Hundehistorie
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 13:25

To hunde skulle angiveligt være døde af strøm. Det var et vandrør der havde
sprøjtet hen i noget installation, så det brændte. Hvordan kan det i det
hele taget komme til at brænde, HFIrelæet skulle vel slå fra, eller
sikringen ryge? Men antaget at der kom strøm til vandet, kan jeg slet ikke
se hvordan det skulle kunne give dødeligt stød?

Mener at vand leder strøm for dårligt dertil, og at hundene må være
røgforgiftet i stedet. Hvor skulle strømmen i det hele taget løbe hen når
man træder ud i en vandansamling med strøm i?

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Bo Warming

Dato : 15-03-08 17:10

> [...]
> røgforgiftet i stedet. Hvor skulle strømmen i det hele taget løbe hen når
> man træder ud i en vandansamling med strøm i?

Ja, folk lyver meget.
Videnskabelig uddannelse betyder ofte at man evner som halvstudert røver at
digte en pseudoforklaring fx at brand skyldes el, og "døden skal have en
årsag" og så er alle glade

Vand leder godt nok til at få sikring eller HFI til at gå, og der er stadig
nogen der ikke har HFI - eller har stoppet staniol i sikringen.

Røgforgiftning er sandsynligforklaring

Mænd der dør af stød er måske især potentielle pacemaker-brugere og sådan
hjertesvaghed kan måske forekomme hos hunde

Når folk overlever at hænge i minutter med strøm gennem hjertet så råbes
MIRAKEL, men mange har overlevet den elektriske stol og naturen er mere
kompliceret end videnskabslærere forenkler den til.

Sikke et dejligt varmt forår - gid global warming vil fordoble og fordoble
hvert år
Skyd vindmøllepropagandister. De er sadister og IK-udfordrede

Fra : Is

Dato : 15-03-08 19:50

> [...]
det
> hele taget komme til at brænde, HFIrelæet skulle vel slå fra, eller

HFIrelæ slår fra hvis der går strøm fra fase til jord, ikke hvis
strømmen går fra fase til nul.

Så hvis vandet sprøjter på f.eks en kaffemaskine der ikke er jord
forbundet, kan fugt i denne lave en mindre kortslutning, som så danner
så meget varme at der kan gå ild i den.

ved fuld kortslutning springer sikringen.

Erik Isager

Fra : Max

Dato : 15-03-08 20:01

Hej Preben

> To hunde skulle angiveligt være døde af strøm. Det var et vandrør der
> havde sprøjtet hen i noget installation, så det brændte. Hvordan kan
> det i det hele taget komme til at brænde, HFIrelæet skulle vel slå

Hvem siger at der var et HiFi relæ, og strengt taget kunne installationen
før måleren der var ramt.

--
Mvh Max

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 21:05

"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

> Hvem siger at der var et HiFi relæ,

Det er vel, og skal være i alle hjem.

>og strengt taget kunne installationen
> før måleren der var ramt.

Som er et kabel. Men der kom altså ild.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 15-03-08 21:20

Hej Preben

> Det er vel, og skal være i alle hjem.

Nej, det skal først være fra 1 juli 2008.

> Som er et kabel. Men der kom altså ild.

Selv et kabel ender i afisolerede ender.

--
Mvh Max

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 15-03-08 21:36

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote:

>"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev

>Det er vel, og skal være i alle hjem.

Installationer efter 1993 har HPFI relæ.
Men det er først et krav i alle installationer fra 1. juli 2008.

http://www.sik.dk/Forbrugere/Installationer/Spoergsmaal_og_svar/faq_hfi_hpfi_forbruger.html

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-03-08 23:13

Men altså hvordan får en person(eller hund) dødeligt stød af at der er strøm
i en vandansamling? Og i det hele taget mener jeg, at man ikke får dræbende
stød af at spule med ferskvand på husinstallationer. Er det korrekt?

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Is

Dato : 15-03-08 23:52

> [...]
dræbende
> stød af at spule med ferskvand på husinstallationer. Er det korrekt?

???
Jeg undrede mig også meget da jeg hørte historien - men gik ud fra at
der manglede en del oplysninger - eller nogen havde misforstået et
eller andet.

Erik Isager

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 17-03-08 12:21

Preben Riis Sørensen skrev:

> Mener at vand leder strøm for dårligt dertil, og at hundene må være
> røgforgiftet i stedet.

Hvis spændingen er høj nok, kan der sagtens drives en dødelig
strøm selv om den skal gennem en vandstråle.

--
Bertel