Blinkys og biler fra sidevej
Fra : Ellen

Dato : 17-03-08 08:33

Jeg har et par gange været ude for biler der kørte ud fra side vej foran
mig, heldigvis uden der skete noget.

Men jeg fandt ud af det er fordi at advarselslyset for blinklyset er svært
at se på min virago. Så jeg glemte at slå blinklyset fra.
Jeg ved godt at bilerne skal holde tilbage uanset om jeg blinker at jeg vil
dreje eller ej, men mange bilister kører frem hvis de tror du skal dreje.

Så nu har jeg fået monteret en blink alarm som advarer mig om blinklyset er
slået til. Det har hjulpet og jeg glemmer det ikke mere.

Så det kan være der også er andre der glemmer blinklyset - så er det mit råd
at få monteret sådan en ting.

De findes vist i mange versioner, men det kan I jo undersøge på nettet. Jeg
er glad for min og måske har den allerede reddet mit liv ?

Kh Lene

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 17-03-08 09:45

"Ellen" <el-sam@viharingenmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> De findes vist i mange versioner, men det kan I jo undersøge på nettet.
> Jeg er glad for min og måske har den allerede reddet mit liv ?

Undskyld mit (for nogle) lidt provokerende indlæg, men hvordan kan folk
glemme at slukke blinklyset? Pga. de har kørt ALT for meget bil eller? (min
første bil var for resten en Citroen BX, dens blinklys fungerer på samme
måde som en mc - man slukker selv efter brug heh).
Jeg synes det er rimelig enkelt at man starter blinket inden man drejer, og
slukker det bagefter.?

Mvh Anders

Fra : Ulvir

Dato : 17-03-08 14:12

"Flerbrugerkonto" <ingenm@il.dk> skrev i meddelelsen

> Jeg synes det er rimelig enkelt at man starter blinket inden man drejer,
> og slukker det bagefter.?

Svært, hvis man mentalt sidder på sofa'en derhjemme og dagdrømmer..

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 18:42

On Mon, 17 Mar 2008 14:11:55 +0100, Ulvir wrote:

> "Flerbrugerkonto" <ingenm@il.dk> skrev i meddelelsen

> Svært, hvis man mentalt sidder på sofa'en derhjemme og dagdrømmer..

Desværre nok meget tæt på virkeligheden.

Trods selvsluk på den gamle XS, og også på "makita", så er det yderst
sjældent at denne luksus kommer i funktion. Det ér på rygmarven at slukke
efter krydset.

Orla Pedersen
http://home20.inet.tele.dk/tfv/mc
2-1-2008

Fra : Jens Meldgaard

Dato : 18-03-08 00:55

meddelelse news:azkrjm0nja7o.ueizlf7mx2t1$.dlg@40tude.net...

> Trods selvsluk på den gamle XS, og også på "makita", så er det yderst
> sjældent at denne luksus kommer i funktion. Det ér på rygmarven at slukke
> efter krydset.

Det er vel lidt som man kommer i gang?
GS 1000 har selv sluk, virker ikke, men husker altid at slukke
FZ 750 har selv sluk, virker, men jeg slukker altid først.
GS 500 har _ikke_ selv sluk, og her glemmer jeg det ofte =
og jeg kan love det føles grimt, når jeg så opdager det.
Jeg har overvejet en løsning som den Lene beskriver,
eller noget med en ekstra pære lidt højere oppe i kåben.

mvh Jens
Sydals
der håber han når det ;-}

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 18-03-08 08:22

Jens Meldgaard wrote:

> Det er vel lidt som man kommer i gang?

Jep, i langt de fleste tilfælde får jeg nok også slukket før selv-slukket,
og tager også nogle gang mig selv i at tommelfingeren løber ned på
kontakten "for lige at checke" under kørsel på lige vej... gammel vane fra
mine knallert-45 dage. I øvrigt knækkede mit speedometerkabel i lørdags -
Nej, ikke skivelås :) så er det meget godt at have refleksen :)

> Jeg har overvejet en løsning som den Lene beskriver,
> eller noget med en ekstra pære lidt højere oppe i kåben.

