Oplysninger fra Folkeregisteret
Fra : Ukendt

Dato : 16-03-08 08:20

Hejsa jeg er ny her i gruppen.

Jeg var på Folkeregisteret i Kolding forleden dag, for at indhente
oplysninger om min biologiske far. Jeg havde kun hans cpr-nr., men intet
navn. Kontordamen fortalte, at han var død d. 22. maj 1982, men måtte
derudover kun oplyse hans navn. Er det rigtigt?

Jeg ville jo gerne have haft oplyst om han havde været gift, og evt. med
hvem, om han har andre børn og deres navne og alder, hans tidligere
adresser, dødsårsag, hvor han ligger begravet og hvor i landet han døde.
Men det kunne jeg ikke få. Jeg blev henvist til kirkebøger, hvilket vel er
umuligt når man ikke kan få oplyst hvor han døde.
Jeg fik endvidere fortalt, at hvis de skulle oplyse mig om han havde
eventuelle andre børn, så skulle jeg i forvejen kende deres navne og bopæl.
Men det giver jo ingen mening, da jeg i så fald allerede havde de
oplysninger jeg skulle bruge.

Ifølge http://borger.dk/forside/kultur-og-fritid/slaegtsforskning/ står, at
man på Folkeregisteret kan få oplyst en borgers:
.. Navn
.. Fødselsdato og -sted
.. Til- og fraflytningsdatoer og adresser
.. Ægteskabelig status og vielsessted
.. Dødssato og stedet, hvor den man søger er blevet registreret som død

Burde jeg kunne få disse oplysninger hvis jeg henvender mig igen, eller
gælder de 4 første punkter kun nulevende personer?

Mvh Søren

Fra : Aage Andersen

Dato : 16-03-08 10:41

"Søren P." <-> skrev i en meddelelse
> [...]
> navn. Kontordamen fortalte, at han var død d. 22. maj 1982, men måtte
> derudover kun oplyse hans navn. Er det rigtigt?

Min viden om disse ting er ikke stor. Men da du kender navn og dødsdato er
det overkommeligt at gaa alle kirkebøger igennem.

Aage

Fra : Ole Stenius

Dato : 16-03-08 18:30

Blot til orientering for Lars Erik Bryld o.a.:
Den refererede LBK har KUN historisk interesse - nugældende er LBK nr. 1134
af 20/11 2006 (offentliggjort 28/11 2006).
M.v.h.
Ole Stenius

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 16-03-08 19:09

Scripsit Ole Stenius:

> Blot til orientering for Lars Erik Bryld o.a.:
> Den refererede LBK har KUN historisk interesse - nugældende er LBK
> nr. 1134 af 20/11 2006 (offentliggjort 28/11 2006).

OK - forkert sted at citere fra, men de relevante paragraffer er dog
uændrede i den gældende lov.

Lars Erik Bryld

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 14:06

Aage Andersen wrote:
> Min viden om disse ting er ikke stor. Men da du kender navn og
> dødsdato er det overkommeligt at gaa alle kirkebøger igennem.

Ligger alle kirkebøger online? Hvor starter man sådan en søgning?

Fra : Aage Andersen

Dato : 17-03-08 14:41

"N.H." <nomail>

> Ligger alle kirkebøger online? Hvor starter man sådan en søgning?

Nej, kun hvis de er ældre end 1892. Ellers skal du til landsarkivet i Viborg
for at finde jyske kirkebøger. Jeg vil saa slaa op i de bøger, der er mest
sandsynlige. En oplysning om sognet for dødsfaldet vil indskræke søgningen
til en enkelt linie i sognets kirkebog.
Desværre er der saa den mulighed at den rigtige bog ikke er paa arkivet
endnu.

Aage

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 16-03-08 10:46

Scripsit Søren P.:

> [...]
> intet navn. Kontordamen fortalte, at han var død d. 22. maj 1982,
> men måtte derudover kun oplyse hans navn. Er det rigtigt?

Nej - du har i det mindste også krav på sidst kendte adresse.

> [...]
> . Ægteskabelig status og vielsessted
> . Dødssato og stedet, hvor den man søger er blevet registreret som død

Det er ikke helt korrekt, man har blandet flere regler sammen i så
fald:

Reglerne fremgår af Bekendtgørelse af lov om Det Centrale
Personregister nr 140 af 3. marts 2004 § 42, hvor stk. 1, 2 og 6 er de
væsentligste for slægtsforskere.

§ 42. Enhver har ret til ved henvendelse til en kommunalbestyrelse at
få oplysninger i CPR om en bestemt person, som den pågældende forud
har identificeret, jf. stk. 6.
Stk. 2. Oplysningerne, der kan videregives efter stk. 1, er
1) nuværende navn, medmindre dette er beskyttet, jf. § 28,
2) nuværende adresse, medmindre denne er beskyttet, jf. § 28, og
datoen for flytningen hertil,
3) eventuel stilling,
4) eventuel markering af, at den pågældende frabeder sig henvendelser,
der sker i markedsføringsøjemed, jf. § 29, stk. 3,
5) eventuel død, datoen for dødsfaldet og afdødes daværende adresse,
medmindre denne er beskyttet, jf. § 28,
6) eventuel forsvinden og datoen herfor,
7) eventuel udrejse og datoen herfor, eventuel ny adresse i udlandet,
medmindre denne er beskyttet, jf. § 28, og datoen herfor,
8) eventuel kontaktadresse og datoen herfor og
9) eventuelt værgemål efter værgemålslovens § 6, datoen herfor og
værgens navn og adresse.

Stk. 6. Identifikationen af den pågældende person efter stk. 1-4 skal
ske ved
1) navn (nuværende eller tidligere) og fødselsdato,
2) navn (nuværende eller tidligere) og adresse (nuværende eller
tidligere) eller
3) navn (nuværende eller tidligere) og personnummer.

Man kan ifølge §49 i samme lov godt få flere oplysninger af den type
du efterlyser, men det er kun i de gamle papirregistre fra før CPR, og
det er på (dyr) timebetaling, så det tror jeg ikke mange bruger i
praksis.

Lars Erik Bryld

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 12:56

Lars Erik Bryld wrote:

Tak for oplysningerne.

> § 42. Enhver har ret til ved henvendelse til en kommunalbestyrelse at
> få oplysninger i CPR om en bestemt person, som den pågældende forud
> har identificeret, jf. stk. 6.

Henvendelse til en kommunalbestyrelse? Hvordan skal det forstås?

Mvh Søren

Fra : Lars Erik Bryld

Dato : 17-03-08 20:18

Scripsit N.H.:

> Henvendelse til en kommunalbestyrelse? Hvordan skal det forstås?

Der er ingen formkrav. Jeg har bare henvendt mig i "Borgerservice",
eller hvad kommunekontoret nu hedder hvor du bor. Nogle sender et brev
eller en mail, men ved direkte fremmøde kan man betale gebyret (52 kr)
med det samme.

Lars Erik Bryld