludselig skiftet?

I formiddag tog jeg al strøm i huset, fordi jeg skulle rode med nogle
installationer. Derfor var der jo hverken strøm på printer, router eller
noget andet i en halv times tid.

Er det dette "strømudfald" der kan være årsagen?

For mig virker det bare meget uhensigtsmæssigt, at hvis strømmen går, så
skal man til at finde den nye IP-adresse for printeren.

Og hvad kan jeg gøre for at undgå det fremover? Om et par dage slukker
jeg igen for al strømmen for at blive færdig med mit strømpilleprojekt,
og ofte hvis jeg er væk i længere tid af gangen, slukker jeg alt dette
computerudstyr. Det er jo ikke særlig smart, hvis jeg hver gang skal til
påny at finde den rette IP-adresse.

Fra : Henning

Dato : 16-03-08 17:56

> [...]
>og ofte hvis jeg er væk i længere tid af gangen, slukker jeg alt dette
>computerudstyr. Det er jo ikke særlig smart, hvis jeg hver gang skal til

Har du ikke givet din printer en fast adresse? Det lyder umiddelbart
som om den kører DHCP - afbryder du strømmen igen vil de tilsluttede
iDHCP-enheder stå i kø for at få ny adresse. Måske står printeren
forrest, måske bagerst?

Fra : Holst

Dato : 16-03-08 20:14

Henning wrote:

> [...]
> som om den kører DHCP - afbryder du strømmen igen vil de tilsluttede
> iDHCP-enheder stå i kø for at få ny adresse. Måske står printeren

Lidt sort snak. Der er kun tilsluttet printeren via kabel og computeren
trådløst.

Fra : Sune Storgaard

Dato : 16-03-08 17:57

"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ofte hvis jeg er væk i længere tid af gangen, slukker jeg alt dette
> computerudstyr. Det er jo ikke særlig smart, hvis jeg hver gang skal til

Et par forslag:
Giv printeren et reserveret lease i routeren
Tilgå printeren via netværksnavnet, og ikke på adressen
Giv den en statisk IP uden for dhcp scopet

Hvad der lige er smartest i dit tilfælde afhænger af printer og router.

Fra : Holst

Dato : 16-03-08 20:16

Sune Storgaard wrote:

> [...]
> Giv den en statisk IP uden for dhcp scopet
>
> Hvad der lige er smartest i dit tilfælde afhænger af printer og router.

Endnu mere sort snak

Men jeg har kigget i routeren og lavet en "IP Address Reservation" for
min printers MAC-adresse. Så får vi se, om det virker.

De to andre muligheder har jeg ikke rigtig nogen idé om, hvordan jeg gør
Men virker det første, så er det jo også fint nok.

Tak til jer begge for forklaringerne.

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-03-08 01:58

Den Sun, 16 Mar 2008 20:16:04 +0100 skrev Holst:

> Endnu mere sort snak

Spørgsmålet er vel om du så skal rode med disse ting.
Åbner du også motorhjelmen på bilen og drejer på alle skruer, i håb om at
den så kommer til at køre bedre?

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-03-08 10:23

Den Mon, 17 Mar 2008 08:07:15 +0100 skrev Holst:

> Selvfølgelig skal jeg.

> Prøv at kig på dine fingre efter at du har 1) rodet med routeren og 2)
> rodet med bilmotoren. Så kan du forstå, hvorfor jeg skal rode med
> routeren og ikke med bilmotoren.

Ha-ha, ja, du har et godt pointe der.
Held og lykke

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com

Fra : Karl Erik Christense~

Dato : 17-03-08 10:49

Den Mon, 17 Mar 2008 10:33:05 +0100 skrev Holst:

> Routeren har også en resetknap, jeg kan trykke på, hvis det går helt
> galt. Det har min bil ikke.

Jeg forstod på dine svar, at du ikke vidste noget om IP adresser, DHCP
osv.

Ved du om din bil kører på bensin eller diesel?

OK - man bliver noget så stolt når man får skidtet til at fungere - man
ved sgu bare somme tider ikke hvorfor.

Karl Erik.

http://www.ranunkelvej.com