Det er ikke så voldsomt længe side der blev postet en "opskrift" på hvordan
man selv kan lave det (for materialeudgifter der nok ligger på omkring 40
kr) på en måde der er sammenkoblet med bremselyset, så man:
1) Kan få sirenen til at holde kæft ved at aktivere bremsen
2) Kan få forvisset sig om at bremselyset virker
Det er hele to livsforsikringer i én - bonus :)

--
Mvh Thomas Gulholm aka GT | Yamaha XJ 600, 1986
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=1010

Fra : Thomas Gulholm

Dato : 17-03-08 16:32

Flerbrugerkonto wrote:

> Undskyld mit (for nogle) lidt provokerende indlæg, men hvordan kan folk
> glemme at slukke blinklyset? Pga. de har kørt ALT for meget bil eller?

.... eller kørt alt for meget gammel Yamaha... hvor man så bare skal huske
at genaktivere blinklyset, hvis man har brug for at blinke længere end ca
250 m. :)

Fra : Søren Bøgh Olsen

Dato : 17-03-08 14:49

Du er ikke den eneste der glemmer det, det er vi mange der gør.

Søren Bøgh Olsen

Fra : Morfar

Dato : 17-03-08 16:48

"Ellen" <el-sam@viharingenmail.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har et par gange været ude for biler der kørte ud fra side vej foran
> mig, heldigvis uden der skete noget.

Det har vi vist allesammen !

> [...]
> Jeg ved godt at bilerne skal holde tilbage uanset om jeg blinker at jeg
> vil dreje eller ej, men mange bilister kører frem hvis de tror du skal

Rigtig god ide med en anordning. der på en effektiv måde fortæller
at man har glemt blinklyset - jeg tror det kunne have reddet
mange mc.listers liv.
Mange af de originale indikatorer kan ikke ses i solskin.
Så selv om ideen ikke er ny, så er det en simpel og effektiv
måde at forbedre sikkerheden på.

M.v.h.
Morfar

Fra : Armand

Dato : 17-03-08 22:34

Ellen skrev:
> [...]
> slået til. Det har hjulpet og jeg glemmer det ikke mere.
>
> Så det kan være der også er andre der glemmer blinklyset - så er det mit råd

Har sådan en Virago virkelig ikke længere Yamaha's selv-slukkende blink
monteret??

--
Armand.

Fra : Allan Bjerregaard

Dato : 19-03-08 13:49

> Har sådan en Virago virkelig ikke længere Yamaha's selv-slukkende blink
> monteret??

Kommer an på hvilke størrelse, der er tale om. Jeg har selvslukkende blink
på min Virago 1100, men det er både godt og skidt. Hvis man blinker af fra
en motorvej, sker det som regel i så god tid, at blinket når at slukke sig
selv, så man skal aktivere det igen. Det skal man være meget opmærksom på,
hvis man kører på alm. vej, for her kan det få katastrofale følger, hvis du
tror du bliker, og skidtet af sig selv har slået fra.

Under alle omstændigheder er selv-sluk efter min mening kun en
sikkerhedsforanstaltning, der aldrig kan erstatte den indbyggede refleks,
der gør, at du manuelt slukker blinklyset, når du er færdig med at svinge.

mvh
Allan Bjerregaard

Fra : google@pein.dk

Dato : 18-03-08 04:20

On 17 Mar., 08:32, "Ellen" <el-...@viharingenmail.dk> wrote:

> Så nu har jeg fået monteret en blink alarm som advarer mig om blinklyset er
> slået til. Det har hjulpet og jeg glemmer det ikke mere.

Jeg tror det var bedre at lære at slukke helt selv, for ellers kan du
jo ryge i problemer på en anden motorcykel, der ikke har sådan en
alarm. Men hvad ved jeg; måske kører du aldrig nogensinde på andre end
din egen, og så er den alarm vel fin nok.

Det er nok også bedst at få den monteret så den er nem at afmontere
igen i tilfælde af videresalg. Jeg ville f.eks. nødig køre på en mc
der bipper når blinklyset kører, så udgifter til afmontering ville jeg
trække fra handelsprisen hvis jeg skulle være køber. Men igen, hvad
ved jeg; måske er det nemt at finde købere der gerne vil have sådan en
alarm med, eller måske skal den aldrig sælges.

Jeg har gjort det til en refleks at checke en gang imellem, selvom jeg
egentlig kan føle mig lidt fjollet når jeg, for gud ved hvilken gang,
tager mig i at tomlen finder på at drible ned på den kontakt, der har
været slukket hele tiden.
--
Mvh. Niels
Suzuki Bandit 1250 SA