Alle Einstein-biografier afviser praktisk ~
Fra : Bo Warming

Dato : 15-03-08 09:02

Alle Einstein-biografier afviser praktisk gavn fx GPS/abombe

Iår har jeg anmeldt Billesø&BAltzer biografien og nu har Walter Isakson
desuden udgivet "Einstein hans liv og univers" på Gyldendal.

Der lægges vægt på filosofisk betydning og i årtier har alle biografer
undladt med avisjournalistløgnen om at der var atomfysikgavn vedr bombe
eller relativity-gavn vedr GPS eller at kvantemekanik vedr halvledere fik
bidrag fra Princeton professoren

Fra : F.Syndergaard

Dato : 15-03-08 12:32

Og?????

Fra : Bo Warming

Dato : 15-03-08 16:59

"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Og?????

I 11 år har jeg præket på usenet, at Einstein er opreklameret
og i min studietid var det konsensus at han havde bidraget til abomben og
fra 1991 gav man ham ære for GPS

Nu er selv Politiken journalisterne nedgjort og erkender selv at de løj
lodret og infamt incl når de gav Bohr med-ære for abombe

I middelalderen købte man afladsbreve for at blive frelst

Nu opdigter man forbindelse mellem Einstein og GPS for at fremstå som
politisk korrekt, anti-antisemitisk, antiracistisk frelst venstreorienteret.

Eneste originalt tænkende anti-antisemit var Nietzsche
- han argumenterede - andre postulerer

Fra : Louis_N@edu.herlufsh~

Dato : 15-03-08 16:18

On 15 Mar., 09:02, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:
> [...]
> undladt med avisjournalistløgnen om at der var atomfysikgavn vedr bombe
> eller relativity-gavn vedr GPS eller at kvantemekanik vedr halvledere fik

Albert Einstein har hverken udtænkt eller opfundet GPS-systemet. Men
de af ham udledte tids-formler benyttes, når man konstruerer meget
nøjagtige GPS-instrumenter.
Læs det efterfølgende.

GPS og Einsteins Tids-effekter.

Af Louis Nielsen
http://louis.rostra.dk

Hvis et GPS (Global Positioning System) måle-instrument skal kunne
angive en bestemt position (længde, bredde og højde) på Jordens
overflade med størst mulig nøjagtighed, så skal der tages hensyn til
to tids-effekter, som blev opdaget og matematisk formuleret af Albert
Einstein (1879-1955).
Den ene - hastigheds-tidseffekten - udledte Einstein i sin specielle
relativitetsteori fra 1905 og den anden - tyngde-tidseffekten -
udledte han i sin generelle relativitetsteori fra 1915, der også er en
fysik-matematisk model for tyngdevirkninger.

GPS fungerer bl.a. ved hjælp af radiokommunikation mellem satellitter,
der bevæger sig i baner omkring Jorden og GPS instrumenter, der
befinder sig på Jorden. Nøjagtige afstandsmålinger kræver nøjagtige
tidsmålinger, så derfor er der i satellitterne og på Jorden anbragt
meget præcise atom-ure.

Beregninger foretaget for en cirkulær banebevægelse af en satellit,
der befinder sig omkring 20.000 km over Jorden, og som bevæger sig med
en fart af 14.000 km/time, giver følgende tidsforskelle mellem ure i
satellitten og ure på Jorden:

Hastigheds-tidseffekten:
På grund af hastigheden går et ur i satellitten omkring 7
mikrosekunder (dvs. 7 milliontedel af et sekund) langsommere pr.
jorddøgn end et ur på Jorden.

Tyngde-tidseffekten:
Da satellitten befinder sig i et område med en tyngdekraft, der er
mindre end ved Jordens overflade, går et ur i satellitten omkring 45
mikrosekunder hurtigere pr. jorddøgn end et tilsvarende ur på Jorden.

Når et døgn (24 timer) er forløbet på ure på Jorden, så er der gået et
døgn og 38 mikrosekunder på ure i satellitterne.

Der skal således korrigeres for omkring 38 mikrosekunder pr. døgn for
at få nøjagtige stedsbestemmelser med GPS instrumenter.

Hvis man skal kunne bestemme et sted med en usikkerhed på 15 meter, da
må usikkerheden på GPS-tidsmålingerne ikke være større end 50
nanosekunder, svarende til den tid det tager lyset at bevæge sig 15
meter.

I øvrigt: Tyngde-tidseffekten kan udledes på en anden måde end den
Einstein benyttede.
Baseret på Newtons love og Plancks kvantefysiske foton-energi-formel,
kan det udledes, hvordan lysets fart afhænger af et sted
tyngdevirkning.
Udledningen kan studeres i artiklen:

http://louis.rostra.dk/kvant_07.html

Hilsen fra
Louis Nielsen

Fra : Bo Warming

Dato : 16-03-08 15:00

<Louis_N@edu.herlufsholm.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

befinder sig på Jorden. Nøjagtige afstandsmålinger kræver nøjagtige
tidsmålinger, så derfor er der i satellitterne og på Jorden anbragt

BW: Min pointe er at det kæmpefremskridt som GPS er - eller var før der kom
sendemaster overalt - , skyldes at Wernher van Braun fik sendt satelitter i
bane med raketter - og at Rømer m fl fandt lysets hastighed og radio
opfandtes.
Den lillel forbedring der har med relativity at gøre var måske justeret væk
ved finpudsningen uden at vi havde kendt den s eksisstens.

Fra : Louis_N@edu.herlufsh~

Dato : 16-03-08 17:55

On 16 Mar., 14:59, "Bo Warming" <b...@bwng.dk> wrote:
> [...]
> Den lillel forbedring der har med relativity at gøre var måske justeret væk
> ved finpudsningen uden at vi havde kendt den s eksisstens.

Ja, der er mange naturvidenskabelige opdagelser og tekniske
opfindelser, der skal være gjort, før nye tekniske opfindelser kan
praktiseres.

Hilsen fra
Louis Nielsen

Fra : Bo Warming

Dato : 17-03-08 06:26

> [...]

Ja, der er mange naturvidenskabelige opdagelser og tekniske
opfindelser, der skal være gjort, før nye tekniske opfindelser kan

BW: Dels det, og dels kan ingen begrunde at GPS skulle være forsinket
eller miste præcision
hvis ikke Einstein havde postuleret en ubevidst formel om at ved
hastigheder nær lyset ksal der ved addition af to hastigheder divideres med
en kvadratrod

Ingen satelit har hastighed nær lysets så formlen er betydningsløs